Gå til innhold

Burde det være påbudt å være medlem i fagforening?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, som tittelen sier. Burde det være lovpålagt å være medlem av et fagforbund? Eventuelt at man automatisk blir meldt inn i et i det man starter i et arbeidsforhold, for eksempel?

Dette tror jeg for eksempel kunne hjulpet mot at mange unge og uerfarne arbeidstakere blir utnyttet av arbeidsgivere. 

Anonymkode: 979ff...9cf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig ikke. Vi har organisasjonsfrihet her i landet, og det innebærer også friheten til å la være å være medlem i en organisasjon. 

At det er fordeler ved å være organisert er skolelærdom. At noen ikke tar det inn over seg før de står til knes i skitt er en annen sak. Man kan ikke forby dumhet eller korttenkthet. 

• Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke det lar seg gjøre å gjøre det pliktig. Organisasjonsfrihet innebærer nettopp det som ligger i ordet, frihet til å organisere seg, men også frihet til å la være. At det ofte ikke er lurt er en annen sak, men frihet betyr også at man er fri til å gjøre valg som ikke er så lure for sin egen del. 

At organisasjonsgraden bør økes er jeg for øvrig helt enig med, men det må gjøres gjennom frivillige midler som f. eks. bedre informasjons- og rekrutterinsarbeide. Her er det nok en del tillitsvalgte som bør gå litt i seg selv og tenke gjennom om man gjør nok for å rekruttere. Flere av stedene jeg har jobbet, så var informasjonen om foreningene så godt som ikke eksisterende, og man måtte egentlig selv gjøre alt for å bli med i en fagforening. Så kan man sikkert argumentere for at det er et personlig ansvar å skaffe den informasjonen man selv trenger for å bli med i en fagforening, og det er det for så vidt også, men det gavner ikke fagforeningen eller muligheten den har til å påvirke hvis man driver med så lite opplysningsarbeide at de færreste blir med i praksis. 

Anonymkode: eda9c...b1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det irriterer meg at det er mange gratispassasjerer på min arbeidsplass. Vi som er organisert betaler inn kontigent hver måned, det er tariffavtaler og AFP. De som ikke bidrar til dette burde heller ikke nyte godt av fordelene. 

Anonymkode: e2239...634

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min arbeidsplass har mange unge ansatte - mange har sin aller første jobb her faktisk. Vi har et "offisielt" råd om at alle ansatte bør organisere seg, men påtvunget er det ikke. Jeg synes iallfall det er den beste måten å gjøre det på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Absolutt ikke. Selv er jeg ikke fagorganisert da stort sett alle fagforeninger innenfor min bransje er for  sosialistiske for min smak. Har råd til advokat selv dersom jeg skulle trenge det.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke. Organisasjonsfrihet betyr også retten til ikke å organisere seg. Selv er jeg ikke organisert. Kommer aldri til å bli det heller. Og kjenner mange som har engasjert advokat privat da de ikke var fornøyd med hjelpen de fikk fra foreningen ....

Anonymkode: 649d2...a84

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men synes godt de kunne mistet flere «goder» som vi  kjemper For

Anonymkode: e00f2...0b8

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Men det skulle vært bare den som var organiserte som fikk godene. Lønnsstigningene osv. 

De som ikke er medlemmer er jo rett og slett snyltere. 

Anonymkode: 46c6f...29c

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei. Men det skulle vært bare den som var organiserte som fikk godene. Lønnsstigningene osv. 

Da måtte de som ikke er medlemmer få lov til å forhandle høyere lønn for seg selv enn de organiserte. Og la være å streike når de organiserte streiker. Det ville ført til at de dyktigste holdt seg unna fagforeninger.

Jeg er ikke organisert, og forhandler egen lønn. Er jeg misfornøyd bytter jeg jobb. Fagforeninger passer sikker til mer tradisjonelle yrker hvor alle gjør ca det samme. Men det passer ikke for meg. Dessuten har fagforeninger alt for tette bånd med politiske partier jeg ikke støtter

Anonymkode: f78ff...7f9

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da måtte de som ikke er medlemmer få lov til å forhandle høyere lønn for seg selv enn de organiserte. Og la være å streike når de organiserte streiker. Det ville ført til at de dyktigste holdt seg unna fagforeninger.

Jeg er ikke organisert, og forhandler egen lønn. Er jeg misfornøyd bytter jeg jobb. Fagforeninger passer sikker til mer tradisjonelle yrker hvor alle gjør ca det samme. Men det passer ikke for meg. Dessuten har fagforeninger alt for tette bånd med politiske partier jeg ikke støtter

Anonymkode: f78ff...7f9

Ikke organiserte forhandler allerede egen høyere lønn... så det gjør ingen forskjell. 
Og de taes heller ikke ut i streik. Kun organiserte streiker. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 7.25, AnonymBruker skrev:

Akkurat denne oppfatningen er det mange som har. Kan forsåvidt skjønne det, men blir likevel feil.

Eg er organisert nå for tiden i eit anna forbund som ikke er så politiske tilknyttet som LO. Akkurat  bare det politiske er god nok grunn, men var organisert i over 7-8 år under LO.

Ble organisert fra min første "skikkelige" jobb. Tenkte som den gang at det typiske at det var greit med å ha det som blir frontet en fagforening i ryggen og juridisk hjelp. Er greit å være føre var.

Hadde aldri hatt bruk for det, men når eg faktisk trengte hjelp var det ikke hjelp å få. Stod i ein tung varslingsak som resulterte til slutt at bedriften ville bli kvitt meg.

Ble stadig utsatt for ulovlig gjengjeldelse, eg hadde lydopptak av at eg ble dratt inn på møte og kjeftet ut og min leder truet med å kvitte seg med kolleger. Som da var ekstrahjelp og ikke hadde stillingsvern. Bedriften forbrøt seg grovt på regelverket angående midlertidig ansettelse også, noe eg fikk gjort noe med. 

Ble innkalt til drøftelsemøte når eg var delvis sykmeldt grunnet utbrenthet/stress. Innkallingen var på 1 virkedag og arbeidsgiver feilaktig siterte loven for å prøve å lure meg til å stille uten tillitsvalgt.

All den tid var fagforeninga mer eller mindre uhjelpelig.Eg hadde  fra før ikke fått noe hjelp for å få erstatning for ulovlig gjengjeldelse og fikk heller ikke noe hjelp videre. Hørte lite fra dem ellers og dem viste at dem var totalt inkompetente på varslingsaker.

Eg måtte ty til egen advokat, eg hadde da på tidspunktet ikke penger til dette men måtte låne. Fikk utbetalt en regelrett heftig sum og det å ha en dyktig advokat på saken gjorde underverk for helsa.

Etter den tid har eg ivertfall boikottet den fagforeninga og har lenge stått uten, er nå organisert i en som ikke er under LO. 

Løftene om fagforening i ryggen, tillitsvalgtapparat og gratis juridisk hjelp skulle det oppstå problem på jobben viste seg bare bløff. Når det viste seg til sitt var fagforeninga for feige. Eg er ikke organisert for forsikringene sin del.

Ja fagforeninger har gjort mye bra oppigjennom årene, men ikke ta det for gitt at det er hjelp å få spesielt innen en varslingsak.

Har opplevd mange kolleger som skryter uhemmet av fagforeninga og kaller uorganiserte nærmest dumme. Dette gjerne også kombinert med at dem aldri har hatt behov for hjelp selv.

Anonymkode: 8e09c...019

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Ønsker ikke være medlem av barnehagegjengen. Som skal syte og sperre andre ute bare fordi de er misfornøyd med avtalen de FRIVILLIG har signert.. Jævla grine-unger ass.. 

Endret av AndreasBR
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.10.2020 den 23.57, Amélie La Croix skrev:

Min arbeidsplass har mange unge ansatte - mange har sin aller første jobb her faktisk. Vi har et "offisielt" råd om at alle ansatte bør organisere seg, men påtvunget er det ikke. Jeg synes iallfall det er den beste måten å gjøre det på.

Kan du garantere at jeg aldri vil bli bedt om å ikke jobbe om et par av dere andre griner dere til streik ? 
Nei, var det jeg trodde. Nei takk til organisering.. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AndreasBR skrev:

Kan du garantere at jeg aldri vil bli bedt om å ikke jobbe om et par av dere andre griner dere til streik ? 
Nei, var det jeg trodde. Nei takk til organisering.. 

Altså, hæ? Hvordan mener du at jeg skal måtte garantere for noe som helst? Hva har jeg med meninga di å gjøre, egentlig?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 minutter siden, Amélie La Croix skrev:

Altså, hæ? Hvordan mener du at jeg skal måtte garantere for noe som helst? Hva har jeg med meninga di å gjøre, egentlig?

Sitat

Vi har et "offisielt" råd om at alle ansatte bør organisere seg

Kan du garantere at de du jobber med aldri vil bli tvunget mot deres vilje til å slutte jobbe fordi et par andre der er sutrekopper som ikke tåler at de får betalt iht kontrakten de selv har signert? 

Hvis svaret er nei, da er også svaret "Man bør ikke organisere seg" 

Endret av AndreasBR
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AndreasBR skrev:

Kan du garantere at de du jobber med aldri vil bli tvunget mot deres vilje til å slutte jobbe fordi et par andre der er sutrekopper som ikke tåler at de får betalt iht kontrakten de selv har signert? 

Igjen, så lurer jeg på hvordan jeg skal kunne garantere for noe som helst. Det rådet er det nå engang selskapet jeg jobber for som har gitt, ikke meg. Jeg har heller aldri vært tatt ut i streik, så vet ikke hvordan det hadde fungert i praksis på min arbeidsplass.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2020 den 5.46, AnonymBruker skrev:

Nei, men synes godt de kunne mistet flere «goder» som vi  kjemper For

Anonymkode: e00f2...0b8

Det er ikke alle som er kommunister eller er så ivrige i arbeidersaken og det er bra. Vi klarer oss godt uten slike organisasjoner.

Anonymkode: 7971f...96d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...