Gå til innhold

Dere som har diabetes type 2

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når gikk dere til lege for å utredes? Hvorfor gjorde du det? Hvilke symptomer hadde du? 

Anonymkode: 5e3cf...602

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gikk til lege fordi en rutinesjekk hos bedriftshelsetjenesten viste høye blodsukkerverdier. 

Trodde ikke jeg hadde hatt noen symptomer, men straks jeg begynte på medisin forsvant sårheten i underlivet jeg lenge hadde vært plaget med, så jeg er ganske sikker på at det hadde en sammenheng. 

Anonymkode: ce22e...3b7

Skrevet

Hvilken medisin går man på da?
Er det for resten av livet? (Hva koster det?)

Andre bieffekter du merker av medisin?

Skrevet

Var hos lege for noe annet, og målte blodtrykket. Det vr ganske høyt, så da tok de en blodprøve og fant t at blodsukkeret var for høyt.  Går på metformin og regulerer ellers med kosthold og mosjon.

Anonymkode: 46445...06a

Skrevet

Jeg gikk til legen fordi både min mor, søster og bror hadde fått påvist diabetes 2, og jeg var konstant trøtt, sliten, tørst og slet med tilbakevendende soppinfeksjon i underlivet.

Fikk først metformin, som for de fleste i starten gjør at man blir dårlig i magen, men som skal gå over når kroppen blir vant til medisinen. Det ble ikke min. Prøvde også januvia sammen med en annen medisin som jeg dessverre ikke husker navnet på nå. Funket også dårlig for meg. Så nå bruker jeg kosthold og mosjon som medisin, i samråd med legen min. Om jeg ikke endret kosthold radikalt så var insulin neste stopp på medisin for meg, og det vil jeg helst unngå så lenge jeg kan.

Diabetes medisin får du på blå resept, og metformin er i allefall veldig billig. Januvia og den andre makset alltid til 520 eller 620, og det var medisiner for meg for 2-3mnd.
(husker ikke prisen helt nå, men når medisinene blir dyrere enn en viss pris, så betaler man en maks pris uansett. Feks. Om makspris  er 600kr og medisinene egentlig koster 1000, så betaler du bare 600. Var sånn når jeg hadde medisiner på blå resept, tror det er slik fremdeles)

Skrevet

Jeg er til årlige kontroller og tar ymse blodprøver pga annen sykdom, og for noen år siden sjekket de også blodsukkeret som var i grenseland, så greit igjen. Jeg kjøpte meg en blodsukkermåler på eget initiativ og målte blodsukkeret selv periodevis, samtidig som jeg ble mer bevisst på kostholdet. Hadde fine målinger i ca to år men så ble den såpass høy at jeg ba legen ta nye prøver, og jeg fikk diagnosen. Hadde ingen symptomer som klart kunne knyttes til diabetes, det er litt overlapping med annen kronisk sykdom. Jeg bruker metformin. Jeg er så heldig at jeg bare var bittelitt uggen i magen de første dagene, så merket jeg ikke noe.

Anonymkode: df91b...4a2

Skrevet
4 timer siden, S4050-R40B skrev:

Fikk først metformin, som for de fleste i starten gjør at man blir dårlig i magen, men som skal gå over når kroppen blir vant til medisinen. Det ble ikke min. Prøvde også januvia sammen med en annen medisin som jeg dessverre ikke husker navnet på nå. Funket også dårlig for meg. Så nå bruker jeg kosthold og mosjon som medisin, i samråd med legen min. 

Hvorfor var ikke kostholdsendring førstevalget?

Anonymkode: c6fe4...43f

Skrevet (endret)
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor var ikke kostholdsendring førstevalget?

Fordi jeg for det meste spiste "normalt" norsk kosthold. Grovt brød/knekkebrød til frokost, lunsj og kvelds. Frukt som mellommåltider når jeg spiste det. Potet, pasta, ris med eller uten kjøtt, og grønnsaker osv til middag. Helt normalt kosthold, og normale porsjoner, med litt lørdagsgodt på fredag kveld😅

Legen mente jeg spiste bra og puttet meg på metformin

Endret av S4050-R40B
Skrevet
8 minutter siden, S4050-R40B skrev:

Fordi jeg for det meste spiste "normalt" norsk kosthold. Grovt brød/knekkebrød til frokost, lunsj og kvelds. Frukt som mellommåltider når jeg spiste det. Potet, pasta, ris med eller uten kjøtt, og grønnsaker osv til middag. Helt normalt kosthold, og normale porsjoner, med litt lørdagsgodt på fredag kveld😅

Legen mente jeg spiste bra og puttet meg på metformin

Oj. Hva slags kosthold byttet du til, da? Lavkarbo?

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oj. Hva slags kosthold byttet du til, da? Lavkarbo?

Jepp, det er lavkarbo jeg spiser nå. 

Mosjonsdelen har jeg også tatt tak i. Var ikke så aktiv før, men er noe mer aktiv nå. Det gjør at jeg ikke trenger å spise ketogent for å holde meg på normalt blodsukkernivå. Hender jeg tar et vanlig lite kakestykke i en bursdag, eller potet om jeg får det servert i et middagsselskap. Da må jeg bare være nøye på måltider resten av dagen og uka.

Skrevet
6 minutter siden, S4050-R40B skrev:

Jepp, det er lavkarbo jeg spiser nå. 

Mosjonsdelen har jeg også tatt tak i. Var ikke så aktiv før, men er noe mer aktiv nå. Det gjør at jeg ikke trenger å spise ketogent for å holde meg på normalt blodsukkernivå. Hender jeg tar et vanlig lite kakestykke i en bursdag, eller potet om jeg får det servert i et middagsselskap. Da må jeg bare være nøye på måltider resten av dagen og uka.

Okei, det gir mening. Det er forresten sånn moren min spiser/lever (hun har diabetes type 1), alltid passe på karbohydratene, og er i bevegelse hver dag, men enkelte unntak går bra (bare tar mer insulin).

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Okei, det gir mening. Det er forresten sånn moren min spiser/lever (hun har diabetes type 1), alltid passe på karbohydratene, og er i bevegelse hver dag, men enkelte unntak går bra (bare tar mer insulin).

Ja, og nå føler jeg egentlig ikke at jeg gir opp noe/ofrer noe. Begynte med å virkelig sette meg inn i, og teste ut hva jeg kan spise, og det veldig mye.

Og søtsuget jeg strevde med daglig før er stort sett helt borte. Lørdag til fredag kveld, altså hele uka, var en konstant kamp mot søtsuget. Og energinivået mitt har omtrent gått i taket, samtidig som magen, som jeg hadde problemer med i perioder, også har blitt mye bedre. Så jeg ser bare positive sider av omleggingen av kostholdet, og er superfornøyd med å ha funnet en så enkel løsning, hvor jeg er frisk uten å måtte bruke medisiner.

Skrevet
26 minutter siden, S4050-R40B skrev:

Ja, og nå føler jeg egentlig ikke at jeg gir opp noe/ofrer noe. Begynte med å virkelig sette meg inn i, og teste ut hva jeg kan spise, og det veldig mye.

Og søtsuget jeg strevde med daglig før er stort sett helt borte. Lørdag til fredag kveld, altså hele uka, var en konstant kamp mot søtsuget. Og energinivået mitt har omtrent gått i taket, samtidig som magen, som jeg hadde problemer med i perioder, også har blitt mye bedre. Så jeg ser bare positive sider av omleggingen av kostholdet, og er superfornøyd med å ha funnet en så enkel løsning, hvor jeg er frisk uten å måtte bruke medisiner.

Så utrolig bra! Jeg elsker det når det er både enkelt og behagelig å få det akkurat som man vil :tommelsmil:

Skrevet

Dytter og håper at noen svarer på trådens emne og ikke sporer av. Jeg spør ikke om hvordan livet er med diabetes type 2, men hvordan man merket om man har det og hvordan utredningen foregikk. Takk til dere som holder til tema og ikke kupper tråden. Grunnen er enkel, jeg har ikke diagnosen enda men mistenker at jeg har det og er usikker på om jeg bør gå til lege. Sliter med depresjon men har de siste månedene/halvåret vært usedvanlig trøtt og hatt stor mangel på energi. Jeg går ofte på do for å tisse, selv når jeg ikke har drukket mye. Jeg har et usunt kosthold og har spist store mengder sukker i mange år. Jeg er plaget med sopp i underlivet og det forsvinner aldri helt. Er også sykelig overvektig. 

Anonymkode: b901c...3b4

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dytter og håper at noen svarer på trådens emne og ikke sporer av. Jeg spør ikke om hvordan livet er med diabetes type 2, men hvordan man merket om man har det og hvordan utredningen foregikk. Takk til dere som holder til tema og ikke kupper tråden. Grunnen er enkel, jeg har ikke diagnosen enda men mistenker at jeg har det og er usikker på om jeg bør gå til lege. Sliter med depresjon men har de siste månedene/halvåret vært usedvanlig trøtt og hatt stor mangel på energi. Jeg går ofte på do for å tisse, selv når jeg ikke har drukket mye. Jeg har et usunt kosthold og har spist store mengder sukker i mange år. Jeg er plaget med sopp i underlivet og det forsvinner aldri helt. Er også sykelig overvektig. 

Det er vel bare å dra å sjekke? 

Anonymkode: 7774c...47b

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare å dra å sjekke? 

Bare å bare, jeg kaster ikke bort viktige ressurser fordi jeg har lest meg opp på en diagnose på nettet. Er som sagt derfor jeg ønsker å høre andres erfaringer. Kan være hjernen min som spiller meg et puss også og at der ikke er noe galt med meg. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Bare å bare, jeg kaster ikke bort viktige ressurser fordi jeg har lest meg opp på en diagnose på nettet. Er som sagt derfor jeg ønsker å høre andres erfaringer. Kan være hjernen min som spiller meg et puss også og at der ikke er noe galt med meg. 

Er det ikke omtrent bare et stikk i fingeren som skal til da...? Du har like mye rett til å dra til legen som alle andre, du betaler for deg, og kaster ikke bort noen viktige ressurser. Du beskriver jo at du har symptomer, så det blir jo bare tullete å ikke sjekke det ut. 

• Hjerte 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke omtrent bare et stikk i fingeren som skal til da...? Du har like mye rett til å dra til legen som alle andre, du betaler for deg, og kaster ikke bort noen viktige ressurser. Du beskriver jo at du har symptomer, så det blir jo bare tullete å ikke sjekke det ut. 

Blodprøve. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Blodprøve. 

Jepp. Så gå å ta det. 

Gjest toyotoa
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er åpenbart at du har diabetes. Dra til legen asap. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...