Gå til innhold

Er det lov å parkere på gress langs en vei i et boligfelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg parkerer ofte utenfor hos foreldrene mine, litt på asfalt og litt ved grøftekanten. Ikke på gress. Syntes det er greit i vanlige boligstrøk dersom parkeringen ikke er til hinder for noen og ødelegger gress eller liknende. Ellers nei.

Anonymkode: b7493...6cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har lov til å parkere overalt så lenge det ikke er eksplisitt skiltet at det ikke er lov å parkere.

Her jeg bor parkerer folk midt i veien og sperrer den ene kjøreretningen uten at noen reagerer. Så argumentet om at man ikke må hindre noen er bare tull.

Anonymkode: 5ad53...396

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du har lov til å parkere overalt så lenge det ikke er eksplisitt skiltet at det ikke er lov å parkere.

Her jeg bor parkerer folk midt i veien og sperrer den ene kjøreretningen uten at noen reagerer. Så argumentet om at man ikke må hindre noen er bare tull.

Merkelig argument. Så at folk kjører for fort betyr da følgelig også at fartsgrenser "bare er tull"? 🤦‍♂️

Du kan ikke parkere overalt. Norge har strenge lover bl.a. om motorferdsel i utmark.

Anonymkode: 0c987...2fd

• Liker 4
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Merkelig argument. Så at folk kjører for fort betyr da følgelig også at fartsgrenser "bare er tull"? 🤦‍♂️

Du kan ikke parkere overalt. Norge har strenge lover bl.a. om motorferdsel i utmark.

Anonymkode: 0c987...2fd

"Du har lov til å parkere overalt så lenge det ikke er eksplisitt skiltet at det ikke er lov å parkere."

En fartsgrense er eksplisitt skiltet. 

• Liker 1
Skrevet
På 19.10.2020 den 15.07, AnonymBruker skrev:

Det var ikke hans eiendom, men en offentlig vei. :)

ts

Anonymkode: f8292...600

For å slippe alt mulig mas, kan du ikke bare finne fram stedet på google maps og linke hit? Du forblir jo like anonym uansett. 
Så kan vi selv se hva greia er... Slipper man så mye tullesvar osv her 

• Liker 1
Skrevet

20201019_152047.jpg

Skrevet

Ser ikke akkurat hvordan det ser ut på høyresiden der, men om det ikke finnes noe parkering forbudt skilt vil jeg anta det er lov å parkere. 

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

20201019_152047.jpg

Hadde du parkert sånn foran min garasje hadde jeg nok vært litt oppgitt ja. 

Anonymkode: 5ed02...896

• Liker 3
Skrevet
På 19.10.2020 den 14.41, AnonymBruker skrev:

Jeg mener at jeg ikke hindret han, han hadde hele veien. 

Ts

Men hele veien er ofte ikke nok, skjønner du.. Bilen slår ut når man svinger. 

Anonymkode: 68f08...af4

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hele veien er ofte ikke nok, skjønner du.. Bilen slår ut når man svinger. 

Anonymkode: 68f08...af4

Hjelper ikke det, om det ikke er forbud mot parkering. 

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Hjelper ikke det, om det ikke er forbud mot parkering. 

Såklart det hjelper. Du har ikke lov til å parkere slik at du hindrer inn og utkjørsel til privat eiendom.

Skrevet
1 minutt siden, Ezio skrev:

Såklart det hjelper. Du har ikke lov til å parkere slik at du hindrer inn og utkjørsel til privat eiendom.

Ser da helt klart på bildet at det ikke sperrer adgang. Sikkert gammal sur møkkafyr som ikke har peiling på rygging. 

• Liker 1
Skrevet

Bilen til Ts er ikke til hinder men til forstyrrelse ifølge vtl § 3.

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Der det ikke er skiltet kan det brukes vtl §3.

Anonymkode: 32b9b...669

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Bilen til Ts er ikke til hinder men til forstyrrelse ifølge vtl § 3.

«Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Der det ikke er skiltet kan det brukes vtl §3.

Anonymkode: 32b9b...669

Nei, det er ikke til forstyrrelse. Tror du leser deg blind på en paragraf. 

Skrevet

Siden når er det lov å parkere på gress kun fordi det ikke er et parkering forbudt-skilt der?

Skal jeg begynne å parkere midt på fotballbaner av den grunn, eller midt i en park?

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, Katten.2.0 skrev:

Siden når er det lov å parkere på gress kun fordi det ikke er et parkering forbudt-skilt der?

Skal jeg begynne å parkere midt på fotballbaner av den grunn, eller midt i en park?

Parkere på siden av veien? En god stund. Du kan kanskje finne dokumentasjon som sier det ikke er lovlig? Vanskelig å finne dokumentasjon som sier ting er lovlig, da lover definerer ulovlige ting, ikke lovlige. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hvor du parkerte, jeg ser for meg en opparbeidet plen når du beskriver situasjonen. Det er jo ikke noen egnet plass å parkere. 

Anonymkode: 6396b...cae

• Liker 1
Skrevet

Kan du være snill og bare linke til google maps så vi kan gå ned på gatenivå og se osv? 

Skrevet
3 minutter siden, AndreasBR skrev:

Kan du være snill og bare linke til google maps så vi kan gå ned på gatenivå og se osv? 

Jeg har ikke så veldig lyst til det fordi det blir gjenkjennbart... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har ikke så veldig lyst til det fordi det blir gjenkjennbart... 

Hva blir gjenkjenbart? Er jo ingen her som aner hvem du  er, hvordan i alle dager skal vi kunne vite det? 

Men ok, kan du ta et bilde på gatenivå fra før garasjen mot der du stod? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...