Gå til innhold

Lang tid arbeidssøkende, med utdannelse.. Håpløst.. Overvektig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

30 år. Bachelor I økonomi og administrasjon. Ingen særskilt relevant arbeidserfaring. Men lang arbeidserfaring innen service, resepsjon  kundeservice mm. 

Arbeidssøkende 1,5 år..

De eneste to jobbene jeg har fått har vært to sommerjobber, på 1,5 år.........

Søker på alt av kontorjobber... Vært på alvorlig mange jobbintervjuer, alt fra kundeservice til skatt og regnskap, koordinator, saksbehandler jobber resepsjon i et firma, sekretær, support.. 

Det virker som referansene er positive.

Kommer gjerne videre til 2.gangs intervju, eller fra bemanningsbyrå og blir presentert til bedriften..  Men jeg når aldri helt opp. Aldri. Og jeg er rimelig rådvill nå.. 

Jeg skjønner ikke hva jeg gjør galt.

Jeg er noe overvektig... kan det spille en rolle? 

Andre i en lignende situasjon? Noen med råd? Noen med erfaring? 

Anonymkode: 4522e...8d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du kommer videre til 2. gangsintervju, så tror jeg ikke det estetiske / utseendet har noe å si.

Synd å si det, men mange av de overfladiske "røde flaggene" gjør at søkere blir luket ut etter første intervju. Da går det mer på ting som:

- Kroppslukt og hygiene (stinker kandidaten død og fordervelse, og er h*n helt åpenbart uhygienisk)

- Klær (dukker kandidaten opp i veldig skitne klær, eller ser kandidaten veldig uprofesjonell ut - type møter opp i joggebukse eller pysjamas, for en kontorjobb).

Anonymkode: 2da09...ad3

Skrevet

Det er nok heller utdanningen din heller enn vekten som er et "problem" her. "Alle" har eller studerer til en bachelor i økonomi og ett-eller-annet for tiden.

Anonymkode: 4b0ec...816

• Liker 1
Skrevet

Overvektige har høyere sykefravær, så det kan være en grunn ja. Mange bedrifter ønsker også å fremstå som sunne. 

Anonymkode: 8658b...1b4

Skrevet

Har du prøvd å be noen om tilbakemelding på hvorfor det ikke ble deg? Dette kan jo være fine tilbakemeldinger å ta med seg videre til neste intervju. Kanskje er det ting som går igjen som gjør det lettere å vite hva du bør jobbe med å forbedre.

Anonymkode: d0973...ed1

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å be noen om tilbakemelding på hvorfor det ikke ble deg? Dette kan jo være fine tilbakemeldinger å ta med seg videre til neste intervju. Kanskje er det ting som går igjen som gjør det lettere å vite hva du bør jobbe med å forbedre.

Anonymkode: d0973...ed1

Ja. I starten spurte jeg ikke, men det siste året har jeg konsekvent spurt..  Men jeg har aldri fått noen tilbakemelding som er brukende til noe. De fleste gir avslag på mail. Så da spør jeg tilbake på mailen hva som gjorde at jeg ikke helt nådde opp. 60% svarer ikke engang på mailen, og 30% svarer ikke egentlig, men får noe nøytralt innøvd. Blant annet at vi var to ganske like søkere og det var helt umulig å velge, så det ble nesten som å trille en tærning.

Svært sjeldent får jeg tilbakemelding jeg ikke kan gjøre noe med. Type, en annen kandidat hadde kjennskap til systemene vi bruker allerede, eller at jeg var overkvalifisert til akkurat den ene jobben (fått den en gang), en annen gang sto jeg og en annen kandidat så like at de sammenlignet karakterene fra vgs for å avgjøre..  Og mye mailer med rare formuleringer som egentlig ikke svarer på noe........ så det føles mildt sagt håpløst ut.

Anonymkode: 4522e...8d9

Skrevet

Be om tilbakemelding på avslagene - alltid. Da får du vite hva du felles på, og kan forbedre på det.

Med mindre du fremstår sykelig overvektig, så det kan ha en konsekvens for arbeidet, tror jeg ikke de tar BMI med i betraktning av kandidater. 60% av norske kvinner er overvektige 75% av mennene, så du skiller deg neppe særlig ut.

Anonymkode: 81249...b35

Skrevet

Min erfaring er at verden er kynisk og at utseendet spiller en god del.

Jeg høres helt forferdelig ut nå, men gå ned i vekt-jeg ønsker ikke å såre deg, men slik er det.

Anonymkode: aac9e...1ad

Skrevet

Hvilken profilering har du da? Muligens ta et år ekstra med en annen profilering? Regnskap skal være ganske  bankers

Anonymkode: 75abe...c74

Skrevet

Jeg har vært arbeidssøkende i ett år. Er slank og pen, så skulle de ansatt på bakgrunn av utseende hadde jeg nok fått jobben. Det er neppe derfor du ikke får jobben. Det er et kjempevanskelig arbeidsmarked, og mange som er permitterte søker nye veier. Det er tross alt bare to ukers oppsigelsestid som permittert. Det betyr at vi uten relevant erfaring konkurrerer med mange som har (lang) relevant erfaring, og da har vi ikke en sjans dessverre. Jeg kom også på annengangsintervju, men det skal ganske mye til for å imponere så mye at man danker ut andre med erfaring altså. 

Anonymkode: c7f2b...3a3

• Liker 1
Skrevet

Må nesten ha en utdannelse som gir færre konkurrenter. Det er fryktelig mange med bachelor i økonomi så kanskje du bør skille deg ut med å studere noe ekstra feks prosjektledelse, regnskap o.l ? 

Anonymkode: dcd28...c13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...