Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er ditt inntrykk av UiT? Jeg har en oppfatning om at folk som ikke er fra nord ofte glemmer UiT helt når det er snakk om universiteter og at en del ikke anser det som et "skikkelig" universitet? Dette er jo naturligvis på mange måter bare bagateller, men jeg har likevel tenkt på det mange ganger. Jeg er selv student der, men kommer fra Vestlandet. Det er selvsagt mange studenter her som ikke er fra nord, så sånn sett blir jo det jeg skriver her en slags spissformulering. Jeg merker likevel når jeg treffer på folk hjemme og møter nye folk der at de aldri kunne tenkt seg å i det hele tatt vurdert UiT som et alternativ. Nå er det selvsagt mulig at jeg omgås folk som ikke har så veldig lyst til Nord-Norge, men jeg ser jo også at det ofte glemmes eller blir oversett når folk snakker om universitetene i Norge her inne også. 

Hva er ditt inntrykk og hvor i landet er du fra? 

Anonymkode: 9e044...c4e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg studerte også ved UiT, er fra drammensområdet - men flytter nordover, og ble boende her.

Hadde alltid et godt inntrykk, men grunnen til at folk jeg kjente ikke så på det som et alternativ er utelukkende fordi det er så langt nord (vanskelig å besøke familie, vanskelig å pendle etc).

Anonymkode: c64b1...c40

Skrevet

Jeg har Bachelor og Master fra UiT, men har også studert ved NTNU. 

En må huske på at UiT i den forstand har vært "ordentlig" Universitet i flere tiår, men spesielt de siste 10 årene har slukt opp samtlige høgskoler i Nord. Selv om skolen er over 50 år gammel, så oppleves det fortsatt voksesmerter pga. den hurtige ekspansjonen. Mange programmer gir samme tittel, men kan se noe forskjellige ut - avhengig av hvilken by du studerer i. 

Har som sagt også studert ved NTNU, og jeg følte ikke at UiT var noen lekeskole eller lettvekter i forhold. Personlig studerte jeg realfag ved begge skolene, og eneste forskjell jeg kunne merke var at NTNU hadde 4 fag pr. semester (7.5 stp x 4), kontra UiT med 3 (10 stp x 3), men at de 10 stp fagene ved UiT naturlig nok gikk noe dypere i stoffet, og dekket mer. Og jo, langt bedre utvalg når det kom til studentforeninger o.l ved NTNU, samt bedre samlingssted (Samfundet kontra Driv)

Det negative med Tromsø, dog, var følgende: 

- Drittvær halve året.

- Sinnssyke boligpriser, pga. infrastrukturen til byen.

- Heftig pendlertid, selv om du bare skal et par kilometer i luftlinjen. Spesielt på vintertid. 

Anonymkode: 280d9...f8b

• Liker 1
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det negative med Tromsø, dog, var følgende: 

- Drittvær halve året.

- Sinnssyke boligpriser, pga. infrastrukturen til byen.

- Heftig pendlertid, selv om du bare skal et par kilometer i luftlinjen. Spesielt på vintertid. 

Drittvær - Enig.

Boligpriser - Leiepriser er ikke i nærheten av Oslo.

Heftig pendlertid - Gjelder å bo innen 2km i veiavstand til UiT. Bodde selv 1km fra UiT og det tok ca. 5 minutt med buss.

Anonymkode: a312b...71b

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

Boligpriser - Leiepriser er ikke i nærheten av Oslo.

De er godt innenfor prisene du har i Oslo. Liten leilighet i Tromsø sentrum går lett for 10000-13000 kr / mnd. Faktisk er Tromsø Norges nest dyreste by, når det kommer til boligpriser. 

Hjelper ikke på at nesten hele Nord-Norge skal studere i Tromsø, eller at det tar flere år å bygge der. 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg studerte også ved UiT, er fra drammensområdet - men flytter nordover, og ble boende her.

Hadde alltid et godt inntrykk, men grunnen til at folk jeg kjente ikke så på det som et alternativ er utelukkende fordi det er så langt nord (vanskelig å besøke familie, vanskelig å pendle etc).

Anonymkode: c64b1...c40

Ser ofte dette at det sies at det er vanskelig å reise til nord. Men hvorfor er det så mye vanskeligere å gå til "gate 14 istedet for gate 19" på Gardermoen? Ja, det tar litt lenger tid (45 min. ca..?) enn Oslo - Trondheim. Men vanskeligere...? 

Anonymkode: 7340f...fda

• Liker 6
Skrevet

Akademisk sett er det ingenting å utsette på UiT, men Tromsø som by passer definitivt ikke for alle.

Anonymkode: 89b45...d8a

• Liker 2
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ser ofte dette at det sies at det er vanskelig å reise til nord. Men hvorfor er det så mye vanskeligere å gå til "gate 14 istedet for gate 19" på Gardermoen? Ja, det tar litt lenger tid (45 min. ca..?) enn Oslo - Trondheim. Men vanskeligere...? 

Fordi man må bytte fly feks. 

Anonymkode: 9e044...c4e

Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Samtlige ganger jeg har sjekket billettprisene har det vært mye dyrere. Også har du bare det ene transportalternativet. I Bergen (som jeg mistrives i og hadde byttet mot Tromsø any time, bare så det er sagt) har du i det minste toget i tillegg, enkelte steder har også lavprisbuss.

Anonymkode: 30cde...686

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...