Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vil gjerne følge opp ved å spørre om eksempler på devaluering. Hva er «normal krangel» , hva er en ok kommentar, og hva devaulering. Jeg trenger andres eksempler fornå forstå hvordan jeg selv har det..

Jeg opplever ofte at selv små stikk gjør vondt, kanskje mest fordi jeg er sliten. Jeg opplever derfor selv små kommentarer som devaluering, men som nevnt i forrige innlegg, kanskje jeg burde tåle de?

Hva er devaulering? Er det feks når en person får deg til å føle deg dum, ubruklig, rotete? At hun rister oppgitt på hodet og med en mine som om du er helt håpløs,..er det vanlig, eller devaulering?

Kan jeg få konkrete eksempler på hva dere mener er devaluering?

Anonymkode: c167a...b02

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis vi fortsatt snakker om hvordan personer med borderline devaluerer så er det ikke dette det er snakk om. Mennesker som hakker på andre hele tiden er absolutt slitsomme, men det er ikke det man legger i devaluering i sammenheng med diagnoser. 

Anonymkode: d6047...858

Skrevet

Ts

Kan du forklare mer? Kan være jeg har misforstått. Har man i så tilfelle et annet navn? Jeg tenker da på sånne stygge stikk som gir deg følelsen av at du er dritt, dum og ubrukelig. 
Hån og aggresjon, oppgitthet og sarkasme

Devaluering/ Idealisering handler vel om personens syn på meg? Er jeg verdt noe eller ikke, er jeg en person å respektere eller ikke?

Er jeg en voksen person man snakker til på voksen måte eller ikke?

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ts

Kan du forklare mer? Kan være jeg har misforstått. Har man i så tilfelle et annet navn? Jeg tenker da på sånne stygge stikk som gir deg følelsen av at du er dritt, dum og ubrukelig. 
Hån og aggresjon, oppgitthet og sarkasme

Devaluering/ Idealisering handler vel om personens syn på meg? Er jeg verdt noe eller ikke, er jeg en person å respektere eller ikke?

Er jeg en voksen person man snakker til på voksen måte eller ikke?

Det du beskriver er devaluering av andre, men det man snakker om når det blir brukt i forbindelse med diagnoser som borderline er litt mer uttalt om man kan si det på den måten. Jeg mener ikke å underkjenne dine følelser så det er sagt, da det er et helvete å forholde seg til den typen hakking og nedpsyking som du beskriver her, men devaluering/idealisering av noen med f.eks borderline er litt mer "in your face". Mer direkte, enklere og mer banal på mange måter.

Den behandlingen som du beskriver du får her er typisk noe jeg, en person med borderline, ikke takler. Min reaksjon ville vært å møte det med verre, men der mine reaksjoner kan fremstå som så drøye at de faller litt i farlighet fordi de blir litt infantile som noen beskrev veldig godt i den andre tråden. Vi som har borderline driver mer med å fly i flint, enn hakking og nedpsyking kan man kanskje si? Men at noen hakker utelukker jo ikke at de kan ha borderline på noe måte.

Anonymkode: d6047...858

Skrevet

Jeg skal komme med et eksempel på devaluering. 

Jeg var i middagselskap med svigerfamilien, og så sier svigermor at hun har så vanskelig for å si noe positivt om folk. Det stemmer jo rimelig bra, jeg har aldri hørt henne si noe positivt til noen, ikke engang enge barn. Men hun elsker å snakke drit og nedsettende om alle, føler seg nok veldig mye rikere, bedre og smartere enn alle andre. Uansett, så sa jeg at jeg har ikke problemer med å si noe positivt om andre, for det har jeg faktisk ikke - jeg er ganske god på å rose folk og gi komplimenter og se andre folks sterke sider. Uansett, da svare svigermor: "Åja. Jeg får meg ikke til å være falsk, jeg." 

Dette er devaluering. Samtidig er det å indirekte kalle meg falsk, og legge opp til å kunne komme med et stikk til meg.

Anonymkode: e048f...d35

Skrevet (endret)

Enkelte har lett for å kritisere andre, og stadig påpeke andres feil, jeg tror imidlertid ikke det kvalifiserer for en diagnose. Min yngre søster og min tante er slik, jeg tror snarere det er uvaner de har lagt seg til, de har svært lite å uttale seg om med mindre det er noe negativt. Begge er forøvrig gift og skilt to ganger. Noen mennesker tar seg unødig nær av ting grunnet tidligere opplevelser og erfaringer, andre skyter lett fra hofta og forstår ikke nødvendigvis hvor sårende sleivete kommentarer kan oppleves av mottakeren. 

Endret av Peres
Skrevet

Devaluering går mye på angrep på selvfølelsen.

Personen skal tro at de er verdiløs. Og stygge gjerne. Feite og ekle. Så mye mer de kunne ha gjort for å bli bra.

Og at alle andre er mye bedre. Personen er verdt mye mindre enn mange andre. Er gjerne langt under gjennomsnittet og da fortjener man også drit. Fordi man er ikke god nok for noe mer.

Anonymkode: 2fd92...804

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...