Gjest gjesta Skrevet 29. juli 2005 #1 Skrevet 29. juli 2005 jeg har alltid vert litt allergisk mot katter. og jeg merker jeg nyser etter jeg har kost med andres hunder. lurer på om noen har erfaring med dette.. leste at puddel var en allergivennlig hund, men har ikke lyst på en sånn-
Gjest Lilleulv Skrevet 29. juli 2005 #2 Skrevet 29. juli 2005 Da kan jeg bare anbefale deg portugisisk vannhund!! Den er super for allergikere. jeg hadde selv en veldig allergisk samboer da jeg kjøpte hunden, og han har aldri reagert på henne. I tillegg er det en spesiell rase med en unik personlighet. www.portugisiskvannhund.com Ellers vet jeg at coton de tuelar og bichon frisee er gode hunder for allergikere. Noen pudler og terriere er også bedre hunder for allergikere, men disse er vel egentlig ikke så allergivennlige som f.eks. portugisisk vannhund eller coton de tuelar som går for å være noen av de mest allergivennlige også har du selvfølgelig nakenhund... og briard.
La Guapa Skrevet 29. juli 2005 #4 Skrevet 29. juli 2005 "allergifrie hunder" finnes ikke. Ikke for å ødelegge for deg, altså.Det er bare noen ting du bør vite før du skaffer en hund du kanskje må gi fra deg. Når du er allergisk er det ikke mot hårene til dyret.Reaksjonen din trigges av et protein dyrene har i huden sin. Det er ikke så rart at alle forbinder allgerig med dyrehår fordi hvert hår har en liten hudbit i enden vi allergikere blir syke av.Så om en hund røyter mindre betyr ikke det at den mister mindre hudpartikler, desverre. Jeg er hyperallergisk mot Rottweiler (fordi kjæresten min hadde det og jeg var mye sammen med dem før han kvittet seg med den) og puddel (bestevenninna mi hadde det gjennom hele oppveksten) Min allergi mot disse rasene har blitt så ille at jeg ikke kan være i samme rom som noen som har denne rasen hjemme uten å bli veldig syk. Angrer på at jeg "preget" meg selv sånn på disse rasene istedenfor å holde meg laaaangt unna. Bischon Frisè er regnet som "allergifri".Jeg blir syk av denne også. Mitt beste råd til dem som er allergikere er: Hold deg unna.Har du ikke dyr selv kan du fortsett gå i selskap o.l hos dem som har hund.Ikke kjøp en hund og "preg" deg selv syk på denne. SANSYNLIGHETEN FOR AT DU UTVIKLER STERK ALLERGI ER OPP I MOT 90%!Sier min lungespesialist. Vi må alltid sjekke om det har vært hund i huset til de vi skal inn til. Har vært på legevakten flere ganger etter å ha vært inne i hus der det har oppholdt seg hund. MVH La Guapa allergiker og astmatiker.
Gjest Lilleulv Skrevet 29. juli 2005 #5 Skrevet 29. juli 2005 oki... med min samboer er det motsatt. han var veldig allergisk, kunne ikke være i hus med min gamle golden omtrent. men portugisisk vannhund og andre allergivennlige raser reagerer han nada på. dessuten har han blitt mindre allergisk for andre hunder også eller at han selv fikk hund vi har virkelig vært heldige. vår portis-oppdretter selger portiser til allegikere hele tiden, og i 99% av tilfellene går det bra. det er nok ikke bare tull skjønner du
Gjest Lilleulv Skrevet 29. juli 2005 #6 Skrevet 29. juli 2005 Men det kan være greit å finne ut hva man reagerer på først. utelukke at det er spytt f.eks. for da vil det nok ikke hjelpe med allergivennlig...
Gjest gjesta Skrevet 29. juli 2005 #7 Skrevet 29. juli 2005 Jeg vet at det ikke er ALLE som slipper allergi når de får seg hunder som er allergivennlige. Alle er forskjellige, og allerginivået er forskjellig. Jeg vil absolutt ha hund og vil ikke holde meg vekke. :-D Tenkte besøke oppdrettere av denne: www.localhero.no (Chinese Crester)
Gjest gjesta Skrevet 29. juli 2005 #8 Skrevet 29. juli 2005 La Guapa Allergien min kan ikke sammenlignes med din Jeg TROR jeg er allergisk for jeg nyser etter hundebesøk noen ganger, og kan klø i øynene, Men kommer ikke på legevakten. Og det går ganske fort over.
Litz Skrevet 29. juli 2005 #9 Skrevet 29. juli 2005 Allergi er ganske innviklet. Jeg er ikke allergisk mot noe, hverken dyr, pollen eller lignende. Likevel får jeg kraftig hudreaksjon og snuesymptomer av to hunder. Den ene er av rasen Yorkshireterrier og den andre er en Bordeaux dogge. Altså, jeg reagerer ikke på selve rasen, bare på disse to spesifikke hundene. (har vært i kontakt med andre hunder av begge raser og har ikke reagert på de) Moren til venninnen min er superallergisk mot absolutt alt av dyr, men IKKE hunden til venninna mi, altså den hunden jeg reagerer på. Forstå det den som kan. Jeg vet jeg ikke er allergisk, har kontakt med hundrevis av dyr hver uke gjennom jobben som veterinærassistent og hadde ikke hatt mulighet til å jobbe der hvis jeg var allergisk. Noen reagerer på spytt, andre på allergenene i huden/pelsen. Noen reagerer mest på korthårede hunder, andre på langhårede. Enkelte mener at det kan være større sjanse for å reagere på korthårede enn på langhårede siden allergene har kortere vei ut i friluft på disse hundene. Langhårede hunder som har lang tett pels vil "holde" på allergene bedre. Uansett, det finnes ingen fasit på hvilken hunderaser som er allergivennlig eller ikke. Den eneste måten å finne det ut på er å ha kontakt med rasen man har lyst på for å se om man reagerer. Men det holder ikke å hilse på en gang, dette må gjøres flere ganger over tid, for det som er felles med allergi er at man ikke er allergisk første gang man er i kontakt med noe. Allergi er noe som utvikler seg og forverres over tid. Mannen min er allergisk mot rotter og mus. Vi skaffet oss ildere for to år siden og det første halvåret reagerte han på de også hvis han hadde de for mye opp mot ansiktet. I en periode håndterte han dem ikke i det hele tatt og etter ett par måneder var alle symptomer på allergi vekk. Og selv nå når han løfter dem, begraver nesa ned i pelsen på dem osv så reagerer han ikke. Så det kan nok slå begge veier dette når man begynner å reagere på noe. Kanskje kan det fungere om man har en forsiktig tilnærming av det man reagerer på, men det kan like gjerne bli bare verre og verre. Jeg vil ikke anbefale noen å skaffe seg hund før de er 100% sikre på at dette vil fungere. Kanskje kan man holde allergien i sjakk med medisiner. Uansett, hunden (eller hvilket dyr det nå måtte være) fortjener å komme til ett sted der den er trygg og kan leve hele livet sitt, uten å kanskje muligens bli en kasteball rundt i forskjellige hjem pga allergi.
Gjest Gjest_Moa_* Skrevet 12. mai 2008 #10 Skrevet 12. mai 2008 Helloo. Jeg er ikke allergisk. Men je greagerer litt. men Pappaen min er allergisk. Å jeg har hørt at Flat board Retriever er allergi vennelig. (?) Men jeg er ikke helt sikkert. Men jeg tror det. er det noen som vet om dem er det? Det er egentlig en veldig fin Hund
Daiquiry Skrevet 13. mai 2008 #11 Skrevet 13. mai 2008 Min far er ganske allergisk, men de har en slik hund, og det går helt umerket! Mener å ha lest at den er godkjent som allergihund i USA.
dema Skrevet 13. mai 2008 #12 Skrevet 13. mai 2008 vi har en bichon frisee, og den er allergivennlig. Ikke røyter den og ikke avgir den noen lukt.... og en ting til: det er en helt vidunderlig rase..... synes vi da.... har ei tispe på 8 år og hun er helt vidunderlig....
Bomullstrusa Skrevet 13. mai 2008 #13 Skrevet 13. mai 2008 Jeg trodde det var midden i hundenes pels allergikerne reagerte på.. Og at man derfor burde anskaffe hunder med pels som ikke røyter, men som vokser og må dusjes og klippes ganske ofte. Uansett; LAGOTTO ROMAGNOLO (kalles også bare LAGOTTO) er helt fantastiske hunder! Kjenner hyperallergiske mennesker som har hatt disse hundene til låns for å finne ut om det kunne gå bra, og har til dags dato ikke hørt om noen som reagerte på dem, hverken voksne eller barn. De er eksepsjonelle familiehunder, er passe store, myk og deilig pels, og har godt lynne. Du kan lese mer om dem f.eks. på denne siden Det er verdt en titt! Hadde kjøpt en sånn en selv jeg, selv om jeg ikke er allergisk.
Gjest Gjest Skrevet 14. mai 2008 #14 Skrevet 14. mai 2008 Om man er allergisk for enkelte hunder, kan det være shampooen en reagerer på. Har hørt om noen som var allergisk for hund, men fant ut at det muligens var shampoen. Etter å ha byttet, forsvant allergien. Bichon havanais, bolognese, puddel, wheatenterrier er eksempel på allergivennlige raser (om de bades og børstes regelmessig). Nakenhund er ikke regnet som allergivennlig, heller tvert imot.
la Flaca Skrevet 15. mai 2008 #15 Skrevet 15. mai 2008 (endret) . Endret 9. november 2008 av la Flaca
Bjørnemor Skrevet 19. mai 2008 #16 Skrevet 19. mai 2008 Jeg har så lyst på en liten hund... Men er allergisk.. Lurer på om dverg pinsheren er allergivennlig? Man får også pet cleancer som visstnok skal ha god effekt på allergien.. http://www.dooa.no/index2.asp?side=nyheter/petacleanse.htm Akulle ønske jeg kunne funnet ut om jeg virkelig tålte hunden.. Hva om man ikke tåler den og har kjøpt en valp til 12000 feks..?
Helen Skrevet 19. mai 2008 #17 Skrevet 19. mai 2008 Hva om man ikke tåler den og har kjøpt en valp til 12000 feks..? Man kan ta en telefon til en oppdretter så får man helt sikkert komme dit for å kose med hundene, da meker man ganske fort om man tåler de eller ikke.
Gjest Gjest Skrevet 16. juni 2008 #18 Skrevet 16. juni 2008 hei:) jeg har ikke mye peiling på allergivennlige raser og mannen min er allergisk. vi har alltid ønsket oss hund og vi ønsker oss spesiellt en shar pei (kinesisk rynkehund). men vi vet ikke hvordan han vil reagere på denne rasen. er den allergivennlig? er det noen som kan hjelpe oss?
virgo90 Skrevet 9. november 2008 #19 Skrevet 9. november 2008 jeg tror ikke at shar peien en allergivennelig selv om den har lite pels. jeg lurte på akkuratt det samme men jeg skaffet meg heller da en spansk vannhund/perro de aqua español. jeg har ikke reagert noe på den og det er en veldig fin familiehund :-)
Gjest Gjest_marthe_* Skrevet 30. januar 2009 #20 Skrevet 30. januar 2009 hei æ har lyst på hund, men er allergisk mot hund desverre æ har lyst på en hund som ikke e så liten men ikke så stor heller, skal ta prøve til legen i mårra og se kor allergisk æ e. Irish Softcoated Wheate skal jo ver bra + mange fler sikert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå