Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn er litt over 2år. H*n oppleves å være ganske hyper og aktiv. Aktiv er jo ikke noe gale, h*n er jo bare et barn som skal utforske. Men denne hyper-delen blir veldig mye. Skriker, hyler, kaster ting osv. Vi forsøker å være konsekvent på grensesetting. Informerer barnet om hvordan det skal oppføre seg. Feks «nå må du sitte i ro i stolen», «du må sette koppen forsiktig på bordet», «du må ikke kaste lekene, de blir ødelagt» osv. Prøver å få sagt dette i forkant av situasjoner og påminner det samme som en slags «advarsel» hvis det ikke blir fulgt. Skjer det igjen informerer vi om det samme og feks «kaster du leken må mamma ta den vekk». Hvis det går så langt og leken tas vekk blir selvsagt barnet forferdelig sint. Forståelig nok. Vi prøver å bekrefte følelsene til barnet og vise at vi forstår. Feks «jeg ser du ble sint nå, det forstår jeg. Du hadde så lyst å leke med den bilen. Den tok mamma vekk fordi du kastet den. Du får den tilbake snart». Barnet et stort sett fortsatt sint, men vi holder på planen.

Føler likevel at dette skjer «hele tiden» hjemme. Selv om vi forsøker å være konsekvent. Forsøker å unngå «nei» og «ikke». Prøver å forklare barnet hvilke forventninger vi har og hvordan barnet skal oppføre seg riktig. 

Er det noen som har samme erfaring og har tips? Forstår at dette sikkert «bare» er trassalder. Men opplever at dette tar mye av dagene til barnet. 

Anonymkode: 324ad...e13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt normalt, og er akkurar sånn her i heimen også. Men det å "kjefte" I forkant, som å si at "nå må du huske at du ikke har lov til sånn og sånn", virker mot sin hensikt. Så det gjør vi ikke. 

Jeg synes "How to talk so little kids will listen, and listen so little kids will talk" var ganske nyttig. Dvs, i enkelte situasjoner er det jo ingenting som hjelper, men i noen situasjoner har jeg hatt utbytte av teknikkene derfra. 

Anonymkode: 38919...425

Gjest WhisperingWind
Skrevet

Høres helt normal ut. Er en grunn til at det kalles "the terrible two" aka trassalder.

Min hadde en sånn periode. Det gikk over. Og kom tilbake. Og forsvant. Og sånn holder det vel på til han er 20😃😂

Skrevet

Har barnet språk? 

Anonymkode: 8153a...649

Skrevet

Vår yngste holder også på sånn. Han ble to i slutten av august. Av erfaring fra de to storesøsknene går dette over etterhvert. Men det er slitsomt når det står på 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...