Loff77 Skrevet 25. oktober 2020 #101 Del Skrevet 25. oktober 2020 Akkurat nå, mmd skrev: Stakkars deg. Påtvunget saker som kortere arbeidstid, lengre ferie, full lønn ved foreldrepermisjon, AFP osv. Nei, det er ikke så greit. Nei organisasjonsfriheten gjelder bare de organiserte, de andre blir påtvunget idiotiske tariffavtaler så bedriftene går under😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kikkana Skrevet 25. oktober 2020 #102 Del Skrevet 25. oktober 2020 Nei det burde ikke det. Men kanskje burde de som ikke er medlemmer miste arbeidsrettigheter opparbeidet av fagbevegelser. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #103 Del Skrevet 25. oktober 2020 Det er vel i grunn bare folk som jobber i offentlig sektor som trenger å være organisert. Anonymkode: afa0c...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 25. oktober 2020 #104 Del Skrevet 25. oktober 2020 2 minutter siden, kikkana skrev: Nei det burde ikke det. Men kanskje burde de som ikke er medlemmer miste arbeidsrettigheter opparbeidet av fagbevegelser. Nettop derfor veldig rart att foreningene krever att tariffen skal gjelde alle på plassen og ikke bare de organiserte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 25. oktober 2020 #105 Del Skrevet 25. oktober 2020 2 minutter siden, Loff77 skrev: Nei organisasjonsfriheten gjelder bare de organiserte, de andre blir påtvunget idiotiske tariffavtaler så bedriftene går under😀 Dagen anbefaling. Se episoden «Rik og lik»https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/1/episode/4 Her får du forklaringen på hvorfor det er lønnsomt for bedrifter å ha organiserte ansatte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 25. oktober 2020 #106 Del Skrevet 25. oktober 2020 3 minutter siden, mmd skrev: Dagen anbefaling. Se episoden «Rik og lik»https://tv.nrk.no/serie/harald-eia-presenterer-saann-er-norge/sesong/1/episode/4 Her får du forklaringen på hvorfor det er lønnsomt for bedrifter å ha organiserte ansatte. Herlig med tariff😂 https://e24.no/teknologi/i/EWlW4o/45-elkjoep-ansatte-mister-jobben-etter-streik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 25. oktober 2020 #107 Del Skrevet 25. oktober 2020 3 minutter siden, Loff77 skrev: Nettop derfor veldig rart att foreningene krever att tariffen skal gjelde alle på plassen og ikke bare de organiserte Det var et uklart utsagn, men regner med du tenker på tilfeller der fagforeninger krever at ingen uorganiserte skal tjene mer enn de uorganiserte? Er det så rart? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 25. oktober 2020 #108 Del Skrevet 25. oktober 2020 1 minutt siden, Loff77 skrev: Herlig med tariff😂 https://e24.no/teknologi/i/EWlW4o/45-elkjoep-ansatte-mister-jobben-etter-streik Se programmet jeg lenker til: trepartssamarbeidet i Norge fører til at bedrifter som har livets rett blir lønnsomme. Å skylde på de ansatte/fagforeningene, at det blir for dyrt er bare en helt drøy påstand for et milliardkonsern som Elkjøp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 25. oktober 2020 #109 Del Skrevet 25. oktober 2020 3 minutter siden, mmd skrev: Det var et uklart utsagn, men regner med du tenker på tilfeller der fagforeninger krever at ingen uorganiserte skal tjene mer enn de uorganiserte? Er det så rart? Uklart? Foreningene krever att tariffen skal gjelde alle i bedriftene og ikke bare de organiserte, så hyler de organiserte snyltere osv? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 25. oktober 2020 #110 Del Skrevet 25. oktober 2020 3 minutter siden, mmd skrev: Se programmet jeg lenker til: trepartssamarbeidet i Norge fører til at bedrifter som har livets rett blir lønnsomme. Å skylde på de ansatte/fagforeningene, at det blir for dyrt er bare en helt drøy påstand for et milliardkonsern som Elkjøp. Blir jo det, de krevde her grossisttariffen istedenfor transporttariffen, noe som var vesentlig dyrere og dermed ikke liv laga. 60% dyrere enn Bring kan levere for. Da var den arbeidsplassen borte😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 25. oktober 2020 #111 Del Skrevet 25. oktober 2020 10 minutter siden, mmd skrev: Det var et uklart utsagn, men regner med du tenker på tilfeller der fagforeninger krever at ingen uorganiserte skal tjene mer enn de uorganiserte? Er det så rart? Tror ikke det er en regel forøvrig, vet om flere uorganiserte som tjener mer enn de organiserte i enkelte bedrifter, heldigvis Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #112 Del Skrevet 25. oktober 2020 19 minutter siden, Loff77 skrev: Tror ikke det er en regel forøvrig, vet om flere uorganiserte som tjener mer enn de organiserte i enkelte bedrifter, heldigvis Men du, synes du det er riktig at lønna man får skal være avhengig av den enkeltes evner til å forhandle selv? Er ikke det både feil og urettferdig? Anonymkode: 979ff...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 25. oktober 2020 #113 Del Skrevet 25. oktober 2020 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du, synes du det er riktig at lønna man får skal være avhengig av den enkeltes evner til å forhandle selv? Er ikke det både feil og urettferdig? Anonymkode: 979ff...9cf Etter innsats og kunnskap, bør selvfølgelig ikke være lik 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 25. oktober 2020 #114 Del Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, mmd skrev: De «sosialistiske» organisasjonene du snakker om tilhører ved LO. LO-forbundene er ikke bare «interesseorganisasjoner» som forhandler lønn for bestemme yrkesgrupper, men har er langt bredere perspektiver. LO er en sterk og tydelig politisk aktør i Norge. LO ble i sin tid etablert av Arbeiderpartiet, men samarbeider med flere partier på venstresiden fordi disse partiene ofte deler LOs verdisyn. LO er den organisasjonen jeg liker aller minst. De står stort sett godt til stede på venstresidens politiske demonstrasjoner, samt er sosialister. Det er ikke noe jeg ønsker å støtte med penger. Deres politiske interesser er stikk i strid med eget verdigrunnlag. Når mine verdigrunnlag ikke er de samme som en fagorganisasjon, er jo ikke det noe jeg frivillig melder meg inn i og betaler for. Det at LO er for politikken til AP (ja, jeg er klar over historikken rundt det), samt er for EØS, er bare blant annet en del av det jeg ikke liker med organisasjonen. Lønnsforhandlinger har jeg ingen problemer med, jobber stort sett 40-timers uker uansett, har det vært vanskelige saker på jobb har jeg tatt det med den eller de det gjelder, ferien klarer jeg aldri å bruke opp (overfører alltid ferie fra ett år til et annet) osv. Ser rett og slett ingen fordeler med å være organisert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #115 Del Skrevet 25. oktober 2020 35 minutter siden, Loff77 skrev: Etter innsats og kunnskap, bør selvfølgelig ikke være lik Innsats og kunnskap ved forhandlingsbordet? Eller i faget og jobben man utfører? For en som er svært dyktig i jobben sin, men dårlig til å forhandl, vil jo sannsynligvis ende opp med lavere lønn enn en som er litt dårligere i jobben, men svært dyktig til å forhandle, dersom alle skal være ansvarlig for lønnsforhandlingene selv. Og det er jo ikke rettferdig. Anonymkode: 979ff...9cf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mmd Skrevet 25. oktober 2020 #116 Del Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, Jolene skrev: LO er den organisasjonen jeg liker aller minst. De står stort sett godt til stede på venstresidens politiske demonstrasjoner, samt er sosialister. Det er ikke noe jeg ønsker å støtte med penger. Deres politiske interesser er stikk i strid med eget verdigrunnlag. Når mine verdigrunnlag ikke er de samme som en fagorganisasjon, er jo ikke det noe jeg frivillig melder meg inn i og betaler for. Det at LO er for politikken til AP (ja, jeg er klar over historikken rundt det), samt er for EØS, er bare blant annet en del av det jeg ikke liker med organisasjonen. Lønnsforhandlinger har jeg ingen problemer med, jobber stort sett 40-timers uker uansett, har det vært vanskelige saker på jobb har jeg tatt det med den eller de det gjelder, ferien klarer jeg aldri å bruke opp (overfører alltid ferie fra ett år til et annet) osv. Ser rett og slett ingen fordeler med å være organisert. Dine synspunkter er helt i orden. Håper du aldri kommer i en situasjon der du, uforskyldt eller ikke, skulle hatt en fagforening til å bistå deg. Mange har opplevd at det er for sent å forsikre huset når det har brent ned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 25. oktober 2020 #117 Del Skrevet 25. oktober 2020 44 minutter siden, mmd skrev: Dine synspunkter er helt i orden. Håper du aldri kommer i en situasjon der du, uforskyldt eller ikke, skulle hatt en fagforening til å bistå deg. Mange har opplevd at det er for sent å forsikre huset når det har brent ned. Da kan jeg finne meg en advokat som er ekspert innenfor det området jeg trenger bistand i. Tar meg heller råd til det når jeg trenger det, enn å betale penger for noe jeg ikke er enig i. Ser ikke hva en fagforening skal bistå meg i, som jeg ikke kan ordne selv eller via advokat. Vedrørende hus, der har jeg selvsagt forsikring. Da jeg ser at det er en nødvendighet. Forstå at du bruker det som en metafor, men prinsippet er det samme: betaler ikke for noe jeg ikke ser en hensikt i. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 25. oktober 2020 #118 Del Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Innsats og kunnskap ved forhandlingsbordet? Eller i faget og jobben man utfører? For en som er svært dyktig i jobben sin, men dårlig til å forhandl, vil jo sannsynligvis ende opp med lavere lønn enn en som er litt dårligere i jobben, men svært dyktig til å forhandle, dersom alle skal være ansvarlig for lønnsforhandlingene selv. Og det er jo ikke rettferdig. Anonymkode: 979ff...9cf Alt her i livet er ikke rettferdig. Man har selv ansvar for seg og sitt liv. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #119 Del Skrevet 25. oktober 2020 4 timer siden, Loff77 skrev: Nettop derfor veldig rart att foreningene krever att tariffen skal gjelde alle på plassen og ikke bare de organiserte Det er av den enkle grunn at vi har organisasjonsfrihet i Norge, og det er ikke lov til å diskriminere på bakgrunn av dette. Ergo, det er ikke lov til å tilby forskjellig lønn til arbeidstakere på bakgrunn om de er organisert eller ikke. Hvis du syns det er urettferdig, så kan du jo se litt på hvordan kommunene gjør dette. Der velgere ledere ofte hvilket kapittel de ansatte skal plasseres i. Noe som fører til at noen får mer enn andre. Og her er det fagforeningenen som forhandler. Anonymkode: afa0c...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2020 #120 Del Skrevet 25. oktober 2020 1 time siden, Jolene skrev: Alt her i livet er ikke rettferdig. Man har selv ansvar for seg og sitt liv. Tolker det som at du synes det er helt greit at ansatte differensieres utifra hvor gode de er til å forhandle fremfor hvor gode de er på jobben sin. Det er jo helt sinnsykt. Anonymkode: 979ff...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå