Abley Skrevet 19. oktober 2020 #1 Del Skrevet 19. oktober 2020 Vi ønsker oss en samojed tispe, og har landet på dette fordi vi føler at rasen passer oss. Likevel vet vi at mange har sterke meninger om å eie polarhund som familiehund, så jeg ønsker å høre fra dere! Vi kan tilby opptil 2 t gåmosjon om dagen, men vi ønsker å sykle med den annenhver dag så fremst været passer for det. Vi har også mye skog og mark i nærheten hvor hunden kan løpe fritt og mange gode skiløyper. Vi er også typene til å gå på utflukter til for eksempel Hardangervidda eller trolltunga litt spontant. Vi ønsker altså å bruke den til trekk på sykkel, kløv og noen toppturer en gang i blant. Er dette for lite, hva mener dere, som har erfaring med rasen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Del Skrevet 19. oktober 2020 Sånn bortsett fra at samojeden vel har et visst jaktinstinkt og at man derfor må være restriktiv med å slippe den løs, høres det ut som om det er mer enn nok. Ærlig talt mener jeg mytene om polarhunders mosjonsbehov er noe overdrevet. Joda, de trenger ordentlig tur hver dag, men i følge enkelte er det liksom ikke grenser for hvor mye hard trening de trenger. Selv har jeg alaskan malamute, og den trenger heller ikke mer enn dette. Det er en sunn og frisk hund på alle måter. Anonymkode: 33a83...959 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theo_1 Skrevet 19. oktober 2020 #3 Del Skrevet 19. oktober 2020 11 minutter siden, Abley skrev: Vi ønsker oss en samojed tispe, og har landet på dette fordi vi føler at rasen passer oss. Likevel vet vi at mange har sterke meninger om å eie polarhund som familiehund, så jeg ønsker å høre fra dere! Vi kan tilby opptil 2 t gåmosjon om dagen, men vi ønsker å sykle med den annenhver dag så fremst været passer for det. Vi har også mye skog og mark i nærheten hvor hunden kan løpe fritt og mange gode skiløyper. Vi er også typene til å gå på utflukter til for eksempel Hardangervidda eller trolltunga litt spontant. Vi ønsker altså å bruke den til trekk på sykkel, kløv og noen toppturer en gang i blant. Er dette for lite, hva mener dere, som har erfaring med rasen? Samojed er passe i størrelse også, så slipper du de svære i samme kategorien. Syntes det høres fornuftig ut i valget. Fine hunder også litt kortere i pelsen og mindre pø med det, iforhold til grønlandshundene og alaskan malamute osv, lykke til 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ezio Skrevet 19. oktober 2020 #4 Del Skrevet 19. oktober 2020 1 minutt siden, Theo_1 skrev: Samojed er passe i størrelse også, så slipper du de svære i samme kategorien. Syntes det høres fornuftig ut i valget. Fine hunder også litt kortere i pelsen og mindre pø med det, iforhold til grønlandshundene og alaskan malamute osv, lykke til 🙂 Selv om samojeden ikke er gigantisk, så er den fortsatt sterk som en liten bjønn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Theo_1 Skrevet 19. oktober 2020 #5 Del Skrevet 19. oktober 2020 Akkurat nå, Ezio skrev: Selv om samojeden ikke er gigantisk, så er den fortsatt sterk som en liten bjønn. Jada, den er godt egnet til det ts beskriver Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abley Skrevet 19. oktober 2020 Forfatter #6 Del Skrevet 19. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Sånn bortsett fra at samojeden vel har et visst jaktinstinkt og at man derfor må være restriktiv med å slippe den løs, høres det ut som om det er mer enn nok. Ærlig talt mener jeg mytene om polarhunders mosjonsbehov er noe overdrevet. Joda, de trenger ordentlig tur hver dag, men i følge enkelte er det liksom ikke grenser for hvor mye hard trening de trenger. Selv har jeg alaskan malamute, og den trenger heller ikke mer enn dette. Det er en sunn og frisk hund på alle måter. Anonymkode: 33a83...959 Vi er bare redde for at den kanskje kommer til å oppleve mye stress om vi tar en "rolig" dag en gang i blant. Vi vil ikke sykle med den hver dag, for da forventer den det plutselig, liksom, men vi vil ikke at hunden skal bli stresset av å være mye inne. Kontra, egner de seg alene i hage? Vi eier en svær hage med mulighet for friløping, men liker samojeder dette eller vil den bli ensom? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 20. oktober 2020 #7 Del Skrevet 20. oktober 2020 Variasjon er stikkordet. Hvis du sykler eller løper hver dag i sommerhalvåret og så slutter med det. Så kan den (alle) bli stressa. Varier lengde, tid, aktivitet. Og ikke glem mental trening. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abley Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter #8 Del Skrevet 20. oktober 2020 25 minutter siden, Try2 skrev: Variasjon er stikkordet. Hvis du sykler eller løper hver dag i sommerhalvåret og så slutter med det. Så kan den (alle) bli stressa. Varier lengde, tid, aktivitet. Og ikke glem mental trening. Ja, skjønner naturligvis det. Men jeg mener at hunden kommer i hovedsak til å bli en familiehund. Om vinteren har vi spark slik at det er ikke et problem med trekk, men jeg skal ikke gjøre dette annenhver dag. Samboer er redd for at vi tar oss vann over hode med rasen, at den krever for mye av oss, fordi den ikke er særlig smart eller særlig lærevillig. Ikke kommer den på innkalling, heller. Vi har erfaring med en veldig sta og egenrådig hund fra før, men det er en forskjell mellom 13 og 25 kilo i bånd på tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 20. oktober 2020 #9 Del Skrevet 20. oktober 2020 Hvordan vet du at den ikke kommer på innkalling? Det er jo snakk om en innlæring. Sta og egenrådig er også forskjellig fra individ til individ. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abley Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter #10 Del Skrevet 20. oktober 2020 5 minutter siden, Try2 skrev: Hvordan vet du at den ikke kommer på innkalling? Det er jo snakk om en innlæring. Sta og egenrådig er også forskjellig fra individ til individ. Det er bare ting som har gått igjen i diskusjoner om rasen, her på forumet og andre steder som Hundesonen. Mange har skaffet seg samojed og "angret" fordi hunden er vanskelig å trene og blir destruktiv innendørs. Sier ikke at dette gjelder kun samojeden, det er naturlig for alle raser det, men det er spesielt sånne ting som går igjen og jeg lurer på hva som er fordelen med den i motsetning til for eksempel AH? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #11 Del Skrevet 20. oktober 2020 På 19.10.2020 den 12.04, Abley skrev: Vi har også mye skog og mark i nærheten hvor hunden kan løpe fritt og mange gode skiløyper. Bare vær klar over at mange polarhunder ikke kan gå løse. Det har lite med trening å gjøre, dette er en hundetype som ligger en del nærmere urhund enn golden retrieveren til naboen, og det må man være bevisst på når man skaffer den type hund. Anonymkode: 17053...178 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Try2 Skrevet 20. oktober 2020 #12 Del Skrevet 20. oktober 2020 Du må snakke med eksperter https://www.nkk.no/raser/samojedhund-article8209-815.html og ikke minst https://www.polarhund.no Og erfarne Samojedfolk, ikke av uerfarne synsere;) Det er alfa omega for at man får et godt hundehold. Altfor mange kjøper feks Border C utelukkende pga utseende. Jfr veldig mange stressa og agg som selges av denne rasen på finn.... lykke til med letingen. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Del Skrevet 20. oktober 2020 Polarhunder kan vel ikke gå løse? Bortsett fra det høres det vel greit ut. Hunder tilpasser seg jo også:-) Anonymkode: 3d708...6e3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #14 Del Skrevet 20. oktober 2020 Samojeder kan fint slappe av noen dager hjemme, sånn sett er de veldig greie i og med at de ikke trenger topptur hver dag. Det er veldig rolige innendørs, men de er sterke på tur og kan fort legge seg til uvaner med å trekke i bånd om man ikke trener godt på dette. De er også veldig stae, de kan være en utfordring å trene lydighet med, men her må man bare trå til for å unngå uvaner som trekking. De er ikke naturlig lydige hunder, kanskje litt mer som katter? 🤣 Gode og allsidige familiehunder som jevnt over er barnevennlige, men de har sine sider altså. Anonymkode: 6e655...1fb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abley Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter #15 Del Skrevet 20. oktober 2020 Grunnen til at jeg er så nølende på mange aspekter med Samojed er fordi jeg har hørt så mye negativt om den fra mange hold, som samkjønnsaggresjon, mye lyd og et ekstremt energibehov. Grunnen til at jeg har lagt ut dette innlegget var for at folk kunne avkrefte eller bekrefte påstandene, og jeg er nå mer usikker enn noensinne på om Samojed er den rette rasen for meg. Jeg kan ta med hunden ut på trekking av enten sykkel eller spark 3 ganger i uka omtrent. Jeg vet hvordan det gjøres og synes selv det er gøy. Men utenom dette, hvor mye aktivisering trenger en samojed? Jeg føler jeg aldri finner svaret, men det er så dumt å kjøpe seg en og så måtte gi den bort igjen fordi aktivitetsbehovet blir for stort. Her snakker jeg om det minimalet for at hunden ikke skal gå rundt i stua og pipe eller ta ut frustrasjonen sin på møbler som voksen hund. Som valp tar jeg turer etter trengsel. I dag foreksempel, er det massevis av snø og sludd ute. Jeg nøler ikke med å gå ut på tur med hunden, det er ikke det, men det passer ikke med verken spark eller sykkel i dette været. Hva gjør man da? Hadde jeg hatt en golden retriever hadde svaret vært ganske straight forward, men en samojed? Ville den blitt helt "gal" av å ikke bli ordentlig brukt en dag hvor det ikke er opphold nok til sykkel eller spark? Hvordan er det med dette omsnakkede aktivitetsbehovet til en polarhund? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #16 Del Skrevet 20. oktober 2020 Har dere hatt egen hund før i voksen alder? Det nevnes ikke her, men utover aktivitetsbehovet så er det jævlig mye pelsstell som går i en samojed, så her er det nok uaktuelt å ikke bruke mer enn 3-4 timer på hunden hver dag. Jeg har en polarhund selv (men med lettstelt pels), og bruker minimum 3 timer på mental aktivitet og tur daglig, i helgene mer. Jeg tror dere gjør det mye bedre for dere selv og hunden og skaffe dere en enklere rase. Forutenom stell, tur og aktivisering så skal hunden kontinuerlig oppdras. Hunder er ikke slik at de lærer noe én gang og kan det for resten av livet. Det krever mye tid og offer for å ha en lykkelig og fornøyd hund, noe forøvrig alle kjæledyr fortjener. Anonymkode: c64cd...033 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abley Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter #17 Del Skrevet 20. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har dere hatt egen hund før i voksen alder? Det nevnes ikke her, men utover aktivitetsbehovet så er det jævlig mye pelsstell som går i en samojed, så her er det nok uaktuelt å ikke bruke mer enn 3-4 timer på hunden hver dag. Jeg har en polarhund selv (men med lettstelt pels), og bruker minimum 3 timer på mental aktivitet og tur daglig, i helgene mer. Jeg tror dere gjør det mye bedre for dere selv og hunden og skaffe dere en enklere rase. Forutenom stell, tur og aktivisering så skal hunden kontinuerlig oppdras. Hunder er ikke slik at de lærer noe én gang og kan det for resten av livet. Det krever mye tid og offer for å ha en lykkelig og fornøyd hund, noe forøvrig alle kjæledyr fortjener. Anonymkode: c64cd...033 Vi har hatt flere hunder, i oppveksten og eid en sammen. Nevnt hund var en Welsh Corgi Pembroke, og ikke la deg lure av størrelsen. De er sta, gjerrige og fulle av personlighet. Han var som en rakett, kunne krysse et jorde på 5 sekunder flat. Grunnen til at vi ønsket oss en samojed er jo fordi de har en naturlig del av seg som liker å trekke, noe vi også liker. Jeg vet ikke om evt andre hunder som er så sterke at de trekker uansett som en samojed, men det er vel kanskje fordi andre hunderaser også "multitasker" i andre ting. For oss ville en typisk dag sett sånn ut: 07:00 - 40 min i skogen 12:00 - 1 t i skogen, ikke alltid jeg har tid så kan være det sløyfes noen dager 15:00 - 1 t sykling eller spark med hunden, om været ikke er samstemt 1 1/2 med kløv trening 18:00 - 30 min ballkasting omtrent 21:00 - 20 min, siste tur før kvelden Så om vi later som om jeg ikke har tid til 12:00 turen så er det ca 2,5 med aktivitet for hunden. De dagene jeg går tur er det omtrent 3,5 t. Men det varierer. Dette var omtrent det opplegget vi hadde med den forrige hunden vår. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #18 Del Skrevet 20. oktober 2020 En samojed hund kommer ikke til å være turbulent eller bli helt vrang innendørs pga 1 dag mer slufsevær En dag innimellom er det helt greit og nok for en samojed at du bare slenger på deg regnjakka og går 1 times tur rundt i skogen der du bor (i tillegg til noen flere korte tisse turer ila dagen selvfølgelig). Er mye aktiviteter man kan gjøre inne med en samojed også, mental trening (og ja de går fort lei og mister fokus) men man kan jo leke med de og gjemme noe skikkelig digg mat som lukter godt rundt omkring i huset Anonymkode: 1ede3...8bf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #19 Del Skrevet 20. oktober 2020 27 minutter siden, Abley skrev: Grunnen til at jeg er så nølende på mange aspekter med Samojed er fordi jeg har hørt så mye negativt om den fra mange hold, som samkjønnsaggresjon, mye lyd og et ekstremt energibehov. Grunnen til at jeg har lagt ut dette innlegget var for at folk kunne avkrefte eller bekrefte påstandene, og jeg er nå mer usikker enn noensinne på om Samojed er den rette rasen for meg. Jeg kan ta med hunden ut på trekking av enten sykkel eller spark 3 ganger i uka omtrent. Jeg vet hvordan det gjøres og synes selv det er gøy. Men utenom dette, hvor mye aktivisering trenger en samojed? Jeg føler jeg aldri finner svaret, men det er så dumt å kjøpe seg en og så måtte gi den bort igjen fordi aktivitetsbehovet blir for stort. Her snakker jeg om det minimalet for at hunden ikke skal gå rundt i stua og pipe eller ta ut frustrasjonen sin på møbler som voksen hund. Som valp tar jeg turer etter trengsel. I dag foreksempel, er det massevis av snø og sludd ute. Jeg nøler ikke med å gå ut på tur med hunden, det er ikke det, men det passer ikke med verken spark eller sykkel i dette været. Hva gjør man da? Hadde jeg hatt en golden retriever hadde svaret vært ganske straight forward, men en samojed? Ville den blitt helt "gal" av å ikke bli ordentlig brukt en dag hvor det ikke er opphold nok til sykkel eller spark? Hvordan er det med dette omsnakkede aktivitetsbehovet til en polarhund? Hva med ski? Jeg tenker at du er så i tvil. Hvorfor akkurat samojed? Hvorfor landet dere på denne rasen? Omtrent alle raser kan være med på sykkeltur eller skitur, om den trenes gradvis til dette. Trekkingen vil såklart variere avhengig av rase. Så jeg bare lurer på hvorfor det akkurat er samojed dere kom frem til? Ikke kritikk i det hele tatt altså, kan godt hende det er den perfekte rasen for dere Vil også bare nevne at jeg har en bekjent som har samojed. De går mye i fjellet. Men dersom det er varmere enn ca 15 grader kan ikke hunden være med på fjelltur. Avhenger selvsagt av type fjelltur, om det er nok skygge underveis ol. Med det blir rett og slett for varmt. Så det er greit å tenke på slike ting ift hvor dere bor. Anonymkode: 3d708...6e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Abley Skrevet 20. oktober 2020 Forfatter #20 Del Skrevet 20. oktober 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med ski? Jeg tenker at du er så i tvil. Hvorfor akkurat samojed? Hvorfor landet dere på denne rasen? Omtrent alle raser kan være med på sykkeltur eller skitur, om den trenes gradvis til dette. Trekkingen vil såklart variere avhengig av rase. Så jeg bare lurer på hvorfor det akkurat er samojed dere kom frem til? Ikke kritikk i det hele tatt altså, kan godt hende det er den perfekte rasen for dere Vil også bare nevne at jeg har en bekjent som har samojed. De går mye i fjellet. Men dersom det er varmere enn ca 15 grader kan ikke hunden være med på fjelltur. Avhenger selvsagt av type fjelltur, om det er nok skygge underveis ol. Med det blir rett og slett for varmt. Så det er greit å tenke på slike ting ift hvor dere bor. Anonymkode: 3d708...6e3 Hehe, ja, det er jo ikke rart folk lurer litt når jeg stiller så mange spørsmål... Det er nok mer en rase vi vurderer, men jeg tror den er ute av bildet nå. En nærme bekjent av meg hadde en samojed, og hun skrøt så innmari av den, gitt! Ikke drev de med noen form for hundesporter eller bruk, men det hørtes ut som om hunden hadde et fint liv hos henne. Rasene det ligger litt mellom nå er vel Finsk Lapphund, Toller og BC. Vi er ganske sikre på at også BC er for mye for oss, litt svingende på Toller med tanke på at de har mye av samme trekkene til BC, og har forelsket oss i Finsk Lapphund (men de er så vanskelige å få tak i, gitt!) Så det lå vel alltid mellom samojed og Finsk lapphund, men der finsk lapphund ligner vår hverdag mye bedre, tror jeg endelig at vi falt mer for utseendet enn livsstilsaspektet med Samojed! Har du noen erfaring med Finsk lapphund? Uansett så var den tråden her veldig informativ! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå