AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Den ene (to jenter) var målt til å være minst, og var også rolig i magen. Fikk derfor et «mildt» navn, oppkalt i familien. Den andre som var størst ved estimering og mest bevegelig der inne, fikk et «sterkere» navn, oppkalt etter en sterkere personlighet. Men nå er de etter et par mnd veldig motsatt. Den «minste» er riktig nok litt kortere, men mye tykkere og tyngre, samt brautende og rett på. Den andre mer forsiktig, yndig, mer pikete og ikke så kravstor, minner mye om hun den andre er oppkalt etter. Tanker om dette? Anonymkode: 5d2ff...a57
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 18. oktober 2020 Absurd tankegang. Skal barna liksom låses til en rolle på grunn av navnet? Det går helt fint å være yndig hete Bergljot eller tøffest i klassen og hete Isabelle, altså. Anonymkode: 80e45...e65 70
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den ene (to jenter) var målt til å være minst, og var også rolig i magen. Fikk derfor et «mildt» navn, oppkalt i familien. Den andre som var størst ved estimering og mest bevegelig der inne, fikk et «sterkere» navn, oppkalt etter en sterkere personlighet. Men nå er de etter et par mnd veldig motsatt. Den «minste» er riktig nok litt kortere, men mye tykkere og tyngre, samt brautende og rett på. Den andre mer forsiktig, yndig, mer pikete og ikke så kravstor, minner mye om hun den andre er oppkalt etter. Tanker om dette? Anonymkode: 5d2ff...a57 Jeg tenker at barnets navn er opp til dere som foreldre som avgjør. Men man kan ikke bare endre navnet fordi personligheten forandrer seg. Jeg hadde en veldig rolig baby, men nå er han 4 år og over alle hauger 🤷♀️🤭 barn forandrer seg med årene. Kan ikke bare endre navnet fordi personligheten endres, for den kan endres mange ganger 🤷♀️ Anonymkode: c57a9...9a9 10
Populært innlegg Daria Skrevet 18. oktober 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg vet ikke hva jeg synes er mest merkelig - å gi ungene navn etter størrelsen ved fødsel, eller å anta at personlighet og karaktertrekk er satt ved to måneders alder... 72
Trolltunge Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 (endret) Å stemple barna på noen som helst måter, og sette opp en slags rolle for dem i hvordan de er og er forventet å være, det er omtrent det verste du kan gjøre mot dine barn, mentalt sett. Både jeg og min søster har slitt med at vi tidlig fikk tildelt roller. Jeg var vilter og umulig, uansett om jeg var det eller ikke. Hun var fornuftig og snill, uansett om hun var det eller ikke. Det påvirket oss begge, og ble et fengsel i å få være og utvikle oss fritt. Vi er begge på med nebb og klør om noen forsøker seg det minste på å sette våre barn i slike tildelte roller, fordi vi vet hvor fælt det er, og hvor ødeleggende det er. Og du vil til og med ha navn på barna som skal definere dem til å være på en spesiell måte? NEI!!!!!!!!!!!!!!! Har du lyst til å begrense og ødelegge barna dine fra å få utvikle seg naturlig? Tenk deg godt om! Endret 18. oktober 2020 av Trolltunge 13
Hactar Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Kanskje dere skal velge to helt nye navn, hvor dere ikke har assosiasjoner til personligheten knyttet til navnet? Det er ganske hardt å skulle defineres som den «brautende» eller «forsiktige» allerede ved to måneders alder. «Nei, nei, Veslemøy, du får ikke gjøre opprør. Vilja, hun kan farge håret grønt, hun er så brautende uansett, men slik eksperimentering kler jo ikke yndige deg.» 11
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 Navn er én ting, men tankegangen bak er en smule skremmende. Det kommer til å kreve en del selvransakelse å skulle endre den, tenker jeg. Anonymkode: 25d40...ac9 10
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 Av alle ting... Anonymkode: aa7af...99d 1
The Kitten Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 Dette høres ut som tull og tøys. Det er min tanke om dette.
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 Dette tror jeg ikke på😂 Stakkars barn om noen foreldre faktisk tenker sånn... La barna fortsette å ha navna sine, og la de få utvikle sin egen unike personlighet uavhengig av forventninger til oppkalling/navn!! Anonymkode: 3e46d...d6c 1
spinnwild Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg tenker at dere må gjøre det dere føler er rett, men det høres helt tullete ut! 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 Altså, jeg skal prøve å ta deg seriøst.. Du velger navnet til barnet ditt fordi du synes navnet er fint, ikke fordi du har noe spesielle personlige egenskaper knyttet til navnet. Legg til rette for at navnet skal bli barnet og ikke omvendt. Man velger navnene som er fine til barna sine og ikke utifra masse assosiasjoner. Før hadde vi tanker om vårt barns navn at det var fint og søtt og oppkalt etter et navn i Bibelen. Det som er så spennende er at når vi enn hører navnet til barnet vårt, tenker vi på den fantastiske personligheten hun ER. Jenta vår er en skikkelig tøffing, modig og viljesterk, vi kunne i prinsippet kalt henne hva som helst fordi i bunn og grunn, vil du elske barnet ditt og hans eller hennes personlighet, og navnet gir deg heller assosiasjoner til barnet ditt fremfor de tankene du hadde om navnet før.. Vi legger alt for mye energi i det å velge navn. Velg et som er fint, for når barnet ditt kommer og vokser til, får du kun glede ved å høre navnet. Finnes unntak.. Katta vår passet bedre til å hete Rigmor enn Nusse. Anonymkode: 430d6...c56 1
Muskath Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg tror ikke helt på dette. Veldig rart å tenke sånn. Da må dere jo skifte navn på dem etterhvert som de forandrer seg, unger forandrer seg jo ettersom de vokser opp. 1
minister-mio Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 Dette er noe av det rareste jeg har lest. 2
sstinemor Skrevet 18. oktober 2020 #16 Skrevet 18. oktober 2020 Sånn kan du tenke om dyr. Ikke stakkars barn, herregud...
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #17 Skrevet 18. oktober 2020 Synes det er rart å putte barna i båser ut i fra navn. Jeg har også tvillinger med samme kjønn. Vi sa at første mann ut heter Ola og nr to heter Robert, og sånn ble det. Anonymkode: 2ace3...f5b 1
forkjølajente Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 Bytt om dere føler det er rett for dere,men ville ikke snakket så høyt om det til folk...
Ulrikke Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 Veldig rar problemstilling kjenner jeg.... Men barn beholder ikke nødvendigvis den personligheten de har som baby gjennom hele barndom og ungdomstid.... Så OM dere bytter nå, så risikerer dere samme scenario om noen år.... Ellers er det jo sånn at ungen definerer navnet, ikke omvendt.... 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 Så om 4 år f.eks skal dere bytte navn igjen om barna ikke «passer» navnene eller?? Anonymkode: 34e42...976 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå