Ugla Skrevet 28. juli 2005 #1 Skrevet 28. juli 2005 I morgen (29. juli) er det Olsok. Noen av dere som bruker å feire/markere olsok? Nabolaget her skal samles til grilling og bålbrenning. Åhh... gleder meg!! Det bruker å bli en hyggelig kveld! Hvordan markerer/feirer dere?
Ugla Skrevet 29. juli 2005 Forfatter #3 Skrevet 29. juli 2005 Hva er Olsok? ← Olsok er en gammel merkedag (som t.d. St.Hans, 24. juni, også er). Olsok er til minne om kong Olav som falt på Stiklestad på denne dag i år 1030. I eldre tid var dette en viktig, folkelig festdag. Olsokaften ble det brent bål, som sankthans. Jeg liker alle anledninger til å samles til hyggelig, sosialt lag...
Superlammet Skrevet 29. juli 2005 #4 Skrevet 29. juli 2005 Jeg hadde tenkt å spørre om man brandt bål og løp rundt det, men jeg fikk svaret.. Nei, jeg feirer ikke Olsok, og nå fikk jeg en enda bedre grunn til å ikke gjøre det...
vixen Skrevet 29. juli 2005 #5 Skrevet 29. juli 2005 Synes det er koselig med sånne tilstelninger jeg. Men er ingen tradisjon for å ferie Olsok her, så blir vel en vanlig fredag for min del. Kos deg, Ugla! Jeg hadde tenkt å spørre om man brandt bål og løp rundt det, men jeg fikk svaret.. Syns nå jeg ser deg løpe hoppende rundt bålet med gaffelen din!
Superlammet Skrevet 29. juli 2005 #7 Skrevet 29. juli 2005 Synes det er koselig med sånne tilstelninger jeg. Men er ingen tradisjon for å ferie Olsok her, så blir vel en vanlig fredag for min del. Kos deg, Ugla! Syns nå jeg ser deg løpe hoppende rundt bålet med gaffelen din! ← Heheheheeee.....
Gjest Milah Skrevet 29. juli 2005 #8 Skrevet 29. juli 2005 Nei, kommer ikke til å feire Olsok! Visste ikke hva det var en gang før nå..
Malie Skrevet 29. juli 2005 #9 Skrevet 29. juli 2005 Ingen feiring av olsok hos oss, har aldri vært noe tradisjon for å feire olsok her. Men koselig for de som gjør det! Ha en fin kveld
Arkana Skrevet 29. juli 2005 #10 Skrevet 29. juli 2005 Vi feirer ikke selve Olsok, meg jeg har bursdag i dag () så da blir selvsagt det viktigere.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 29. juli 2005 #11 Skrevet 29. juli 2005 Hmm.. Er dette noe å feire egentlig? Mørk historisk dag for Norge, siden landet ble kristnet. På Bush-vis.
Gjest Violetta Skrevet 29. juli 2005 #12 Skrevet 29. juli 2005 Har ikke noen tradisjon for å feire det nei. Feirer st. Hans, og det holder det.
Gjest Emera Skrevet 29. juli 2005 #13 Skrevet 29. juli 2005 Jeg har aldri feiret olsok men bålfest og greier, nei. Men i middelalderen, da de virkelig feiret sine merkedager, ble olsok behørig feiret! Olsok, eller Olavsvaka som det egentlig het, hadde men det å holde seg våken (vake) den natten å gjøre. Som en innledning til høytiden. St. Hans ble feiret på samme måten, og slik var det sikkert med flere andre helgendager også i det katolske Norge. Så her i byen er det olavsfestdager i disse tider, med massevis av arrangementer. Mange av arrangementene har røtter i middelaldren, som historisk marked og ridderturneringen. Det er også mange konserter, både kirkelige og andre. Så sånn sett kan en jo si at jeg feirer olsok, for jeg prøver å få med meg så mye som mulig.
Bønna Skrevet 29. juli 2005 #14 Skrevet 29. juli 2005 (endret) Mørk historisk dag for Norge, siden landet ble kristnet. På Bush-vis. ← Hva bryr vel du deg om det? Kulturelle røtter eksisterer jo ikke i din verden likevel. Endret 29. juli 2005 av Bønna
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå