AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Mine svigerforeldre glemmer alltid bursdagen til mitt barn, de gjør aldri stas på han og har egentlig aldri brydd seg om mitt barn bortsett fra å sende smileys til enkelte snapper. Jeg synes det er sårt, men selvsagt kan jeg ikke pålegge dem å gjøre stas på barnet mitt. Synes også det er trist at de er veldig opptatt av sitt andre barnebarn, kusinen til min sønn som er 4 måneder eldre. Der stiller de opp som barnevakt, og gjør stas på barnet ved å dukke opp på bursdag med presang, gratulere og markere dagen. Vårt barn har aldri fått presanger av svigers, de husket ikke bursdagen hans og jeg fikk ingenting i barselgave eller hjelp til dåp. For meg handler det ikke om penger eller gaver, men jeg hadde satt pris på litt innsats og omtanke fra deres side. Jeg har snakket med mannen min om dette, men han bortforklarer det hele og det skaper konflikter mellom oss. Jeg trenger hjelp til å finne en løsning på dette? Etterhvert som barnet blir eldre vil han merke forskjellsbehandlingen Hva gjør jeg med dette? Trenger også hjelp til å håndtere følelsene mine rundt dette, jeg synes det er sårt og trist. Barnet mitt har heldigvis besteforeldre på min side som forguder han. Men synes likevel det er trist at ingen farmor og farfar ikke bryr seg. Anonymkode: b0064...848 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Du får si til mannen din at enten så tar han dette på alvor å snakker med foreldrene sine eller så får de ikke se barnebarnet sitt. Om de «driter» i barnebarnet sitt, så trenger de heller ikke å få gleden av å se barnebarnet. Syns det er trist ovenfor barnet også. Jeg hadde besteforeldre som favoriserte. Husker det den dag i dag. Var aldri glad i dem, og det var vondt å oppleve det. Hadde hvert bedre om foreldrene mine skjermet meg om de ikke fant en løsning. Så dere må rett å slett løse dette før barnet treffer besteforeldrene sine igjen. Å er far som må ta ansvar. For er vanskelig for deg å ta er oppgjør med svigers. Nei uff dette er triste greier. Håper dere løser det. Anonymkode: 6a1de...90d 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg hadde sendt de en melding og fortalt hva du føler. Det handler jo ikke om penger eller gaver, men om at de forskjellsbehandler barnebarna. Si at hvis de ønsker kontakt med og å være i barnet sitt liv så får de behandle han likt som kusinen, hvis ikke kommer jo barnet til å bli veldig såret når han blir større og skjønner dette. Anonymkode: 00987...34a 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg synes det er litt uklart slik du skriver om svigers er biologiske besteforeldre eller ei til «ditt barn»? Anonymkode: 89f2c...b38 26
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er litt uklart slik du skriver om svigers er biologiske besteforeldre eller ei til «ditt barn»? Anonymkode: 89f2c...b38 Enig Anonymkode: 3e980...775 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er litt uklart slik du skriver om svigers er biologiske besteforeldre eller ei til «ditt barn»? Anonymkode: 89f2c...b38 Er ganske åpenbart at det er slik at barnet er biologisk barnebarn på mannen hennes sin side. Anonymkode: e5c50...da4 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er ganske åpenbart at det er slik at barnet er biologisk barnebarn på mannen hennes sin side. Anonymkode: e5c50...da4 Da ville naturlig tittel vært: "Svigers gir blaffen i barnet vårt". Anonymkode: 3e980...775 32
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 Man forskjellsbehandlet ikke!!! Mitt ble også det men mannen så det selv. Endte opp med at vi brøt all kontakt før de kom krypende tilbake halvannen år senere. Barn merker fort på det selv og det aksepterer jeg ikke. Min begynte å spørre hvorfor bare fetter hadde egen stol hos besta, hvorfor fetter alltid hadde fått gave og hvorfor ikke besta og de kom i bursdag osv. Husker heldigvis ikke noe av det nå lenger men grusomt da det stod på. Svigers mener de ikke gjorde noe galt men er veldig tydelig på å inkludere nå så svelger de 100 kamelen 😉 Anonymkode: b970e...a7b 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Er barnet bare ditt, eller er mannen din far til barnet? Uansett så får du vel si det til dem om den konfliktskye mannen din ikke greier det. Anonymkode: e78c5...15a 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #10 Skrevet 19. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er litt uklart slik du skriver om svigers er biologiske besteforeldre eller ei til «ditt barn»? Anonymkode: 89f2c...b38 Svigers er biologiske besteforeldre til barnet. Anonymkode: b0064...848
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 La meg gjette- kusinen er barn til datteren i huset. Jeg ville, som kona til den tafatt mannen din, gitt svigers en ultimatum og sagt enten endrer de seg adferden ellers ser de verken deg eller barnet igjen. Det inkluderer jul når de sitter noen gang helt alene ellers når de blir gamle og trenger hjelp. Anonymkode: 1f3d8...5e3 5
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes det er litt uklart slik du skriver om svigers er biologiske besteforeldre eller ei til «ditt barn»? Anonymkode: 89f2c...b38 Ganske uvanlig å føde en annen manss barn når man er sammen med sin nåværende mann Anonymkode: 2f710...943 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 Her forskjellsbehandler svigers også.... Har alltid fra barna var små gitt de største penger hver gang de er innom for eksempel. Nå er minste samme alder og har aldri fått en krone, fortsatt de store som får... de har prestert å delt ut til alle utenom minste også med alle tilstede også... fæle folk! Anonymkode: 4f9e3...092 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #14 Skrevet 19. oktober 2020 Besteforeldrene mine forskjellsbehandlet også slik når jeg var barn. Barna til min tante ble overøst med gaver, besøk osv. mens vi nesten ikke fikk noe. Endte med at foreldrene mine etter hvert kuttet kontakten helt med de, noe jeg er glad for den dag i dag. Anonymkode: c224b...0f7 3
Elizia Skrevet 19. oktober 2020 #15 Skrevet 19. oktober 2020 Din mann må da totalt mangle ryggrad TS! Jeg hadde aldri funnet meg i at mine foreldre hadde gjort masse stas på mine søskens barn, men ikke på mine. Å ikke komme på bursdager til barnebarn (hvis det er fysisk mulig i forhold til avstand) eller ikke gi gaver, er bare totalt empatiløst. Hadde ikke kostet meg en kalori å bryte tvert. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #16 Skrevet 19. oktober 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her forskjellsbehandler svigers også.... Har alltid fra barna var små gitt de største penger hver gang de er innom for eksempel. Nå er minste samme alder og har aldri fått en krone, fortsatt de store som får... de har prestert å delt ut til alle utenom minste også med alle tilstede også... fæle folk! Anonymkode: 4f9e3...092 Hvorfor lar du barnet ditt bli utsatt for slik oppførsel? Tror det er bedre for barnet å heller slippe kontakt med dem hvis det skal være på den måten. Anonymkode: c224b...0f7 3
Sirinna Skrevet 19. oktober 2020 #17 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg opplevde det samme i min barndom. Tingen var at jeg var barn av kull nr 2, altså fant min mor seg en ny mann og fikk meg. Dette var ikke godkjent i familien og jeg ble uglesett - og de 4 barnebarna fra den opprinnelige «kjernefamilien» var alle inne i varmen, mens jeg alltid var utenfor. Min far var heller aldri godkjent, selv om han aldri har vært annet enn kjærlig ovenfor både min mors barn fra tidligere, og mine besteforeldre. Spesielt en episode har festet seg; min søster som er 4 år eldre enn meg fikk 10 000 kr av min mormor for å slutte å røyke. Hun tok i mot og lovet å slutte, men sannheten var at hun bare skjulte røykingen for besteforeldrene våre fra da av. Hun var vel rundt 27 på dette tidspunktet. Jeg, som aldri har røkt i mitt liv - fikk ingenting. Slike ting har vært ekstremt sårende, og jeg har alltid følt meg utenfor. Jeg husker det var vondt å være der på besøk fordi jeg alltid var i bakgrunnen mens mine søsken og fettere/kusiner var det eneste som betydde noe. Mitt råd til deg er å skjerme barnet. La barnet få være rundt voksenpersoner som anerkjenner det, som overøser av kjærlighet og oppmerksomhet. For når barnet selv kjenner på denne forskjellen - noe det VIL gjøre - så kan det være veldig skadelig for selvfølelsen.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #18 Skrevet 19. oktober 2020 Akkurat nå, Elizia skrev: Din mann må da totalt mangle ryggrad TS! Jeg hadde aldri funnet meg i at mine foreldre hadde gjort masse stas på mine søskens barn, men ikke på mine. Å ikke komme på bursdager til barnebarn (hvis det er fysisk mulig i forhold til avstand) eller ikke gi gaver, er bare totalt empatiløst. Hadde ikke kostet meg en kalori å bryte tvert. Enig. Samtidig så er sikkert ikke dette et nytt mønster. Hvis svigers favoriserer datteren sitt barn over sønnen sitt barn, så har de sannsynligvis favorisert datteren over sønnen før barna kom til verden. Og det fører vanligvis ikke til en mann med god selvtillit. Men helt enig i at barnet må skjermes så fort som mulig. Anonymkode: c224b...0f7 1
Carrot Skrevet 19. oktober 2020 #19 Skrevet 19. oktober 2020 (endret) Hvis jeg forstår deg riktig TS er dette ditt barn og ikke din samboers? Altså er de ikke besteforeldre men han er et bonusbarn? Personlig syns jeg det er spesielt å gjøre forskjell slik på barna i familien uavhengig av blodsbånd, men her tenker jeg du må kjenne på hva som er viktig for deg og kommunisere det til din samboer. På den ene siden vil din sønn da få ett ekstra sett besteforeldre som de andre barna ikke har så uansett vil det bli noen som kjenner på det hvis du gir det fokus. Min eldste vokse opp med min nye ektemann og våre barn, vi var veldig usikre lenge på hvordan vi skulle løse dette med de som kom til etterhvert, men min første svigerfamilie og guttens far løste det ved å gi gaver på linje med han selv om ektemannens familie ikke var like flinke - det er desverre slik i familier med mine, dine, våre osv at det aldri vil være en fasit. Endret 19. oktober 2020 av Carrot
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #20 Skrevet 19. oktober 2020 Her og! Mannen min fikk gutt og søsteren hans jente - så du kan jo tenke deg selv. Alt fra oppmerksomhet, gaver, barnevakt osv. Vi har bare gitt opp. De får ta kontakt når de vil (som kanskje er en gang i måneden, de bor 4 minutter unna - de er med barna til svigerinnen min ca annenhver dag..) Anonymkode: 587ab...086
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå