Gå til innhold

I permisjon og hjemme med sykt barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da vi våknet i dag var toåringen plutselig forkjøla og kunne ikke gå i barnehagen. Jeg er hjemme i permisjon med ganske så nyfødt baby som krever mye, og nå også en febersyk og lei toåring midt i verste trassalder, og en god dose sjalusi i tillegg 😱. Hadde vanligvis fått litt hjelp av besteforeldre i denne situasjonen men det går jo ikke nå, så dette var sykt stress! Nå sover heldigvis begge to, og i dag skal toåringen få sove så lenge hun bare vil 😂 Altså, er det innafor at mannen kan ta sykt barn dager om dette varer lenge? Har ikke tenkt over problemstillingen før men det kan jo bli en del sykedager i høst og dette var ikke noe gøy for noen av oss.. All ære til aleneforeldre, dere er helter! 

Anonymkode: 42754...644

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kødder? 

Anonymkode: fa9d9...48b

• Liker 5
Skrevet

Dersom det er uholdbart og umulig å ivareta begge, så ja. Han har rett på omsorgslønn når du er i permisjon. Du er frikjøpt fra jobb for å ta deg av minsten. 

Anonymkode: a40ca...6a2

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kødder? 

Ts skriver jo at hun har en ganske nyfødt baby. Regner med at babyen ikke har kommet inn i rutiner og blitt kjent med familien enda, og at det er det som gjør det vanskelig akkurat i denne situasjonen. Sannsynligvis er Ts da også fortsatt redusert etter graviditet og fødsel. I et slikt tilfelle syns jeg det er helt innafor at far tar ut én eller flere sykt barn-dager.

Hvis det derimot er snakk om en baby på flere måneder, så vil jeg si at det ikke er innafor. Man bør klare å være alene med to små barn i en helt vanlig situasjon, dersom man er frisk selv. Trassalder er helt vanlig. 

Anonymkode: d723b...639

• Liker 6
Skrevet

Ts 

Takk for svar dere! Baby er 3 uker, så det er lite søvn og amming døgnet rundt. Helt enig i at man må kunne klare å være alene med to barn, og vi har begynt å øve på det, men det ble litt mye med mange timer og sykt barn i tillegg! Er jo ikke helt on top of my game selv heller, i barsel og med minimalt med søvn osv 🥱 

• Liker 4
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kødder? 

Du kunne ikke kommet med et litt mer konstruktivt svar, eventuelt latt være å kommentere? Er vel kanskje for mye å forvente her inne .. 🤷🏻‍♀️

• Liker 10
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts 

Takk for svar dere! Baby er 3 uker, så det er lite søvn og amming døgnet rundt. Helt enig i at man må kunne klare å være alene med to barn, og vi har begynt å øve på det, men det ble litt mye med mange timer og sykt barn i tillegg! Er jo ikke helt on top of my game selv heller, i barsel og med minimalt med søvn osv 🥱 

Klart dere skal dele på sykt barn-dager. 

Annenhver dag, sånn at hu mor klarer å være til stede for den yngste. 

Altså, I dag tok du vakta - i morgen er det pappaen sin tur. Osv. Neste gang poden er sjuk (uavhengig av om babyen er 0 eller 6 måneder), så er det den som ikke var hjemme sist som tar første tørn. Rett og riktig. 

Anonymkode: f7839...e70

• Liker 5
Skrevet

Nei ikke innafor

Anonymkode: e3a24...1c6

• Liker 3
Skrevet

Her ble pappaen hjemme da eldste ble syk. Jeg hadde tatt keisersnitt og klarte ikke å løfte eldstemann. Hadde nok med baby da. Da var vel babyen 1,5 uke gammel. Far hadde startet på jobb igjen. 

Tenker en må vurdere dette selv. Hva man klarer og ikke klarer. Viktigste er at behovene til barna blir dekket. Blir sikkert lettere når minste er litt større og den værste perioden er over 😊

Anonymkode: 54c78...a19

• Liker 3
Skrevet

Så tidlig etter fødsel er det greit syns jeg, spesielt om du ikke er i slag selv. Ellers er jeg ganske streng på at man må regne med dette når man får nummer to og førstemann er liten og i barnehagen. 

jeg var selv hjemme med krevende nyfødt og en ettåring som ikke hadde barnehageplass. Det var helt jævlig, men ga god mestringsfølelse. Det gjorde meg til en drittkjerring som tenker at når jeg klarte det må alle klare det 😛 

men som sagt, tre uker etter fødsel tror jeg nok at jeg ville ønsket meg at pappaen tok en kort dag om ikke annet. 

Anonymkode: bd962...9ab

• Liker 2
Skrevet

Ja, far kan være hjemme om nødvendig. Har selv hatt behov for det, hadde keisersnitt og ikke i stand til å ta meg av en nyfødt for tidlig født og et sykt eldre søsken

Anonymkode: bbb67...2d5

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er innafor!

Anonymkode: be579...77f

• Liker 1
Skrevet

Altså mannen har da krav på sykt barn dager fra jobb selv om mor har foreldrepermisjon. Hva slags dømmende folk er dere som sier dette ikke er innafor??

Anonymkode: d2f2c...cff

• Liker 8
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da vi våknet i dag var toåringen plutselig forkjøla og kunne ikke gå i barnehagen. Jeg er hjemme i permisjon med ganske så nyfødt baby som krever mye, og nå også en febersyk og lei toåring midt i verste trassalder, og en god dose sjalusi i tillegg 😱. Hadde vanligvis fått litt hjelp av besteforeldre i denne situasjonen men det går jo ikke nå, så dette var sykt stress! Nå sover heldigvis begge to, og i dag skal toåringen få sove så lenge hun bare vil 😂 Altså, er det innafor at mannen kan ta sykt barn dager om dette varer lenge? Har ikke tenkt over problemstillingen før men det kan jo bli en del sykedager i høst og dette var ikke noe gøy for noen av oss.. All ære til aleneforeldre, dere er helter! 

Du tåler ikke stort....  ? 

Er ikke dette endel av det å få flere barn?

Anonymkode: d69f9...85a

• Liker 2
Skrevet

Finnes ikke innafor. To normaltfungerende egne barn må man forventes å kunne ta seg av, også om det ene er forkjølet. 

Lovlig er det jo, men arbeidsmoralen ville være helt hårreisende.

Anonymkode: cf283...819

• Liker 3
Skrevet

Helt i orden.

Jeg var et vrak den første tiden etter at nummer to ble født. Han var våken stort sett hele natten og sov i etapper fra tidlig på morgenen til litt utpå dagen. Eldstemannen ble syk da minste var rundt tre uker, og jeg var hjemme med begge to. Det ble mange tårer på kveldene da jeg var utslitt og rådvill. Man er ekstra sårbar i barseltiden, og da er det absolutt greit å be partneren om hjelp.

I tillegg vil både en nyfødt og et sykt barn ha behov for ekstra omsorg/hjelp/nærkontakt, og en nyfødt mor som føler at hun kanskje ikke kommer til å strekke til for å oppfylle begges behov må få lov til å be om hjelp uten å bli dømt. 

🥰

Anonymkode: bce7d...a41

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tåler ikke stort....  ? 

Er ikke dette endel av det å få flere barn?

Anonymkode: d69f9...85a

Mødre som nettopp har født er svært forskjellige. Noen drar på familieferie to uker etter fødsel, mens andre kan få fødselsdepresjon. TS burde da vitterlig ha lov til å be om hjelp dersom hun kjenner hun trenger det - rett etter fødsel. 

Ikke rart mødre som sliter ofte skjuler det. 🙄

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt i orden.

Jeg var et vrak den første tiden etter at nummer to ble født. Han var våken stort sett hele natten og sov i etapper fra tidlig på morgenen til litt utpå dagen. Eldstemannen ble syk da minste var rundt tre uker, og jeg var hjemme med begge to. Det ble mange tårer på kveldene da jeg var utslitt og rådvill. Man er ekstra sårbar i barseltiden, og da er det absolutt greit å be partneren om hjelp.

I tillegg vil både en nyfødt og et sykt barn ha behov for ekstra omsorg/hjelp/nærkontakt, og en nyfødt mor som føler at hun kanskje ikke kommer til å strekke til for å oppfylle begges behov må få lov til å be om hjelp uten å bli dømt. 

🥰

En mor som nylig har født*

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Det er innafor å gjøre dersom dere opplever at det er nødvendig. Det er jo også veldig avhengig av formen din, og hvor krevende baby er, hvordan ammingen går osv..

Anonymkode: 2be3e...d6e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...