AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Del Skrevet 18. oktober 2020 Er det noen her som har fjernet ett myom? Vi har vært prøvere siden 2015 og det eneste so. Er funnet er ett myom men legene mener den ikke har noe med at jeg ikke blir gravid, likevel tenker jeg at det kanskje kan være årsaken til at jeg ikke blir gravid? Har hatt 6 ivf forsøk. Anonymkode: 26fd6...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Del Skrevet 18. oktober 2020 Hvor sitter myomet og hvor stort er det? Er det f.eks intramuralt eller submucøst? https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/uterine-fibroids/multimedia/fibroid-locations/img-20006761 Hvis det sitter slikt til at det kommer i kontakt med livmorslimhinnen så mener enkelte at på ulike måter vanskeliggjøre graviditet, f.eks ved å skape betennelsestilstander i slimhinnen. Myomer kan også skape sammentrekninger i livmoren som gjør at embryoet støtes ut. Etter 6 mislykkede IVF-forsøk ville jeg nok ha vurdert å få fjernet muskelknuten. Anonymkode: 53973...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Del Skrevet 18. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor sitter myomet og hvor stort er det? Er det f.eks intramuralt eller submucøst? https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/uterine-fibroids/multimedia/fibroid-locations/img-20006761 Hvis det sitter slikt til at det kommer i kontakt med livmorslimhinnen så mener enkelte at på ulike måter vanskeliggjøre graviditet, f.eks ved å skape betennelsestilstander i slimhinnen. Myomer kan også skape sammentrekninger i livmoren som gjør at embryoet støtes ut. Etter 6 mislykkede IVF-forsøk ville jeg nok ha vurdert å få fjernet muskelknuten. Anonymkode: 53973...881 Hvordan kan jeg få en slik operasjon? Ingen av legene har foreslått operasjon Anonymkode: 26fd6...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Del Skrevet 18. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan kan jeg få en slik operasjon? Ingen av legene har foreslått operasjon Anonymkode: 26fd6...b50 Du kan be fastlegen din om henvisning til undersøkelse på sykehus, f.eks kvinneklinikken på Ullevål. Det er på langt nær sikkert at de vil anbefale operasjon hvis myomet ikke gir deg plager (f.eks smerter, trykk på urinblære med hyppig vannlating eller kraftig menstruasjon) og ikke ligger slik til at det åpenbart reduserer mulighet for graviditet, så du må stå på ditt og vektlegge at du har 6 mislykkede IVF-forsøk bak deg. Eventuelt er det mulig å operere vekk muskelknuter på privat sykehus, men det koster jo. Det er sprikende kunnskap blant leger om hvordan myomer påvirker fertilitet. Forskningen er også noe uklar, men de fleste forskningsfunn viser til at myomer i signifikant grad svekker mulighet for graviditet og fullendt svangerskap. Du må bare stå på ditt. Det er min anbefaling. Anonymkode: 53973...881 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #5 Del Skrevet 19. oktober 2020 Takk jeg må nok gjøre det ja. Men jeg er celdig nysgjerrig på om det er noen her som har gravid mens dem har hatt ett myom? Anonymkode: 26fd6...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #6 Del Skrevet 19. oktober 2020 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk jeg må nok gjøre det ja. Men jeg er celdig nysgjerrig på om det er noen her som har gravid mens dem har hatt ett myom? Anonymkode: 26fd6...b50 Hei, jeg har et intramuralt myom på størrelse med en tomat. Jeg har tidligere hatt ivf forsøk som ikke gikk veien, da alle eggene døde. Vi var helt knust etter siste forsøk, utrøstelig rett å slett. Jeg ble utrolig nok gravid på naturlig måte etter siste mislykkede ivf forsøk... Enda med tette eggledere og endometriose cyster. Dette myomet ligger inni muskelveggen slik at den sperrer passasjen til eggledere, så vi var temmelig sjokket, legene var i sjokk. Uansett om du skal operere bort myomet eller ikke, så finnes det håp, jeg ville kanskje prøvd å tatt en pause fra prøvingen. Vi tok pause fra prøvingen og utsatte ivf, plutselig 3 mnd etterpå fant jeg ut at jeg var gravid. Fosteret ligger inni livmora, og vi har sett hjerte på ultralyd hele to ganger❤️ Anonymkode: 7ca24...9a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #7 Del Skrevet 19. oktober 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, jeg har et intramuralt myom på størrelse med en tomat. Jeg har tidligere hatt ivf forsøk som ikke gikk veien, da alle eggene døde. Vi var helt knust etter siste forsøk, utrøstelig rett å slett. Jeg ble utrolig nok gravid på naturlig måte etter siste mislykkede ivf forsøk... Enda med tette eggledere og endometriose cyster. Dette myomet ligger inni muskelveggen slik at den sperrer passasjen til eggledere, så vi var temmelig sjokket, legene var i sjokk. Uansett om du skal operere bort myomet eller ikke, så finnes det håp, jeg ville kanskje prøvd å tatt en pause fra prøvingen. Vi tok pause fra prøvingen og utsatte ivf, plutselig 3 mnd etterpå fant jeg ut at jeg var gravid. Fosteret ligger inni livmora, og vi har sett hjerte på ultralyd hele to ganger❤️ Anonymkode: 7ca24...9a5 For oss vil det ikke funke med en pause da vi bruker donorsæd (mannen er steril) Anonymkode: 26fd6...b50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå