Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest HarryDotter
26 minutter siden, Blondie65 skrev:

Jeg er organisert i LO. Jeg synes at snyltere og gratispassasjerer kan dra en viss plass og være fornøyd med 4 uker +1 dag ferie, pensjonsalder 67 år (ingen AFP) og 40 timers uke (37,5 er det fagforeningene som har forhandlet frem), 40 % overtid i hht arbeidsmiljøloven (50 % er etter tariffavtale) og mange andre lignende goder som disse tar for gitt. Og nei, det er ikke slik at dette er "ferdigforhandlet", det er slik at organisasjonene opprettholder disse godene ved å sørge for at de ikke blir tatt fra oss.

På tross av forrige avsnitt er jeg motstander av tvangsorganisering da jeg mener at det må være den enkeltes valg å være organisert. Det er ikke fagorganisasjonene som mener at tariffopparbeidede rettigheter skal gjelde alle, organisert eller ei, det er det arbeidsgiversiden som har valgt. Gjett en gang hvorfor!

Her har vi altså en greie man frivillig kan melde seg inn i, og dersom man altså lar være så er man snylter og gratispassasjer??

Så frivillig tvang er det du egentlig etterlyser? Man har teknisk sett bare et valg da ifølge deg? Å melde seg inn eller å bli skult på og sett på som en foræder på arbeidsplassen fordi man ikke ønsker å organisere seg?

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Et arbeidsmarked er fritt. At den generelle arbeidsgiver driver korrekt skal reguleres utifra arbeidsmiljøloven, ikke hva enkelte forbund forhandler frem. Liker man ikke hvordan ting gjøres på arbeidsplassen? Missfornøyd med lønn og antall uker ferie? Ta det opp med tillitsvalgte på arbeidsplassen og forhandle med sjefen på en respektabel måte. Får dere ikke gjennomslag? Bytt jobb.

Det mange ikke forstår er hvor mye organisering også kan ødelegge. Lønnstrinn og ansenitet høres for mange ut som en fin greie, men kan fort sørge for at folk i visse alderstrinn ikke får jobb i yrket, nettopp fordi bedriftene snor seg rundt reglene og nekter å ansette 30 åringer fordi de blir for dyre! Jeg vet store kjeder i Norge allerede driver denne praksisen.

Det er frivillig å organisere seg. Og det bør det også alltid være.

Fortsetter under...

46 minutter siden, HarryDotter skrev:

Her har vi altså en greie man frivillig kan melde seg inn i, og dersom man altså lar være så er man snylter og gratispassasjer??

Så frivillig tvang er det du egentlig etterlyser? Man har teknisk sett bare et valg da ifølge deg? Å melde seg inn eller å bli skult på og sett på som en foræder på arbeidsplassen fordi man ikke ønsker å organisere seg?

Vet ikke om jeg skal le eller gråte. Et arbeidsmarked er fritt. At den generelle arbeidsgiver driver korrekt skal reguleres utifra arbeidsmiljøloven, ikke hva enkelte forbund forhandler frem. Liker man ikke hvordan ting gjøres på arbeidsplassen? Missfornøyd med lønn og antall uker ferie? Ta det opp med tillitsvalgte på arbeidsplassen og forhandle med sjefen på en respektabel måte. Får dere ikke gjennomslag? Bytt jobb.

Det mange ikke forstår er hvor mye organisering også kan ødelegge. Lønnstrinn og ansenitet høres for mange ut som en fin greie, men kan fort sørge for at folk i visse alderstrinn ikke får jobb i yrket, nettopp fordi bedriftene snor seg rundt reglene og nekter å ansette 30 åringer fordi de blir for dyre! Jeg vet store kjeder i Norge allerede driver denne praksisen.

Ja, man er faktisk en gratispassasjer når man nyter godt av godene men ikke er medlem. Ved mange arbeidsplasser er det ikke slik at de som ikke er medlem kun får 1 uke + 1 dag ferie, som regel så gjelder bestemmelsen om f. eks. den femte ferieuka alle arbeidere uavhengig av organisasjonsgrad. 

Arbeidsmarkedet er fritt ja, men det er på siden av poenget, for det er i stor grad fagforeningene som har kjempet frem at det er mulig å ha et arbeidsliv som er mulig å kombinere med familie og andre gjøremål. I andre land med mye svakere organisasjonsgrad ser vi sterkere utvikling mot det motsatte, altså typisk hjemmeværende mødre med fedre som jobber omtrent hele døgnet. For øvrig er det heller ikke slik at AML eksisterer i sin egen boble. Det som nå er minimumsbestemmelser i AML kom ikke inn dit automatisk, faktisk er det fagforeningene i tidligere tider som kjempet frem mange av disse bestemmelsene, som f. eks. dette med 8 timers arbeidsdag. Før den kampen var det 10, og ennå tidligere 12 timers arbeidsdag i lovverket. 

Forhandling via tillitsvalgt ja, men tillitsvalgte tilhører jo nettopp en fagforening! Uten fagforeninger hadde det heller ikke vært tillitsvalgte på arbeidsplassene, altså hadde man hatt en gruppe personer mindre å spille på. For øvrig er det også ganske urealistisk å tro at man ofte får gjennomslag uten fagforeninger. Man kan selvsagt forhandle med leder på selvstendig grunnlag alene, men hvis man ikke har en form for spisskompetanse som bedriften bare må ha, og som det ikke finnes mange som innehar på arbeidsmarkedet, så vil forhandlingene stort sett falle igjennom fordi man ikke er mange nok. Det er heller ikke så enkelt som at det "bare" er å bytte jobb som dere fagforeningsmotstandere forfekter hele tiden. I et konkurransepreget arbeidsmarked, så følger arbeidsgiverne hverandre ganske tett, og med mindre man har sjelden spisskompetanse vil du som regel ikke finne veldig mye bedre vilkår i en konkurrerende bedrift. 

Det er ikke organisering som ødelegger arbeidsmarkedet, men globalisering, der man i stadig større grad konkurrerer med lavkostland der svært mange arbeidstakere (i noen land, de aller fleste) har vilkår det knapt nok er mulig å leve av. I en slik bør man på ingen måte avvikle fagforeningene, tvert imot er de viktigere enn noensinne i nyere tid. 

Ja, det er frivillig å organisere seg, bare ikke tro at det å stå utenfor fører til bedre vilkår for deg. Som regel er det snarere tvert imot, for jo færre som organiserer seg, jo mer makt blir overført til arbeidsgiversiden, med de konsekvensene det har for lønnsdannelse og øvrige vilkår som arbeidstid. 

Anonymkode: eda9c...b1d

• Liker 5
2 timer siden, Loff77 skrev:

Er jo ikke snakk om flaks, så lenge en er arbeidsom og gjør en god jobb så vil man alltid være ettertraktet. Foreningen er jo mest ett vern for de som ikke gidder å gjøre noe😀

Temmelig naivt. Ja, man har oftere bedre sjanse til å være likt dersom man gjør en god jobb, men det er slett ingen garanti. Du vil bli overrasket over hvor mange arbeidsplasser trynefaktor blir lagt vekt på, og blir du ikke likt av en eller annen obskøn grunn (som at sjefen føler h*n ikke har kjemi med deg, til tross for at du gjør en god jobb objektivt sett) så kan man likevel risikere å bli fryst ut. 

• Liker 3
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Temmelig naivt. Ja, man har oftere bedre sjanse til å være likt dersom man gjør en god jobb, men det er slett ingen garanti. Du vil bli overrasket over hvor mange arbeidsplasser trynefaktor blir lagt vekt på, og blir du ikke likt av en eller annen obskøn grunn (som at sjefen føler h*n ikke har kjemi med deg, til tross for at du gjør en god jobb objektivt sett) så kan man likevel risikere å bli fryst ut. 

Dette gjelder jo særlig i offentlig sektor, hvor det eneste som teller er rævslikking og trynefaktor, om du virkelig gjør en god jobb spiller ingen rolle;)

7 minutter siden, Loff77 skrev:

Dette gjelder jo særlig i offentlig sektor, hvor det eneste som teller er rævslikking og trynefaktor, om du virkelig gjør en god jobb spiller ingen rolle;)

Det er mulig, men jeg siktet til trynefaktor i negativ forstand. Syntes du det er greit å bli fryst ut fordi man kanskje ikke har personlig kjemi men gjør en stråeldende jobb objektivt sett? For det er nemlig det som skjer mange steder. 

• Liker 2

Annonse

Gjest Blondie65
1 time siden, HarryDotter skrev:

Du forstår visst ikke en døyt av det jeg skriver. Uten tariffavtalene har du ikke 5 ukers ferie, du må da forhandle dette selv. Uten tariffavtalene har du ikke 40 timers arbeidsuke, du må da forhandle dette selv. Uten tariffavtalene har du ikke AFP, du må da forhandle dette selv. Uten tariffavtale har du 40 % betaling for overtid ihht arbeidsmiljøloven, har du tariffavtale har du 50 %.

Hvis ingen ved din bedrift er organisert er det ingen til å stille krav om tariffavtale. Siden du er flink til å forhandle har du sikkert allerede dette i din avtale. Synes du da det er riktig at det  som du både har tenkt på og fått gjennomslag for helt automatisk skal gis til alle som blir ansatt etter deg? 

Det er nå en gang slik at valgfrihet er valgfrihet. Man velger en pakke med innhold - å være organisert med de fordeler det innebærer, eller man lar være og får ikke fordelene. Det er fremdeles et helt fritt valg for som du så glimrende påpeker så kan du jo bare forhandle selv, ikke sant? Hva er problemet?

Og bare sånn at det er sagt: jeg har ingen problemer med å forstå at ikke alle har lyst å stå i en LO forening. Men det finnes faktisk mange alternativer til LO som ikke har de såkalte nære båndene til arbeiderbevegelsen. Utover det er det vanskelig å skille fagforening som forhandler goder for en gruppe arbeidere fra sosialisme, fordi det faktisk er ved selve kjernen av det. Skal man være invidualist får man forhandle selv som du påpeker, men da må man jo la være å grine over at andre ønsker at man tar konsekvensen av indvidualismen og ikke deler de kollektivt forhandlede godene man har i tariffavtalen.

Og nå har jeg ikke sagt en døyt om lønn, men det kan jeg godt: Tariffavtalene er minstelønn. Dvs. at det står enhver arbeidsgiver fritt å la de ansatte fremforhandle egen lønn og bevise at de fortjener det. Tariffavtalene forhindrer ikke det. Det er rett at for de klassiske arbeideryrkene som kanskje ikke krever så mye utdanning så er det ikke sikkert at det er så mye å hente i individuelle forhandlinger. En operatør er en operatør, gjør samme jobben som mannen ved siden av. Men tariffavtalen sørger for at en som har ansiennitet og f.eks. fagbrev får mer i lønn enn en nyansatt uten opplæring.   

På 22.10.2020 den 23.44, mmd skrev:

Ikke i staten. Der er det bare arbeidsgiver og fagforeninger  som forhandler lønn. 

Det er forferdelig mange som ikke jobber i staten. 

Anonymkode: 46c6f...29c

• Liker 2
2 timer siden, Blondie65 skrev:

Du forstår visst ikke en døyt av det jeg skriver. Uten tariffavtalene har du ikke 5 ukers ferie, du må da forhandle dette selv. Uten tariffavtalene har du ikke 40 timers arbeidsuke, du må da forhandle dette selv. Uten tariffavtalene har du ikke AFP, du må da forhandle dette selv. Uten tariffavtale har du 40 % betaling for overtid ihht arbeidsmiljøloven, har du tariffavtale har du 50 %.

Hvis ingen ved din bedrift er organisert er det ingen til å stille krav om tariffavtale. Siden du er flink til å forhandle har du sikkert allerede dette i din avtale. Synes du da det er riktig at det  som du både har tenkt på og fått gjennomslag for helt automatisk skal gis til alle som blir ansatt etter deg? 

Det er nå en gang slik at valgfrihet er valgfrihet. Man velger en pakke med innhold - å være organisert med de fordeler det innebærer, eller man lar være og får ikke fordelene. Det er fremdeles et helt fritt valg for som du så glimrende påpeker så kan du jo bare forhandle selv, ikke sant? Hva er problemet?

Og bare sånn at det er sagt: jeg har ingen problemer med å forstå at ikke alle har lyst å stå i en LO forening. Men det finnes faktisk mange alternativer til LO som ikke har de såkalte nære båndene til arbeiderbevegelsen. Utover det er det vanskelig å skille fagforening som forhandler goder for en gruppe arbeidere fra sosialisme, fordi det faktisk er ved selve kjernen av det. Skal man være invidualist får man forhandle selv som du påpeker, men da må man jo la være å grine over at andre ønsker at man tar konsekvensen av indvidualismen og ikke deler de kollektivt forhandlede godene man har i tariffavtalen.

Og nå har jeg ikke sagt en døyt om lønn, men det kan jeg godt: Tariffavtalene er minstelønn. Dvs. at det står enhver arbeidsgiver fritt å la de ansatte fremforhandle egen lønn og bevise at de fortjener det. Tariffavtalene forhindrer ikke det. Det er rett at for de klassiske arbeideryrkene som kanskje ikke krever så mye utdanning så er det ikke sikkert at det er så mye å hente i individuelle forhandlinger. En operatør er en operatør, gjør samme jobben som mannen ved siden av. Men tariffavtalen sørger for at en som har ansiennitet og f.eks. fagbrev får mer i lønn enn en nyansatt uten opplæring.   

Frivillig er det jo ikke, man blir påpresset tariffdriten selv om det bare er ett par stk på jobben som er medlem. Se hva som skjedde på transport avd til Elkjøp for en tid tilbake, noen få var organiserte og foreningen krevde att de skulle ha en annen tariff, hva skjedde ? Hele suppa ble lagt ned og ha det bra til jobbene👍👍

• Liker 1
3 timer siden, Loff77 skrev:

Frivillig er det jo ikke, man blir påpresset tariffdriten selv om det bare er ett par stk på jobben som er medlem. Se hva som skjedde på transport avd til Elkjøp for en tid tilbake, noen få var organiserte og foreningen krevde att de skulle ha en annen tariff, hva skjedde ? Hele suppa ble lagt ned og ha det bra til jobbene👍👍

Og du fatter fortsatt ikke at hvis fagforeningsknusing for fortsette, så vil det til slutt ikke være noen organiserte igjen, og etter det vil raseringen av vilkårene fortsette, inkludert vilkårene som er i AML. Også de som er flinke til å forhandle individuelle vilkår selv har egeninteresse av at fagforeningene bidrar til å opprettholde et minimumsnivå, et utgangspunkt som den enkelte kan forhandle videre på. Uten begynner du forhandlingen på bunn. 

• Liker 1
Gjest HarryDotter
3 timer siden, Loff77 skrev:

Er det som er problemet. Bedriftene vet å sno seg unna å betale mer enn de må. Er det tvungen lønnstrinn i bedriften så ansetter de ikke folk over viss alder for å holde lønnskostnadene nede, eller så ansetter de folk i lave prosentstillinger og nekter dem flere timer pga for høye kostnader. Det gir ikke de ansatte noen fordel. Har selv opplevd dette flere ganger.

På 18.10.2020 den 17.44, AnonymBruker skrev:

Ja, som tittelen sier. Burde det være lovpålagt å være medlem av et fagforbund? Eventuelt at man automatisk blir meldt inn i et i det man starter i et arbeidsforhold, for eksempel?

Dette tror jeg for eksempel kunne hjulpet mot at mange unge og uerfarne arbeidstakere blir utnyttet av arbeidsgivere. 

Anonymkode: 979ff...9cf

Da måtte man i så fall hatt store muligheter for å gi dispensasjon fra betaling. Du kan ikke forvente at noen som har 10% og 2400 kr utbetalt skal bruke 400 kr av inntekten sin på medlemskontigent.

Anonymkode: 960d4...4ac

• Liker 2
19 timer siden, HarryDotter skrev:

Du har fortsatt de samme rettighetene i arbeidslivet selv om du blir syk eller om lederen din prøver å presse deg ut av arbeidsplassen.

Men du må finne ut av alt selv. Jeg er tillitsvalgt, en viktig del av jobben min, i tillegg til å passe på at mine medlemmer får det de har rett til, er å bidra til å finne gode løsninger for alle parter. 

• Liker 2

Annonse

På 22.10.2020 den 23.47, remix2020 skrev:

Nei, jeg syns det skal være frivillig. Likevel burde man være organisert. Jeg har vært i yrkeslivet i snart 30 års og vil si at det har vært episoder hvor det har vært trygt med en fagforening i ryggen. Se på det som en forsikring. Det er for sent å forsikre "huset" når det "brenner". 

Helt til de river deg ut av arbeid UTEN ditt samtykke og krever at du skal sitte på rævva fordi noen andre sutrekopper av noen ansatte ikke er fornøyde med avtalen de selv SKREV UNDER PÅ... 

Nei takk! Jeg tenkte som deg før, at det var greit.. Men nei, det må være frivillig å bli tatt ut, og firmaet må ha all rett til å sette inn erstatter når noen nekter å jobbe. Oppsigelsesgrunn skulle det vært!

• Liker 1
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da måtte man i så fall hatt store muligheter for å gi dispensasjon fra betaling. Du kan ikke forvente at noen som har 10% og 2400 kr utbetalt skal bruke 400 kr av inntekten sin på medlemskontigent.

Ingen betaler da 17% i kontigent!! Hallo. 

• Liker 2
Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Alt over 0 kr er for mye. 

Du skal altså ha det gratis? 

Skal maten på butikken også være 0 ? Man betaler jo for noens tid. 

• Liker 4
2 minutter siden, AndreasBR skrev:

Du skal altså ha det gratis? 

Skal maten på butikken også være 0 ? Man betaler jo for noens tid. 

Nei, jeg er medlem av fagforening. For øvrig med kontigentfritak fordi jeg er arbeidssøker. Men hvis det skal være påbudt å være med i fagforening, må det være valgfritt å betale. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Nei, jeg er medlem av fagforening. For øvrig med kontigentfritak fordi jeg er arbeidssøker. Men hvis det skal være påbudt å være med i fagforening, må det være valgfritt å betale. 

Ja sånn ja, det kan jeg være enig i. Men dersom man bare automatisk blir meldt inn og kan melde seg ut, da skal det ikke være gratis. 

På 19.10.2020 den 0.10, Jolene skrev:

Absolutt ikke. Selv er jeg ikke fagorganisert da stort sett alle fagforeninger innenfor min bransje er for  sosialistiske for min smak. Har råd til advokat selv dersom jeg skulle trenge det.

Det er positivt!

Anonymkode: 1ad04...8e7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...