Gå til innhold

Barn med spesielle navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har begynt en ny gutt i barnehagen til sønnen min med et spesielt navn. Det er to pretensiøse fornavn som passer dårlig sammen (han bruker begge navnene) og et «staselig» etternavn. La oss kalle han Constantin August Løvensjold (Ikke hans egentlige navn).

Jeg merker at de andre foreldrene humrer litt. En sa han «gledet» seg til å møte foreldrene som hadde gitt han dette navnet. Barna tenker selvfølgelig ikke over det, men jeg merker en viss skepsis i foreldregruppen.   Tenker foreldre som gir barna sine «spesielle navn» på at det kan få konsekvenser for barnet? 

Anonymkode: f41e3...0db

• Liker 4
Skrevet

Jeg håper, og tror, at alle foreldre gir barna sine det navnet de synes er vakrest. 

Anonymkode: 3dd22...ef2

• Liker 24
Skrevet

Nei. Det viktigste for dem er at navnet er unikt på deres bekostning og de tenker vel ikke så langt at Adrielle Konstantine Diamanthe en gang blir voksen og skal søke jobb. 🙂

Det er lov å skille seg ut, men gi i så fall et navn som ikke er for langt og lett å uttale.

Anonymkode: ec5e6...e67

• Liker 11
Skrevet

En kan jo selvfølgelig tenke litt, men jeg mener at det er folk rundt som har et problem som mobber og kommer med negative kommentarer.. det er det vi må jobbe med! 

• Liker 13
Skrevet

Er det lov å gi sine utenlandske barn rare utenlandske navn da? Eller skal de også gis vanlige norske navn for å sikre at ingen vil tenke at navnet er for rar? 

Anonymkode: 6eae1...e60

• Liker 5
Skrevet

Kreative eller noe spesielle navn er jo normalen nå, han kommer neppe til å være alene i klassen med et sånt navn. 

Anonymkode: 0f70d...e52

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig spesielt at jeg skulle liksom ta alle valg som gjelder mine barn med tanke på hva andre, slemme mennesker kan muligens tenke om det. Det er som å leve i frykt. Hvor er friheten? Hvorfor er nordmenn så jævla opptatt av hva andre folk gjør, hvordan andre folk ser ut og hva andre folk heter? Det er virkelig vanskelig for meg å skjønne at i et land der folk støtter pride og rettigheter for alle så må man faktisk være redd for at et barn kan bli mobbet (av voksne???) på grunn av navnet sitt. For noen hyklere. 

• Liker 14
Skrevet

Siden barnet er nytt i barnehagen, er han sikkert ikke så gammel da? Tipper foreldrene etter hvert vil skjønne at «constantin august» funker dårlig i hverdagen.

Anonymkode: 1b521...3f4

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det har begynt en ny gutt i barnehagen til sønnen min med et spesielt navn. Det er to pretensiøse fornavn som passer dårlig sammen (han bruker begge navnene) og et «staselig» etternavn. La oss kalle han Constantin August Løvensjold (Ikke hans egentlige navn).

Jeg merker at de andre foreldrene humrer litt. En sa han «gledet» seg til å møte foreldrene som hadde gitt han dette navnet. Barna tenker selvfølgelig ikke over det, men jeg merker en viss skepsis i foreldregruppen.   Tenker foreldre som gir barna sine «spesielle navn» på at det kan få konsekvenser for barnet? 

Det er jo litt som når slumbeboere kaller barna sine ting som «King». Det er lavklassefolk sitt overdrevne forsøk på å sjule bakgrunnen sin. 

Anonymkode: ca71a...f3f

• Liker 3
Skrevet

Jeg kan reagere på ulike navn, og jeg kan synes de er både pompøse og upassende. Men jeg hadde aldri i verden "humret" med andre foreldre, eller latterliggjort på andre måter. Det er så utrolig udannet og dårlig stil. Jeg hadde sett rart på en som hadde uttalt at han "gledet" seg til å møte disse foreldrene. 

Det er lov til å reagere og det er og til å bli lattermild. Men å uttrykke alt en tenker og mener og syns er jo noe barn gjør. Voksne burde ha litt mer..dannelse. 

• Liker 27
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Jeg kan reagere på ulike navn, og jeg kan synes de er både pompøse og upassende. Men jeg hadde aldri i verden "humret" med andre foreldre, eller latterliggjort på andre måter. Det er så utrolig udannet og dårlig stil. Jeg hadde sett rart på en som hadde uttalt at han "gledet" seg til å møte disse foreldrene. 

Det er lov til å reagere og det er og til å bli lattermild. Men å uttrykke alt en tenker og mener og syns er jo noe barn gjør. Voksne burde ha litt mer..dannelse. 

Det er bare typisk norsk mobbekultur. Hvorfor tenker du at det er så mye mobbing i Norge? Jo, fordi barn lærer det hjemme fra sine foreldre. 

• Liker 12
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er bare typisk norsk mobbekultur. Hvorfor tenker du at det er så mye mobbing i Norge? Jo, fordi barn lærer det hjemme fra sine foreldre. 

Ja, voksne går ikke akkurat fram som gode eksempler alltid nei...

Skrevet

Er det lov å gi sine utenlandske barn rare utenlandske navn da? Eller skal de også gis vanlige norske navn for å sikre at ingen vil tenke at navnet er for rar? 

Nei, da har man jo en legitim og naturlig forklaring. 

ts

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig spesielt at jeg skulle liksom ta alle valg som gjelder mine barn med tanke på hva andre, slemme mennesker kan muligens tenke om det. Det er som å leve i frykt. Hvor er friheten? Hvorfor er nordmenn så jævla opptatt av hva andre folk gjør, hvordan andre folk ser ut og hva andre folk heter? Det er virkelig vanskelig for meg å skjønne at i et land der folk støtter pride og rettigheter for alle så må man faktisk være redd for at et barn kan bli mobbet (av voksne???) på grunn av navnet sitt. For noen hyklere. 

Så i steden så sender du barnet ditt i bresjen for å kjempe DIN fanesak? 

ts

• Liker 3
Skrevet

Vel, det jeg ser meg lei av, er hvordan vi pålegger andre å tenke konsekvenser for navna vi velger for barna våre mtp jobb og det sosiale. Om navnet er for unikt, for utenlandsk, for stereotyp.. Man vil jo andre godt, men er det ikke bedre og håpe på og heller bidra til et samfunn som er mer inkluderende som ser bort ifra navn? 

Vi tillegger barna egenskaper på bakgrunn av de fordommene vi har fra før og dømmer foreldrene. 

Beklager, men Zubair, Mohammed og Ronny kan være vel så bra advokater som Kjell Anders. 

Slik er dessverre realiteten nå, at mange arbeidsgivere dømmer på bakgrunn av navnet og gidder ikke bli kjent med personen som har mastergrad, gode karakterer og lang erfaring. Og ved å mobbe, oppfordre foreldre til å velge trygge navn, himle med øynene foran barna, så viderefører vi denne forbanna ukulturen vi nordmenn har. 

Få en slutt på det og innse at vi ER ikke navna våres! Gi de navna dere selv synes er vakre og blås i hva andre sier fordi barna deres kommer til å utstråle den vakre personligheten de har uansett. 

• Liker 3
Skrevet
55 minutter siden, SoWhat? skrev:

Helt enig! 

Reagerer på mange navn selv, men holder det for meg selv. Men nå har jeg selv unge i steinerbarnehage da, hvor omtrent 8/10 har spesielle navn, så begynner å bli vant til det også. Ikke sikkert denne ungen vil skille seg så veldig ut egentlig, i hvert fall ikke sikkert det er noe andre unger vil tenke over uten eventuelle voksnes påvirkning. 

Skrevet

I generasjonene fremover vil utenlandske og norske navn blandes mer og mer, og det finnes flere utenlandske navn som er nydelige, og min venninne (både hun og barnefar er etnisk norske og har kun norsk familie) kalte sin datter Amina. 

Problemet oppstår, uavhengig av navnets opprinnelse, når det blir vanskelig å uttale og å skrive i landet man bor i (eventuelt også hjemlandet, om man kommer fra et annet land, men bor i Norge). Vi var litt påpasselig med navn som måtte staves i Norge, og vi var også påpasselige med at navnet ikke ble for vanskelig på engelsk, da det er mye brukt i kommunikasjon både i hverdagen og jobb. 

Anonymkode: 92bea...058

Skrevet

Jeg hadde et vanlig, traust navn i barndommen, og HATET det. Datteren min har derfor et navn som mange sikkert synes er spesielt og pretensiøst. Vi har bare fått positive kommentarer på det, og om folk fniser bak ryggen vår tenker jeg at det er de som har et problem. Jobber med barn og kjenner ingen som er venneløse pga navnet sitt, det er stort sett de voksne som er dømmende og kjipe om sånt. (Datteren vår sitt navn kan lett forkortes som et vanlig kallenavn om hun selv skulle ønske det senere.) 

Jeg synes Constantin August er et MYE kulere navn enn navn fra topplista, og dømmer i mitt stille sinn heller dem som velger de aller vanligste navnene. Men det holder jeg selvsagt kjeft om. Det er jo bare å akseptere at folk er ulike! 

Anonymkode: 4fc6a...99a

• Liker 3
Skrevet

Så i steden så sender du barnet ditt i bresjen for å kjempe DIN fanesak? 

ts

Nei. Jeg bor heldigvis i et land der det er toleranse for forskjellige folk med forskjellige navn og forskjellige livsstiler. Her er folk ikke så sykelig opptatt av hva andre mennesker gjør - de fokuserer på sin egen familie og lar andre være. Men hvis jeg bodde i Norge så ville vi som familie absolutt leve det livet vi selv ønsker og velge de navnene vi selv ønsker. Jeg står for frihet og toleranse g nekter å gi meg og leve i følge norsk A4. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...