Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvem passer denne utdannelsen for, hva slags personlige kvaliteter bør man ha? Eller er dette en utdannelse de fleste kan ta?

Anonymkode: 282e4...e74

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strukturert og analytisk, tenker jeg. Og glad i matte. 

Anonymkode: 5d10b...338

• Liker 1
Skrevet

Synes dette spørsmålet kan være litt vanskelig å svare på, da det er så mange og forskjellige typer ingeniørutdannelser; bioingeniør, dataingeniør, HMS-ingeniør, byggingeniør, VVS-ingeniør og også innen på sykehus har man overingeniører. Løpene er ofte ganske så forskjellige, med ulike vekt på matematikk, fysikk, programmering og andre tekniske fag. En gjenganger i de ulike ingeniørstudiene er ofte det at man må ha en godt grunnlag i matematikk. Studerer selv for å bli sivilingeniør, og matte finner man i et hvert fag (om det så er kjemi eller programmering). Du må altså være glad i matte for å komme deg gjennom mange av ingeniørutdannelsene. Når det kommer til personlige kvaliteter ellers tror jeg det som er sagt ovenfor stemmer ganske godt.

Anonymkode: f81e3...da1

Skrevet

Du må såklart ha et visst anlegg for "matte-fag", men det er en stor overdrivelse å si at man må være virkelig talentfull. Det er mange slags folk som kommer seg gjennom et ingeniørstudium, og mange av jobbene krever ikke særlig avansert matte i praksis. 

Anonymkode: 09935...40e

• Liker 1
Skrevet

Som nevnt over er det mange forskjellige ingeniørutdannelser, jeg tenker at de fleste (som er interessert i å studere og ikke hater matte) ville klart en eller annen - men det viktigste er jo å trives! Jeg tenker at en god forutsetning for det er å være analytisk anlagt og like å løse ulike problemstillinger. Hvis man liker å tenke logisk og strukturert kan f.eks. programmering være gøy 😊 Jeg har studert ingeniør selv og det er mange ulike mennesker som velger det, så hvis du har interesse for det må du ikke la forestillinger om at man må være en viss personlighetstype komme i veien! Mange ingeniørjobber gir OK/god lønn, mye fleksibilitet og 100% stilling om man ønsker det, så det er absolutt å anbefale 😊

Anonymkode: fae62...85e

Skrevet

Jeg er Automasjonsingeniør. 

Om jeg skulle sett på de flinkeste medstudentene, som i dag enten er professorer eller fikk meget gode jobber, så må de være:

- Nysgjerrighet 

- Evnen til studere / analysere problem 

- Tålmodighet, og motivasjon til å jobbe med problemer over en lang periode 

- Strukturert personlighet.

Solide matte og fysikkferdigheter hjelper veldig på, men det er ikke slik at du må være en 6'er elev fra VGS for å kunne forstå. Noen av de flinkeste jeg vet om studerte 3-semester eller tok påbygg, og lærte seg matte og fysikk underveis. 

Anonymkode: 0e86e...503

Skrevet

Samboeren min går ingeniørfag nå, og har bare toppkarakterer. Han er disiplinert, kritisk og nøye – ikke nødvendigvis så god i matte. 

Anonymkode: c39a0...35c

Skrevet

Takk for svar😊

Men hva betyr det egentlig å være tålmodig? Jeg kan være tålmodig med noen mennesker f eks, men med andre ikke. Er tålmodig når jeg liker noe? Altså jeg kan sitte og lese i timesvis om jeg liker noe. Men har ikke tålmodighet med ting jeg anser som bullshit.

Og hva betyr det egentlig å være analytisk og tenke logisk? Gjør ikke alle det på en eller annen måte? Jeg elsker å analysere ting og se sammenhenger, er det analytisk?

Føler endel begreper kan brukes om så mange ting, så finner det litt forvirrende.

Skrevet
På 19.10.2020 den 7.49, AnonymBruker skrev:

Hvem passer denne utdannelsen for, hva slags personlige kvaliteter bør man ha? Eller er dette en utdannelse de fleste kan ta?

Du lager ofte ting som ikke finnes fra før, så det er viktig å være kreativ. Og så bør du være glad i å lære. 

Skrevet

Litt avhengig av retning innenfor ingeniørfaget, hvertfall ok i metamatiske/realfaglige ting

Like å analysere utfordringer

Like å jobbe konsentrert med ting over tid

Strukturert

Være glad i "tekniske ting" (Hva denne tingen er varierer med hva slags type ingeniør man er, men man bør jo være interessert i spesialiseringen man tar)

Stor arbeidskapasitet, i noen retning som f. eks. dataingeniør sågar svært stor arbeidskapasitet. 

Like eller i det minste kunne godta å jobbe mye (Noen retninger som f. eks. dataingeniør innebærer noen ganger å jobbe døgnet rundt over lang tid, litt avhengig av stillingstype)

Anonymkode: 7bee9...e65

Skrevet

Jeg er senior ingeniør innen vei 👷‍♀️ og har 2 ingeniør utdannelser (oppmåling og bygg)

Jeg hater matte, jeg er introvert og ikke fan av hverken folk eller telefoner 🤭 men jeg er perfeksjonist (også på privaten), elsker struktur og orden, mangler genet for stress og er en stille tenker som klarer veldig mange ting på en gang! Privat er jeg super kreativ-kunstner og bokelsker oooooog råner (kjempe kombo) 😆 så INGEN syns min personligheter sier at jeg jobber med det jeg gjør! Ikke en person har klart å sette meg i en "boks" under jobbintervju f.eks....får høre den mye 🤔

Jeg elsker jobben min 🥰 og er utrolig glad jeg valgte som jeg gjorde utdanningsmessig! Hører til historien at jeg var utdanna konditor (yrkesfag) fra videregående i ungdomsår 🤭 jeg begynte ingeniør veien som voksen 30 åring!

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og hva betyr det egentlig å være analytisk og tenke logisk? Gjør ikke alle det på en eller annen måte? Jeg elsker å analysere ting og se sammenhenger, er det analytisk?

Spør du meg... Nei. Nei, det er på  ingen måte alle tenker analytisk  og logisk.

Anonymkode: c9dae...ca5

Skrevet
7 timer siden, ellipse skrev:

Jeg er senior ingeniør innen vei 👷‍♀️ og har 2 ingeniør utdannelser (oppmåling og bygg)

Jeg hater matte, jeg er introvert og ikke fan av hverken folk eller telefoner 🤭 men jeg er perfeksjonist (også på privaten), elsker struktur og orden, mangler genet for stress og er en stille tenker som klarer veldig mange ting på en gang! Privat er jeg super kreativ-kunstner og bokelsker oooooog råner (kjempe kombo) 😆 så INGEN syns min personligheter sier at jeg jobber med det jeg gjør! Ikke en person har klart å sette meg i en "boks" under jobbintervju f.eks....får høre den mye 🤔

Jeg elsker jobben min 🥰 og er utrolig glad jeg valgte som jeg gjorde utdanningsmessig! Hører til historien at jeg var utdanna konditor (yrkesfag) fra videregående i ungdomsår 🤭 jeg begynte ingeniør veien som voksen 30 åring!

Hvordan kom du deg gjennom ingeniørstudiet av å hate matte? 

Anonymkode: 8b882...60f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...