AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Har du noen gang løyet for å få en jobb? Og hva løy du i så fall om? Det er nesten så jeg vurderer det, etter lengre tid som ledig. Ikke om det faglige, men på det personlige plan. Jeg ønsker å flytte til et spesifikt sted «utpå landet», grunnet en hobby jeg har. På tidligere intervjuer har arbeidsgiverne ikke trodd på at jeg virkelig ønsker å flytte dit; «Alle vil jo flytte herifra». Jeg prøvde mitt ytterste å overbevise dem, men de trodde jeg løy. Og da begynte jeg jo å smile, og da trodde helt sikkert at jeg løy. Så jeg vurderer å si at jeg har en kjæreste som bor der og ønsker å flytte til han. Men jeg er ganske sikker på at en slik løgn blir gjennomskuet, så jeg har ikke turt det enda. Har dere løyet om noe? Og hvordan gikk det? Anonymkode: 72f1c...9a5
Nalini Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 I annet tråd her kom følgende råd om intervju: Fake it and make it. Men det kan bli vanskelig dersom de spør hvor han bor. Hadde det ikke vært bedre å ha kontakt med noen lokale som deler hobbyen din. Disse kan du vise til på intervjuet. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Du er dum om du ikke lyver for å få jobb. Jeg bruker alle midler for å få jobb. Å lyve er en selvfølge. Anonymkode: 4a9ea...dc9 13
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 kan du ikke si at du skal flytte til området og ser etter bolig, men vil gjerne få en jobb der før du flytter? Anonymkode: 91b78...fc5 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Ja, har for eksempel sagt at jeg trives med prosjektledelse og samarbeide med nye folk hele tiden. Hater begge disse tingene (eller, samarbeid kan gå begge veier). Men sier ikke at jeg kan ting jeg ikke kan, feks har jeg fransk B1, ville ikke sagt at jeg kan bruke det som arbeidsspråk selv om det nok hadde hjulpet. Anonymkode: 8c960...383 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg kunne aldri tenkt meg å lyve for å få meg en jobb. Søkte jobb med ærlighet og fikk jobben, men kanskje noen ikke har godt nok grunnlag? Anonymkode: 79b1c...9f7 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du noen gang løyet for å få en jobb? Og hva løy du i så fall om? Det er nesten så jeg vurderer det, etter lengre tid som ledig. Ikke om det faglige, men på det personlige plan. Jeg ønsker å flytte til et spesifikt sted «utpå landet», grunnet en hobby jeg har. På tidligere intervjuer har arbeidsgiverne ikke trodd på at jeg virkelig ønsker å flytte dit; «Alle vil jo flytte herifra». Jeg prøvde mitt ytterste å overbevise dem, men de trodde jeg løy. Og da begynte jeg jo å smile, og da trodde helt sikkert at jeg løy. Så jeg vurderer å si at jeg har en kjæreste som bor der og ønsker å flytte til han. Men jeg er ganske sikker på at en slik løgn blir gjennomskuet, så jeg har ikke turt det enda. Har dere løyet om noe? Og hvordan gikk det? Anonymkode: 72f1c...9a5 Løgner om at du har en kjæreste vil bli gjennnomskuet, ja. Utpå bygda vet alle hvem alle er, hvem de er gift med, hvem de ligger med og har ligget med og vil ligge med - bygder er litt som Google. Alle vet mer om deg enn du selv vet. Forskuter dem - si at alle til nå har trodd at du lyver og at du har blitt så desperat at du lurte på å finne på Per som du er forelska i fordi du er desperat etter å flytte dit og ingen vil gi deg en sjanse. Ærlighet er mer overbevisende enn løyn, fordi ærlighet er pinlig. Og ingen tror du ville utlevert en løgn om pinligheter. (Den enkleste og minst gjennomskuelige formen for løgn er derfor noe som setter deg i et dårlig lys) Anonymkode: 446e4...ef2 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg sier at jeg trives med kundeservice, selv om jeg helst ikke vil jobbe med det...Men jeg har fått butikkjobber o.l likevel. Men kan være vanskelig å lyve om kjæreste siden i en bygd kan de spørre hvem han er og hvor han bor. Si heller at du feks er glad i friluftsliv, hobby o.l som er vanlig i den bygda. Anonymkode: 7f47b...0f0 2
Ullvott Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Det er forskjell mellom å overdrive hvor begeistret man er for en bestemt arbeidsoppgave og å bløffe om en ikke-eksisterende kjæreste. Det første er noe veldig mange gjør; det andre er både kleint OG lett å avsløre, og da mister du all troverdighet. Vet ikke om du har brukt hobbyen din som argument i tidligere intervjuer, men det er fullt lovlig å nevne det. "Jeg ønsker å flytte hit fordi jeg driver med xxx, og dette området er jo kjent for å ha suverene forhold for det. Da jeg så utlysningen for denne jobben, som er innenfor det jeg er utdannet til, synes jeg det var en veldig interessant mulighet som jeg ikke kunne la gå fra meg." 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 Det er morsomt at du spør fordi jeg lyver aldri om noe som helst annet enn på intervju. Er det en situasjon hvor ærlighet ikke lønner seg så er det i intervjusituasjoner, jeg har vært i mange intervju. Da jeg var på intervju til drømmejobben for noen år siden så så jeg dem rett inn i øynene og sa at jeg var heldig fordi jeg hadde en fantastisk jobb med gode kolleger men det var akkurat den aktuelle jobben som var spesifikt det jeg hadde vært på utkikk etter lenge. Som sagt var jeg på intervju på selve drømmejobben så den delen var grei nok. Det som ikke stemmer i det hele tatt var at jeg var fornøyd der jeg var. Jeg hadde arbeidsplassen opp i vrangstrupen, arbeidsmiljøet var giftig og sjefen var en parasitt som ble irritert hvis jeg gjorde han oppmerksom på at han lesset på meg for mye arbeid. Dessverre vet jeg av erfaring at det ikke er noen god ide å ta opp at man ikke er fornøyd der man er, det blir med en gang negativitet over en ellers positiv situasjon og det er ikke enkelt å svare på oppfølgingsspørsmålene som kommer, det er grenser for hvor mye jeg vil utlevere kollegene mine til fremmede selv om jeg ikke liker dem. Jeg fikk drømmejobben og det var i bunn og grunn en uvesentlig ting jeg løy om. Jeg hadde aldri snakket usant om kvalifikasjoner. Anonymkode: dbd3c...61a 5
Milky Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 Ja selvfølgelig. Jeg sier det de vil høre, at jeg eeeelsker mennesker og brenner for kundeservice osv selvom det er overdriving i stor grad. Har også løyet om grunner til at jeg sluttet i andre arbeidsforhold og tidligere erfaring. 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 Har løyet om at jeg hadde tenkt å bli på dette kjipe stedet, og at jeg ikke hadde tenkt å få flere barn. Når de spør sånne spørsmål får de sånne svar. Anonymkode: aee61...38e 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det som ikke stemmer i det hele tatt var at jeg var fornøyd der jeg var. Jeg hadde arbeidsplassen opp i vrangstrupen, arbeidsmiljøet var giftig og sjefen var en parasitt som ble irritert hvis jeg gjorde han oppmerksom på at han lesset på meg for mye arbeid. Anonymkode: dbd3c...61a Som arbeidssøker ble jeg løyet til om en arbeidsplass slik at jeg havnet på et sånt sted. Det var heller ikke noe ok. Den som skulle fratre stillingen, og som jeg fikk opplæring av, sa til meg at hun var SÅÅÅ fornøyd med arbeidsplassen, og at hun ikke hadde kommet til å bytte jobb om det ikke var for at hun hadde blitt headhuntet til drømmejobben. Det ble en arbeidsplass som kostet meg enormt psykisk, for arbeidsforholdene var helt ekstremt ille. Det er eneste gang i min karriere hvor jeg faktisk viste fingeren da jeg for siste gang kjørte ut av parkeringsplassen, samtidig som jeg ropte "so long, suckers". Det høres ut som en skikkelig dårlig filmklisjé, men det føltes helt herlig, Anonymkode: 3a025...e71 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 Fake it till you make it Anonymkode: 9c91f...90d 4
PetterKanin Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 Selvsagt. Men aldri om erfaring og kvalifikasjoner. 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #16 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg lyver om at jeg liker sammarbeide osv, Men jeg har så sosial angst så det blir alltid gjennomskuet og jo mer jeg er med folk, jo verre blir det, også mister jeg alltid jobben fordi jeg havner utenfor miljøet på jobben 😩 Blir alltid den loneren som sitter alene i kantina... Anonymkode: 909ad...fad
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #17 Skrevet 18. oktober 2020 Dette er noe helt annet en din situasjon da. Men jeg var desperat etter jobb. Søkte jobb som servitør på en selskapsrestaurant. De spurte om jeg kunne bære tre tallerkener samtidig. Ja, sa jeg. Det var løgn. Vet ikke om det var utslagsgivende for at jeg fikk jobben da... Men jeg fikk tilbud om jobben. Søkte på «how to carry three plates» på YouTube og lærte meg det😂. Anonymkode: f8fd2...f9d 5
SPOCA Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 (endret) Lyve og lyve fru blom.. Ikke med erfaring og kvalifikasjoner, men de vil f.eks gjerne ha ekstroverte og utadvendte. At jeg både er innadvendt og introvert sier jeg ikke nødvendigvis noe om, med mindre de spesifikt snakker om det. Av en eller annen grunn har folk oppfatningen av at da er man ikke god med mennesker eller what not. Men, jeg skal faktisk på andregangsintervju neste uke, og i førstegangsintervjuet, som jeg følte gikk veldig bra, så var jeg ærlig på at jeg er en introvert person (jeg ble spurt om min svake side). Og da ble de helt sjokkerte og fikk reaksjoner som "jøss, hadde aldri trodd det". Og da snakket vi en del rundt det. Det en del tydeligvis ikke skjønner det at jeg er en som f.eks glemmer at jeg både er sjenert, innadvendt og introvert hvis jeg gjør noe som engasjerer meg. Det trumfer liksom alt. Jeg er litt sånn person som går all in og elsker det jeg driver på med. Så sa jeg det, litt sånn fleipete at "beklager, nå snakker jeg kanskje litt for rett frem", men nei, da fikk jeg bare "det er bare forfriskende og sjarmerende". Men man må da treffe på de riktige menneskene som man har god kjemi med. Og så tok jeg også fram trumfkortet: nemlig at som introvert er jeg veldig god til å lytte, og dermed flink til å fange opp behov til f.eks kunder og de rundt meg. Og det var de saktens enig i passet godt til stillingen jeg har søkt. MEN ellers: det er sånn man må føle seg fram på. Jeg har sittet i intervju og sagt at "jaaaada, jeg ELSKER mennesker mer enn noe annet, de gir meg SÅ MYE energi". Det er jo bare tull (dvs, jeg liker å jobbe med og for mennesker, men de tapper meg samtidig for energi), så da må man ty til sånne tåpelige halvsannheter. Arbeidsgivere snakker mye om mangfold, men når det kommer til et stykke så er de mest opptatt av å finne noen som er mest lik selv, virker det som. Heldigvis har jeg pedagogisk utdannelse og blitt ganske flink til å tre inn i en rolle. Det blir litt skuespill, selv om mye er ekte også. Endret 18. oktober 2020 av SPOCA 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 Har aldri direkte løge, men har overdrevet. Feks at jeg elsker å jobbe med mennesker (elsker det ikke, men liker det og søker meg til jobber hvor man jobber med mennesker i vanskelige situasjoner), at jeg er såååå interessert i ett tema som jeg finner som midt på tre, at noe har vært drømmejobben selv om jeg vet at det er ett trinn på stigen for å få drømmejobben senere og at jeg liker å drive med noe relevant på fritiden som jeg har gjort kanskje to ganger i året. Så kan jeg overdrive nytten av fag jeg har tatt (eller tematiserer det til å virke mer omfattende) og spiller på verv jeg har hatt som en grunn til at jeg er engasjert og "fremoverlent" når vervet i seg selv var lite. Anonymkode: 160de...3c3 1
mammamora90 Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg ville ikke løyet om kjæreste i hvertfall. Kanskje arbeidsgivere tar deg seriøst om du nevner mer konkrete ting angående flytteplaner? Eksempelvis at du nevner hvor hus/leiligheter/tomter dere har sett på/eller skal se på, ligger? Som gatenavn eller områdenavn. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå