Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har eksamen den 11.11 og 17.11

problemet er jeg ikke mester matte! Jeg føler meg dum og dette gir meg så angst å ikke bestå 

pga angsten he jeg ikke klart å gå gjennom alt enda, ting jeg har øvd på setter seg ikke

tror dere jeg står om jeg øver 8-9 timer frem til eksamen? 
har dere noen tips ?

jeg blir glad for 2, kjempeglad om jeg klarer 3

Anonymkode: 1242f...9e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok, du trenger rett og slett ny instilling - det er ingenting som heter å være for dum for matte, men det går an å ha øvd for lite. Ofte fører dette til matteangst, som du har fått, som gir sperrer for ny læring. Så du må finne ut hvordan du kan kose deg med matten. Jeg tuller ikke, kjøp inn sjokolade, sett på digg musikk, og gjør noe du liker mellom oppgavene. Mulig en privatlærer ville hjulpet også.

Det som er bra for deg er at privatisteksamen i år følger gammel timeplan, derfor kan du gjøre gamle eksamensoppgaver. Der vil du se at de samme temaene går igjen fra år til år, og noe gjentar seg fra 1p til 2p.

https://www.matematikk.net/side/Eksamensoppgaver her finner du eksamensoppgaver og løsningsforslag. Velg deg en eksamen i 1P først feks. Gjør del 1 uten hjelpemidler og del 2 med. Ikke forvent å få til noe første gang, målet er å prøve noe på hver oppgave, evnt gjette. Hvertfall på del 1. På del 2 skal du trolig bruke excel eller geogebra, prøv deg frem med hjelpemidlene. Let i boka etter tips. Godta at du nå bruker tid uten å få til mye. Det er en del av planen. 

Og så ser du på løsningsforslag. Ikke skriv det av, forsøk å skjønne det. Legg bort løsningsforslaget, og forsøk å gjøre de oppgavene du forsto i løsningsforslaget en gang til. Uten å se på. Nå vil du få til mer, om du så må åpne løsningsforslaget på nytt! Det er ok å hoppe over en oppgavetype eller to, feks likninger.

Husk at på del 2 kan du ha med ganle løsningsforslag feks, så du får mye igjen av å jobbe med de!

Om du ikke forstår et løsningsforslag er det bare å spørre her :) lykke til!

Hilsen P-mattelærer på VGS

Anonymkode: ddfd4...b9d

• Liker 11
Skrevet

Det kan være du bruker mer enn 8-9 timer på metoden min, men jeg tror ikke 8-9 timer panisk lesning i boka uten en plan vil få deg til å bestå. Det har du vel merket selv også? P-matte krever selvtillit og erfaring mer enn det krever mattekunnskaper. Du må kjenne igjen ulike typer oppgaver og tørre å prøve deg frem hvis du ikke er sikker. Og det krever litt tid når man har matteangst. Men jeg kan love at gamle eksamensoppgaver er verdt tida di.

Et ekstra tips: pass på at du forstår funksjonsoppgavene på del 2. De kommer i 1P og 2P; er ganske like mellom fagene og fra år til år, og er mye poeng! Har du.med løsningsforslag og forstår hvordan slike oppgaver bygges opp, så får du mye enkle poeng :)

• Liker 4
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan være du bruker mer enn 8-9 timer på metoden min, men jeg tror ikke 8-9 timer panisk lesning i boka uten en plan vil få deg til å bestå. Det har du vel merket selv også? P-matte krever selvtillit og erfaring mer enn det krever mattekunnskaper. Du må kjenne igjen ulike typer oppgaver og tørre å prøve deg frem hvis du ikke er sikker. Og det krever litt tid når man har matteangst. Men jeg kan love at gamle eksamensoppgaver er verdt tida di.

Et ekstra tips: pass på at du forstår funksjonsoppgavene på del 2. De kommer i 1P og 2P; er ganske like mellom fagene og fra år til år, og er mye poeng! Har du.med løsningsforslag og forstår hvordan slike oppgaver bygges opp, så får du mye enkle poeng :)

Tusentakk for at du tok deg tid til å svare! :) 

jeg har sett på de eksamen så var i år, det at jeg kan ta de med meg på del 2 kom jeg ikke på! Det var kjempe godt tips! :) 

Jeg sliter også med at glemmer veldig enkle ting når jeg har panikk. Jeg har en time utvidet tid på eksamen det hjelper litt på. Jeg forstår ikke hvordan andre blir så raskt ferdig 😳

planen min frem til eksamen, øve 3-4 timer gå en tur, øve.

koble av Med serier på kvelden..

ja jeg tror at følelsen av å føle at dette er noe jeg ikke mestrer har gjort at det er vanskelig å bare hoppe i det. Men så for jeg angst av å ikke å øve så er egentlig like langt 🤦🏻‍♀️

Skrevet

Må en bruke geogebra, eller kan en ta alt med penn og papir? 

Anonymkode: fb168...b0d

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må bruke geogebra. Kan ikke skrive inn en formel med penn og papir og forvente at den hopper opp..

Anonymkode: e06d1...d2e

• Liker 2
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke penn og papir, men du vil miste mange poeng på å ikke bruke geogebra eller et annet tilsvarende program. Som du ser i sensorveiledninga til tidligere gitte eksamener kan et riktig svar på en oppgave gi f.eks 3 poeng. Riktig svar uten geogebra/graftegner vil gi max 1 poeng. For eksempel. Ikke for å ta motet fra deg men du skulle nok startet øving for lenge siden, geogebra må man lære seg å mestre, og matte generelt er et modningsfag. Jeg tok matte 2p-y i vår. Jeg jobbet jevnt og trutt fra nyttår til eksamen 19.mai, altså nesten 5 mnd, ca 20 timer i uka i snitt, hadde også norsk så hadde ikke tid til mer. Målet var bare å bestå, men jeg fikk faktisk 4. Hadde jeg startet matteøvingen allerede i august i fjor ser jeg ikke bort fra at jeg kunne klart å jobbe fram en 6’er, fordi matte må modnes i hodet. Hadde ikke hatt matte på 15 år før jeg tok påbygg. Som en generell regel er 14-15 poeng grensa for å bestå, så det er bare å brette opp armene og øve. Øve, øve øve. Prøv ask privatist, de har gode videoer. Sørg for å skrive ryddig og utfyllende på eksamen, forklar HVA du gjør, og HVORFOR du gjør slik og slik. Hvordan du kommuniserer matte har mye å si for karakteren, spesielt om du ligger på grensa mellom stryk/bestått. Løs gamle eksamenssett, se løsningsforslag på matematikk.net eller hva siden heter. Øv på å disponere tida, 5 timer går FORT. Hopp over det du ikke får til, gjør de du mestrer, gjør de riktig, så går du tilbake til de du ikke mestrer om du har tid. Lykke til.

Anonymkode: 2f412...3d2

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan bruke penn og papir, men du vil miste mange poeng på å ikke bruke geogebra eller et annet tilsvarende program. Som du ser i sensorveiledninga til tidligere gitte eksamener kan et riktig svar på en oppgave gi f.eks 3 poeng. Riktig svar uten geogebra/graftegner vil gi max 1 poeng. For eksempel. Ikke for å ta motet fra deg men du skulle nok startet øving for lenge siden, geogebra må man lære seg å mestre, og matte generelt er et modningsfag. Jeg tok matte 2p-y i vår. Jeg jobbet jevnt og trutt fra nyttår til eksamen 19.mai, altså nesten 5 mnd, ca 20 timer i uka i snitt, hadde også norsk så hadde ikke tid til mer. Målet var bare å bestå, men jeg fikk faktisk 4. Hadde jeg startet matteøvingen allerede i august i fjor ser jeg ikke bort fra at jeg kunne klart å jobbe fram en 6’er, fordi matte må modnes i hodet. Hadde ikke hatt matte på 15 år før jeg tok påbygg. Som en generell regel er 14-15 poeng grensa for å bestå, så det er bare å brette opp armene og øve. Øve, øve øve. Prøv ask privatist, de har gode videoer. Sørg for å skrive ryddig og utfyllende på eksamen, forklar HVA du gjør, og HVORFOR du gjør slik og slik. Hvordan du kommuniserer matte har mye å si for karakteren, spesielt om du ligger på grensa mellom stryk/bestått. Løs gamle eksamenssett, se løsningsforslag på matematikk.net eller hva siden heter. Øv på å disponere tida, 5 timer går FORT. Hopp over det du ikke får til, gjør de du mestrer, gjør de riktig, så går du tilbake til de du ikke mestrer om du har tid. Lykke til.

Det er ikke mulig å gjøre oppgaver på 2p eksamen som skal gjøres i geogebra for hånd. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har eksamen den 11.11 og 17.11

problemet er jeg ikke mester matte! Jeg føler meg dum og dette gir meg så angst å ikke bestå 

pga angsten he jeg ikke klart å gå gjennom alt enda, ting jeg har øvd på setter seg ikke

tror dere jeg står om jeg øver 8-9 timer frem til eksamen? 
har dere noen tips ?

jeg blir glad for 2, kjempeglad om jeg klarer 3

Jeg ligger på 1/2 klassenivå i matte😭 er 16

Skrevet
4 minutter siden, Tass23463 skrev:

Jeg ligger på 1/2 klassenivå i matte😭 er 16

Samme her, og jeg er 36 🙈 HATER det.

Anonymkode: 2d365...df6

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Samme her, og jeg er 36 🙈 HATER det.

Anonymkode: 2d365...df6

Jeg Har dyskalkuli.

kanskje du skulle sjekket deg for det hvis det er et problem?😊

Skrevet
25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts men skal og ta 2p matta nå. Har r2 fra før, men kunne ikke bruke denne til generell studiekompetanse, så matta er ikke jeg redd for. Er bare vandt med å få grafene på kalkulatoren og tegne dem selv på eksamen. 

Blir man virkelig trukket i poeng for å ikke tegne de digitalt men tegne dem selv? 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke mulig å gjøre oppgaver på 2p eksamen som skal gjøres i geogebra for hånd. 

Nei, men du kan oppgi formler eller tegne grafene i et kordinatsystem, og likevel få riktig svar, men du får max 1 poeng, der du kunne fått 3-4 poeng ved å bruke geogebra.

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ikke ts men skal og ta 2p matta nå. Har r2 fra før, men kunne ikke bruke denne til generell studiekompetanse, så matta er ikke jeg redd for. Er bare vandt med å få grafene på kalkulatoren og tegne dem selv på eksamen. 

Blir man virkelig trukket i poeng for å ikke tegne de digitalt men tegne dem selv? 

Ja, det blir du. Sjekk sensorveiledninga, ligger på udir.

Skrevet

Lær dere geogebra! Seriøst, jeg hjelper gjerne her med skjermbilder etc. Det er ikke vanskelig! Det er uvant, men geogebraoppgavene er nesten like hvert år i både 2p og 1p. Det er verdt å lære seg, mye poeng!

Så gjør det, og ta med supergodt godteri etc på eksamen som kanskje kan hjelpe litt når hjernen skrur seg av. Skjer det må du prøve å finne en teknikk for å skru den på igjen. Du er ikke dum når alt låser seg - det er en helt vanlig reaksjon på frykt - det er veldig upraktisk å vurdere grundig hva man skal gjøre hvis du plutselig har en tiger 1m unna - da skal man reagere instinktivr. Det er bare ikke like praktisk å flykte når man tar eksamen, men det kan hjelpe å vite at det ikke skjer fordi noe er galt med deg.

Tilbake til geogebra: det dere må kunne er:

-skrive inn funksjonen (du kan skrive den eksakt sånn den står skrevet rett inn i kommandolinja: f (x) = osv - men komma må byttes ut med punktum, og "opphøyd i" fås ved å skrive ^. Pass på at alle minuser er med. )

På noen oppgaver er det bedre å bruke "funksjon start slutt-kommando", men om du ikke skjønner den er det jeg skrev over alltid nest best

- du må kunne finne en gitt x eller y verdi utfra en annen verdi. Her er det letteste å bare skrive i kommandolinja feks x=4, eller y=200 (utfra hva oppgaven gir deg av info). Og så må du finne knappen for skjæringspunkt (google skjæringspunkt geogebra) og trykk på linja og grafen. Svar hva svaret betyr (ikke svar " når x er 4 er y=40", svar utfra hva y er, for eksempel "etter 4 år hadde johan fanget 40 laks" hvis det var oppgaven)

-du må kunne finne toppunktet eller bunnpunktet (igjen google toppunkt geogebra), trykk på grafen, så kommer automatisk alle toppunkt og bunnpunkt opp. 

De kan også spørre om vekst, men det over er lettest å lære først, og lett å kjenne igjen i oppgaver!

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusentakk for at du tok deg tid til å svare! :) 

jeg har sett på de eksamen så var i år, det at jeg kan ta de med meg på del 2 kom jeg ikke på! Det var kjempe godt tips! :) 

Jeg sliter også med at glemmer veldig enkle ting når jeg har panikk. Jeg har en time utvidet tid på eksamen det hjelper litt på. Jeg forstår ikke hvordan andre blir så raskt ferdig 😳

planen min frem til eksamen, øve 3-4 timer gå en tur, øve.

koble av Med serier på kvelden..

ja jeg tror at følelsen av å føle at dette er noe jeg ikke mestrer har gjort at det er vanskelig å bare hoppe i det. Men så for jeg angst av å ikke å øve så er egentlig like langt 🤦🏻‍♀️

Det høres ut som en god plan! Jeg har trua, ikke gi opp :) tenk at du ikke har noe å tape - om du gir opp nå og ikke tar de består du hvertfall ikke! Om det låser seg helt, så går du videre til neste oppgave! Som forklart over er det ikke rart at andre som ikke har panikk bruker kortere tid, det er helt naturlig!

Ikke tenk på alt du ikke får til og alt som gjør det vanskeligere for deg - det er jo ikke din feil at du har det sånn, men det er likevel ditt valg om du vil "gjemme deg bak det " eller bite tenna sammen og heller gjøre så godt du kan og øve på det samme 10 ganger om det er det som skal til.

Jeg ville lært meg funksjoner i geogebra, hatt med oversikt over kommandoer i geogebra til det + excelkommandoer til økonomi i 1P. 

Til del 1 ville jeg passet på at jeg hvertfall kunne regnerekkefølge, basic prosentregning (kommer i begge fagene , velg om du vil pugge formler eller lære blokkmetoden) og forholdsregning/veien om 1 (også her er det lov å tegne!)

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

R2 er jo mye mer avansert enn 2p. Må man virkelig ta 2p selv om man har R2? Trodde det var slik at 1 og 2p er minimum, men om man har tatt mer avansert matematikk, så er matematikkravet dekket.

Anonymkode: 291e5...b9a

Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Det høres ut som en god plan! Jeg har trua, ikke gi opp :) tenk at du ikke har noe å tape - om du gir opp nå og ikke tar de består du hvertfall ikke! Om det låser seg helt, så går du videre til neste oppgave! Som forklart over er det ikke rart at andre som ikke har panikk bruker kortere tid, det er helt naturlig!

Ikke tenk på alt du ikke får til og alt som gjør det vanskeligere for deg - det er jo ikke din feil at du har det sånn, men det er likevel ditt valg om du vil "gjemme deg bak det " eller bite tenna sammen og heller gjøre så godt du kan og øve på det samme 10 ganger om det er det som skal til.

Jeg ville lært meg funksjoner i geogebra, hatt med oversikt over kommandoer i geogebra til det + excelkommandoer til økonomi i 1P. 

Til del 1 ville jeg passet på at jeg hvertfall kunne regnerekkefølge, basic prosentregning (kommer i begge fagene , velg om du vil pugge formler eller lære blokkmetoden) og forholdsregning/veien om 1 (også her er det lov å tegne!)

Igjen Tusentakk for at du gidder å svare :) 

jeg skal lage meg en oversikt over kommandoer på geogebra som jeg lagrer på pcn 😃 

Når jeg fryser til så er det bare å følge det jeg har notert..  

Det er egentlig ikke så mange oppgaver som må til for å stå, det er litt betryggende 😊

Skrevet

Hva slags matte er det på fagskolenivå?

Det er hvisnok ikke så avansert men jeg kom meg så vidt igjennom det

Anonymkode: c6c3e...610

Skrevet

Det er lenge igjen til eksamen fortsatt :) øv på gamle eksamens oppgaver og gjør alle oppgavene i boka 1 gamg på kortest mulig tid. Finn ut av hva det er du trenger å virkelig øve på. Det finnes masse sider til gid hjelp via i internett. 

om du står fast kan du gjerne kontakte meg så kan jg sende utregning på forum på pm eller på facebook. Jeg kan også anbefale et leksekurs firma noen jeg kjenner har startet opp som egentlig er for høyskolestudenter. Matte er enkelt når du har fått et system :) 

Anonymkode: 6121d...ade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...