AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #41 Del Skrevet 23. oktober 2020 12 timer siden, mmd skrev: Hjelper advokaten deg til å bli prioritert i lokale/individuelle lønnsforhandlinger? Hva om du blir forbigått ved f.eks., hjelper advokaten deg da? Om avdelingen skal omorganiseres, og du blir gitt oppgaver/organisatorisk plassering som du er uenig i, eller kommer i klinsj med en leder - hvilken nytte tror du en advokat gjør da? Altså ... de aller flest oppegående mennesker klarer helt fint å gjennomføre egne lønnsforhandlinger. Man trenger ikke en bisitter for å ha en normal samtale med sjefen. Og jo. En advokat kan ofte gjøre god nytte om du blir utsatt for ulovlig endringsoppsigelse eller det skulle oppstå alvorlige samarbeidsproblemer med videre på jobben. En arbeidsrettsadvokats arbeidshverdag består ikke kun av oppsigelsessaker altså. Mvh advokat med spesialisering i arbeidsrett Anonymkode: 649d2...a84 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #42 Del Skrevet 23. oktober 2020 8 timer siden, Kjetil E skrev: Dette er et litt tveegget sverd. Ser den veldig godt i forhold til såkalte gratispassasjerer som nyter godt av det fagforeningene har fremforhandlet ja. Men så har du de da som er ekstra atraktive for arbeidsgiver som da kan klare og fremforhandle en langt bedre lønns og arbeidsavtale enn det de ville fått gjennom de kollektive avtalene som fagforenigen har fått gjennom. Så den der slår begge veier. For øvrig er det som andre nevner her organisasjonsfrihet her i landet, og det betyr nettopp frihet til å organisere seg, eller la være og organisere seg for de som ønsker det. Så enig i at vi ikke skal ha noen organisasjonstvang i arbeidslivet. Tariffavtalene består av mye mer enn lønn. Anonymkode: afd9e...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #43 Del Skrevet 23. oktober 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Altså ... de aller flest oppegående mennesker klarer helt fint å gjennomføre egne lønnsforhandlinger. Man trenger ikke en bisitter for å ha en normal samtale med sjefen. Og jo. En advokat kan ofte gjøre god nytte om du blir utsatt for ulovlig endringsoppsigelse eller det skulle oppstå alvorlige samarbeidsproblemer med videre på jobben. En arbeidsrettsadvokats arbeidshverdag består ikke kun av oppsigelsessaker altså. Mvh advokat med spesialisering i arbeidsrett Anonymkode: 649d2...a84 I store deler av arbeidslivet er det fagforeningene som har forhandlingsrett, ikke den enkelte ansatte. Anonymkode: afd9e...b60 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 23. oktober 2020 #44 Del Skrevet 23. oktober 2020 På 18.10.2020 den 23.56, AnonymBruker skrev: Det irriterer meg at det er mange gratispassasjerer på min arbeidsplass. Vi som er organisert betaler inn kontigent hver måned, det er tariffavtaler og AFP. De som ikke bidrar til dette burde heller ikke nyte godt av fordelene. Anonymkode: e2239...634 Ja huff ille å ikke ha værre ting å irritere seg over. Kan forstå de som ikke gidder å spa penger i lomma på pampene i forbundene Heldigvis organisasjonsfrihet 😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 23. oktober 2020 #45 Del Skrevet 23. oktober 2020 17 timer siden, mmd skrev: Ikke i staten. Der er det bare arbeidsgiver og fagforeninger som forhandler lønn. Nei, de uorganiserte forhandler direkte med leder og stort sett til det bedre😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #46 Del Skrevet 23. oktober 2020 Synes det er helt sykt at noen mener det er fair at den enkeltes forhandlingsferdigheter skal være avgjørende for lønn. Det burde være lik lønn for likt arbeid, og det blir det hvis alle er medlem i fagforeningen. Ja til tvunget medlemsskap, men da også kanskje at det blir organisert på en litt annen måte i dag, med ikke like sterke tilknytninger til diverere paritet, for eksempel. Anonymkode: 979ff...9cf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 23. oktober 2020 #47 Del Skrevet 23. oktober 2020 22 timer siden, mmd skrev: Hjelper advokaten deg til å bli prioritert i lokale/individuelle lønnsforhandlinger? Hva om du blir forbigått ved f.eks., hjelper advokaten deg da? Om avdelingen skal omorganiseres, og du blir gitt oppgaver/organisatorisk plassering som du er uenig i, eller kommer i klinsj med en leder - hvilken nytte tror du en advokat gjør da? Det hadde jeg måttet undersøke. Frem til da, hadde jeg ført saken min selv. Klarer fint å snakke for meg, og vet jo hva jeg signerte på i arbeidskontrakten min . Hadde jeg ikke blitt fornøyd, er det jo ingen som tvinger meg til å bli i jobben. Dessuten har de aller fleste bedrifter en hr- og personalavdeling, samt verneombud. Som sagt, orker ikke sosialistiske organisasjoner som skal ha deg til å betale dyrt for dårlige løsninger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #48 Del Skrevet 23. oktober 2020 12 timer siden, AnonymBruker skrev: På den forrige arbeidsplassen min fikk vi plutselig beskjed om at vi mistet et flere goder vi pleide å få og at det ville bli store endringer i hvordan vi var organisert og arbeidsoppgaver. Kontaktet fagforeningen sammen med mange andre (var medlem ikke fordi jeg brukte eller trengte det, men tenkte man like godt kunne være det sånn i tilfelle) for å høre med dem. Fikk bare tilbakemelding om det de gjorde var helt greit. Dagen etter sa jeg opp medlemsskapet og fikk meg en ny jobb 3 dager senere. Jeg er svært ettertraktet på jobbmarkedet fordi jeg er dyktig og flink til å forhandle lønn. For min del synes jeg fagforeningen trekker meg ned når jeg forhandler lønn, fordi lønnsstatistikken deres er langt lavere enn det jeg tjener. Ofte ser jeg bedrifter skryte av at de legger seg på det fagforeningen mener er den øvre 10-prosentil når det kommer til lønn. Det hjelper ikke når jeg tjener mer enn det. Vi får også goder i form av billigere boliglån via Akademikeravtalen, men det blir jo ikke billigere totalt sett når man må betale for medlemskontingenten i tillegg. Anonymkode: e5526...96a Får håpe flaksen din fortsetter da, at du holder deg frisk og aldri kommer ut for en dårlig leder som vil presse deg ut. Anonymkode: afd9e...b60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #49 Del Skrevet 23. oktober 2020 6 timer siden, Loff77 skrev: Nei, de uorganiserte forhandler direkte med leder og stort sett til det bedre😀 Det der er 100% feil. Ingen ansatte, organiserte eller uorganiserte, forhandler sin egen lønn underveis i arbeidsforholdet. Hilsen mangeårig hovedtillitsvalgt og forhandlingsleder i en stor statlig virksomhet. Anonymkode: afd9e...b60 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Morten1 Skrevet 23. oktober 2020 #50 Del Skrevet 23. oktober 2020 Jeg synes det blir for dumt at enkelte arbeidsplasser nærmest tvinger deg til å bli organisert for å kunne bli en av gjengen. Er du ikke organisert i enkelte firmaer blir en fryst ut. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 23. oktober 2020 #51 Del Skrevet 23. oktober 2020 På 19.10.2020 den 7.25, AnonymBruker skrev: Nei. Men det skulle vært bare den som var organiserte som fikk godene. Lønnsstigningene osv. De som ikke er medlemmer er jo rett og slett snyltere. Anonymkode: 46c6f...29c Nei. De gidder bare ikke betale dyrt i måneden for noe de høyst sansynligvis neppe får særlig bruk for. Det er frivillig å organisere seg. Om du syntes andre snylter på deg, så la være å organisere deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 23. oktober 2020 #52 Del Skrevet 23. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Får håpe flaksen din fortsetter da, at du holder deg frisk og aldri kommer ut for en dårlig leder som vil presse deg ut. Anonymkode: afd9e...b60 Du har fortsatt de samme rettighetene i arbeidslivet selv om du blir syk eller om lederen din prøver å presse deg ut av arbeidsplassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 23. oktober 2020 #53 Del Skrevet 23. oktober 2020 2 timer siden, Jolene skrev: Det hadde jeg måttet undersøke. Frem til da, hadde jeg ført saken min selv. Klarer fint å snakke for meg, og vet jo hva jeg signerte på i arbeidskontrakten min . Hadde jeg ikke blitt fornøyd, er det jo ingen som tvinger meg til å bli i jobben. Dessuten har de aller fleste bedrifter en hr- og personalavdeling, samt verneombud. Som sagt, orker ikke sosialistiske organisasjoner som skal ha deg til å betale dyrt for dårlige løsninger. Dette! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2020 #54 Del Skrevet 23. oktober 2020 11 minutter siden, HarryDotter skrev: Nei. De gidder bare ikke betale dyrt i måneden for noe de høyst sansynligvis neppe får særlig bruk for. Det er frivillig å organisere seg. Om du syntes andre snylter på deg, så la være å organisere deg. Enkelte av oss ønsker å bidra til en sunt arbeidsmiljø. Så får vi heller bare leve med enkelte kun ønsker å snylte på andres arbeid. Anonymkode: 87b10...fff 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 23. oktober 2020 #55 Del Skrevet 23. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enkelte av oss ønsker å bidra til en sunt arbeidsmiljø. Så får vi heller bare leve med enkelte kun ønsker å snylte på andres arbeid. Anonymkode: 87b10...fff Man snylter ikke på andres arbeid. Man jobber i bedriften man er ansatt i som alle andre. Desutten "jobber" ikke de organiserte noe ekstra enn de som ikke er organiserte. De betaler bare for å ha en forsikring dersom det blir trøbbel på arbeidsplassen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest HarryDotter Skrevet 23. oktober 2020 #56 Del Skrevet 23. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enkelte av oss ønsker å bidra til en sunt arbeidsmiljø. Så får vi heller bare leve med enkelte kun ønsker å snylte på andres arbeid. Anonymkode: 87b10...fff Man kan ha et sundt arbeidsmiljø ved å bare være en bra person som er direkte og ærlig også. Hjelper å bruke et par dager på å sette seg inn i sine egne rettigheter i arbeidslivet også. Da vet man litt om hva man kan true med dersom sjefen prøver seg på noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jolene Skrevet 24. oktober 2020 #57 Del Skrevet 24. oktober 2020 1 time siden, HarryDotter skrev: Man kan ha et sundt arbeidsmiljø ved å bare være en bra person som er direkte og ærlig også. Hjelper å bruke et par dager på å sette seg inn i sine egne rettigheter i arbeidslivet også. Da vet man litt om hva man kan true med dersom sjefen prøver seg på noe. Det er veldig sant. Lese kontrakter nøye, og være oppdatert på arbeidsmiljøloven blant annet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 24. oktober 2020 #58 Del Skrevet 24. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Det der er 100% feil. Ingen ansatte, organiserte eller uorganiserte, forhandler sin egen lønn underveis i arbeidsforholdet. Hilsen mangeårig hovedtillitsvalgt og forhandlingsleder i en stor statlig virksomhet. Anonymkode: afd9e...b60 Er slik kommunalt i hvert fall, har gjort dette selv. Selvfølgelig fagforbundet som forhandler sentralt men de uorganiserte forhandlet med virksomhetsleder Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loff77 Skrevet 24. oktober 2020 #59 Del Skrevet 24. oktober 2020 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Får håpe flaksen din fortsetter da, at du holder deg frisk og aldri kommer ut for en dårlig leder som vil presse deg ut. Anonymkode: afd9e...b60 Er jo ikke snakk om flaks, så lenge en er arbeidsom og gjør en god jobb så vil man alltid være ettertraktet. Foreningen er jo mest ett vern for de som ikke gidder å gjøre noe😀 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 24. oktober 2020 #60 Del Skrevet 24. oktober 2020 Jeg er organisert i LO. Jeg synes at snyltere og gratispassasjerer kan dra en viss plass og være fornøyd med 4 uker +1 dag ferie, pensjonsalder 67 år (ingen AFP) og 40 timers uke (37,5 er det fagforeningene som har forhandlet frem), 40 % overtid i hht arbeidsmiljøloven (50 % er etter tariffavtale) og mange andre lignende goder som disse tar for gitt. Og nei, det er ikke slik at dette er "ferdigforhandlet", det er slik at organisasjonene opprettholder disse godene ved å sørge for at de ikke blir tatt fra oss. På tross av forrige avsnitt er jeg motstander av tvangsorganisering da jeg mener at det må være den enkeltes valg å være organisert. Det er ikke fagorganisasjonene som mener at tariffopparbeidede rettigheter skal gjelde alle, organisert eller ei, det er det arbeidsgiversiden som har valgt. Gjett en gang hvorfor! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå