Gå til innhold

Naboer som er yrkesmusikere - STØY

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er så sinnsykt lei av naboene våre. De er et ektepar hvor den ene er pianist og den andre operasanger. Operasangeren er pensjonert, men øver så og si hver dag. Pianisten jobber i byen og kan øve der, men øver mye hjemme. 

Hvilke rettigheter har man? 

Vi jobber nattevakter og de ødelegger for søvnen vår til alle døgnets tider. Stort sett øver de mellom 7-23, men de tre siste dagene har de spilt etter 23 og i natt holdt de fremdeles på 02.00. 

Vi har tatt det opp med dem og de mener problemet er at vi jobber nattevakter og de er uheldige som har oss som naboer. De sier de føler de ikke kan leve normalt i eget hjem når de må ta hensyn, men har sagt seg villige til å ta litt hensyn om vi varsler om nattevakter på forhånd. 

Vi er nyinnflyttet i ny boligblokk begge to, de fra enebolig og det merker vi ettersom de ikke tar hensyn. Vi har barn som sliter med å sove og sliter med å sove selv, da lyden bærer så innmari godt. 

Er det noen som har regler i sameie/styret som sier noe om dette? Har henvendt oss til styret, men de sier vi må komme opp med forslag til regler. Kan vi feks lage en regel som sier at støyende aktiviteter i form av musikk mm kun kan spilles slik at det ikke er til hinder for andre og evt om man spiller sånn at det er til hinder kun kan spille mellom 18-20 feks?

Alle forslag mottas med stor takk, dette er så frustrerende! Og ja vi har vurdert å flytte, men vi kan ikke det akkurat nå.

Endret av Tillea
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet er at dere jobber natt ja, kan ikke forvente at folk skal være stille på dagen. Har dere prøvd øreplugger? (Seriøst forslag) 

Mellom 08-22 må dere godta støy. I helgen mener jeg man må godta støy i hvert fall natt til lørdag. Selvfølgelig skal de ikke gå på tå i eget hjem bare fordi dere jobber natt! Se hva som står i borettslagets vedtekter. 

Sitat

Kan vi feks lage en regel som sier at støyende aktiviteter i form av musikk mm kun kan spilles slik at det ikke er til hinder for andre og evt om man spiller sånn at det er til hinder kun kan spille mellom 18-20 feks?

Nei, det er urimelig. Skal du bestemme når folk skal dusje eller sette på vaskemaskinen også? 
Men, man kan selvfølgelig ikke spille musikk så høyt man vil, det ville også vært urimelig. Men om de hører på musikk med normal styrke og det bærer inn til dere, er det ditt problem ikke deres. 

Gammel blokk siden det er så lytt der? Uisolerte vegger? Snakke med snekker/tømrer om å få etterisolert eventuelt mer lydisolering? 

• Liker 9
Skrevet

Hva med lydisolering av leiligheten/leilighetene? Du kan ikke nekte noen å være yrkesmusikere som må øve like lite som de kan nekte deg å jobbe nattevakt. Men de må forholde seg til det generelle regelverket/loven om å være stille kl. 23-07.

• Liker 3
Skrevet

Jeg trodde faktisk ikke seriøse yrkesmusikere øvde med fullt volum hjemme med mindre de bor i enebolig. Det normale er å bruke ulike dempere eller øve på ting som ikke gir mye lyd. Pianister kan øve på elpiano med øreklokker. Operasangere kan øve teknikk, tekst og pusteøvelser, men å synge for full hals klokka 02 om natten er jo direkte uhørt! 

De kan lage "normalt mye" lyd på dagtid, men på kveld og natt skal det være ro. De er ikke mer uheldig enn dere, for å si det mildt.

Anonymkode: 0ef55...bdf

• Liker 10
Skrevet

Fra 07-23 kan de øve så mye de vil, men etter det må d3 være stille. At du har nattevakt og må sove på dagtid er ditt problem, kan ikke kreve noe hensyn til det.

Anonymkode: a4fc7...d0b

• Liker 9
Skrevet (endret)

Det er vel ikke helt sant at man kan gjøre akkurat som man vil og plage naboer mellom 7-23, det har jeg vanskelig for å tro. 
Blokken er helt ny og de har gjort null tiltak for å hindre at lyden bærer. Jeg foreslo el-piano (de fleste ville vel ha kjøpt det, for å unngå å plage naboene sine). Operasangen er faktisk ingenting i forhold til pianoet, det er døden. Jeg vet at andre borettslag har regler om at øving kun kan skje mellom 18-20. Er det noen som har slike regler og kan dele disse? 
Vi har prøvd ørepropper, lyden bærer gjennom disse. 

Endret av Tillea
  • Liker 6
Skrevet

Man må tåle støy mellom 7-23. Det at du jobber nattevakt er ikke alle andres problem. 

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Tillea skrev:

Det er vel ikke helt sant at man kan gjøre akkurat som man vil og plage naboer mellom 7-23, det har jeg vanskelig for å tro. 

Nei, hva man vil kan man ikke gjøre..  Men du må leve med normal støy. 

Jeg googlet litt, og fant på et annet forum en som hadde følgende i sine vedtekter: "Bare lov til å synge/spille på musikkinstrumenter mellom 1400-1900"

Det er veldig sært, men det er altså noen som har det. Andre tråder jeg fant forteller at piano ofte står på harde bein, noe som gjør  at det bærer veldig mye i forhold til andre ting. Et forslag de kom med der var å invitere vedkommende ned mens noen andre spilte på pianoet for at vedkommende skulle få høre selv.

Det kan faktisk være at de ikke er klar over hvor støyende det er for deg, og tenker at "litt pianospilling må da bare være fint" .

• Liker 3
Skrevet

Herlighet, folk som deg må bo i enebolig på landet ts. Verden sirkler ikke rundt din akse, og du må tåle at folk synger og spiller musikk til normale tider, altså 07-23. Etter 23 er det greit å be dem dempe seg. 

Anonymkode: 5bc98...e4a

• Liker 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herlighet, folk som deg må bo i enebolig på landet ts. Verden sirkler ikke rundt din akse, og du må tåle at folk synger og spiller musikk til normale tider, altså 07-23. Etter 23 er det greit å be dem dempe seg. 

Anonymkode: 5bc98...e4a

Eller bør folk som er yrkesmusikere bo på landet? Vi er ikke de som lager problemer for andre.! 

11 minutter siden, AndreasBR skrev:

Nei, hva man vil kan man ikke gjøre..  Men du må leve med normal støy. 

Jeg googlet litt, og fant på et annet forum en som hadde følgende i sine vedtekter: "Bare lov til å synge/spille på musikkinstrumenter mellom 1400-1900"

Det er veldig sært, men det er altså noen som har det. Andre tråder jeg fant forteller at piano ofte står på harde bein, noe som gjør  at det bærer veldig mye i forhold til andre ting. Et forslag de kom med der var å invitere vedkommende ned mens noen andre spilte på pianoet for at vedkommende skulle få høre selv.

Det kan faktisk være at de ikke er klar over hvor støyende det er for deg, og tenker at "litt pianospilling må da bare være fint" .

Takk for forslag! 

13 minutter siden, Badbunny skrev:

Man må tåle støy mellom 7-23. Det at du jobber nattevakt er ikke alle andres problem. 

Nå er det ingen andre naboer som er et problem heller, og vi plager ingen med at vi jobber netter.

——-

46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra 07-23 kan de øve så mye de vil, men etter det må d3 være stille. At du har nattevakt og må sove på dagtid er ditt problem, kan ikke kreve noe hensyn til det.

Anonymkode: a4fc7...d0b

For godt naboskap bør man vel ta hensyn til hverandre. Det gjelder oss og dem. 

• Liker 5
Skrevet
55 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trodde faktisk ikke seriøse yrkesmusikere øvde med fullt volum hjemme med mindre de bor i enebolig. Det normale er å bruke ulike dempere eller øve på ting som ikke gir mye lyd. Pianister kan øve på elpiano med øreklokker. Operasangere kan øve teknikk, tekst og pusteøvelser, men å synge for full hals klokka 02 om natten er jo direkte uhørt! 

De kan lage "normalt mye" lyd på dagtid, men på kveld og natt skal det være ro. De er ikke mer uheldig enn dere, for å si det mildt.

Anonymkode: 0ef55...bdf

Mange yrkesmusikere har ikke elektronisk/elektriske musikkinstrumenter og da kan de jo ikke skru ned lyden. Ts får flytte.

Anonymkode: 502da...76b

Skrevet

Skjønner ts godt, jeg har yrkesmusikere over meg selv som også hadde barn som spiller 🤣. I murblokk så bærer spesielt lyden av piano veldig godt, men her har vi gjort så godt vi kan med (vi har også piano, men bare til hobby..) med støydempende tiltak og ingen spilling etter klokka 20. Ingen som har klaga her og det er helt greit å bruke øreklokker for de av oss som kan det. Støtter tipset om at de må få høre selv hvordan lyden bærer og at de faktisk må ta hensyn til andre folk i blokka.. Dere er neppe de eneste som hører dem! 

Anonymkode: 57bc7...945

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Tillea skrev:

Blokken er helt ny og de har gjort null tiltak for å hindre at lyden bærer. Jeg foreslo el-piano (de fleste ville vel ha kjøpt det, for å unngå å plage naboene sine). Operasangen er faktisk ingenting i forhold til pianoet, det er døden. Jeg vet at andre borettslag har regler om at øving kun kan skje mellom 18-20. Er det noen som har slike regler og kan dele disse? 
Vi har prøvd ørepropper, lyden bærer gjennom disse. 

For en profesjonell pianist er el-piano noe helt annet enn et skikkelig piano. Det blir litt som å si at en skrutrekker er det samme som en drill...

Anonymkode: 1e7d0...9b7

• Liker 3
Skrevet

Etter klokken 23 skal det være stille i en boligblokk, og jeg synes også det ikke passer seg å spille piano og øve opera tidlig om morgenen.

Litt hensyn må man ta til hverandre når man bor i en blokk. De kan skaffe seg et øvingslokale der de ikke sjenerer naboer.. 

Mange musikere er litt høye på seg selv og tror at alle har like stor glede av deres musikk, som de har selv. 

Anonymkode: 490e0...646

• Liker 12
Gjest Bamse20
Skrevet

Så dere mener at folk burde holde kjeft midt på dagen sånn at dere kan sove fordi dere jobber nattevakt? Da er det dokkers problem ikke de andre sine. Selvfølgelig kan de stoppe kl 11 på kvelden da det normalt skal være roligt.

Men dem skal ikke forholde seg til at dere jobber nattevakt. Da får dere heller flytte, blir for dumt dette her.

Skrevet
11 minutter siden, Tillea said:

Eller bør folk som er yrkesmusikere bo på landet? Vi er ikke de som lager problemer for andre.! 

Takk for forslag! 

Nå er det ingen andre naboer som er et problem heller, og vi plager ingen med at vi jobber netter.

——-

For godt naboskap bør man vel ta hensyn til hverandre. Det gjelder oss og dem. 

Dere klager på naboen at dem skal være stille fordi dere skal sove midt på dagen?

Tenk motsatt: Skal du holde kjeft hele dagen fordi en person i blokka jobber natt? Nei.

Vil du ha 100% stillhet, så flytt til en enebolig, du viste godt hva du gikk deg utpå når du flyttet til en boligblokk.

Anonymkode: 959c6...9e6

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere klager på naboen at dem skal være stille fordi dere skal sove midt på dagen?

Tenk motsatt: Skal du holde kjeft hele dagen fordi en person i blokka jobber natt? Nei.

Vil du ha 100% stillhet, så flytt til en enebolig, du viste godt hva du gikk deg utpå når du flyttet til en boligblokk.

Anonymkode: 959c6...9e6

Vi klager fordi de spiller 10 timer i løpet av en dag. Det er ikke til å holde ut. Vi får ikke sove på dagen, barna får ikke sove om kvelden. Vi har bodd i blokk i 10 år, der vi bodde før hadde vi en nabo som klikket fullstendig og kastet ting veggimellom og skrek. Det var ingenting i forhold og skjedde kun maks 10-15 min hver dag. 

her er det ikke snakk om å holde kjeft en hel dag. Vi hører ingenting ellers, det er pianoet og operaen (hovedsaklig pianoet) som er et problem. Men jeg trenger ikke diskutere dette her. Det er et problem og vi ønsker å finne en løsning som passer begge parter. 

Ser folk skriver at EL piano ikke er det samme som er vanlig, men det må da holde til øving også får de spille ferdig øvde stykker på pianoet. Øving er noe helt annet å høre på enn stykker. Her er det snakk om å ta hensyn.

jeg skal høre med andre naboer om de plages og be de komme ned og høre hvordan det faktisk høres ut.

Ber om å få svar fra de som har tips og råd for hvordan vi kan få til en løsning som er til beste for alle. Har fått nok innspill om at det ikke er en menneskerett å få sove på dagen. Tror imidlertid de fleste syns det er synd om jeg ikke fungerer på jobb når jeg skal gjøre personer friske fordi jeg er utslitt av en som mener pianospilling er viktigere enn å redde liv. 

• Liker 7
Skrevet

Altså, detter YRKESmusikere, ikke amatører som ikke har noen krav på seg ift å prestere støtt og stadig. Det krever mye mer enn to timers øving om dagen å være profesjonell musiker. Og man kan altså ikke bytte ut et flygel med et elpiano - det blir omtrent som å at Therese johaug bare skulle trent på grus med rulleski hele året og bare få ski og snø på renn. Tror de øver utelukkende for å kose seg? Skal vi også kun skru på Internett slik at folk kan jobbe to timer i døgnet, for det er mer enn rikelig?

Mest naturlig er det at musikere øver på dagtid/ettermiddag - er det midt i barnas legging på kvelden ville jeg prøvd å snakke med de. Kanskje de kan være stille fra kl 20 til eksempel for å komme dere i møte. Det bør være fritt frem i vanlig arbeidstid, som minimum 7-19/20. 

Vet du, det er generelle støyreglernsom gjelder i blokk. Man må være stille 23-07. At du skal sove hele dagen er virkelig ikke alle andres problem. Kjøp øreplugger på apoteket, problemet løst.

Anonymkode: 26304...1c7

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Tillea skrev:

Eller bør folk som er yrkesmusikere bo på landet? Vi er ikke de som lager problemer for andre.

Nei. Du har valgt å bosette deg et sted med naboer. Enten så tåler du bråk innenfor tiden sim er lov eller så får du flytte til en hule i skogen. Eller eget hus:)

• Liker 2
Skrevet
39 minutter siden, Tillea skrev:

Vi klager fordi de spiller 10 timer i løpet av en dag. Det er ikke til å holde ut. Vi får ikke sove på dagen, barna får ikke sove om kvelden. Vi har bodd i blokk i 10 år, der vi bodde før hadde vi en nabo som klikket fullstendig og kastet ting veggimellom og skrek. Det var ingenting i forhold og skjedde kun maks 10-15 min hver dag. 

her er det ikke snakk om å holde kjeft en hel dag. Vi hører ingenting ellers, det er pianoet og operaen (hovedsaklig pianoet) som er et problem. Men jeg trenger ikke diskutere dette her. Det er et problem og vi ønsker å finne en løsning som passer begge parter. 

Ser folk skriver at EL piano ikke er det samme som er vanlig, men det må da holde til øving også får de spille ferdig øvde stykker på pianoet. Øving er noe helt annet å høre på enn stykker. Her er det snakk om å ta hensyn.

jeg skal høre med andre naboer om de plages og be de komme ned og høre hvordan det faktisk høres ut.

Ber om å få svar fra de som har tips og råd for hvordan vi kan få til en løsning som er til beste for alle. Har fått nok innspill om at det ikke er en menneskerett å få sove på dagen. Tror imidlertid de fleste syns det er synd om jeg ikke fungerer på jobb når jeg skal gjøre personer friske fordi jeg er utslitt av en som mener pianospilling er viktigere enn å redde liv. 

Hvis du må ha det helt stille hele døgnet får du flytte ut på landet. Ikke engang i en enebolig her vi bor i byen er det stille. 

Anonymkode: 26304...1c7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...