AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 https://fagpressenytt.no/artikkel/søker-assistanse-å-være-foreldre-blir-truet-med-barnevernet dette syntes jeg er så utrolig trist. bare for at man ikke har armer og ben som funker skal man ikke få være mor? dette gjør jo at mange funkjonshemmede ikke tør å få barn. Anonymkode: 292fe...ab0 4
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 Populært innlegg #2 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg synes ikke man skal få barn når man vet at man ikke vil være i stand til å ta vare på det på en god måte. Anonymkode: 604a8...d4b 106
Lyckeliten Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke man skal få barn når man vet at man ikke vil være i stand til å ta vare på det på en god måte. Anonymkode: 604a8...d4b Mener du da også at de som kommer ut for en ulykke skal tas fra barna sine? 15
Populært innlegg wahaj Skrevet 18. oktober 2020 Populært innlegg #4 Skrevet 18. oktober 2020 4 minutter siden, Lyckeliten skrev: Mener du da også at de som kommer ut for en ulykke skal tas fra barna sine? Det er noe helt annet å planlegge barn med store utfordringer/sykdommer ect, enn å være frisk og det plutselig skjer ulykker. 93
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 Populært innlegg #5 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, wahaj skrev: Det er noe helt annet å planlegge barn med store utfordringer/sykdommer ect, enn å være frisk og det plutselig skjer ulykker. Enig. Jeg skjønner at folk ønsker seg barn. Men barnets ve og vel må komme først. Anonymkode: 8db05...4ef 50
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Så er man lam fra livet og ned feks bør man ikke få barn? Eller hvis man er døv? Gikk i klasse med en som hadde to døve foreldre, hennes ve og vel kom alltid først og hun har blitt en fantastisk dame som nå hjelper familier i samme situasjon. Har en venn som ble lam og ble sittende i rullestol, han har fått to barn og deres ve og vel kommer også først. Det er forskjell på å ha fysiske og psykiske utfordringer, samt hva slags fysiske skader den har. Anonymkode: 2718d...48c 20
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 19 minutter siden, wahaj skrev: Det er noe helt annet å planlegge barn med store utfordringer/sykdommer ect, enn å være frisk og det plutselig skjer ulykker. Hva er store utfordringer for deg da? Å sitte i rullestol? Anonymkode: 2718d...48c 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 27 minutter siden, Lyckeliten said: Mener du da også at de som kommer ut for en ulykke skal tas fra barna sine? Nei, jeg mener at man ikke skal legge opp til en situasjon som forelder der det er behov for hjelp fra noen utenfor familien. Det er tøft nok å være forelder for folk som er mentalt og fysisk friske og har friske barn. Så når du velger å få barn med dårlige forutsetninger i utgangspunktet, da må du rett og slett ta konsekvensene når det går dårlig. Det er i mange tilfeller bortimot 100% forutsigbart. Anonymkode: 604a8...d4b 22
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg mener at man ikke skal legge opp til en situasjon som forelder der det er behov for hjelp fra noen utenfor familien. Det er tøft nok å være forelder for folk som er mentalt og fysisk friske og har friske barn. Så når du velger å få barn med dårlige forutsetninger i utgangspunktet, da må du rett og slett ta konsekvensene når det går dårlig. Det er i mange tilfeller bortimot 100% forutsigbart. Anonymkode: 604a8...d4b Så da mener du det samme om aleneforeldre da? De som har 100% omsorg hvor den andre forelderen er helt ute av bildet. For ofte er jo den ene parten frisk og den andre har er handikap, feks sitter i rullestol. Det blir jo det samme, de er jo også bare en person. Anonymkode: 2718d...48c 10
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 8 minutter siden, AnonymBruker said: Så er man lam fra livet og ned feks bør man ikke få barn? Eller hvis man er døv? Gikk i klasse med en som hadde to døve foreldre, hennes ve og vel kom alltid først og hun har blitt en fantastisk dame som nå hjelper familier i samme situasjon. Har en venn som ble lam og ble sittende i rullestol, han har fått to barn og deres ve og vel kommer også først. Det er forskjell på å ha fysiske og psykiske utfordringer, samt hva slags fysiske skader den har. Anonymkode: 2718d...48c Trengte disse foreldrene BPA? Det er det det er snakk om i denne tråden. Foreldre som trenger praktisk bistand fra det offentlige, for å ta vare på barna sine. Jeg mener altså at man ikke bør få barn om man vet at man med stor sikkerhet vil komme til å trenge denne typen hjelp fra det offentlige, for å få det til å gå rundt. Anonymkode: 604a8...d4b 44
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 Just now, AnonymBruker said: Så da mener du det samme om aleneforeldre da? De som har 100% omsorg hvor den andre forelderen er helt ute av bildet. For ofte er jo den ene parten frisk og den andre har er handikap, feks sitter i rullestol. Det blir jo det samme, de er jo også bare en person. Anonymkode: 2718d...48c I prinsippet, ja. Jeg ville aldri ha blitt aleneforelder planlagt, men noen har energien og nettverket til å klare det. Sånn blir det for funksjonshemmete også - noen klarer det, gjerne med hjelp fra familie og øvrig nettverk. Anonymkode: 604a8...d4b 9
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trengte disse foreldrene BPA? Det er det det er snakk om i denne tråden. Foreldre som trenger praktisk bistand fra det offentlige, for å ta vare på barna sine. Jeg mener altså at man ikke bør få barn om man vet at man med stor sikkerhet vil komme til å trenge denne typen hjelp fra det offentlige, for å få det til å gå rundt. Anonymkode: 604a8...d4b Ja, bla da den friske forelderen sengeliggende i en lenger periode (4 måneder). Hun med døve foreldre hadde en tolk (i mangel på fagbegrep her) på dagtid fra hun var veldig liten slik at hun skulle lære å uttale seg ord riktig + kommunisere med foreldrene sine. Anonymkode: 2718d...48c 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 47 minutter siden, AnonymBruker said: Så er man lam fra livet og ned feks bør man ikke få barn? Eller hvis man er døv? Gikk i klasse med en som hadde to døve foreldre, hennes ve og vel kom alltid først og hun har blitt en fantastisk dame som nå hjelper familier i samme situasjon. Har en venn som ble lam og ble sittende i rullestol, han har fått to barn og deres ve og vel kommer også først. Det er forskjell på å ha fysiske og psykiske utfordringer, samt hva slags fysiske skader den har. Anonymkode: 2718d...48c Barn av døve foreldre burde virkelig ikke være et problem. Verre er det når man gir barnet et navn som er helt absurd, istedenfor et navn som «Beate». Anonymkode: c4623...7b9 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Trengte disse foreldrene BPA? Det er det det er snakk om i denne tråden. Foreldre som trenger praktisk bistand fra det offentlige, for å ta vare på barna sine. Jeg mener altså at man ikke bør få barn om man vet at man med stor sikkerhet vil komme til å trenge denne typen hjelp fra det offentlige, for å få det til å gå rundt. Anonymkode: 604a8...d4b Bufdir er uenig. – Det er i utgangspunktet ingen sammenheng mellom assistansebehov og omsorgsevne, ifølge divisjonsdirektør Kjetil Ostling i Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet. Han sier klart fra at barnevernet skal behandle foreldre med funksjonsnedsettelser akkurat som andre foreldre. https://www.handikapnytt.no/bufdir-ingen-sammenheng-mellom-assistansebehov-og-omsorgsevne/ Vi kan ikke ha det slik at foreldre risikerer å bli meldt til barnevernet fordi de trenger praktisk hjelp i hverdagen. De kan da være like gode foreldre som funksjonsfriske for det. Anonymkode: ee126...12a 14
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 Skal si dere en ting! Det er nok av foreldre som er fysisk og psykisk bra men sprengt i topplokket for det og aldri skulle hatt barn.Og de som har fysiske eller psykiske ting som er 100ganger bedre egnet som foreldre! Anonymkode: 1ec01...1e3 14
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #16 Skrevet 19. oktober 2020 Kommunene truer bed barnevernet for å spare penger. For å hjelpe barn som bor med biologiske foreldre må kommunen bruke egne ressurser. For å hjelpe barna som ble tatt av barnevernet får kommunene ubegrenset økonomisk støtte fra staten. Slik fungerer systemet. Anonymkode: 0631c...962 8
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #17 Skrevet 19. oktober 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg synes ikke man skal få barn når man vet at man ikke vil være i stand til å ta vare på det på en god måte. Anonymkode: 604a8...d4b Hele verden kjemper for å støtte funkjonshemmede mennesker med å få livet som alle andre. Og bare Norge kjemper for det motsatte. Anonymkode: 0631c...962 9
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #18 Skrevet 19. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hele verden kjemper for å støtte funkjonshemmede mennesker med å få livet som alle andre. Og bare Norge kjemper for det motsatte. Anonymkode: 0631c...962 Når situasjonen er slik at norske myndigheter vil gjerne kastrere personer med Down Syndrome, true med å ta barna eller ta barna fra funksjonshemmede og nesten systematisk fjerne barn fra familier med innvandrerbakgrunn (og sørge for at barna glemmer sine morsmål, kultur og religion) så begynner man jo lure på om det er så stor forskjell mellom ideologiene i nazi-Tyskland på 30-tallet og Norge 80-90 år senere. Anonymkode: 7726a...f30 7
Pipaluk Skrevet 19. oktober 2020 #19 Skrevet 19. oktober 2020 (endret) Jeg synes dette med personlig assistent for å være forelder ikke er ubetinget positivt. Det stiller seg annerledes om man blir funksjonshemmet _etter_ å blitt mor. Når en funksjonshemmet forelder velger å gå inn i en foreldrerolle så synes jeg blir feil, om BPA er avgjørende for at det skal fungere Jeg husker et innlegg fra en funksjonshemmet mor som hadde BPA nesten 24/7, som klaget over at hun ikke hadde nok assistenttimer til å være alene med sønnen sin. Hun kunne ikke løfte han opp, om ikke mannen var hjemme så måtte hun bruke assistentene for å hjelpe sønnen med påkledning,mating og bleieskift. Hun måtte bruke egne BPA-timer til sønnens behov, slik at mannen måtte hjelpe henne med kveldsstellet. Og hva med de som ikke har barn og familie? De har ofte ikke mange timer de heller. Skal da de som velger å stifte familie får flere timer? Endret 20. oktober 2020 av Pipaluk 22
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #20 Skrevet 19. oktober 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, jeg mener at man ikke skal legge opp til en situasjon som forelder der det er behov for hjelp fra noen utenfor familien. Det er tøft nok å være forelder for folk som er mentalt og fysisk friske og har friske barn. Så når du velger å få barn med dårlige forutsetninger i utgangspunktet, da må du rett og slett ta konsekvensene når det går dårlig. Det er i mange tilfeller bortimot 100% forutsigbart. Anonymkode: 604a8...d4b Dette er utrolig trist. Jeg regner med du er farget at samfunnet du lever i. Mennesker har alltid vært avhengig av andre mennesker for å oppfostre barn, fra vi begynte å stå på to bein til i dag. Vi skal ikke langt tilbake i tid før det var normen at man var sammen om å hjelpe hverandre med barna i hverdagen. Men i 2020, det kyniske individsamfunnet, da reagerer folk med sjokk om det er forventet at andre skal hjelpe til. Folk vegrer seg for å få barn pga. dette. Spesielt folk med historikk innen psykisk helse, selv om man er blitt frisk. Man vet aldri hvordan sinnet trigges av å gå gravid, føde og plutselig ha et barn. Kjempeskummelt når man på forhånd har fått beskjed om at "dette er dere alene om". Har du forresten samme innstilling til folk som blir syke etter de har fått barn? Eller friske foreldre som forblir friske, men får veldig syke barn? Eller er det bare folk som har historikk med sykdom som ikke fortjener hjelp? Anonymkode: bb6dc...b99 9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå