Gå til innhold

Er det lov å parkere på gress langs en vei i et boligfelt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg gjorde det i dag, og møtte en illsint mann da jeg kom tilbake etter en time. Han hadde garasje på andre siden av veien og mente han ikke kom seg ut og inn med bilen, og var på vei til å ringe å få meg tauet bort. Hvem har rett her?

Alle mine fire hjul stod på gresset, ca 10 cm inn.

Anonymkode: f8292...600

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjorde det i dag, og møtte en illsint mann da jeg kom tilbake etter en time. Han hadde garasje på andre siden av veien og mente han ikke kom seg ut og inn med bilen, og var på vei til å ringe å få meg tauet bort. Hvem har rett her?

Alle mine fire hjul stod på gresset, ca 10 cm inn.

Vel, problemet er jo ikke at du står på gress, men at du har parkert slik at noen ikke har tilgang til garasjen sin. Så han har jo rett, dersom han ikke kommer inn og ut med bilen til garasjen sin.

Og slutt å parkere på gress ved boligfelt. Det ødelegger gresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel aldri eksplisitt lov å parkere på gress. Bilen skal holde til på plasser som er avsatt til bil: Veier (uansett underlag), parkeringsplasser, garasjer og slikt. Du skal ikke stå på fortau, gress, eller tærne til folk.

Anonymkode: 0c987...2fd

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt hadde naboen rett dersom du hindrer han i å komme inn og ut fra sin garasje! 🤦‍♀️🤦‍♀️

Anonymkode: ba5c7...343

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at jeg ikke hindret han, han hadde hele veien. 

Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Da er det bare å vente på tauebilen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal ikke hindre andre, og det har du tydeligvis gjort her.

Anonymkode: c1f8c...1ac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine ører høres det ut som en nabo som kanskje med rette eller kanskje fordi han er en kranglefan har sett seg lei på at folk parkerer så det begrenser ham.

Om du har parkert utenfor veien og det ellers grei plass til å komme forbi mener jeg du har ditt på det tørre opp mot naboen, men her blir det jo ord mot ord, det er umulig for oss å komme med noe fasit uten å vite nøyaktig hvordan ting ser ut.

Ellers er jo spørsmålet hvem som eier der du parkerte. Er det kommunal eiendom eller det går greit for eier at folk står slik, har vel ikke han som klaget noe å si.

Er det privat bør du jo ha sjekket om det er lov til å stå der.

Endret av ekkoet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, ekkoet skrev:

Ellers er jo spørsmålet hvem som eier der du parkerte. Er det kommunal eiendom eller det går greit for eier at folk står slik, har vel ikke han som klaget noe å si.

Er det privat bør du jo ha sjekket om det er lov til å stå der.

I borettslaget jeg tidligere bodde hadde vi klare regler på et skilt ved innkjørsel at all parkering på grøntområde, altså gress, var grunnlag for borttauing med mindre det var avklart med styret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Allikevel skal du ikke ta deg til rette på andre folks eiendom. Hva du mente om det var plass eller ikke, er ikke din sak. Du parkerer et sted der det er ment at du skal parkere.

Anonymkode: 54ab0...9a7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allikevel skal du ikke ta deg til rette på andre folks eiendom. Hva du mente om det var plass eller ikke, er ikke din sak. Du parkerer et sted der det er ment at du skal parkere.

Anonymkode: 54ab0...9a7

Det var ikke hans eiendom, men en offentlig vei. :)

ts

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde skjønne at plassen ikke er ment å parkere på, da hadde det ikke vært gress der.

Anonymkode: 05589...de5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Ezio skrev:

I borettslaget jeg tidligere bodde hadde vi klare regler på et skilt ved innkjørsel at all parkering på grøntområde, altså gress, var grunnlag for borttauing med mindre det var avklart med styret.

Det var ingen skilt :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, Ezio skrev:

Da er det bare å vente på tauebilen da.

Jeg forlot åstedet etter en time, var på et jobbintervju i nærheten. Han kom bort og kjeftet da jeg kom for å hente bilen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ikke hans eiendom, men en offentlig vei. :)

ts

Offentlig vei? Du skriver at du parkerte på gress? 

Her skurrer det i forklaringen. Du er tydeligvis overbevist om at du ikke har gjort noe galt, og jeg tror du fremlegger ting slik at det skal fremme din sak. Naboen blir da ikke sint uten grunn? Om han hadde "hele veien" til å komme seg ut så hadde han jo ikke sagt at han ikke kom seg ut av garasjen? Du vet at du kan ha sperret for viktig sikt og så videre? 

Du skal parkere der det er parkeringsplass. Der det er lov å parkere langs veien kan du jo gjøre det i tettbygd strøk, men ikke på andres eiendom eller slik at du er til hindring for andre og det kan være en umulig oppgave mange ganger. 

Anonymkode: 19c38...d06

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forlot åstedet etter en time, var på et jobbintervju i nærheten. Han kom bort og kjeftet da jeg kom for å hente bilen. 

Det er ikke et åsted, du drepte ingen der. Det var et område du parkerte ulovlig på. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var ingen skilt :)

Det er ikke lov til å parkere på offentlig gress heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Offentlig vei? Du skriver at du parkerte på gress? 

Her skurrer det i forklaringen. Du er tydeligvis overbevist om at du ikke har gjort noe galt, og jeg tror du fremlegger ting slik at det skal fremme din sak. Naboen blir da ikke sint uten grunn? Om han hadde "hele veien" til å komme seg ut så hadde han jo ikke sagt at han ikke kom seg ut av garasjen? Du vet at du kan ha sperret for viktig sikt og så videre? 

Du skal parkere der det er parkeringsplass. Der det er lov å parkere langs veien kan du jo gjøre det i tettbygd strøk, men ikke på andres eiendom eller slik at du er til hindring for andre og det kan være en umulig oppgave mange ganger. 

Jeg parkerte på gresset/grøfta ved siden av en offentlig vei i et boligområde. Hele bilveien var fri. Han hadde garasje med åpningen ut mot bilen min, på andre siden av veien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gress er igrunn et eneste stort "ikke parker her skilt" i seg selv, men mindre noe annet er skiltet.

Anonymkode: 93b2e...fce

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...