Gå til innhold

Hvordan bli en mer leken mamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er fanget i hverdagens evige mas og stress, tenker på hva vi skal ha til middag, hva vi må handle i butikken, at jeg må sette på den klesvaska osv osv. 

Skulle ønske jeg kunne slappet mer av og bare vært mer tilstede med barna mine. Hvordan skrur man av den voksne hjernen som hele tiden tenker på alt som må gjøres, og heller bare leker og koser seg sammen med barna? 

Anonymkode: be922...bc4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror egentlig bare det er prioriteringer! Har du et fast mønster på når du handler, tar for deg husarbeid osv? Prøv å riv deg litt løs fra dette. Tenk at denne uken skal jeg prioritere lek og moro. Det er helt greit om det flyter over av skittentøy en ekstra dag, eller at ukeshandlingen venter til tirsdag istedenfor den ukentlige mandagen, eller at det er litt ekstra støvete på gulvet denne uken. 

Skrevet

Jeg putter mye tull og tøys inn i hverdagens gjøremål. Jeg ser at mange mammaer ser så alvorlige ut ofte. Sikkert med god grunn. Men prøv å se litt lek i små hverdagsting, og smil og le litt. Jeg er også en mamma, med fullt ansvar, jeg senker skuldrene, smiler og tuller der det går. 

Anonymkode: dac92...b4f

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Sett opp ukesmeny, handle en gang i uka. La lørdagshandlingen bli noe koselig der barna kan være med å bestemme helgekos og kjøpe lørdagsgodt.

Å sette på vaskemaskin går fort. Barna kan hjelpe å sortere tøyet etterpå. La de ta del i gjøremål så får de også gode vaner. 

Tenk "Hva skjer om jeg ikke..." på ting som stresser deg. For hva SKJER egentlig om du ikke rekker noe? Går verden under? Dør noen? Vil verden gå til helvete? 

Som oftest er svaret nei. Det vil ikke skje så mye...prøv å puste, gi litt mer faen og lev mer i nuet. 

Kjipt å se tilbake på livet som et eneste stort stress og lite livsnyting når de tingene faktisk ikke er så viktig. 

Fordel oppgaver mellom deg, mannen og la ungene delta. Kombiner det med musikk, lek og latter så vil du nok spare deg for noen grå hår og bekymringesrynker 😊

Skrevet

Så fine dere er! Takk for nyttige svar :) 

Anonymkode: be922...bc4

Skrevet

Ting som fungerer for meg: 

- sitt ned på gulvet! Hvis jeg setter meg i sofaen blir veien til lek og moro mye lenger. 
- sett på gøy musikk! Få opp humør og energi med musikk som barn og voksne kan synge og danse til. 

Anonymkode: e004e...675

Skrevet

Jeg luer på det samme. Er ikke en leken person, var ikke det som barn heller. 

Og nå med en på 2,5 år, og en til på vei, er jeg mye sliten, og det å løpe rundt og herje og skøye er virkelig ikke noe som faller meg naturlig i det hele tatt :( Skulle så gjerne vært en mer gøy Mamma.. 

Anonymkode: fd376...4c7

Skrevet

Jeg er hjemmeværende, så får unna alt før barnet kommer hjem, men det er jo ikke alle som er det. Forrige uke var hun hjemme hele uken, og da merket jeg at jeg måtte sette av tid til hver ting. Noen ting tok jeg når pappaen kom hjem, andre ting fikk jeg henne med på, eller gjorde mens hun lekte. Og da kunne jeg snike meg litt inn i leken hvis hun ville😊 det er lettere for meg ihvertfall å tulle når vi gjør noe sammen, som jeg også synes er litt gøy, som å være ute eller tegne. 

Anonymkode: bc1b7...995

Skrevet

Da jeg hadde små barn syntes jeg noen av tingene de holdt på med var direkte kjedelige, typisk rollespill! Det jeg derimot var veldig glad i, var å lese bøker og å synge med dem. Jeg prioriterte derfor dette, kjekt både for meg og dem, så kunne heller tanter og onkler lege rollespill. Mitt tips er derfor å finne noe som både du og de liker!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...