AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Så nettopp på «jordmødrene» på nrk nå. En jordmor der kan med 99,9% sikkerhet si hvilket kjønn det er ved å høre hjerteslagene. Han sier jente når det ligger på 154 ++, og gutt på 144 ++ ca. Han tipper korrekt ved de tilfellene som vises på tv. Min baby hadde på forrige kontroll hjerteslag på 143, og OUL viste at vi får jente. Altså motsatt av hans teori. Så blir jeg stressa da, for at jordmor har sett feil kjønn hos oss. Vi har nemlig kjøpt rosa barnevogn og barnerommet er malt rosa 😂 Hva er deres erfaringer på dette? Er det ofte jordmor ser feil kjønn på OUL? Anonymkode: 9b5fd...f9e
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Man kan ikke si noe om kjønn ut fra hjerteslag. Gutten min lå på 155-160 og jenta på 140-145. Det er bare tull. Ville stolt på OUL selv om det selvfølgelig hender de bommer. Det er dog svært sjeldent. Anonymkode: 61fd1...c94 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Har en gutt og en jente. Dette stemte veldig godt her. Men det var først etter uke 22. Anonymkode: da4e9...193
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Jenta mi lå på rundt 140+- gjennom hele svangerskapet🤗 (hverfall etter de begynte å måle hjertelyden) Anonymkode: 42706...3b2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Begge mine gutter lå på ca 150-156. Anonymkode: 7a708...1e8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Det er vel først senere i svangerskapet at sånt skal stemme. Men, mi eldste hadde "gutteslag". Mi yngste hadde "jenteslag". Begge er da altså jenter. Jeg klarer rett og slett ikke annet enn å ta det med en klype salt, og faktisk så er sjansen 50% for å ta riktig. Det er veldig enkelt å gjette rett, med andre ord. Anonymkode: 51fd7...69c
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 Det der er en ikke-oppdatert jordmor. Det er en gammel myte at hjerteslag forteller kjønnet Anonymkode: db267...e91 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 26 minutter siden, AnonymBruker said: Så nettopp på «jordmødrene» på nrk nå. En jordmor der kan med 99,9% sikkerhet si hvilket kjønn det er ved å høre hjerteslagene. Han sier jente når det ligger på 154 ++, og gutt på 144 ++ ca. Han tipper korrekt ved de tilfellene som vises på tv. Min baby hadde på forrige kontroll hjerteslag på 143, og OUL viste at vi får jente. Altså motsatt av hans teori. Så blir jeg stressa da, for at jordmor har sett feil kjønn hos oss. Vi har nemlig kjøpt rosa barnevogn og barnerommet er malt rosa 😂 Hva er deres erfaringer på dette? Er det ofte jordmor ser feil kjønn på OUL? Anonymkode: 9b5fd...f9e Det er mye tullball på «Jordmødrene»: 1: Det med kjønn og hjertefrekvens er bare tull. Og han jordmoren som hevder det sier også en god del annet som bare er tull. Det gjør de andre også: 2: Det med modningsakupunktur er bare tull. 3: At man er mer kvalm når man skal ha jente er bare tull. 4: Hele den nordnorske greia med at «kvinnene her nord er mer i kontakt med sin egen natur og føder lettere» er bare tull. 5: Smøring for å unngå strekkmerker er bare tull. 6: Olje og strekning av perineum for å unngå alvorlig revning er bare tull. 7: At man ikke revner alvorlig ved neste fødsel er bare tull; tidligere alvorlig rift er faktisk en av de fremste prediktorene for å revne alvorlig igjen. 8: Amme-te er bare tull - finnes ikke fnugg av evidens for at det virker! Men i store mengder er det faktisk skadelig. Og likevel sier de bare pøs på. Anonymkode: c6fc5...e52 1
Gjest Switch Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Trodde det var under 140 som var gutt og over 140 som var jente. Har i alle fall 2 jenter med slag som var på rundt 160 og venter en gutt nå med slag mellom 130-140😅 Med en av jentene spurte fastlegen min om jeg visste kjønnet, jeg svarte jente, og han sa det stemte med hjerteslagene. Har lest at det ikke skal ha noe å si, men det har isåfall tilfeldigvis stemt med våre barn.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #10 Skrevet 19. oktober 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Det er mye tullball på «Jordmødrene»: 1: Det med kjønn og hjertefrekvens er bare tull. Og han jordmoren som hevder det sier også en god del annet som bare er tull. Det gjør de andre også: 2: Det med modningsakupunktur er bare tull. 3: At man er mer kvalm når man skal ha jente er bare tull. 4: Hele den nordnorske greia med at «kvinnene her nord er mer i kontakt med sin egen natur og føder lettere» er bare tull. 5: Smøring for å unngå strekkmerker er bare tull. 6: Olje og strekning av perineum for å unngå alvorlig revning er bare tull. 7: At man ikke revner alvorlig ved neste fødsel er bare tull; tidligere alvorlig rift er faktisk en av de fremste prediktorene for å revne alvorlig igjen. 8: Amme-te er bare tull - finnes ikke fnugg av evidens for at det virker! Men i store mengder er det faktisk skadelig. Og likevel sier de bare pøs på. Anonymkode: c6fc5...e52 At man er mer kvalm med jente er vel ikke tull. Gynekologen min hevdet også dette, da mor får høyere hormonnivåer når hun går med jente Anonymkode: e946e...100 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 Jeg var ikke kvalm med jenta vår, men jeg var skikkelig kvalm med gutten.. Med jenten så mistet jeg nærmest hårveksten på beina mens med gutten var det som normalt. Anonymkode: bcc01...3da
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 Stemte ikke for meg, i hvert fall ikke før langt ut i svangerskapet, altså etter uke 30 ca. Jeg har gutt, men pulsen hans la seg ikke på under 150 før langt ut i svangerskapet. Anonymkode: 2bc5a...022
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #13 Skrevet 19. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: At man er mer kvalm med jente er vel ikke tull. Gynekologen min hevdet også dette, da mor får høyere hormonnivåer når hun går med jente Anonymkode: e946e...100 Jo, det er tull. Anonymkode: 868f4...e11 3
Gjest Switch Skrevet 19. oktober 2020 #14 Skrevet 19. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: At man er mer kvalm med jente er vel ikke tull. Gynekologen min hevdet også dette, da mor får høyere hormonnivåer når hun går med jente Anonymkode: e946e...100 Isåfall har «jenta» jeg har i magen en snopp. Jeg har vært like kvalm, om ikke kvalmere denne gangen enn jeg var med mine to jenter, og denne gangen er det en gutt.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #15 Skrevet 19. oktober 2020 Hjerteslagene endrer seg mye gjennom svangerskapet. Jeg venter en gutt. Han har fått målt hjerteslag til å være mellom 124 til 165, uten at det har vært noe galt med verken hjertet eller resten av kroppen. Noen ganger er hjerteslagene lavere, noen ganger høyere. Anonymkode: c18f7...da1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #16 Skrevet 19. oktober 2020 Det er selvsagt bare tull. Pulsslagene handler om hvor aktivt fosteret er når det blir målt, og ingenting annet. Når det er sagt ville jeg ikke malt rommet rosa pga opplysning om jente (med mindre man har tatt fostervannsprøve), de kan ta feil, selv om det er sjeldent, og de tar oftere feil når de sier jente enn når de sier gutt. Anonymkode: f9ae1...893 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #17 Skrevet 19. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jo, det er tull. Anonymkode: 868f4...e11 Veldig bastant! Forskning viser noe annet. Og det betyr selvsagt ikke at man ikke kan være kvalm når man venter en gutt, men som artikkelen skriver: Resultatene viste at av kvinnene som var morgenkvalme, fødte flest jenter. Ikke at det har så mye å si, men jeg var selv mye mer kvalm med jenta enn med guttene. https://www.google.com/amp/s/www.dinside.no/okonomi/morgenkvalme-betyr-jente/62031864/amp Så at det ligger noe i akkurat den myten skal man ikke se bort fra! Når det kommer til hjerteslag så lå alle mine tre barn (to gutter og ei jente) på rundt 140-145, så at den teorien er 99,9 % sikker har jeg vanskelig for å tro 😉 Anonymkode: 877c5...417 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #18 Skrevet 19. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig bastant! Forskning viser noe annet. Og det betyr selvsagt ikke at man ikke kan være kvalm når man venter en gutt, men som artikkelen skriver: Resultatene viste at av kvinnene som var morgenkvalme, fødte flest jenter. Ikke at det har så mye å si, men jeg var selv mye mer kvalm med jenta enn med guttene. https://www.google.com/amp/s/www.dinside.no/okonomi/morgenkvalme-betyr-jente/62031864/amp Så at det ligger noe i akkurat den myten skal man ikke se bort fra! Når det kommer til hjerteslag så lå alle mine tre barn (to gutter og ei jente) på rundt 140-145, så at den teorien er 99,9 % sikker har jeg vanskelig for å tro 😉 Anonymkode: 877c5...417 Nei, forskning viser ikke noe annet, da forskning på dette overhodet ikke er entydig. I denne studien du linker til, fant man at 56 prosent av de forespurte med kvalme ventet jente. Anonymkode: 868f4...e11
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #19 Skrevet 19. oktober 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, forskning viser ikke noe annet, da forskning på dette overhodet ikke er entydig. I denne studien du linker til, fant man at 56 prosent av de forespurte med kvalme ventet jente. Anonymkode: 868f4...e11 Poenget mitt er ikke om myten er rett eller ei, men at man ikke kan avfeie det som tull siden heller ikke de som forsker på dette kan konkludere. Anonymkode: 877c5...417
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #20 Skrevet 19. oktober 2020 2 hours ago, AnonymBruker said: Poenget mitt er ikke om myten er rett eller ei, men at man ikke kan avfeie det som tull siden heller ikke de som forsker på dette kan konkludere. Anonymkode: 877c5...417 Man kan helt klart avfeie det som tull, fordi det er de som sier at det lar seg forutsi som i utgangspunktet kommer med en påstand de ikke kan underbygge. Og 56% - man kan ikke si at det lar seg forutsi utfra hvor kvalm man er basert på en så liten forskjell, og med så høy usikkerhet. 😅 Anonymkode: c6fc5...e52 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå