Gå til innhold

Folk som anklager andre for å lyve på KG, hva er greia med det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser dette i flere innlegg og syns det er ufin debattskikk, rett og slett! Da kan man heller la være å svare, istedet for å skrive "dette har aldri skjedd" eller "nå troller du". 

Folk opplever mye rart, og bare fordi DU ikke har opplevd det så kan andre ha opplevd det. Hvis en tråd virker for rar så kan man jo heller lese en annen. Hva er greia med å oppføre seg sånn? 

Anonymkode: 3282a...56e

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har sett dette? Jeg ser det i både kropp/helse-forumet, trening og andre underfora her. Kan ikke folk heller svare ut fra info som er gitt?

I stedet for å svare så bedritent som at "Nei du veier ikke så lite, du hallusinerer, du er psykisk syk" osv. Syns det er så ufint! 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ingen som har sett dette? Jeg ser det i både kropp/helse-forumet, trening og andre underfora her. Kan ikke folk heller svare ut fra info som er gitt?

I stedet for å svare så bedritent som at "Nei du veier ikke så lite, du hallusinerer, du er psykisk syk" osv. Syns det er så ufint! 

Det er mye av dette i seksualforumet også. 

Anonymkode: 46bd0...f0c

Skrevet

Ja, det er helt ekstremt. Det ødelegger hele tråden, gjerne flere som slenger ut sånne ting. Tidligere var det ikke lov, men så fjernet de dessverre den regelen. Det later til at noen brukere her synes det morsomste med et forum er å "finne ut" hvilke innlegg som er "falske", og i følge dem er det minst halvparten av det som legges ut. Det er så sinnsykt irriterende! Jeg bryr meg katta om hovedinnlegget er løgn fra ende til annen, jeg vil diskutere problemstillingen! Dette er tross alt et diskusjonsforum. Argh. Skulle ønske den regelen kom tilbake.

Anonymkode: 85de0...d1c

Skrevet

Ja, det er helt ekstremt. Det ødelegger hele tråden, gjerne flere som slenger ut sånne ting. Tidligere var det ikke lov, men så fjernet de dessverre den regelen. Det later til at noen brukere her synes det morsomste med et forum er å "finne ut" hvilke innlegg som er "falske", og i følge dem er det minst halvparten av det som legges ut. Det er så sinnsykt irriterende! Jeg bryr meg katta om hovedinnlegget er løgn fra ende til annen, jeg vil diskutere problemstillingen! Dette er tross alt et diskusjonsforum. Argh. Skulle ønske den regelen kom tilbake.

Akkurat det jeg tenker også, det ødelegger enhver form for diskusjon jo. Og nesten uansett hva TS skriver så skal det benektes at det de skriver er sant, anklages for troll osv. Hvis det var en tråd jeg syntes var tullete, hadde jeg heller latt vær å lese den. Funnet på noe annet rett og slett. 

En annen ting folk må huske på er at mange på KG er i sårbare situasjoner og har kanskje ikke så mange å betro seg til. Og hvis man da blir møtt med "du lyver/troller/er oppmerksomhetssjuk" osv kan det faktisk gjøre ting verre. 

Skader det å vise litt empati og medmenneskelighet? 

Skrevet

Når noen lager 30 tråder om NØYAKTIG samme fordi de ønsker å rakke ned på andre mennesker verdi så er det helt innafor å si fra om at de juger så det renner

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Akkurat det jeg tenker også, det ødelegger enhver form for diskusjon jo. Og nesten uansett hva TS skriver så skal det benektes at det de skriver er sant, anklages for troll osv. Hvis det var en tråd jeg syntes var tullete, hadde jeg heller latt vær å lese den. Funnet på noe annet rett og slett. 

En annen ting folk må huske på er at mange på KG er i sårbare situasjoner og har kanskje ikke så mange å betro seg til. Og hvis man da blir møtt med "du lyver/troller/er oppmerksomhetssjuk" osv kan det faktisk gjøre ting verre. 

Skader det å vise litt empati og medmenneskelighet? 

Spør dem som lager stygge tråder for å ødelegge for andre mennesker. Hvorfor er det slik at de som oppfører seg jøvlig skal forstås og empatiseres med hele tiden, når de aldri gjør det samme for andre? Det er DET som gjør dem i stand til å fortsette være giftige. Hadde andre satt ned foten, så hadde man begrenset den type oppførsel. Moderatorer kunne for eks utestengt hun som lager minst 1 tråd i uken om at hun kjenner ei som er ufør og som fester hele tiden. Hun lager de trådene KUN for å rakke ned på andre fordi hun har det dårlig med seg selv. 100% verdiløst. 

Anonymkode: 78bac...784

Skrevet

Er utrolig mye rart her inne så at mange av trådene er oppspinn tviler jeg ikke på. At folk sier de tror det er oppspinn er helt greit for vi har ytringsfrihet foreløpig også på kg.

Anonymkode: 60af8...01f

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men mye er åpenbart falsk, da skulle man kanskje hatt muligheten til å definere dette i åpningsinnlegget. Ja denne tråden er falsk men er konstruert for å starte en debatt, jeg har vinklet den i favør min side av saken. (Evt motsatt men ser ut til at folk ønsker å vise sin side av saken og er opptatt av å vinne debatten?)

Anonymkode: f8770...e7d

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når noen lager 30 tråder om NØYAKTIG samme fordi de ønsker å rakke ned på andre mennesker verdi så er det helt innafor å si fra om at de juger så det renner

Spør dem som lager stygge tråder for å ødelegge for andre mennesker. Hvorfor er det slik at de som oppfører seg jøvlig skal forstås og empatiseres med hele tiden, når de aldri gjør det samme for andre? Det er DET som gjør dem i stand til å fortsette være giftige. Hadde andre satt ned foten, så hadde man begrenset den type oppførsel. Moderatorer kunne for eks utestengt hun som lager minst 1 tråd i uken om at hun kjenner ei som er ufør og som fester hele tiden. Hun lager de trådene KUN for å rakke ned på andre fordi hun har det dårlig med seg selv. 100% verdiløst. 

Det du snakker om utgjør kanskje 1% av innleggene som beskylder TS for å lyve, og burde heller vært rapportert til moderator for regelbrudd. Problemet er at det i en stor andel av alle tråder, på flere underforum, stadig kastes ut beskyldninger om trolling og løgn som er helt irrelevant og sporer av tråden.

Skrevet

Noen tråder er bare så dumme og åpenbart oppfunnet at man ikke kan ta det seriøst... kanskje folk kan slutte å skrive så mye tull hvis de ikke vil ha negative tilbakemeldinger. 

• Liker 1
Skrevet

Men mye er åpenbart falsk, da skulle man kanskje hatt muligheten til å definere dette i åpningsinnlegget. Ja denne tråden er falsk men er konstruert for å starte en debatt, jeg har vinklet den i favør min side av saken. (Evt motsatt men ser ut til at folk ønsker å vise sin side av saken og er opptatt av å vinne debatten?)

Anonymkode: f8770...e7d

Du vet ikke at mye er åpenbart falskt. Det er dette som er problemet, masse brukere som ikke tror på noen verdens ting, uvisst av hvilken grunn, og føler seg berettiget til å spore av tråden fordi de tror de vet best. 

Dette er et nettforum, det er per definisjon umulig å sjekke om noe som skrives er sant. 

Det har ikke noe å si om det som skrives er sant eller ikke siden det er problemstillingen som skal debatteres.

De som beskylder for å lyve kan ikke vite om de har rett eller tar feil. Dermed vil det forekomme at de kjefter på en som ikke lyver, og kan skape mye vondt for den personen. Dette er et tungtveiende hensyn. 

Så - om hi er sant eller ikke er irrelevant, men folk som beskylder TS feilaktig for løgn er skadelig. Ergo bør man ikke beskylde folk for løgn.

Skrevet

Folk er bare barnslige. De får vell noe ut av å være ekle mot folk da. Jeg syntes bare synd på dem. 

Anonymkode: cb556...ab5

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Badbunny skrev:

Noen tråder er bare så dumme og åpenbart oppfunnet at man ikke kan ta det seriøst... kanskje folk kan slutte å skrive så mye tull hvis de ikke vil ha negative tilbakemeldinger. 

Din mening er ikke sannheten, vet du. For alt du vet er det sant, og så sitter du og hetser en sårbar person. 

Skrevet (endret)

Din mening er ikke sannheten, vet du. For alt du vet er det sant, og så sitter du og hetser en sårbar person. 

Hvordan vet du det? Kan godt hende at jeg har rett. Kom over et innlegg her om dagen der en spurte om det var lurt og sunt å leve på 600kcal om dagen. For et dumt spørsmål. Selvfølgelig er ikke det sunt eller lurt. Folk er bare ute etter å trolle. Og det å si at man ikke tror på en er ikke hets. 

Endret av Badbunny
Skrevet

Det er problematisk hvis TS beskylder en gjenkjennelig person for å ha gjort noe dumt. Noen som kjenner denne personen kan lese det og anta det er sant. Det er problematisk! Det er jo noen som er ute etter oppmerksomhet og ikke bryr seg om det går ut over andre. Så jo vi skal være kritisk! 

Anonymkode: 01040...ca0

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Du vet ikke at mye er åpenbart falskt. Det er dette som er problemet, masse brukere som ikke tror på noen verdens ting, uvisst av hvilken grunn, og føler seg berettiget til å spore av tråden fordi de tror de vet best. 

Noen mønstre er veldig lette å kjenne igjen. For eks

Ts forstår ikke at det som åpenbart er galt er galt

Når tråden dør ut kommer hun med ny informasjon som burde vært med i første innlegg

Ts overser saklige og lange innlegg. Evt svarer kun kort med det med en provoserende setning. Diskuterer aldri ordentlig, går bare for de provoserende og enkle utsagn

Tråden blir 10 sider og man krangler fortsatt om nøyaktig det samme som på side 1. TS har ikke flyttet saken en tøddel

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Badbunny skrev:

Dette er tråder man bare kan ignorere, og bør ignorere. Problemet er at de er så utrolig fristende å svare på, og det er jo nettopp derfor de startes. 

2 minutter siden, Badbunny skrev:

Hvordan vet du det? Kan godt hende at jeg har rett. Kom over et innlegg her om dagen der en spurte om det var lurt og sunt å leve på 600kcal om dagen. For et dumt spørsmål. Selvfølgelig er ikke det sunt eller lurt. Folk er bare ute etter å trolle. Og det å si at man ikke tror på en er ikke hets. 

Det har ingenting for seg å si at man ikke tror på det, eller å si at det ikke er lurt eller sunt. Trådstarter har fått det han/hun ville ha - oppmerksomhet.

Anonymkode: 51ff9...27d

Skrevet
1 minutt siden, Badbunny skrev:

Hvordan vet jeg at du kanskje tar feil? Fordi du ikke er synsk? Du kan aldri, under noen omstendighet, være 100% sikker på om hi er sannhet eller løgn. Du vil derfor alltid risikere at du tar feil og gjør ting verre for ts når du slenger ut beskyldninger om løgn. Selv om det bare skulle være 1 av 10 ganger. De 9 gangene du har rett er uansett kun til irritasjon, de som deltar i debatten vil ikke ha avsporinger for å diskutere sannsynligheten av problemstillingen, de vil diskutere problemstillingen. Og den ene gangen du tar feil gjør du også skade på TS. Så slutt!

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet jeg at du kanskje tar feil? Fordi du ikke er synsk? Du kan aldri, under noen omstendighet, være 100% sikker på om hi er sannhet eller løgn. Du vil derfor alltid risikere at du tar feil og gjør ting verre for ts når du slenger ut beskyldninger om løgn. Selv om det bare skulle være 1 av 10 ganger. De 9 gangene du har rett er uansett kun til irritasjon, de som deltar i debatten vil ikke ha avsporinger for å diskutere sannsynligheten av problemstillingen, de vil diskutere problemstillingen. Og den ene gangen du tar feil gjør du også skade på TS. Så slutt!

Herregud. Slik er internett folkens! Tåler du ikke kritikk så får du drite i å legge noe ut! 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er problematisk hvis TS beskylder en gjenkjennelig person for å ha gjort noe dumt. Noen som kjenner denne personen kan lese det og anta det er sant. Det er problematisk! Det er jo noen som er ute etter oppmerksomhet og ikke bryr seg om det går ut over andre. Så jo vi skal være kritisk! 

Anonymkode: 01040...ca0

Akkurat det du beskriver er et regelbrudd, og tråden vil slettes. Og jeg har aldri sett noen skrive troll pga det, men bare pga de ikke synes scenarioet er sannsynlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...