Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I morgen (29. juli) er det Olsok.

Noen av dere som bruker å feire/markere olsok?

Nabolaget her skal samles til grilling og bålbrenning.

Åhh... gleder meg!! Det bruker å bli en hyggelig kveld!

Hvordan markerer/feirer dere?

Skrevet
Hva er Olsok? :sjenert::rodme:

Olsok er en gammel merkedag (som t.d. St.Hans, 24. juni, også er).

Olsok er til minne om kong Olav som falt på Stiklestad på denne dag i år 1030.

I eldre tid var dette en viktig, folkelig festdag. Olsokaften ble det brent bål, som sankthans.

Jeg liker alle anledninger til å samles til hyggelig, sosialt lag... :)

Skrevet

Jeg hadde tenkt å spørre om man brandt bål og løp rundt det, men jeg fikk svaret.. ;)

Nei, jeg feirer ikke Olsok, og nå fikk jeg en enda bedre grunn til å ikke gjøre det... ;)

Skrevet

Synes det er koselig med sånne tilstelninger jeg. Men er ingen tradisjon for å ferie Olsok her, så blir vel en vanlig fredag for min del. Kos deg, Ugla!

Jeg hadde tenkt å spørre om man brandt bål og løp rundt det, men jeg fikk svaret.. ;)

Syns nå jeg ser deg løpe hoppende rundt bålet med gaffelen din! :ler:

Skrevet
Synes det er koselig med sånne tilstelninger jeg. Men er ingen tradisjon for å ferie Olsok her, så blir vel en vanlig fredag for min del. Kos deg, Ugla!

Syns nå jeg ser deg løpe hoppende rundt bålet med gaffelen din!  :ler:

Heheheheeee..... :sjarmor:

Gjest Milah
Skrevet

Nei, kommer ikke til å feire Olsok! Visste ikke hva det var en gang før nå.. :ler:

Skrevet

Ingen feiring av olsok hos oss, har aldri vært noe tradisjon for å feire olsok her.

Men koselig for de som gjør det!

Ha en fin kveld :)

Skrevet

Vi feirer ikke selve Olsok, meg jeg har bursdag i dag (:sjarmor:) så da blir selvsagt det viktigere.

Gjest Devil's Spawn
Skrevet

Hmm.. Er dette noe å feire egentlig? Mørk historisk dag for Norge, siden landet ble kristnet. På Bush-vis.

Gjest Violetta
Skrevet

Har ikke noen tradisjon for å feire det nei. Feirer st. Hans, og det holder det.

Gjest Emera
Skrevet

Jeg har aldri feiret olsok men bålfest og greier, nei.

Men i middelalderen, da de virkelig feiret sine merkedager, ble olsok behørig feiret!

Olsok, eller Olavsvaka som det egentlig het, hadde men det å holde seg våken (vake) den natten å gjøre. Som en innledning til høytiden. St. Hans ble feiret på samme måten, og slik var det sikkert med flere andre helgendager også i det katolske Norge.

Så her i byen er det olavsfestdager i disse tider, med massevis av arrangementer.

Mange av arrangementene har røtter i middelaldren, som historisk marked og ridderturneringen.

Det er også mange konserter, både kirkelige og andre. Så sånn sett kan en jo si at jeg feirer olsok, for jeg prøver å få med meg så mye som mulig.

Skrevet (endret)
Mørk historisk dag for Norge, siden landet ble kristnet. På Bush-vis.

Hva bryr vel du deg om det? Kulturelle røtter eksisterer jo ikke i din verden likevel. :erter:

Endret av Bønna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...