Gå til innhold

Fordeler og ulemper med tre barn (vs. to)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå to barn. Ønsker oss egentlig tre, men har denne listen med ulemper: 

- ny bil
- noen må dele rom
- alltid ett barn mer enn foreldre
- kostnader ved å reise og spise øker drastisk
- tid til å følge opp hvert barn individuelt synker

Fordeler: 
- flere søsken å ha glede av (både mannen og jeg har tre søsken) 
- mer liv og røre
- mer kjærlighet og fine stunder

Hva tenker dere er fordeler og ulemper?

Anonymkode: c280c...c2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har tre. Merker egentlig ikke så stor forskjell jeg da. Men nå var eldste ganske stor da vi fikk de to andre, så han var jo mye til hjelp. Alle tre var planlagt. Syntes liksom det manglet en før vi fikk tre. Nå er alt komplett:) Søsknene får mer og mer glede av hverandre, og det er veldig koselig. 

Anonymkode: ca1a5...32c

Skrevet

Vil ha 3 barn selv. Vi har også tenkt på de samme tingene. Men for min del er det sorg ved tanken på å ikke få ett barn til. Er det jeg alltid har ønsket meg. Vi har økonomien. Men som dere må vi kjøpe ny bil, noen må dele rom, mer jobb, flere utgifter etc. Men disse tingene løser man. 

Du kan evt. vente til du har ting mer på stell. Barna er eldre osv. 

Anonymkode: 24803...d82

Skrevet (endret)

Hvorfor må dere kjøpe ny bil? Det framstilles som et minus, men det er jo overhodet ikke nødvendig. Det er da fem plasser i en vanlig personbil. Har mange i både familien og omgangskretsen som har tre barn, og ingen av dem har en annen bil enn en vanlig 5-seter. Jeg ser absolutt hvorfor det er praktisk, men det er jo overhodet ikke noe man er nødt til hvis man ikke vil prioritere det.

hvis dere har økonomi til det, så go for it. Jeg har lovet meg selv at jeg aldri skal ha tre barn fordi jeg selv hadde en dårlig oppvekst som «dritten i midten». Det kan være et argument mot hvis dere ikke er ekstremt bevisst på å se midtbarnet. Det faller ofte mellom to stoler...

Endret av altflyter
Skrevet

49 minutter siden, altflyter skrev:

Hvorfor må dere kjøpe ny bil? Det framstilles som et minus, men det er jo overhodet ikke nødvendig. Det er da fem plasser i en vanlig personbil. Har mange i både familien og omgangskretsen som har tre barn, og ingen av dem har en annen bil enn en vanlig 5-seter. Jeg ser absolutt hvorfor det er praktisk, men det er jo overhodet ikke noe man er nødt til hvis man ikke vil prioritere det.

Det er ikke så mange biler som har plass til tre barneseter på rad. Det midterste setet er i de fleste vanlige personbiler ikke et fullverdig sete. Har man stor aldersforskjell slik at det eldste barnet ikke trenger sete overhodet kan det kanskje fungere med en vanlig personbil, men den som må sitte i midten har det ofte trangt likevel, men med tettere barn og behov for tre seter kan det være helt umulig å få plass. 

Skrevet

Vi har tre, men tredjemann var ikke helt planlagt, i hvertfall ikke av oss. Det har kanskje noe med aldersforskjellen å gjøre (de store var seks og åtte da minsten kom), men vi har merket forskjellen mellom to og tre VELDIG godt. Det er et helt nytt barn, med alle arbeidstimene det krever, til alle døgnets tider. 

Men jeg valgte delvis å få barn nummer tre (for det er jo heldigvis alltid et valg) litt hardt og brutalt og sørgelig - hvis en av dem dør, er de i hvert fall to igjen som har hverandre. Dette basert på egen erfaring, da jeg mistet et søsken. Kanskje et litt ugreit argument, jeg vet ikke - men det er også ugreit å plutselig være alene med omsorgen til aldrende foreldre når man tenkte man skulle dele på den oppgaven. Og plutselig ikke lengre ha noen å dele barndomsminner med, og ha mistet nesten en del av seg selv, og ingen som helt forstår det.. Man vet jo aldri hvordan ting blir, selvfølgelig, eller hva slags forhold søsken får seg i mellom, men for meg er det en trygghet at de i hvert fall ikke skal stå helt alene igjen etter noe sånt, for det er ganske hardt.

Anonymkode: be2a7...9ae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...