Gå til innhold

Kastrere katt

Anbefalte innlegg

Gjest Embla s
Skrevet

Ja, overskriften sier igrunnen det meste: Hvor gammel må han være før jeg kan kastrere ham?

Videoannonse
Annonse
Gjest Madeline
Skrevet

Vi kastrert begge hannkattene våre da de var ca 5 mnd gamle. Dette anbefalte dyrlegen oss også.

Gjest Embla s
Skrevet

Tusen takk for svar!

Katten min er født i slutten av mars, så da bestiller jeg time så snart som mulig!

Gjest Madeline
Skrevet

Jeg glemte å skrive en ting som dyrlegen sa. Han sa at de ikke trengte å være en bestemt alder, men ha blitt ca 2 kilo. Dette fordi kattene tåler narkosen bedre enn når de er mindre. Mine katter var vel 2 kilo da de var ca 4 mnd gamle.

Skrevet

Dette er det delte meninger om. Noen dyrleger vil visstnok ikke kastrere en hannkatt før den er nærmere året - og i USA er det vanlig å kastrere dem før de er tre måneder gamle. Selv valgte jeg å kastrere katten min da han var 7 måneder. Da var han ikke så liten lenger, og han hadde heller ikke blitt kjønnsmoden. Det var helt uproblematisk - noen timer etter kastreringen var han på farten og helt fornøyd :)

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg kastrerte Kattepus forrige onsdag, og da var han ett år og tre måneder ca. Nå er han helt seg selv igjen, og leker og herjer med den andre kattepusen helt som før. Ikke vil han bli kjempesvær heller fordi jeg ventet til han var ferdig utvokst. Katter som kastreres før "puberteten" blir jo så digre, på samme måte som de gamle kastratsangerne ble det. Østrogenet er det som stopper veksten på et tidspunkt, og uten testikler, intet østrogen. Høres litt rart ut, ikke sant - men sånn er det.

Så kattepus er nå pappa til fem nusselige smånøster som han gjerne stikker snuten borti og vasker litt innimellom, og han leker med pusemamman som før. Ingen endringer.

Skrevet

Jeg dro til vetrinæren med katten min da den var 9 mnd. Hadde hørt at den burde kastreres da. Damen tok et godt tak under ballene på pusen min, da jeg spurte om det var for tidlig, hun sa "han er nok litt umoden - men vi gjør det alikvel". Da var han 9 mnd. Synes det er kjedelig at det spriker så veldig mye i hva fagfolk mener om dette, men sånn er det nå med stort sett alt.

Lykke til da Emblakatt. :tommel:

Gjest Madeline
Skrevet
Ikke vil han bli kjempesvær heller fordi jeg ventet til han var ferdig utvokst. Katter som kastreres før "puberteten" blir jo så digre, på samme måte som de gamle kastratsangerne ble det.

Ingen av kattene våre har blitt digre selv om de ble kastrert før "puberteten". Av alle de kattene jeg kjenner til er det de som ble kastrert seint (1-3 år gamle) som har blitt store.

Gjest gjest1
Skrevet

Haha.. ja da får jeg bare vente å se jeg da... skal se jeg får en diiiiger katt etterhvert. men mine tidligere ukastrerte hankatter har ikke blitt store de heller.... men det med kastratsangerne er i hvert fall sant, så da bør det jo være en sammenheng...

Gjest Gjest
Skrevet
Katter som kastreres før "puberteten" blir jo så digre, på samme måte som de gamle kastratsangerne ble det. Østrogenet er det som stopper veksten på et tidspunkt, og uten testikler, intet østrogen. Høres litt rart ut, ikke sant - men sånn er det.

Østrogen er ikke med på å stoppe veksten, derimot er det testosteron som har denne effekten. Det er testosteron som produseres i testiklene, hunnkattene derimot har ikke økt testosteronproduksjon etter puberteten har startet. Hannkatter som kastreres før puberteten i det hele tatt har begynt, vil som du sier vokse litt lenger. Men det er helt ubetydelig, det er snakk om en cm eller to i lengderetningen. Om det er overvekt du tenker på, så er det opp til eieren å klare å fore katten med riktig for og mengde.

Jeg har selv to hannkattbrødre som ble kastrert samtidig. Han ene var da kommet i puberteten, han andre var fortsatt som en kattunge. De ble kastrert samtidig. Men jeg kan ikke si å ha sett noe til verken mental forstyrrelse eller unormal vekst hos han som ble kastrert før puberteten var startet.

At veterinærer mener foskj ang dette temaet, skyldes etter min mening at enkelte ikke klarer å oppdatere seg på ny forskning. Og hvis de har hørt om dette, virker det som de generelt bare frykter det ukjente. De mener man ikke mener vet ettervirkningene av tidligkastrering.

Jeg synes veterinærene bør se det moralske i dette: Det er ikke til å komme bort fra at det blir født mange kattunger, siden eier har utsatt kastrering til etter kjønnsmodning. Samtidig som enkelte veterinærer altså anbefaler dette, må de ta inn mange uønskede kattunger til avlivning.

Det er som sagt ikke alltid veterinærer har rett, selv om de har mange års utdannelse bak seg. Min veterinær mente bastant at mine to hannkatter ikke ville bli kjønnsmodne før ved 9 mnds alder pga årstiden. Vel, han ene ble kjønnsmoden allerede ved 5mnds alder.

Så hvem skal man tro på når det tydeligvis ikke blir enighet innad i veterinærstanden? Det er det opp til dere selv å avgjøre. Men jeg kan jo nevne at på veterinærhøyskolen som utdanner morgendagens veterinærer utfører de tidligkastrering på sin smådyrklinikk. Norges eneste spesialiserte katteklinikk i lørenskog utfører inngrepet så tidlig som mulig. Både dyrebeskyttelsen og huskattforeningen anbefaler tidligkastrering. I Danmark og USA er dette helt vanlig. Så om din lokale veterinær mener det er skadelig for katten, så tenkt igjennom om denne personen kanskje ikke har rett i sine uttalelser? Vedkommende utdannet seg kanskje for 20 år siden, da det fortsatt var forbudt med kastrering av katt. Selv veterinærer kan altså ta feil, det gjelder bare å finne ut hvilken veterinær man skal stole på.

Jeg er selv ikke i tvil. Nøkkelen til å stoppe kattungeoverfloden er å få kastrert katter av begge kjønn før de i det hele tatt er i stand til å formere seg. For at det er altfor mange uønskede katter her i landet er det ingen tvil om. Eneste 100% sikre "prevensjonsmiddel" for katter er kastrering!

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg mener ikke feit - jeg mener diiiiger. Har en venninne som har en kastrert hannkatt, og han på størrelse med en middels gaupe omtrent... ok, ikke fult så stor da, men han er diger. Svært hue, høy, digre poter.. og i det hele tatt.

Er det testosteronet som stopper veksten hos katter? Hos mennesker er det i hvert fall østrogenet, og dette gjorde at kastratsangerne ble digre... tenkte det var det samme som skjedde med kattene jeg. Ikke at det spiller noen rolle...

Gjest Embla s
Skrevet

Hm. Nå ble jeg litt usikker. Kan legge til at jeg tidligere har trodd at katten skulle være over ett år.

Katten det er snakk om bor sammen med sin mor (som er sterilisert etter fødselen) så det er litt med tanke på henne også at jeg lurer på å gjøre det så snart som mulig. Eller vil han ikke "gå på" henne fordi hun er sterilisert? (regner ikke med at det faktum at hun er hans mor spiller mye rolle)?

Gjest Gjest
Skrevet
Jeg mener ikke feit - jeg mener diiiiger. Har en venninne som har en kastrert hannkatt, og han på størrelse med en middels gaupe omtrent... ok, ikke fult så stor da, men han er diger. Svært hue, høy, digre poter.. og i det hele tatt.

Så du trekker den konklusjonen at alle tidligkastrerte katter er digre, siden du har sett en stor kastrert katt? Ja, det finnes store katter, men dette er mer genetisk betinget. Bla finnes det enekelte katteraser som er store slik som ragdoll og maine coon. En huskatt kan også fint bli stor hvis genene tilsier det. Synes du bør tenke deg om før du kommer med slike påstander, siden denne motstanden mot tidligkastrering fører til flere uønskede kattunger. Folk klarer ikke å holde kattene sine inne til de er over året, og da blir enten hunnkattene drektige eller hannkattene gjør hjemløse katter drektige.

Her står det meget bra om kastrering, og en del avkrefting myter ang tidligkastrering:

Huskattforeningen om kastrering

I dette avsnittet er det referert til en studie som avkrefter myten om "kjempekatter"

Faglig vurdering

Til trådstarter:

Ja, det er riktig at katter ikke har noen skrupler når det gjelder incest. De parrer seg med det de kommer over. Grunnen til dette er at de har enormt sterkt kjønnsdrift. Faren for innavl er ikke like stor siden katter gjerne streifer langt. Dessuten er ofte kullsøsken bare halvsøsken genetisk sett (forskj far), så det går greit med en parring dem imellom.

Selv om du har kastrert kattemora, så vil hun fortsatt ha hormonene i kroppen en god stund fortsatt. Hun vil ikke kunne bli drektig, men hun vil kunne tiltrekke seg hannkatter, dessuten vil hun fortsatt ha dette kattemortemperementet. Når hannkatten din kommer i puberteten vil han få økt testosteronproduksjon. Testosteron senker terskelen for aggresiv adferd, og kan føre til at kattungen vil prøve å utfordre rangen til kattemora. Da kan du oppleve at det blir krangling mellom kattene.

Og et annet spm: hvis du hadde tenkt å vente med kastrering til katten til den er over året, hadde du tenkt å holde den inne helt fram til inngrepet? For det er ikke bare hunnkatteiernes ansvar å hindre at flere uønskede kattunger blir født. Ukastrerte hannkatter kan parre hunnkatter som er eierløse, og dette bør hindres. Hannkatteiere bør også vise ansvar ved å kastrere kattene sine tidlig nok.

Det er helt opp til deg å vurdere når du skal kastrere katten din, men jeg synes du bør gjøre det på riktig grunnlag. Dvs at du ikke kan tro blindt på slike myter som gjerne serveres, men heller sjekke ut om motsatte argumenter kanskje har mer støtte i empirien.

Lykke til med begge kattene dine :)

Gjest Gjest
Skrevet

Det med størrelsen ("lengden") på tidligkastrerte katter skyldes at knoklene vokser lengre; at lukning/tilbakedanning av vekstvev i enden av knoklene kan bli forsinket. Men det er sant at dette er genetisk betinget - det jeg har lest om emnet sa vel bare at det prosentvis er noen flere abnormt store tidligkastrater enn sein/ukastrerte.

Vi kastrerte katten vår da han var ca åtte måneder. Da hadde han rukket å bli lettere kjønnsmoden med plagsom lukt og markering på eiendommen, rastløshet, mjaaaauuuing o.l. Fordi vi bor langt fra andre katter (og han heldigvis ikke trakk noe sted) tror jeg ikke han ble pappa - men han er en utrolig mye mer behagelig katt nå som han er kastrert... Planen var også egentlig å ta han før kjønnsmodning.

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg trekker ikke konklusjonen om at kastrerte katter blir digre bare på grunn av katten til min venninne, men han ble liksom den som bekreftet det jeg har hørt i alle år om kastrerte hannkatter.

Og så da jeg så det programmet om kastratsangerne på TV, la jeg sammen den informasjonen om de enorme kastratsangerne med informasjonen om svære kastrerte hannkatter og trakk en sammenligning som for meg er helt logisk.

jeg vet at det finnes forskjellige katteraser, det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt. Forøvrig har jeg alltid hatt små katter selv...

Og du - helt ærlig; jeg tror faktisk ikke at folk unnlater å kastrere kattene sine fordi de er redd for at de skal bli store...

Gjest Embla s
Skrevet (endret)
Og et annet spm: hvis du hadde tenkt å vente med kastrering til katten til den er over året, hadde du tenkt å holde den inne helt fram til inngrepet? For det er ikke bare hunnkatteiernes ansvar å hindre at flere uønskede kattunger blir født. Ukastrerte hannkatter kan parre hunnkatter som er eierløse, og dette bør hindres. Hannkatteiere bør også vise ansvar ved å kastrere kattene sine tidlig nok.

Det er helt opp til deg  å vurdere når du skal kastrere katten din, men jeg synes du bør gjøre det på riktig grunnlag. Dvs at du ikke kan tro blindt på slike myter som gjerne serveres, men heller sjekke ut om motsatte argumenter kanskje har mer støtte i empirien.

Lykke til med begge kattene dine :)

Selvfølgelig er det opp til meg når jeg kastererer katten min, og som du sikkert ser; jeg stoler ikke blindt på "slike myter" men søker informasjon (blant annet her på kg).

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener med å sjekke ut motsatte argumenter som har mer empirisk støtte? Motsatt til hva? Det er ikke sånn at jeg overprøver veterinærens råd med "nei, det tror jeg ikke noe på, for jentene på kg sier motsatt".. Når jeg spør om dette på kg, er det ikke for å få fatt på myter, men for å høre hva katteeiere her inne har fått av råd fra sine veterinærer.

Når det gjelder mitt ansvar i fht villkatter, kan jeg bare si at "nei, jeg kommer ikke til å tvinge ham til å være inne fram til kasterering". Jeg trodde ærlig talt ikke hannkatter var kjønnsmodne før de er ett halvt år gamle, men det er vel nok en myte jeg bør sjekke empirien på? (og når jeg ser de hannkattene som har vært her og gjort kur til kattemoren, tror jeg nok at villkattene her omkring blir befruktet uansett om Lillepus er indisponert eller ei. Som du sikkert vet, kan virile hannkatter ferdes utrolig langt hvis det er mulighet for å formere seg i sikte, så det at jeg personlig skal ta på meg ansvar for ethvert uønsket kull fram til Lillepus blir kasterert er kanskje en litt drøy påstand ;)

(og jeg har også skrevet lenger opp i denne tråden at jeg skal ringe dyrlegen og bestille time. Jeg skriver også at jeg tidligere har trodd at de måtte være ett år, det er basert på det jeg husker fra jeg var liten og vi kastererte hannkatten vår på ett år, etter datidens råd fra dyrlege. Som du sikkert skjønner har jeg vært i tvil om hvorvidt dette fortsatt var det gjeldende, derav denne tråden).

Takk for link, den skal leses!

Endret av Embla s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...