Gå til innhold

Datter som begynner å legge godt på seg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har en datter på 8 år. Hun har begynt å bli ganske så rund. Jeg selv var også ganske god og rund da jeg var liten, men strakk meg etterhvert og ble slankere i tenårene. Jeg fikk en del kommentarer på barneskolen og Slet med bulimi på ungdomsskolen. Har dere noen tips til hvordan få henne ned i vekt uten å «slanke» henne?? Jeg vil ikke at hun skal oppleve det samme som meg og ha de samme usunne tankene jeg hadde på kroppen min da jeg var ung.. Skal sies at hun ikke er tjukk altså! Men magen står ut og ansiktet er ganske rundt. Jeg elsker datteren min og vil ikke at hun skal mobbes for å være større enn andre.. 

Anonymkode: f7c6e...34d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke slanke henne, men bare sørge for at dere spiser sunt og normalt. Mye grønnsaker og rent kjøtt/fisk til middagene, lite fete sauser. Grovt brød og normale sunne pålegg. Godteri og annet som er kaloririkt bare av og til og i moderate mengder. Jevnlig fysisk aktivitet. Dra på turer i helgene hele familien, til svømmehallen og slike ting. 

Anonymkode: 75201...675

• Liker 27
Skrevet

Server sunne måltider, pakk sunn og mettende skolelunsj, og ha lørdager som dager hvor det er lov med litt usunt. 
Ikke gjør det tydelig for hun at du ønsker å få henne ned i vekt, for kroppspress oppleves nok blant barn ned til den alderen og. Litt ekstra fett i ung alder er ikke farlig heller. 

Anonymkode: 37ee7...087

• Liker 4
Skrevet

Spis sunt og normalt, godteri kun på lørdager. Vann som tørstedrikk osv ☺️ Mange barn er bare litt runde i den alderen, vokser det nok av seg

Anonymkode: 0c528...de1

• Liker 1
Skrevet

Synes kanskje du bør gå litt i deg selv heller enn å prøve å forandre datteren din fordi hun ikke er god nok.

• Liker 4
Skrevet

Man legger ikke på seg med mindre maten man har hjemme er egnet til å legge på seg. Bytt ut maten. 

Bare se på asiatene. De var aldri feite før vestlig mat ble introdusert. 

Anonymkode: 20932...d87

Skrevet

Driver hun med noe aktivitet da? Hvis ikke, meld henne på en idrett, dans eller annet der hun får beveget seg. Det er bra for annet enn kroppsfasong - det gir mestringsfølelse, kroppskontroll, er gøy og er sosialt med andre barn :) Vær også mer aktive som familie, dra på tur, i svømmehallen osv. Det er både sunt og gøy. Kanskje dere kan gjøre noe geocaching, stolpejakt, turorientering eller noe? 

Uten å si noe til barnet såklart så ta en titt på om dere får i dere mye "skjulte" kalorier..? Feks gjennom drikke, om det drikkes mye sjokomelk, brus, juice osv.. Eller om dere bruker mye ekte smør og sånn når dere lager mat. Dette er sånt som kan kuttes uten at det blir helomvendig av kosthold.

Anonymkode: fc346...10c

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, PetterKanin said:

Synes kanskje du bør gå litt i deg selv heller enn å prøve å forandre datteren din fordi hun ikke er god nok.

Datteren er jo helt sikkert god nok og det føler jeg ikke at TS mener hun ikke er heller. Men 8åringer skal jo ikke være tjukke egentlig, da er det ikke noe galt i å ta en titt på kosthold og aktivitet i familien :) Men samtidig som man passer på at barnet ikke opplever noe kroppspress! 

(Det siste antar jeg du allerede vet TS men det er er veldig viktig, for å føle på negative kommentarer om kropp fra egne foreldre er av erfaring mer sårende enn kommenterer fra jevnaldrene. Iallfall var det det for meg)

• Liker 4
Skrevet
5 minutter siden, PetterKanin skrev:

Hun er så absolutt god nok!! Hun er verdens fineste person, hun er verdens vakreste i mine øyne! HUN er god nok, men realiteten er at barn er slemme! Barn kan være så stygge mot hverandre at jeg spyr! Og jeg vil ikke at datteren min skal lide under det! 

• Liker 10
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Datteren er jo helt sikkert god nok og det føler jeg ikke at TS mener hun ikke er heller. Men 8åringer skal jo ikke være tjukke egentlig, da er det ikke noe galt i å ta en titt på kosthold og aktivitet i familien :) Men samtidig som man passer på at barnet ikke opplever noe kroppspress! 

(Det siste antar jeg du allerede vet TS men det er er veldig viktig, for å føle på negative kommentarer om kropp fra egne foreldre er av erfaring mer sårende enn kommenterer fra jevnaldrene. Iallfall var det det for meg)

TS skriver jo om intensjonen sin her, og den er ikke at datteren skal bli sunnere (noe som jo hadde vært hel ok), men fordi hun skal bli god nok mtp mobbere.

• Liker 1
Skrevet

Hun er så absolutt god nok!! Hun er verdens fineste person, hun er verdens vakreste i mine øyne! HUN er god nok, men realiteten er at barn er slemme! Barn kan være så stygge mot hverandre at jeg spyr! Og jeg vil ikke at datteren min skal lide under det! 

Det løser du altså ved å gi etter for mobbing? 

Skrevet

Jeg må bare si at vi har regler om godsaker i helgene og spiser ganske sunt i ukedagene, hun har sunne matpakker, elsker grønnsaker og frukt, det får hun også veldig mye av. Jeg har aldri kommentert hennes vekt eller noe i den duren og kommer heller aldri i livet til å gjøre det. Jeg elsker henne over alt og forteller henne hver eneste dag hvor vakker, smart, og fantastisk hun er. Har selv vokst opp med oppmuntrende ord hver eneste dag fra mine foreldre, så kroppspress hjemme kommer hun aldri til å føle på:) 

• Liker 2
Skrevet

Med barn så starter man ofte med å øke aktiviteten slik at de ikke nødvendigvis forstår at man «slanker» de. Utenom det så pass på å lage mat med mye grønnsaker så dere får mye volum per kalori. Barn i den alderen er sultne, for de er i vekst og bør ikke ha veldig porsjonsrestriksjoner. 

Anonymkode: 8aa27...ed6

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Driver hun med noe aktivitet da? Hvis ikke, meld henne på en idrett, dans eller annet der hun får beveget seg. Det er bra for annet enn kroppsfasong - det gir mestringsfølelse, kroppskontroll, er gøy og er sosialt med andre barn :) Vær også mer aktive som familie, dra på tur, i svømmehallen osv. Det er både sunt og gøy. Kanskje dere kan gjøre noe geocaching, stolpejakt, turorientering eller noe? 

Uten å si noe til barnet såklart så ta en titt på om dere får i dere mye "skjulte" kalorier..? Feks gjennom drikke, om det drikkes mye sjokomelk, brus, juice osv.. Eller om dere bruker mye ekte smør og sånn når dere lager mat. Dette er sånt som kan kuttes uten at det blir helomvendig av kosthold.

Vi er ganske gode på å finne på ting ute i helgene.. Vi er mye på fisketurer, gåturer i fjellet OL. Vi er generelt veldig glad i skog og natur.. hun har prøvd dans, turn og ballett.. ingen av tingene falt i smak. Hun vil starte på svømming, så når de åpner for kurs her i kommunen kommer vi til å melde henne på:) det er stengt pga corona. 

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, PetterKanin skrev:

Det løser du altså ved å gi etter for mobbing? 

Gir ikke etter for noe som helst. Om jeg ønsker at mitt barn skal bli sunnere og gå litte gran ned i vekt, er det ikke noe feil med det. Så lenge man gjør det på en sunn og god måte og så lenge hun ikke føler på noe omkring kroppspress og negativitet i forholdt til kropp. Takk for deg.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde også utstikkende mage i den alderen, og var veldig bevisst på kroppen min fra 5 års alder. Bittesmå kommentarer fra mamma gjorde ekstremt mye med selvtillitten min. F.eks. å prøve nye klær, og at jeg måtte ha en størrelse større sa hun "det har kanskje vært litt mye is i det siste". Eller at jeg MÅTTE gå på en idrett, fordi det var viktig å holde seg i form. Jeg utvikla spiseforstyrrelser på ungdomsskolen, ikke bare pga kommentarene så klart, men fordi jeg ikke hadde fått etablert et godt kroppsbilde og at den underliggende verdien hjemme var at tynn var bedre enn tjukk. Håper du ikke nevner noe om kroppen hennes om dere legger om kostholdet. Som mange andre sier her, det er fint å ha sunne vaner som familie. Ikke ha godteri o.l. liggende i skapene. Men ikke "shame" henne hvis hun spiser godteri, det husker jeg var helt grusomt.

Ha fokus på at hun skal ha et godt kroppsbilde, og jeg tror automatisk hun vil få et sunt forhold til mat og dermed neppe slite med overvekt/spising i voksen alder. Hvis du "sniker" inn kommentarer om kroppen hennes, så kommer hun til å merke det og skamme seg. 

Anonymkode: f16fa...c93

• Liker 5
Skrevet (endret)
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gir ikke etter for noe som helst. Om jeg ønsker at mitt barn skal bli sunnere og gå litte gran ned i vekt, er det ikke noe feil med det. Så lenge man gjør det på en sunn og god måte og så lenge hun ikke føler på noe omkring kroppspress og negativitet i forholdt til kropp. Takk for deg.

Du glemte en ting: du skrev årsaken i trådstart.

Anbefaler deg å være minst like bevisst på egen oppførsel som på din datters kroppsfasong.

Endret av PetterKanin
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også utstikkende mage i den alderen, og var veldig bevisst på kroppen min fra 5 års alder. Bittesmå kommentarer fra mamma gjorde ekstremt mye med selvtillitten min. F.eks. å prøve nye klær, og at jeg måtte ha en størrelse større sa hun "det har kanskje vært litt mye is i det siste". Eller at jeg MÅTTE gå på en idrett, fordi det var viktig å holde seg i form. Jeg utvikla spiseforstyrrelser på ungdomsskolen, ikke bare pga kommentarene så klart, men fordi jeg ikke hadde fått etablert et godt kroppsbilde og at den underliggende verdien hjemme var at tynn var bedre enn tjukk. Håper du ikke nevner noe om kroppen hennes om dere legger om kostholdet. Som mange andre sier her, det er fint å ha sunne vaner som familie. Ikke ha godteri o.l. liggende i skapene. Men ikke "shame" henne hvis hun spiser godteri, det husker jeg var helt grusomt.

Ha fokus på at hun skal ha et godt kroppsbilde, og jeg tror automatisk hun vil få et sunt forhold til mat og dermed neppe slite med overvekt/spising i voksen alder. Hvis du "sniker" inn kommentarer om kroppen hennes, så kommer hun til å merke det og skamme seg. 

Anonymkode: f16fa...c93

Det er jeg veldig nøye på! Kommer aldri til å kommentere noe som helst. Som skrevet over har jeg selv hatt spiseforstyrrelser, så det er jeg nøye med. Skryter av henne hver dag og forteller henne hvor flott hun er. Hun har gode verdier og er bevisst på at alle mennesker er flotte som de er uansett om de er høye, lave, mørke, lyse, tykke, tynne osv osv. Så hun er oppdratt «rett» der i mine øyne:)

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, PetterKanin skrev:

Du glemte en ting: du skrev årsaken i trådstart.

Anbefaler deg å være minst like bevisst på egen oppførsel som på din datters kroppsfasong.

Min «oppførsel» preger ikke henne på noe som helst måte:) Hun får ikke annet enn kjærlighet, gode ord og oppmuntring hjemme, så ikke vær bekymret for det du. Hun vet hvor høyt hun er elsket!

• Liker 3
Skrevet

Min «oppførsel» preger ikke henne på noe som helst måte:) Hun får ikke annet enn kjærlighet, gode ord og oppmuntring hjemme, så ikke vær bekymret for det du. Hun vet hvor høyt hun er elsket!

Selvsagt preger din oppførsel ditt barn. Vi snakker ikke om hun er høyt elsket eller ikke her, det tviler jeg ikke på at hun er. Det vi snakker om er det du i dette tilfellet gjør og hva intensjonen er.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...