AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Hei, Jeg har litt ekstra penger til overs, og da tenkte jeg jo at det lureste jeg kan bruke dem på er å betale ned boliglånet mitt? Har ikke noe dyrere gjeld å nedbetale, og ser at rentene i banken på "høyrentekonto" nesten ikke eksisterer/er mye lavere enn renten på lånet mitt. Jeg har fått høre fra banken at det ikke er noen god ide å bruke penger jeg har til overs på å betale ekstra ned på boliglånet. Tvert i mot, mener de at jeg burde ta meg avdragsfrihet??! Og at hvis jeg betaler ned ekstra på lånet, er det ingen som vil gi meg noe kreditt i fremtiden. Derfor lurer jeg på om jeg skal bruke det ekstra jeg har på litt mer innbetaling, eller putte det i aksjer eller noe. Det som er greia er at jeg liker ikke risiko, så tror ikke aksjer er noe for meg. Jeg har også troen på at rådgiver bare er ute etter å tjene mest mulig penger på banken, så jeg burde bare betale inn ekstra. Hva tenker dere? Anonymkode: fe91c...b70
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 TS: Gjelder forresten et annuitetslån på 30 år med 25 år igjen. For å endre litt på spørsmålet: Skal jeg hygge/nyte livet mer med pengene og kjøpe meg dyre ferier/teknologi? eller øke nedbetalingene slik at jeg får betalt ned raskere? Penger jeg har låst ned i bolig er jo ikke noe jeg kan bruke til noe som helst nyttig, annet enn dem som evt. arver min formue en gang i tiden. Anonymkode: fe91c...b70
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Renta er på kpi nivå så ingen vits å betale ekstra nå. Anonymkode: 0567c...f5f 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Personlig velger jeg å betale ned men jeg skal oppgradere bolig etter hevert. Så penge blir utløst igjen. Plan b er fond, populært nå når boligrenta er lav. Anonymkode: ddf1d...286 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Husk også at penger blir mindre og mindre verdt, 1 million for 10 år siden er ikke det samme som i dag. Og med dagens rentenivå er det ikke lurt å betale ned boliglånet Anonymkode: 8dd43...1f3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Husk også at penger blir mindre og mindre verdt, 1 million for 10 år siden er ikke det samme som i dag. Og med dagens rentenivå er det ikke lurt å betale ned boliglånet Anonymkode: 8dd43...1f3 Hva annet lurt kan jeg bruke pengene på nå? Jeg tør ikke ta meg noe spesielt med ferie. 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig velger jeg å betale ned men jeg skal oppgradere bolig etter hevert. Så penge blir utløst igjen. Plan b er fond, populært nå når boligrenta er lav. Anonymkode: ddf1d...286 Er det ikke like greit at du bare putter de på konto og så bruker de direkte? Ikke sikker banken sier ja til å øke belåningen, men er ikke sikker. Har hørt om noen som jukset og trikset seg til å få billånet inn i boliglånet. Anonymkode: fe91c...b70
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg var i samme situasjon som TS, og valgte å betale ned på boliglånet. Ble brått alvorlig syk (blir sannsynligvis uføretrygdet). Jeg hadde en uføreforsikring, men den hadde en unntaksklausul og dekket ikke min sykdom. På grunn av en annen unntaksklausul får jeg heller ikke noe fra den forsikringen arbeidsgiver hadde på meg. Dermed har jeg hatt en solid inntektsnedgang. Dersom jeg hadde valgt å bruke pengene på forbruk den gangen, ville jeg kanskje ha sittet med noen gode ferieminner og noe halvgammel elektronikk nå. Men jeg ville ikke ha klart å beholde leiligheten min i Oslo. Det var ganske kjedelig å betale ned gjeld, men jeg er utrolig glad for at jeg valgte den løsningen. Selv om jeg den gangen trodde at jeg «hadde sikret meg» og ville få forsikringspenger dersom jeg ble alvorlig syk. Nå har jeg lav belåningsgrad på boliglånet. Jeg klarer å betale ned boliglånet med normert progresjon og spare litt i fond ved siden av, selv om jeg har laveste AAP-sats. I tillegg har jeg råd til å unne meg noe fint, av og til. Anonymkode: f9fe7...bab 23
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 Sett pengene i fond. Eller kos deg for halve og sett halve i fond. Sjekk gruppen pengesnakk på FB Anonymkode: ae39a...6a9 3
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg ville ikke betalt ned på boliglånet.. Sett på de på konto istedenfor. Jeg har fortsatt 2.05% på sparepengene. Sett de på "ligg unna - bufferkonto" Bufferkonto-penger er IKKE for ferie/forbruk. 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 Bankmann har rett og er nok ikke ute etter å lure deg. Renta er veldig lav og kommer til å være det lenge. Dersom du har den boligen du tenker å ha en god stund fremover, dersom du har lån som er lavere enn 60-70% av boligens verdi så hadde jeg ikke betalt ned ekstra. De ekstra pengene du har hadde jeg personlig investert i fond. Det er stor forskjell på aksjer og fond. Dersom du velger en global index fond så er du nesten garantert avkastning over tid. Ja, det svinger litt, men det går oppover. Jeg vet ikke hvor mye penger det er snakk om hos deg, men jeg investerte ca 300000 i juli og har 40000 i avkastning allerede. Det er ikke tiden for reiser nå, men du kan sette av en sum hver mnd til fremtidig reise. Å oppgradere teknologi hadde ikke jeg gjort dersom du ikke er spesielt interessert i det da Anonymkode: 012fd...f83 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 11 minutter siden, AndreasBR skrev: Jeg ville ikke betalt ned på boliglånet.. Sett på de på konto istedenfor. Jeg har fortsatt 2.05% på sparepengene. Sett de på "ligg unna - bufferkonto" Bufferkonto-penger er IKKE for ferie/forbruk. TS her: det kunne nok vært lurt. Men banken min har 1,35% rente som beste tilbud og for å få det må du sette inn 100k! Kan jeg ikke heller spørre banken min om å øke belåningen min om jeg skulle ha behov for mer penger (f.eks. øke fra 60% til 65%)? 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bankmann har rett og er nok ikke ute etter å lure deg. Renta er veldig lav og kommer til å være det lenge. Dersom du har den boligen du tenker å ha en god stund fremover, dersom du har lån som er lavere enn 60-70% av boligens verdi så hadde jeg ikke betalt ned ekstra. De ekstra pengene du har hadde jeg personlig investert i fond. Det er stor forskjell på aksjer og fond. Dersom du velger en global index fond så er du nesten garantert avkastning over tid. Ja, det svinger litt, men det går oppover. Jeg vet ikke hvor mye penger det er snakk om hos deg, men jeg investerte ca 300000 i juli og har 40000 i avkastning allerede. Det er ikke tiden for reiser nå, men du kan sette av en sum hver mnd til fremtidig reise. Å oppgradere teknologi hadde ikke jeg gjort dersom du ikke er spesielt interessert i det da Anonymkode: 012fd...f83 Hmm. Jeg sjekket litt på nett og det kan stemme at renten er det laveste vi har sett på lenge, og med inflasjon er det jo veldig billig å låne penger. Jeg er egentlig ikke vant med å leve med det beste. Kan fint ha en 10k mobiltelefon i tre år og så bytte den da, da koster den jo "bare" 3k i året. Skal vurdere å putte pengene mine inn i fond. Evt. putte de til side om jeg finner noe plass med god avkastning og mulighet for å ta de ut raskt, for øyeblikket har jeg bare den renten som jeg nevnte over. Den får du i Santander hvis noen lurer. Anonymkode: fe91c...b70
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her: det kunne nok vært lurt. Men banken min har 1,35% rente som beste tilbud og for å få det må du sette inn 100k! Kan jeg ikke heller spørre banken min om å øke belåningen min om jeg skulle ha behov for mer penger (f.eks. øke fra 60% til 65%)? Hmm. Jeg sjekket litt på nett og det kan stemme at renten er det laveste vi har sett på lenge, og med inflasjon er det jo veldig billig å låne penger. Jeg er egentlig ikke vant med å leve med det beste. Kan fint ha en 10k mobiltelefon i tre år og så bytte den da, da koster den jo "bare" 3k i året. Skal vurdere å putte pengene mine inn i fond. Evt. putte de til side om jeg finner noe plass med god avkastning og mulighet for å ta de ut raskt, for øyeblikket har jeg bare den renten som jeg nevnte over. Den får du i Santander hvis noen lurer. Anonymkode: fe91c...b70 Vet ikke hva du mener med raskt, men du har mulighet til å ta ut pengene når som helst fra fond. Det tar 2-3 dager så er dem på konto. Så lenge du kun tar ut det du har satt inn så skatter du heller ikke av det. Og husk å opprette ASK og ikke putte dem i vanlig fondskonto. Det er nok ikke så uvanlig å ha en tel i 2-3 år. Vi har god råd, men vi velger å ha tel i flere år, samme med bil. Sparer heller de pengene til reiser og fond (sparer til fremtiden i fond. Ved evt sykdom og/eller pensjon) Anonymkode: 012fd...f83 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her: det kunne nok vært lurt. Men banken min har 1,35% rente som beste tilbud og for å få det må du sette inn 100k! Kan jeg ikke heller spørre banken min om å øke belåningen min om jeg skulle ha behov for mer penger (f.eks. øke fra 60% til 65%)? Hmm. Jeg sjekket litt på nett og det kan stemme at renten er det laveste vi har sett på lenge, og med inflasjon er det jo veldig billig å låne penger. Jeg er egentlig ikke vant med å leve med det beste. Kan fint ha en 10k mobiltelefon i tre år og så bytte den da, da koster den jo "bare" 3k i året. Skal vurdere å putte pengene mine inn i fond. Evt. putte de til side om jeg finner noe plass med god avkastning og mulighet for å ta de ut raskt, for øyeblikket har jeg bare den renten som jeg nevnte over. Den får du i Santander hvis noen lurer. Anonymkode: fe91c...b70 Renten vi har nå er historiens laveste noensinne. Det er banker som har senker renten til 1,1%, mtp på inflasjon så er det gratis å låne penger nå. Anonymkode: 012fd...f83
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva annet lurt kan jeg bruke pengene på nå? Jeg tør ikke ta meg noe spesielt med ferie. Er det ikke like greit at du bare putter de på konto og så bruker de direkte? Ikke sikker banken sier ja til å øke belåningen, men er ikke sikker. Har hørt om noen som jukset og trikset seg til å få billånet inn i boliglånet. Anonymkode: fe91c...b70 Har allerede over 500 000 kr på høg rente konto og 150 000 på bsu. Er rett å slett meir motiverende å redusere boliglånet. I tillegg gir det meg friheten om jeg skulle gå ned i lønn eller bli sjuk. Er ikke så lenge sida det "lønte" seg å betale ned lånet, rekner med renta stiger igjen snart. Anonymkode: ddf1d...286 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Har allerede over 500 000 kr på høg rente konto og 150 000 på bsu. Er rett å slett meir motiverende å redusere boliglånet. I tillegg gir det meg friheten om jeg skulle gå ned i lønn eller bli sjuk. Er ikke så lenge sida det "lønte" seg å betale ned lånet, rekner med renta stiger igjen snart. Anonymkode: ddf1d...286 Hadde tenkt å bruke pengene mine på BSU men nå får jeg ikke skattefradrag, så da blir det rente på 2,8% eller noe uten skattefradrag. Det er vel grei rente, og lurere enn å betale ned på lånet, men den har en grense. Tror også å putte inn i BSU er alternativ, og trenger jeg pengene kan jeg jo ta de ut før året er passert. Anonymkode: fe91c...b70
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #16 Skrevet 18. oktober 2020 Hvis du har høy belåningsgrad på boligen ville jeg betalt ned på boliglånet. Så kan du heller investere i fond eller ny eiendom når lånet på nåværende bolig er lavere. Anonymkode: 688b4...d18 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #17 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hvis du har høy belåningsgrad på boligen ville jeg betalt ned på boliglånet. Så kan du heller investere i fond eller ny eiendom når lånet på nåværende bolig er lavere. Anonymkode: 688b4...d18 Er fersk så har belånt maksimum på 85% av boligens verdi. Hva tenker du jeg burde senke det til før jeg bestemmer meg for å bruke på noe annet? 60? Jeg kan også legge pengene inn i BSU, selv uten skattefradrag så får jeg høyere rente enn lånet, og kan når som helst putte de inn i lånet med den ulempen at jeg mister kontoen. Anonymkode: fe91c...b70
AndreasBR Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan jeg ikke heller spørre banken min om å øke belåningen min om jeg skulle ha behov for mer penger (f.eks. øke fra 60% til 65%)? Ingen garanti at du får dette. Men jo klart, du kan sjanse på at du også tjener godt nok i fremtiden til at banken vil la deg øke boliglånet. 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: I tillegg gir det meg friheten om jeg skulle gå ned i lønn eller bli sjuk. Hvordan ? De månedlige betalingene bli jo det samme, men du korter ned nedbetalingstiden... 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du har høy belåningsgrad på boligen ville jeg betalt ned på boliglånet. Så kan du heller investere i fond eller ny eiendom når lånet på nåværende bolig er lavere. Anonymkode: 688b4...d18 Hva er grunnen til det?
Ginny Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg ville betalt ned ekstra på boliglånet. Klart du kan tjene på fond, men du kan og tape. Ved forbruk sitter du igjen med en duppedings som er utdatert om et par år, en ferie gir minner (og corona 🤔). Det eneste som er helt sikkert er at lånet ditt forsvinner ikke av seg selv, så jeg ville betalt ned det jeg kunne. Fylt opp bufferen til randen, og så resten på boliglånet. 7
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 8 minutter siden, AndreasBR skrev: Ingen garanti at du får dette. Men jo klart, du kan sjanse på at du også tjener godt nok i fremtiden til at banken vil la deg øke boliglånet. Hvordan ? De månedlige betalingene bli jo det samme, men du korter ned nedbetalingstiden... Hva er grunnen til det? Det varierer kanskje litt? For min del, når jeg betaler ned ekstra, så blir avdragene mindre og nedbetalingstiden blir det samme. Anonymkode: 3daed...1b8 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå