Edie Skrevet 19. oktober 2020 #1 Skrevet 19. oktober 2020 Hei! Vi i moderatorteamet skal ha et møte senere i år hvor vi blant annet skal diskutere regelen om spoiling. Vi har egne retningslinjer for dette rommet, hvor følgende gjelder spoiling: Sitat Spoiling. Dette skal markeres i tittelen på tråden, og helst også i selve tråden, så man minsker sjansen for at andre får ødelagt fremtidige underholdningsopplevelser. Selv om mange ser film og serier i det de kommer ut, ber vi om at dette allikevel respekteres. Spoiler lages ved å trykke på øye-ikonet på tekstverktøylinja, eller ved å skrive [ spoiler ] teksten som skal skjules [ / spoiler ] uten mellomrommene. Vi opplever dessverre at dette er en regel som er vanskelig å håndheve. Det er sjelden at noen i moderatorteamet følger med på Tv-serien som diskuteres, og hvis det er tilfelle så er man kanskje aktiv i tråden selv - og kan dermed ikke rydde i den aktuelle tråden. Vi kan ikke pålegge moderatorteamet å følge med på alle Tv-serier som diskuteres. Ved rapporter er vi derfor avhengig av at det helt konkret skrives hva som er spoiling. Samfunnet har endret seg en del siden denne regelen ble opprettet for nærmere 20 år siden, og noen ser på lineær TV og andre streamer. Noen følger norsk sendetid og andre følger f.eks. amerikansk sendetid. Etter vår erfaring med hva som blir rapportert, ser det ut som problemet er størst i tråder om realityserier. Gjerne hvor en episode sendes på lineær TV om kvelden, men kan streames tidligere. Media skriver gjerne om dette før episoden er sendt på lineær TV. Vi prøver å rydde innen 24 timer, men da er det som var spoiling da innlegget ble skrevet, ofte ikke det lenger. Her kommer dere brukere inn - og vi ønsker oss veldig gjerne tilbakemeldinger fra dere på hvordan dette kan løses og hva dere tenker om regelen! Er spoiling noe som er irriterende eller er det unødvendig bruk av moderatorressurser? Hvem bestemmer hva som er spoiling? Burde alltid trådtittel presisere hvilken sendetid som gjelder? Hvordan kan man best løse dette slik at alle kan bli fornøyde med diskusjonen? Kan de som følger med en serie på lineær TV oppfordres til å ikke lese den aktuelle tråden før episoden er sendt, på samme måte som man må holde seg unna aviser og annen media som skriver om dette? Vi takker på forhånd for evt. svar og kommer med en tilbakemelding når saken er ferdig behandlet av teamet. På vegne av moderatorteamet, Edie, adm. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #2 Skrevet 19. oktober 2020 Presiser i trådtittel! F.eks. i "Farmen" kan man skrive "ikke diskuter dagens episode før den er vist på TV". Anonymkode: e8439...d85 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2020 #3 Skrevet 22. oktober 2020 Syns ikke spoiling er noe moderator bør bruke tid på. Om en serie har ulik sendetid her og i usa feks kan man bare presisere det i trådtittel. Er utrolig slitsomt med folk som velger oppsøke tråder og bli sur fordi noen har sett litt lenger enn de har. Da kan man nesten ikke diskutere noe.. Anonymkode: 9affa...5fa 9
loffen Skrevet 23. oktober 2020 #4 Skrevet 23. oktober 2020 Jeg synes man ikke skal spoile før episoden har blitt sendt på lineær TV. Det er ikke alle som har f.eks Sumo. Det er hyggelig å være i den aktuelle tråden (f.eks farmen, Sommerhytta o.l.) og skrive om det som skjer når det skjer sammen med andre som ser på samtidig, ikke lese det andre har skrevet etter at det er ferdig, og da er det jo bortinatta å kommentere noe i ettertid. Som f.eks på Farmen når det er tvekamp. Blir litt teit å skrive hvem man håper vinner eller hvem som ser sterkest ut når det er ferdig diskutert og episoden er slutt. Jeg har fått ufattelig mange finaler og tvekamper ødelagt pga av dette, og har lært at jeg ikke kan bruke TV-forumet i det hele tatt. Unntaket er når det er Eurovision Song Contest. 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #5 Skrevet 24. oktober 2020 Tenker at en kanskje ikke skal spoile norske konkurranse-serier før de er sendt på lineær TV, med mindre tråden har spoiler i tittelen. Andre serier (som ikke er norsk konkurranse), og som er tilgjengelig på Sumo, Dplay, Viaplay, Netflix, HBO osv., synes jeg en bør kunne diskutere fritt. Når en hel sesong er lagt ut av serie X, blir det for dumt å skulle vente flere uker før en kan diskutere serien. Da kan de som ikke har sett serien ferdig unngå den aktuelle tråden. Anonymkode: 59c37...ad2 4
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2020 #6 Skrevet 24. oktober 2020 Og en ting til som jeg har tenkt på. Kunne det blitt aktuelt å dele "TV og film"-rommet i to? Jeg synes rommet drukner i reality- og konkurranseprogrammer, og at andre serier (og ikke minst filmer) forsvinner langt bak. Da blir det vanskelig å holde tråder aktive, og i tillegg opprettes det fort flere tråder om samme emne. Kanskje lage et rom for "Reality- og konkurranse-TV" som samtidig kan holdes spoilefritt, og et annet rom for "Film og TV-serier"? Anonymkode: 59c37...ad2 8
AnonymBruker Skrevet 27. oktober 2020 #7 Skrevet 27. oktober 2020 Dette burde moderatorene slippe å bruke tid og ressurser på. Hver og en må da kunne vente til man selv har sett siste tilgjengelige episode før man leser tråder hvor man risikerer spoilere. Anonymkode: ec2f5...dba 8
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #8 Skrevet 2. november 2020 På 27.10.2020 den 23.45, AnonymBruker skrev: Dette burde moderatorene slippe å bruke tid og ressurser på. Hver og en må da kunne vente til man selv har sett siste tilgjengelige episode før man leser tråder hvor man risikerer spoilere. Anonymkode: ec2f5...dba Ja enig. La brukerne være ansvarlig selv for hva dem leser. Men jeg tenker vi må likevel skille mellom aktuell spoiling og ondsinnet spoiling. Aktuell spoiling: Aktuell spoiling er det som skjer akkurat nå. I sanntid. Innenfor døgnet. Slik spoiling burde vært lov, og ingen vits i å bruke tid på å moderere. Når Farmen går på TV i kveld, så burde brukerne ha selvdisiplin nok til å holde seg unna tråden inntil en selv har sett dagens episode og er "klar" for å gå inn å lese. Man vet jo at tråden er full av spoiling samme dag som episoden sendes, gjør man ikke? Det skjer uavhengig om folk bruker spoilerfelt eller ikke. Fordi det alltid er noen som glipper/glemmer seg av. Sjansen er stor for å oppleve spoiling, og det krever for mange ressurser til å få bukt med dette. Klarer man egentlig å bli kvitt dette? Tvilsomt. Så likegreit å la det skjer, slik at man faktisk vet at det spoiles. Brukerne får selv ta ansvar for å ikke oppleve aktuell spoiling når serier går på TV og plattformen innenfor døgnet. Så ønsker man ikke å bli utsatt for spoiling, så unngår man tråden til man har sett episoden. Og klarer man ikke la være, så kan faktisk brukerne avgjøre selv om dem skal være aktiv i tråden eller ikke. Ondsinnet spoiling: Spoiling når noen kommer inn å avslører vinnere av programmet lenge før det i det hele tatt er tenkt til å bli sendt. F.eks at "Ola Nordmann vinner Farmen 2020", publisert 4 uker før finalen. Eller f.eks "Kari Nordmann vinner Sommerhytta 2020", publisert 2 uker før finalen. Eventuelt at "Ola Nordmann slår ut Per Nordmann i tvekamp på søndag", når uken nettopp har startet. Informasjon hentet utover TV/streaming i sanntid. Fra Instagramprofiler, innsideinformasjon eller andre spoilere gjemt langt der ute på nettet. Det er ondsinnet spoiling, og kan ødelegge program fullstendig. Burde være fullstendig ulovlig, og bli slått hardt ned på av moderatorene. Anonymkode: 284fa...44a 5
AnonymBruker Skrevet 2. november 2020 #9 Skrevet 2. november 2020 På 19.10.2020 den 11.52, Edie skrev: Det er sjelden at noen i moderatorteamet følger med på Tv-serien som diskuteres, og hvis det er tilfelle så er man kanskje aktiv i tråden selv - og kan dermed ikke rydde i den aktuelle tråden. For øvrig skjønner jeg ikke denne interne regelen deres. Jeg ser ikke problemet med å tillate aktivitet og rydding i samme tråd. Det kunne spart dere for mye bry ved å tillate det. Har man som brukere ikke tillit til at moderatorene klarer å skille mellom privatperson og moderator på forumet, så er man på feil forum. Det er helt vanlig på andre fora at samme person/mod deltar og rydder i samme tråd, og det fungerer knirkefritt. Anonymkode: 284fa...44a 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #10 Skrevet 23. november 2020 Slik spoilingregelen er skrevet nå blir det en del unødvendige diskusjoner. Den er ordlagt sånn at man kan argumentere for at man ikke kan diskutere hva som har skjedd i en serie, selv etter den har gått på tv. Dette gir mer mening for film, men ikke realityserier. Videre synes jeg det er urimelig at de som følger serier på nett skal følge med på når tv-serier sendes på lineær tv. Har sett tilfeller hvor sendetidspunk på lineær tv har blitt endret pga fotballkamp etc, og de som ser på nett ikke har fått med seg og blir utskjelt for spoiling i tråden. Konklusjon: jeg synes spoiling bør være lov, så får de som ikke har sett episoden ennå vente med å lese tråden til de har sett den. Diskusjoner om hva som er lov og ikke tar voldsomt mye plass i en del tråder. Har sett tilfeller hvor folk får kjeft for å ha skrevet hva som skjer i reklamen for neste episode. Det blir ryddigere og lettere å følge opp om det er lov å diskutere det man har sett, rett og slett. Anonymkode: f7781...c71
AnonymBruker Skrevet 23. november 2020 #11 Skrevet 23. november 2020 AnonymBruker skrev (På 2.11.2020 den 11.53): Ja enig. La brukerne være ansvarlig selv for hva dem leser. Men jeg tenker vi må likevel skille mellom aktuell spoiling og ondsinnet spoiling. Aktuell spoiling: Aktuell spoiling er det som skjer akkurat nå. I sanntid. Innenfor døgnet. Slik spoiling burde vært lov, og ingen vits i å bruke tid på å moderere. Når Farmen går på TV i kveld, så burde brukerne ha selvdisiplin nok til å holde seg unna tråden inntil en selv har sett dagens episode og er "klar" for å gå inn å lese. Man vet jo at tråden er full av spoiling samme dag som episoden sendes, gjør man ikke? Det skjer uavhengig om folk bruker spoilerfelt eller ikke. Fordi det alltid er noen som glipper/glemmer seg av. Sjansen er stor for å oppleve spoiling, og det krever for mange ressurser til å få bukt med dette. Klarer man egentlig å bli kvitt dette? Tvilsomt. Så likegreit å la det skjer, slik at man faktisk vet at det spoiles. Brukerne får selv ta ansvar for å ikke oppleve aktuell spoiling når serier går på TV og plattformen innenfor døgnet. Så ønsker man ikke å bli utsatt for spoiling, så unngår man tråden til man har sett episoden. Og klarer man ikke la være, så kan faktisk brukerne avgjøre selv om dem skal være aktiv i tråden eller ikke. Ondsinnet spoiling: Spoiling når noen kommer inn å avslører vinnere av programmet lenge før det i det hele tatt er tenkt til å bli sendt. F.eks at "Ola Nordmann vinner Farmen 2020", publisert 4 uker før finalen. Eller f.eks "Kari Nordmann vinner Sommerhytta 2020", publisert 2 uker før finalen. Eventuelt at "Ola Nordmann slår ut Per Nordmann i tvekamp på søndag", når uken nettopp har startet. Informasjon hentet utover TV/streaming i sanntid. Fra Instagramprofiler, innsideinformasjon eller andre spoilere gjemt langt der ute på nettet. Det er ondsinnet spoiling, og kan ødelegge program fullstendig. Burde være fullstendig ulovlig, og bli slått hardt ned på av moderatorene. Anonymkode: 284fa...44a Er så enig i dette! Hvis jeg ikke har sett dagens episode, og likevel velger å gå inn på Farmen-tråden, så må jeg bare regne med å bli servert masse spoilere. Da venter jeg heller til etter at jeg har sett det, før jeg går inn i tråden. Det jeg IKKE vil lese, og som jeg mener det bør slås hardt ned på, er de idiotene som spoiler store ting som hvem som faktisk vinner hele Farmen. Slik info er heller ikke nok å sette i en «spoiler-boks», for man vet jo ikke hva disse spoilerboksene inneholder før man trykker på dem, vanligvis er det jo bare noe fra dagens episode! Dermed er jeg helt enig i at aktuell (triviell?) spoiling bør være helt OK, mens større avsløringer som ikke er offentlig kjente og enda ikke tilgjengelig på programmets strømmetjeneste er «ondsinnet» og ikke OK. Anonymkode: 89415...d1f 3
Edie Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #12 Skrevet 9. desember 2020 Hei igjen. Da er retningslinjene for dette underforumet oppdatert med tanke på spoiling: Edie, adm.
Ctrl Skrevet 9. desember 2020 #13 Skrevet 9. desember 2020 Edie skrev (49 minutter siden): Hei igjen. Da er retningslinjene for dette underforumet oppdatert med tanke på spoiling: Disse nye retningslinjene med tanke på spoiling vil da altså gi oss flere tråder med samme innhold. F.eks Farmen 2020 TV (spoiling ikke tillatt) Farmen 2020 Streaming (spoiling tillatt) I tv-tråden vil dere også få samme problem som dere har i dag, og som dere ønsket å få gjort noe med med tanke på ressursproblemer. Dere må der i framtiden rydde bort all form for spoiling, akkurat slik i dag. Forstår jeg dette rett? 1
Edie Skrevet 9. desember 2020 Forfatter #14 Skrevet 9. desember 2020 Ctrl skrev (19 minutter siden): Disse nye retningslinjene med tanke på spoiling vil da altså gi oss flere tråder med samme innhold. F.eks Farmen 2020 TV (spoiling ikke tillatt) Farmen 2020 Streaming (spoiling tillatt) I tv-tråden vil dere også få samme problem som dere har i dag, og som dere ønsket å få gjort noe med med tanke på ressursproblemer. Dere må der i framtiden rydde bort all form for spoiling, akkurat slik i dag. Forstår jeg dette rett? Hei. Ja, hvis brukere føler behov for å ha en tråd både med spoiling og uten, vil det bli flere tråder om samme program. Det er ikke nødvendig å presisere hvis spoiling er ok i den aktuelle tråden. Det er helt riktig at vi har et ressursproblem, men siden dette er viktig for flesteparten av våre brukere så prøver vi å etterkomme dette ønsket. For å lette vår jobb med dette er det også lagt inn at rapporten må inneholde nøyaktig hva som er spoiling. Rapporter som sier "tråden inneholder spoiling" vil bare bli avsluttet uten videre behandling. Det må presiseres akkurat hva som er spoiling. Hvis tittel på tråden heller ikke etterlever de nye retningslinjene, vil heller ikke evt. spoiling bli ryddet. Edie, adm. 1
AnonymBruker Skrevet 10. desember 2020 #15 Skrevet 10. desember 2020 Min mening er at man ikke diskuterer dagens episode før den er sendt lineært. Rett og slett fordi da har alle tilgang til kanalen programmet sendes på. Ikke alle har råd til sumo f.eks. Å holde seg unna tråder til dagens episode er sendt kan føre til at man blir sittende med 5 sider ulest diskusjon som omhandler programmet før dagens episode, og 5 sider "spoilere". Man vil jo gjerne ha med seg alt om forrige episode før man ser dagens. Men man rekker ikke alltid å få med seg alt fra forrige episode før den nye (dagens) er sendt på f.eks sumo. Min mening er altså at "alle skal med," som vil si at alle skal ha - hatt mulighet- til å ha sett dagens episode før man sier noe om dagens episode. Anonymkode: 24d43...98f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå