Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere 💓

Jeg venter barn neste år og lurte på en ting som gjør meg virkelig forvirret her. Jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe så mye klær til baby når den er nyfødt, da de vokser så utrolig fort har jeg hørt. Jeg vet derfor ikke om jeg bør heller kjøpe babyklær fra 3 til 6 mnd eller fra 6 mnd til baby? 

Slik at jeg ikke bruker så mye på klær som ikke blir brukt alikevel. Hvordan gjør dere det kjære mødre?  Setter pris på hva som er det beste. Jeg kjøper også brukt så lenge de er i god stand men må bare vite hvilken str som er mest nyttig og kunne forholde seg til... 

Super takk til alle som tar seg tid til å svare 💓 dere er herlige 🤗 

Anonymkode: 7e9f5...f1b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hei dere 💓

Jeg venter barn neste år og lurte på en ting som gjør meg virkelig forvirret her. Jeg har bestemt meg for ikke å kjøpe så mye klær til baby når den er nyfødt, da de vokser så utrolig fort har jeg hørt. Jeg vet derfor ikke om jeg bør heller kjøpe babyklær fra 3 til 6 mnd eller fra 6 mnd til baby? 

Slik at jeg ikke bruker så mye på klær som ikke blir brukt alikevel. Hvordan gjør dere det kjære mødre?  Setter pris på hva som er det beste. Jeg kjøper også brukt så lenge de er i god stand men må bare vite hvilken str som er mest nyttig og kunne forholde seg til... 

Super takk til alle som tar seg tid til å svare 💓 dere er herlige 🤗 

Handlet veldig mye klær i alle størrelser frem til og med 80. Baby vokste fort ut av den ene og da var det fint å ha neste størrelse liggende klart. Det var sjelden tid til en tur på shopping med baby hjemme, syns jeg. 

Mengden er ca en bærepose i hver størrelse. Alt ble brukt uansett. 

Anonymkode: da12c...a71

Skrevet

Det er i grunnen litt vanskelig å svare på ettersom barn er forskjellig. Første gulpet som en liten galning og måtte skiftes på flere ganger om dagen fordi smekke og gulpeklut ikke holdt, og andre gulpet aldri og behøvde så sjelden som aldri å bytte body i løpet av dagen.

Anonymkode: bb666...9c5

• Liker 4
Skrevet

Har ikke barn selv så vanskelig å si, men har i hvert fall lest flere steder at noen får så mye klær at de egentlig hadde fint sluppet unna med å ikke kjøpe så mye

Anonymkode: 82baf...635

• Liker 1
Skrevet

Jeg droppet ingen størrelser men kjøpte kun 3 bodyer i str 50 pluss et par strømpebukser. Ellers hadde jeg arvet tre poser klær i str 56 og 62, det holdt veldig lenge, bruker faktisk noen få av klærne fortsatt 7 mnd senere. Jeg ville fokusert på de to størrelsene først, de vokser sykt fort men samtidig helt i sitt eget tempo så det er vanskelig å si hva som blir aktuelt for dere. Kjøp brukt på Finn så får du mye for pengene og da er det ikke så farlig om du har litt for mye heller. Synes de vokser fortest fra str 50-68, så roer det seg litt etter det.

Anonymkode: 20bd5...9c3

Skrevet

Hadde kanskje 5-7 plagg i hver str, med rom for å bestille fra nett (hm), og en shoppingtur engang iblant. 

Ikke stress med str 3 mnd og oppover, da er du vant til baby og vet hva du trenger 😊

Jeg erfarte at omslagsbodyer er veldig mye lettere enn de man drar over hodet.. 

Anonymkode: 6c0dc...b0e

• Liker 2
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Hadde kanskje 5-7 plagg i hver str, med rom for å bestille fra nett (hm), og en shoppingtur engang iblant. 

Ikke stress med str 3 mnd og oppover, da er du vant til baby og vet hva du trenger 😊

Jeg erfarte at omslagsbodyer er veldig mye lettere enn de man drar over hodet.. 

Anonymkode: 6c0dc...b0e

Mens jeg elsker de man drar over hodet (de kan kneppes opp og dras ned over rumpe og bein om babyen skulle ha bæsja og man vil unngå avføring i håret!) 😅 

Var også "heldig" og hadde en baby som gulpet en del i en kortere periode og kun bæsjet ut noe to ganger. Siden vi kjøpte mest ull (bærebaby) så var det ikke så farlig om bodyen ble litt våt når han gulpet heller. Vi hadde egentlig ikke trengt mer enn to-tre bodyer i hver størrelse, hadde allikevel litt flere fordi vi fikk noe og fordi jeg syntes det var litt hyggelig og moro å kunne skifte på. Var heller ikke så glad i strømpebukser, så kjøpte løse bukser med god, bred strikk i livet. 

Men, babyen var liten (så vidt prematur), og druknet litt i 56 de første ukene. 50 passet i to måneder og siden jeg hadde hoppet over den størrelsen fordi "alle" sa den var unødvendig så endte jeg opp med å bestille litt allikevel. Støtter brukeren jeg siterer, egentlig, mitt beste tips er også å ikke kjøpe så mye før babyen faktisk er født, så finner du ut hva du liker før du kjøper inn mer. Hvis du er en person som må planlegge så er det bare å kjøpe litt bruktposer og -pakker, selvfølgelig, da vil du sannsynligvis ha mer enn nok av alt :)

Anonymkode: ef7a4...fb8

Skrevet

Babyer har så ulik størrelse når de blir født og vokser i så ulik takt at det er virkelig veldig vanskelig å svare på. Hvis jeg skulle gitt et råd til meg selv før både første og andre barn, måtte det vært å kjøpe inn klær i 50 og 56 (kanskje mindre i 50 hvis du vet at det er sannsynlig at dere får en stor baby). Og så som brukeren over sier, vet litt med resten til dere ser hva slags klær dere liker og hvor fort den lille vokser.

Vår første baby var liten ved fødsel, og brukte 50 og 56 lenge. Da skulle jeg ønske jeg hadde kjøpt flere omslagsbodyer på forhånd. Jeg likte også dem best, og mannen nektet å prøve å tre en vanlig body over hodet de første månedene. Vi oppdaget også at det var noen type plagg vi likte godt, og passet til barnet (pysjer med føtter funket f.eks. dårlig fordi hun hadde lange bein ifht. overkroppen, og det var bare det vi hadde kjøpt/fått).

Og før nr. to trodde jeg at jeg visste hva en baby trenger av klær de første månedene. Vi kjøpte inn litt nytt fordi første var sommerbaby og nr to vinterbaby. Men så fikk vi en lang baby som vokste raskt, og f.eks. ullklærne i str. 50 burde vi bare droppet i etterpåklokskapens lys.

Anonymkode: 076fa...eb9

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er i grunnen litt vanskelig å svare på ettersom barn er forskjellig. Første gulpet som en liten galning og måtte skiftes på flere ganger om dagen fordi smekke og gulpeklut ikke holdt, og andre gulpet aldri og behøvde så sjelden som aldri å bytte body i løpet av dagen.

Samme erfaring men i motsatt rekkefølge. Min første gulpet ikke og vokste seg ut av størrelse 56 allerede etter en måned, så mange bodyer ble knapt brukt. Min andre var gulpeungen og slankere, kunne bruke klærne lengre og måtte skifte klær tre ganger daglig. Måtte kjøpe inn noe mer klær til og med, fordi ellers måtte jeg vaske hver eneste dag. Noe jeg også gjorde, for så vidt.. 

Anonymkode: a4f16...34b

Skrevet

Basert på egen erfaring: Jeg ville kjøpt litt i de to minste størrelsene (50 og 56) for å ha tilgjengelig, så ser du hva som passer når babyen kommer. Med litt mener jeg type 2-4 bodyer og strømpebukser/bukser i hver størrelse. En lue eller to, votter og en litt tykkere heldress ut fra årstid. Nesten alt vi fikk av gaver var klær i str. 62, så det trengte jeg knapt kjøpe noe i selv. Da vi var over på str. 68 var det ikke noe stress å komme seg ut for litt shopping 😊 ved behov for mer klær i 50 og 56: send mannen eller bestill på nett!

Anonymkode: 8f408...3fa

Skrevet

Min 4,5 mnd gamle baby som er ganske slank og har vokst mest i ryggen bruker fremdeles noen bukser i 56, mens noen bodyer i 62 er for små, og pysjer trenger han 68. Så det er så forskjellig. Jeg måtte ut og kjøpe mange flere bodyer/sparkedresser med korte armer siden han var sommerbaby og det var supervarmt. Så kjøp det du vil, og ta det derfra!

For meg var det heller ikke noe problem å komme seg ut på shopping, og jeg koste meg med det, i tillegg til å handle fra sofaen... 

Skrevet

Jeg fikk også mitt første barn i år, han er snart 7 mnd ☺️ Min erfaring er at du trenger ikke så mye i 50/56 men litt er jo greit, så noen bodyer, bukser, sokker og basic klær. Du trenger egentlig bare en dress til å ha på når dere skal ut fordi denne blir jo ikke skitten like fort som andre klær siden du har den over de andre klærne, jeg hadde en hvit tykk teddy dress til min gutt. 62/68 kan være greit å ha litt mer av, vi har brukt 68 ganske lenge nå, er forskjell på størrelsen fra de forskjellige butikkene. Hvis du går på nettsiden til hm har de mange sånne pakker med f.eks ti bodyer i, vet zalando også bruker å ha ☺️ Du trenger ikke kjøpe alt inn nå, kjøp litt ettersom du ser at du trenger. Tenk på hvor babyen skal være. Jeg kjøper litt her og der av større størrelser når jeg ser det er på salg, er lurt å følge litt med ☺️ 

Anonymkode: 692c4...99c

Skrevet

Som de sier over her så er det helt umulig å forutsi. Det kommer også veldig an på hvor du kjøper klær. Synes hm klær krymper, er lite stretchy og litt små I str. Så der måtte vi som regel opp en str i forhold til klær fra kappahl og lindex. Hos sistnevnte kjøpte vi noen veldig fine bodyer som var superstrechy og hadde 2 sett med knapper i skrittet. Brukte disse i str 62 lenge etter at vi egentlig hadde byttet til str 68!! 

Så mitt råd er å se etter tøy med mye stretch og som kan brettes opp så har du tøyet lenge 😊

Et annet råd er å kjøpe tøy som tåler tørketrommel (om du har det). Og unngå tøy i sterke farger, som omtrent må vaskes alene pga fargen. 

Skrevet

Takk for alle svar ❤️ bare å komme med det dere har :)

• Liker 1
Skrevet
47 minutter siden, myMa skrev:

Som de sier over her så er det helt umulig å forutsi. Det kommer også veldig an på hvor du kjøper klær. Synes hm klær krymper, er lite stretchy og litt små I str. Så der måtte vi som regel opp en str i forhold til klær fra kappahl og lindex. Hos sistnevnte kjøpte vi noen veldig fine bodyer som var superstrechy og hadde 2 sett med knapper i skrittet. Brukte disse i str 62 lenge etter at vi egentlig hadde byttet til str 68!! 

Så mitt råd er å se etter tøy med mye stretch og som kan brettes opp så har du tøyet lenge 😊

Et annet råd er å kjøpe tøy som tåler tørketrommel (om du har det). Og unngå tøy i sterke farger, som omtrent må vaskes alene pga fargen. 

Synes HM klær blir så fæle i fasongen og😕

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mens jeg elsker de man drar over hodet (de kan kneppes opp og dras ned over rumpe og bein om babyen skulle ha bæsja og man vil unngå avføring i håret!) 😅 

Men det er jo mye lettere med omslagsbodyer? Da bare knepper man opp og fjerner baby fra bæsjen, når man må dra bodyen ned over rumpa kliner man bæsj fra flekken på ryggen over hele rumpa, hoftene og beina.  

Jeg hatet strømpebukser fordi de var så fiklete å ta på, trange og umulige med en liten baby som vrælte ved påkledning. Myke bukser/tights og lange sokker likte vi. 

Som alle sier er det forskjell på størrelsen på babyer. Vi hadde kjøpt mest 56 og 62, siden "alle" sa 50 var det så mange som hoppet over. Men vi måtte ut og kjøpe mer i 50 fordi baby var så liten at 56 ble for stor og skulderen ble bar. 

Enig de som sier de vokser veldig fort fram til str 68, og at klær fra hm har teit passform. Veldig fornøyd med klærne fra lindex, doble knapperader og brettekanter gjorde at de varte veldig lenge.

Du må også se an babyen, noen søler lite og kan bruke klærne hele dager uten vask. Vi fikk en fin trekant av gulpebaby, overproduksjon hos meg så både jeg og baby ofte skiftet etter amming, og baby med udiagnostisert melkeallergi med konstant diaré, 15 bleier og fem fulle skift i døgnet. Så vi trengte en del klær😅 Men mange kan klare seg med færre skift, det står 4-5 bodyer/bukser mange steder. 

Anonymkode: 66a61...614

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Men det er jo mye lettere med omslagsbodyer? Da bare knepper man opp og fjerner baby fra bæsjen, når man må dra bodyen ned over rumpa kliner man bæsj fra flekken på ryggen over hele rumpa, hoftene og beina.  

Anonymkode: 66a61...614

Smak og behag! Hadde som nevnt uansett kun to "bæsjeulykker", mulig jeg hadde likt omslagsbodyene best om den situasjonen var annerledes (opplysningen om at de kan dras ned var mest rettet mot de som ofte nevner akkurat bæsj i håret som et av hovedargumentene mot den typen body). Var jo ikke sånn at jeg ikke likte omslag, jeg bare foretrekker de man drar over hodet. Synes de sitter mye bedre og at det er digg å slippe alle knappene.

Men det var vel poenget mitt også – man veit aldri! Jeg hadde opprinnelig kun omslagsbodyer, fordi "alle" igjen hadde skrevet at det var sååå mye bedre. Arvet noen andre og oppdaget at jeg fortrakk de vanlige.

Skrevet

Foretrakk omslagsbodyer da babyen var helt liten, likte bedre bodyer over hodet etter et par måneder.

Anonymkode: 79fa5...53c

Skrevet

I starten brukte babyen nesten bare omslagsbodyer og bukser med føtter. Om natten sov hun i body, eller pyjamas hvis det var kjølig. Sokker, t-shirts og gensere ble veldig lite brukt.

Jeg ville kjøpt inn endel i str 3-6 mnd. Om man får en baby som ikke gulper trenger man ikke så mye klær.  

På Lindex har de mange fine bodyer med to knapperader i skrittet, slik at plaggene varer lenger. Kan absolutt anbefales! 

Skrevet

Mitt tips er å kjøpe etter behov, ikke på forhånd. Med mindre dere bor langt på landet, er det som regel lett å kjøpe fler klær etter at babyen er født. 

Babyer vokser i ulikt tempo, og det er dumt om dere har kjøpt masse klær i str 62 som viser seg å være helt feil i forhold til årstiden når babyen endelig passer inn i dem. 

Vi fikk en som vokste saaaakte, og 90% av alle klærene vi fikk i barselgave, fikk vi aldri brukt.. Fine ullklær som ikke passet før det var juni og 30 grader og hetebølge.. 

Anonymkode: efdbd...d03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...