AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Hei. På tirsdag skal jeg stå i klassen å fremvise en PowerPoint men jeg har skikkelig angst. Det er gruppe men jeg besvimer nesysten og skjelver veldig. Jeg tror jeg tisser på meg hver gang. Hvordan kan jegg bli fortest mulig syk nå??? Jeg har stått ute i kulden i dag i t shirte meg hjelper ikke... Blåste vind på meg men har fortsatt ikke begynt. Håpet på å ligge ut med feber i mårra!! Klarer ikke å juge heller så jeg må bli syk Anonymkode: afd19...5dc 1
Glitnir Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Har du snakket med læreren din? Det er et bedre sted å begynne enn å forsøke å pådra seg sykdom... 14
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Du må ha bli smittet av noe for at kulde skal redusere deg såpass at du blir sjuk.....kulde i seg selv gjør deg ikke dårlig. Anonymkode: 8358b...2ec 17
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Det går nok bra med fremvisningen din. Bare fortell læreren din hvordan du føler det, men dette greier du! Anonymkode: 92887...839 2
Amélie La Croix Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Som @Glitnir skriver, så er det bedre om du snakker med læreren din enn at du prøver bli syk. Hvorfor har du så angst for å ha en presentasjon for klassen? Angriper deg ikke, altså. Slet mye med å ha framføringer selv, og min lærer la godt til rette. Hadde for eksempel ofte presentasjon kun for to lærere, slik at jeg slapp ha det foran hele klassen. Du har krav på at ting skal bli tilrettelagt hvis det er noe du sliter med. 6
Ytdhd Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Føler med deg.. jeg tenker at hvis man har skikkelig angst for presentasjoner, så burde man slippe. Jeg hadde dette selv på skolen og er ikke overbevist om at det hjelper å måtte holde en presentasjon for å bli bedre og mer vant til det, når er det slik du beskriver. Tvert imot tror jeg eksponeringen for det man frykter så veldig vil ha motsatt effekt. Ta kontakt med læreren din og be om å få slippe.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 Har snakket med læreren!!! Dette er opplæring sier hun, så ser ikke ut til at jeg slipper unna.. Tilogmed bedt om å heller få en stor skriveoppgave, men neiii😭😭 Anonymkode: afd19...5dc
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har snakket med læreren!!! Dette er opplæring sier hun, så ser ikke ut til at jeg slipper unna.. Tilogmed bedt om å heller få en stor skriveoppgave, men neiii😭😭 Anonymkode: afd19...5dc Se for deg klasserommet, elevene og læreren, se deg selv utenfra. Nå har du fått overblikksbilde, da kan du øve. Se for deg hvor du fester blikket, hvordan du står og snakker, bruk gjerne speil- visaluser hjemme... du klarer det! Anonymkode: 28140...1f8 3
Amélie La Croix Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har snakket med læreren!!! Dette er opplæring sier hun, så ser ikke ut til at jeg slipper unna.. Tilogmed bedt om å heller få en stor skriveoppgave, men neiii😭😭 Anonymkode: afd19...5dc Uff, nei, så kjipt. 😕 Det eneste tipset jeg har da er at du må øve mye, og at under selve framføringa kan du for eksempel finne et punkt på veggen bak i klasserommet eller lignende som du har blikket på. Det er lett å begynne tvile på seg selv når man står midt i det og får blikkontakt med noen for eksempel, var iallfall slik for meg, men er jo ikke sikkert det er samme greia for deg. Håper virkelig du finner en eller annen løsning på det..
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har snakket med læreren!!! Dette er opplæring sier hun, så ser ikke ut til at jeg slipper unna.. Tilogmed bedt om å heller få en stor skriveoppgave, men neiii😭😭 Anonymkode: afd19...5dc Du, dette kommer til å gå så bra! Du skal sikkert ha fremvisning på noe du kan, og øv deg hjemme. Øv, øv og øv. Tenk gjennom og snakk gjerne høyt for deg selv om det du skal ha. Bare du kommer i gang så kommer de minuttene til å gå kjempefort. Anonymkode: 92887...839
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 Har du en venninne i klassen du stoler på? Dere kan avtale at du kan feste blikket ditt på henne, og late som om det er hun du fremfører for. Om hun smiler og nikker til deg vil den positive bekreftelsen kunne roe deg noe. Ellers vil jeg bare påpeke at læreren har ikke så mye makt som du tror. Det er fint at du har respekt for lærerne dine, men de kan ikke bestemme alt over hodet på deg. Om du nekter å fremføre, ja da nekter du. Om du får stryk på én oppgave gjennom hele året, så vil du fortsatt møte leveringskravet om du gjør alt det andre du skal. Hun kan ikke fysisk tvinge deg. Dessuten har hun ledere som du kan gå til. Om du synes fremføringer er helt forferdelig, så bør du få tilrettelegging. Gå til rektor om du må, det virker ikke som om du blir hørt av denne læreren, og kanskje er du ikke tydelig nok på hvor viktig dette er for deg. Ikke gi opp med en gang. Anonymkode: 5212e...70b 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. På tirsdag skal jeg stå i klassen å fremvise en PowerPoint men jeg har skikkelig angst. Det er gruppe men jeg besvimer nesysten og skjelver veldig. Jeg tror jeg tisser på meg hver gang. Hvordan kan jegg bli fortest mulig syk nå??? Jeg har stått ute i kulden i dag i t shirte meg hjelper ikke... Blåste vind på meg men har fortsatt ikke begynt. Håpet på å ligge ut med feber i mårra!! Klarer ikke å juge heller så jeg må bli syk Anonymkode: afd19...5dc du blir ikke syk av kulde. immunforsvaret ditt blir litt dårligere men du må uansett bli smittet av noe for å bli syk. kulda i seg selv gjør deg ikke syk Anonymkode: ac801...cc8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 Husker jeg også hadde skikkelig angst for slike ting. En gang ble jeg, typisk nok, plukket ut (loddtrekning) til å holde presentasjon på vegne av en gruppe på 4 personer. Så jobben vi hadde gjort i fellesskap skulle vurderes utfra den presentasjonen jeg måtte holde. Virkelig hatet det og gruet meg intenst. Jeg husker jeg gruet meg så mye at jeg på en måte bare gikk over til en nummen og likegyldig tilstand som om jeg hadde avfunnet meg med min skjebne som var verre en døden. Når denne likegyldigheten flommet over meg var det brått ikke noe problem å holde presentasjonen. Men det var ikke noe moro i forkant, og jeg har fortsatt noia for slike ting. Eksponeringsterapi er det eneste som hjelper, tror jeg. Om man orker det.... Anonymkode: 80fd1...ad5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #14 Skrevet 19. oktober 2020 Ha en litt spiss stein i skoen som du trår litt hardt på når du kjenner at du blir stresset. Smerten vil da avlede deg fra tankene/stresset. Anonymkode: 1fb50...438
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #15 Skrevet 19. oktober 2020 Dersom TS får så sterk angst av å holde en presentasjon at hun står ute i kulda i håp om å bli syk så burde hun få slippe. Jeg ser at det ikke er noen hjelp i læreren, og jeg kan bare anta at det kanskje heller ikke er noen hjelp å få fra foreldrene dine ? Kan du snakke med helsesøster eller rektor eller lignende? Hvis det virkelig ikke er mulig for ungdom å få tilrettelegging for slike ting så er det faktisk for dårlig! Dersom elevene til slutt faller fra skoleløpet pga. angst for diverse så er jo det et mye verre utfall enn å slippe en framføring eller to. Jeg mener da ikke at noen elever skal «slippe unna» fremføringer, men det må være mulig å ha rom for at noen er introvert eller har angst for slike ting, og gi de mulighet til å øve seg på fremføringer i f.eks. et rom med kun et fåtall til stede, slik at de blir trygge på oppgaven. Anonymkode: 715ac...bb9 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #16 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg skal fortelle deg en historie. Jeg var lik deg. På det første året mitt på videregående hadde jeg en presentasjon foran klassen som gikk skikkelig dårlig. Hadde tolka oppgaven feil, og alle lo av meg. Jeg ble mobba lenge etterpå, faktisk ble det så ille med trivselen at jeg byttet skole. Man tror videregående elever er voksne, men nei.... Så hadde jeg selvsagt fått en massiv angst for presentasjoner på grunn av denne dårlige erfaringer. Hjalp ikke at jeg hadde angst i utgangspunktet!! Jeg NEKTET i 2 år(!!) å holde presentasjoner, helt til jeg én dag møtte en lærer som hjalp meg ut av det. Vi skulle ha presentasjon i engelsktimen om et eller annet, og jeg hadde lagd en presentasjon, men nektet å holde den for klassen. Spurte læreren om hjelp, han sa jeg kunne holde den kun for han i enerom og det gjorde jeg. Han sa at presentasjonen min og temaet var så bra, at han ville at resten av klassen skulle få høre det. Han spurte om jeg kunne tenke meg å PRØVE å holde den foran klassen, bare med sjansen til å springe ut om det bli for ille.... Jeg tenkte at jeg ikke kunne ha denne presetasjonsangsten hele livet - hvordan skulle det gå med meg i jobb da i fremtiden? Så jeg bestemte meg for å PRØVE. Og det var helt jævlig de første 2-3-4 minuttene... men så kom jeg inn i det. Det gikk fint, jeg trodde også jeg skulle tisse på meg men det gjorde jeg ikke. Jeg trodde jeg skulle besvime, men det gjorde jeg ikke. Det gikk bra, jeg hadde jo forberedt meg på frykten og var klar for å "møte" den. I etterkant prøvde jeg meg på flere presentasjoner, ble mye mer komfortabel på å stå foran klassen å snakke... Er sååå glad for det i dag, at jeg hoppa i det. Og at denne læreren kasta meg ut i det. Det har hjulpet med i jobbsammenheng, da jeg i dag er nødt til å stå foran ganske mange mennesker ganske ofte å snakke. Samme måtte jeg jo på universitetet da jeg tok utdanning. Så jeg tenker; hopp i det, prøv!! Du fortjener å overkomme denne frykten. Og nei, du vil ikke tisse på deg, og nei, du vil ikke besvime. Det bare føles sånn. Anonymkode: cb90a...9bc 8
apekatten123 Skrevet 19. oktober 2020 #17 Skrevet 19. oktober 2020 Foreslå for læreren at du kan holde presentasjonen kun for han/hun. Vær ærlig om grunnen. 2
Gjest questioner Skrevet 19. oktober 2020 #18 Skrevet 19. oktober 2020 Det kommer til å gå bra! De fleste i klassen er selv nervøse og stresser med sin egen fremføring
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #19 Skrevet 19. oktober 2020 Du vil sikkert ikke høre det , men det er fakta : da jeg gikk på skolen sa jeg nesten ikke et ord. Jeg var kjempesjenert og hadde angst for å prate høyt til andre. Etterhvert ble jeg nødt til å prøve og for hver gang går det bedre. Nå er det greit å holde tale framfor 100 stk. Så med andre ord ; du vokser og modnes på å måtte prøve, livet trenger at du takler slike ting. Du vil ikke angre på det. Anonymkode: 3d43c...896 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #20 Skrevet 19. oktober 2020 Host på skolen, så blir du sendt hjem 👌🏻 Bruk corona til din fordel ☺️ Anonymkode: e5e81...339
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå