Gå til innhold

Barn med spesielle navn

Fremhevede innlegg

Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I generasjonene fremover vil utenlandske og norske navn blandes mer og mer, og det finnes flere utenlandske navn som er nydelige, og min venninne (både hun og barnefar er etnisk norske og har kun norsk familie) kalte sin datter Amina. 

Problemet oppstår, uavhengig av navnets opprinnelse, når det blir vanskelig å uttale og å skrive i landet man bor i (eventuelt også hjemlandet, om man kommer fra et annet land, men bor i Norge). Vi var litt påpasselig med navn som måtte staves i Norge, og vi var også påpasselige med at navnet ikke ble for vanskelig på engelsk, da det er mye brukt i kommunikasjon både i hverdagen og jobb. 

Anonymkode: 92bea...058

Ja, det er nok lurt å velge et navn som ikke er helt umulig å uttale for folk i landet man bor. Vi valgte navn til våre barn fra våre land, men valgte de slik at de er lette å uttale, ikke kun i Norge, men overalt. Og nå bor vi ikke lenger i Norge, så det var nok det riktige valget. 

Anonymkode: 6eae1...e60

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I "vår" barnehage gikk både Cornelis (norsk), Leonardo, Leopold, Leo og Leon + to Elliot og noen hjemmesnekra jentenavn av type Aneane. Den med rart navn var en liten Kjell Olav. Vi humret veldig anerkjennende til Kjell Olav. 

Anonymkode: 8b940...81e

Skrevet

Navnetrendene har blitt så ille, alle foreldre skal liksom toppe hverandre.
Skal man skille seg ut i dag så bør man kalle barna Bjørg, Kari, Aud, Jan, Arne eller Stein. 

Anonymkode: 85e0d...4c0

• Liker 3
Skrevet

Hadde andre voksne humret pga et barns navn i mitt nærvær, hadde jeg sagt kraftig fra hva jeg mener om den slags mobbing! 😳😡 

Anonymkode: 770bd...989

• Liker 7
Skrevet

Tenker at man kan gi akkurat hvilket navn man ønsker på ungene sine. Er jo også et alternativ å kalle de noe kortere. Kjenner flere som korter ned navnene sine. Jeg har et kort fornavn og et langt mellomnavn. Aldri brukt mellomnavnet mitt. Vurderer å fjerne det, men mamma hadde såå lyst å ha det 🤭 

Anonymkode: 67b2f...637

Skrevet

Det jeg ville reagert på er de foreldrene som humrer over navnet til et barn og "gleder seg" til å møte foreldrene. Det er veldig dårlig stil. Jeg møter folk med spesielle og "rare" navn hele tiden, men så snart jeg blir kjent med dem så føler jeg jo ikke de kan hete noe annet.

Synes forresten Constantin August var kult jeg. Staselig og annerledes.

Anonymkode: 15d6d...73b

• Liker 6
Skrevet

Det er ufint og uhøflig å le av andre barns navn. Samtidig syns jeg foreldre burde gi barna sine gode navn. Man skal tross alt leve med navnet sitt hele livet. 

Anonymkode: 5dcb2...64d

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ikke kritisert navn på barn med noen andre (enn partner og bestevenn). Men jeg har også humret inni meg når jeg så navneskilt med noe tilsvarende som Toni Roger.  Gi ungen en sjans!

Anonymkode: d2729...ba6

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke kritisert navn på barn med noen andre (enn partner og bestevenn). Men jeg har også humret inni meg når jeg så navneskilt med noe tilsvarende som Toni Roger.  Gi ungen en sjans!

Anonymkode: d2729...ba6

Vi skal selvsagt gi gutten og «en sjans». Altså, det var aldri snakk om å fryse ut hverken barnet eller foreldrene. 

ts

Anonymkode: f41e3...0db

Skrevet

For meg høres det ut som om de har kalt opp barnet etter oldeforeldre eller tipp-oldeforeldre, og det må de jo nesten få lov til. Oppkalling har vært vanlig i ualminnelige tider, selvom de siste årene har barna blitt oppkalt etter tipp- eller oldeforeldre ser man på navnetrender at barna nå begynner å bli oppkalt etter besteforeldregenerasjoner. 

Anonymkode: 4a6d2...d25

• Liker 2
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, da har man jo en legitim og naturlig forklaring. 

ts

OK, så du mener at utlendinger kan velge navn som de selv ønsker fordi de har lov, men nordmenn skal forholde seg til typiske norske navn for å unngå å fornærme noen andre med et navn som er for fin og spesiell? Lenge leve janteloven. 

• Liker 3
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde andre voksne humret pga et barns navn i mitt nærvær, hadde jeg sagt kraftig fra hva jeg mener om den slags mobbing! 😳😡 

Anonymkode: 770bd...989

Enig, helt utrolig at barn blir mobbet av voksne mennesker. Kan bare ikke skjønne. 

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi skal selvsagt gi gutten og «en sjans». Altså, det var aldri snakk om å fryse ut hverken barnet eller foreldrene. 

ts

Det skulle ellers bare mangle!

Skrevet

Kan vel være at barnet er kalt opp etter to bestefedre, eller oldefedre? Gamle familienavn. 

Anonymkode: 82cd6...a63

Skrevet

Jeg jobber i barnehage og hører daglig mange spesielle navn. Det rareste må vel være han som var oppkalt etter en amerikansk stat, men skrevet og uttalt på en rar, norsk måte.(La oss si at han heter Nju Jårk. Han heter ikke det altså, men navn på en annen stat skrevet på norsk)

Anonymkode: d23ef...1bb

• Liker 2
Skrevet

Det jeg synes er mest rart er når begge foreldre insistere på at barnet skal ha begges etternavn og ender opp med å hete Baker Mester, Sand Dahl og andre mindre heldige kombinasjoner.

Anonymkode: 6c649...1da

• Liker 1
Skrevet

Voksne folk som humrer og ler av et barns navn er mye mer tragisk enn et uvanlig barnenavn.  

Skrevet

Mitt barn har ett noe uvanlig navn, og jeg faktisk bare elsker det. 

80% av de som hører det sier, åh det har jeg ikke hørt før men for ett nydelig navn. 

Er det noen som ler bak vår rygg, ja da får de bare gjøre det.  

Anonymkode: 82564...113

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

I "vår" barnehage gikk både Cornelis (norsk), Leonardo, Leopold, Leo og Leon + to Elliot og noen hjemmesnekra jentenavn av type Aneane. Den med rart navn var en liten Kjell Olav. Vi humret veldig anerkjennende til Kjell Olav. 

Anonymkode: 8b940...81e

Syntes du Leo og Leon er spesielle navn?

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo litt som når slumbeboere kaller barna sine ting som «King». Det er lavklassefolk sitt overdrevne forsøk på å sjule bakgrunnen sin. 

Anonymkode: ca71a...f3f

Sjule?

Anonymkode: 6aa1c...a56

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...