Gå til innhold

Gikk for lenge uten relevant arbeid, utdanningen ikke lenger relevant. Tips til hva jeg burde gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt: Var ferdig med Ingeniørutdanningen (Siv.Ing Automasjon) rett under oljekrisen, og måtte finne meg en jobb fort - endte opp med en kontorjobb som ikke krever noe utover VGS, og med ellers irrelevante arbeidsoppgaver mot utdanningen min. Pga. familiesituasjonen, så ble jeg sittende fast i denne stillingen, og nå når endelig kan søke meg vekk - så får jeg stort sett samme tilbakemeldingen over hele linja: 

- "Beklager, men vi ser etter noen med erfaring / annen erfaring" 

- "Beklager, men det er 5 år siden du var ferdig med utdanningen din, og du har jobbet med [yrke] siden da"

og liknende. 

Føler meg fanget i en jobb jeg ikke kan fordra, og har mest av alt lyst å jobbe med noe relevant mot utdanningen min. Jeg elsket virkelig stoffet vi jobbet med på skolen, men vet ikke hvordan jeg kan signalisere at fagstoffet fortsatt sitter inne. På fritiden har jeg også holdt meg oppdatert. 

Siden jeg allerede har en Master, så er jeg veldig usikker på hva jeg kan gjøre? Hadde jeg hatt en Bachelor, så kunne jeg alltid tatt en Master - men nå har jeg altså en Master, og med greie resultater på toppen. Men det er altså det store gapet med irrelevant arbeid som setter en stopper. 

Anonymkode: ab57a...b59

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lyv om når du ble ferdig. Ber de om karakterutskrift eller andre bevis for når du fullførte, melder du av interessen. Før eller siden lander du på noen som bare tar deg som du er. 

Anonymkode: 0e7a1...1e9

• Liker 1
Skrevet

Er i samme situasjon. Tar nå ny utdannelse i et annet fag.

Anonymkode: f978d...e4a

Skrevet

Er i samme situasjon selv, med siv ing, bortsett fra at den er i men IT og jeg var ferdig i 2002 rett etter it boblen sprakk og fikk ikke relevant jobb og nå, 18 år etterpå sitter fortsatt med en irrelevant dritt jobb. Angrer som en hund på utdannelsen, og at jeg ikke heller ble lege eller tannlege. Ingeniørutdanning er oppskrytt. 

Anonymkode: 50295...340

Skrevet

Jeg kan ingen ting om utdanningen din, så mulig dette blir helt feil. Men du må vise til at du fortsatt er oppdatert. Finnes det kortere kurs du kan ta? 10 nye studiepoeng i ett eller annet? 

Du sier at du driver med noe av det på fritiden, har du utbrodert dette i intervju? Er du medlem i en forening som viser at du driver aktivt med dette også som hobby? 

Det sies at arbeidsgivere ser etter den personen som brenner etter å få jobbe hos dem. Ka du spør om det er mulig å være intern hos dem en periode for å vise hva du kan, før en evt ansettelse? 

Anonymkode: 13d85...140

• Liker 1
Skrevet

Ta doktorgrad?

Anonymkode: bb0d6...5ad

Skrevet

Det ser mer ut som at du søker for høye stillinger innenfor feltet enn at det egentlig er at det er for lenge siden du var ferdig med utdannelsen. Jeg var ferdig med masteren for nesten 5 år siden, så tok jeg 2 år med "ikke-relevante studier" for de fleste etter, og to år med noe annet etter det. Holdt meg også noe oppdatert på fritiden som deg. Fikk likevel jobb i år innen hovedutdanningsfeltet mitt etter å ha søkt bredt og intenst i et halvår, og starter "på bunn" som de nyutdannede. 

Du må bare fortsette, også gjerne melde deg opp på kurs og enkeltemner for å supplere til graden din. Det skader sjeldent.

Anonymkode: 0d696...c0b

Skrevet

Det kan også være en god idé å ta ppu-en som mange andre i ditt kull gjorde. Det var verdsatt både hos arbeidsgivere og høyner sjansene for å få jobbe med faget på vgs eller universitetet. 

Anonymkode: 0d696...c0b

Skrevet

Nye master? 

Anonymkode: 42f66...85f

• Liker 1
Skrevet

Er det ingen sertifiseringer i ditt bransje? Du kan se om det finnes noen anerkjente internasjonale sertifiseringer. Hvis det er, gjør de. 

Anonymkode: 7b81e...823

Skrevet

Jeg var ferdig med en master i 2012... Fikk ikke jobb etter utdanning, og endte med en kontorjobb.

Nå er jeg stuck der føler jeg, vil tilbake tilbake til feltet mitt, men det er aaalt for sent, jeg er ikke relevant lenger. Har i grunn bare innfunnet meg med det, og har feltet mitt som en hobby i stedet.

(i disse tider er jeg bare takknemlig for at jeg har en jobb...) 

Anonymkode: 2a8e2...acc

Skrevet

Ta noen ekstra emner innenfor temaet, feltet utvikler seg jo hele tiden!

Prøv å søke på jobber som er mer relevant, men som du likevel kan få? Få en fot innenfor eller prøv å skaffe deg kontakter. Det er ofte en mulighet å skaffe kontakter innen arbeidslivet via studentmiljøer, så jeg ville absolutt gått den veien.

Uansett så vil det vise at du har initiativ om du skriver i en søknad/viser til at du har tatt emner i nyere tid for å gi deg selv (også kan du skrive): Bredere kompetanse og innsikt i et stadig mer innovativt arbeidsmarked" eller noe i den duren 🤭

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...