Gå til innhold

Nattskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vil dele sine erfaringer med små barn og nattskrekk?

Har en  på 1,5år som vanligvis våkner 2-3 timer etter legging og gråter hysterisk med hoste og brekninger. Ved forsøk på trøst skyver han seg bort, men om vi setter han ned slik som han selv prøver på, vil han opp igjen. Roer seg som regel etter 5-15min, og hikster seg da inn i søvn i vår seng. Er dette nattskrekk? 

Anonymkode: b827b...46e

Skrevet

Ja , mitt barn kunne skrike og ingenting hjalp. Vi brukte da å ta barnet i vår seng ( hadde barnesengen på vårt rom ) . Jeg prøvde å være rolig å snakket ikke mye men med rolig stemme ( hjalp egentlig ikke) vårt barn satt på kne i sengen å hyl skreik og så plutselig la det seg ned. Det kunne ta rundt ti minutter. 

Anonymkode: a97ad...c59

Skrevet

Kan høres sånn ut ja.

Jeg leser på nett at man ikke skal ta de opp og ikke flytte de, så vi prøver det når vår har nattskrekk. 

Hos oss varer det i 20 min og hun skriker "nei nei nei nei" og hvis vi tar på henne dytter hun oss vekk, hvis vi prøver å gi smokk eller koseklut kaster hun det veggimellom og skriker NEEEI. Har etterhvert funnet ut at ingenting hjelper, så jeg ligger bare ved siden av henne og sier rolig og lavt "mamma er her, alt er trygt, mamma passer på deg" innimellom. Plutselig sover hun stille igjen.

Hos oss varer det i 2-3 uker om gangen. Har nylig hatt en periode, men forrige var for rundt 1 år siden, så 1,5 år og 2,5 år foreløpig.

Anonymkode: cbdb4...c4d

Skrevet

Det høres slik ut - dog ville jeg muligens sjekke om det (relatert til den hostingen du nevner) kan tenkes at det trigges av f.eks halsbrann. Dette fordi jeg selv faktisk fikk «våkne mareritt» av halsbrann i svangerskap, pluss at datteren min av og til får spesielle nattskrekk-anfall der hun hoster og «krafser» på halsen/brystet, og dette skjer utelukkende når hun har spist mat som hun på dagtid sier gir halsbrann. 

Datteren min har slitt med nattskrekk siden 3 årsalderen, og i begynnelsen skjedde det 4-5 ganger i uken. «Våknet» med et klynk, og klatret og løp rundt i huset med vidåpne øyne, livredd blikk osv. Kunne hoppe over småmøbler uten tilløp, ta trappen to og to trinn av gangen osv, LENGE før hun turte å gå der uten å holde seg engang i våken tilstand. Mumlet og ropte mer eller mindre uforståelige ord for seg selv, og skrek så det gikk kaldt nedover ryggen på oss dersom hun så ansiktene våre. Hun sa en gang at «det kommer SVART ut av øynene!!!» Hun var helt rabiat, og det var en vanskelig periode med lite søvn for alle involverte. Og vi ante jo ikke hvordan vi skulle hjelpe henne.

Et råd som fungerte fint her var å vekke barnet 15 min før du vet at anfallet pleier å komme (i tid etter innsovningstidspunkt). Da unngår man ofte hele greia.

En annen ting vi også hadde god nytte av, var å på forhånd avtale og innarbeide et «trylleformular», som vi kalte det. Jeg nynnet en sang for barnet mens jeg holdt det fast (det måtte vi for å hindre barnet i å skade seg), og etter 2-3 anfall var det tydelig at barnet fikk med seg at dette var et mønster, og klarte å holde fast på den melodien og vekke seg selv. Til slutt kunne jeg nynne to-tre strofer, så satte barnet seg opp og så meg rett i øynene og sa «var det sånn igjen?» Jeg sa «Ja, men Mamma er her», og så sovnet barnet. 
Dette «skal ikke gå an» ifølge faglitteraturen, men min datters nattskrekk er diagnostisert av lege, og jeg har filmet forløpet og virkningen av «trylleformularet» og vist det til spesialist på dette her. 

Anonymkode: 09676...0bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...