Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen andre her som har opplevd lang fødsel? Altså lang latensfase, sendt hjem fra sykehus osv. 

Har gått med rier hvert 10min i snart 24 timer. Ble sendt hjem fra føden med 4cm åpning og fikk bare beskjed om å ringe når det er 1-2 min mellom riene. Hvor lenge må jeg gå sånn? Er det vanlig praksis? Er uke 41+0 i dag. 

Anonymkode: 1eced...9fa

Skrevet

Vanlig å bli sendt hjem hvis det går tregt, men syns det er rart at du ble sendt hjem med 4 cm åpning og regelmessige rier. Nå har ikke jeg født selv enda, men etter hva jordmor har fortalt meg, både på kontroll og på kurs, bør man dra på sykehuset når det er 5 min mellom riene. 1-2 min er jo et stykke inn i fødselen. I tillegg regnes det som aktiv fødsel ved 4 cm (til og med før hvis riene er gode og regelmessige.) 

Anonymkode: d3fad...c7c

• Liker 3
Skrevet

Var i latensfasen i 36 timer..regelmessige rier fra første rie, 2-3 på 10 min. gikk fra 3-4 cm til full åpning, pressrier og fødsel på under 30 min.. fikk komme inn på sykehuset etter 29 timer.. alt i alt varte det i 36,5 timer

• Liker 1
Skrevet

Dytt. 

Anonymkode: 1eced...9fa

Skrevet

Jeg dro på sykehuset når vannet gikk, de sendte meg hjem med en gang, var hjemme i 3 timer før det gikk 1 min mellom riene. tok ca 1 time å kjøre. Av og til forstår jeg ikke hvorfor de sender folk hjem... 

Anonymkode: 26ff2...9d1

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg dro på sykehuset når vannet gikk, de sendte meg hjem med en gang, var hjemme i 3 timer før det gikk 1 min mellom riene. tok ca 1 time å kjøre. Av og til forstår jeg ikke hvorfor de sender folk hjem... 

Anonymkode: 26ff2...9d1

Blir pakket inn i at kvinnen har det best hjemme.... Og av og til kan man lure på, i følge hvem?

Anonymkode: 8c7a3...228

• Liker 3
Skrevet

Jeg reiste inn og fikk være på grunnlag av noe annet, men mine rier var uregelmessige, så jeg løy litt når jeg dro inn. Alt fra 4-8min mellom. Ble styrtfødsel bare noen få timer etter at jeg kom inn likevel. Jeg hadde aldri reist hjem med 4cm, er ikke det per def aktiv fødsel? 

Anonymkode: 16de7...a81

• Liker 1
Skrevet

Merkelig å bli sendt hjem med 4 cm?? Jeg ringte når det var 8 min mellom riene fordi jeg følte de aldri ble tettere eller vondere. Hadde da hatt rier i ca 10 timer. Fikk beskjed om at riene skulle være tettere og vondere før jeg kom inn. Til slutt drog vi bare inn fordi jeg følte det bare ikke ble tettere. Da hadde jeg 7-8 cm åpning.... ungen kom ganske fort etter det.

Anonymkode: 1e454...6cb

• Liker 1
Skrevet

Min fødsel varte i 17 timer. Jeg hadde kjempevondt og det var mer enn 1-2 min mellom riene, de ba meg også vente hjemme. Mannen ringte og sa vi måtte få komme opp da han så at jeg ikke klarte å være hjemme fordi det var så vondt. Du må bare tvinge deg til å komme opp dit om du føler du ikke klarer å være hjemme.

Anonymkode: 96f03...d2e

• Liker 2
Skrevet

Hææ sendt hjem på 4 cm? Da er du jo i aktiv fødsel! 

Anonymkode: 48a5b...fa7

• Liker 1
Skrevet

Fra slimproppen gikk 10 dager etter termin til ungen var ute tok det 26 t og 17 min. Sykehuset sendte meg på shopping, kom tilbake og så sendte de meg hjem. Morgenen etter ringte jeg jordmoren som hadde fulgt meg gjennom svangerskapet, hun ba meg komme for å sjekke åpning. Siden vi hadde  1 time reisevei til sykehuset var hun grei og jukset litt, skrev at jeg hadde litt større åpning enn jeg egentlig hadde. Da sendte de meg ikke hjem igjen. 

Anonymkode: e65c0...b81

• Liker 1
Skrevet

Hadde rier i fire døgn... ble sendt hjem en gang, og dro så inn igjen når vannet var gått. De ville sende meg hjem igjen, men jeg klarte trygle meg til morfin. Det endte i haste keisersnitt et døgn senere. 

Men å bli sendt hjem med 4 cm lyder merkelig. 

Anonymkode: 14b8f...1d0

Skrevet

Hadde rier i 18 timer når jeg dro inn. De var regelmessig hele veien, de bare tok seg opp i intensitet. Da jeg kom på sykehuset hadde jeg 3cm, og de ville egentlig sende meg hjem. Men jeg hadde rier som varte 3-4min med 20sek mellom, så jordmor lot meg vente en time. Da var jeg på 4cm og ble lagt inn. Tok ytterligere 12 timer før baby kom.

Men man skal jo bli lagt inn ved 4cm?

Skrevet

48 timer søvnløs latensfase, og barnet var ute etter totalt 70 timer. Hadde jeg visst at det skulle ta så lang tid så er det godt mulig at jeg ville spasert ut vinduet. Da vi kom på barsel ble jeg vekket etter en time fordi «det var trening med fysioterapeut, og det burde jeg virkelig få med meg.» 🤪

Mitt beste tips er å dra til sykehuset når du selv syns det begynner å gå over støvelskaftene, for jeg måtte kjøres i ambulanse til slutt. 

Anonymkode: b9f16...805

• Liker 1
Skrevet

Kan ikke helt sammenlignes fordi jeg ble satt i gang, men jeg var nesten 3 døgn i latens fasen. Ble satt i gang kl 12 på en søndag med ballong kateter. Hadde 3 cm dagen etter. Fortsatte så med andre tiltak for å få i gang fødsel fra mandag morgen til onsdag formiddag. Fikk bare 1 cm til. De tok derfor vannet onsdagen kl 11 og gav meg drypp. Fra kl 11 til kl 20 på kvelden var åpningen fortsatt bare 4 cm selv om riene var der. Kl 22 var det blitt 6 cm.. så da løsnet det. Kl 0100tors var det full åpning. Babyen kom kl 04 på natta. Så totalt tok alt 3 døgn, og 16 t fra jeg ble satt i gang (den aktive delen tok 17 t)  så lang fødsel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...