AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Hei, ser på et billigere alternativ til å leie leilighet og har funnet et alternativ som er rom i bofellesskap. Fant noe som lå greit til i forhold til avstand til universitetet og sentrum for en rimelig sum, 5000, altså halvparten av en toroms i samme område. Eneste ulempe er at det betyr å dele bad, lite kjøkken og liten stue med 3 andre. Fordelen var at det var skikkelig lås på rommene i motsetning til andre steder jeg har sett på. Er det levelig å bo med 3 fremmede og dele på et bad og et lite kjøkken? Anonymkode: a9bc5...847
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Ja hvis dere har samme døgnrytme, er like hygieniske, liker å feste like lite eller mye. Anonymkode: 870c8...e28 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Det kommer naturligvis veldig an på de du bor sammen med. Det kan gå helt utmerket, og det kan bli en prøvelse. Anonymkode: 02de1...ffa 3
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Skal bare meddele en liten recap av natten min i kollektiv 20-00: noen andre i bygget hadde fest 02: en i kollektivet kom hjem fra fest og begynte å lage mat (masse slenging med skapdører) 03: en i kollektivet får besøk av en "venn" og setter på litt stemningsmusikk. Da sender jeg melding til hun og ber om å skru ned, men det er fremdeles litt støy i form av ut og inn av badet som holder meg våken 04: vennen drar, jeg får endelig sovet uten å våkne opp hvert 15. minutt Om jeg hadde hatt økonomien til å bo for meg selv så ville jeg uten tvil gjort det. Jeg gruer meg allerede til eksamensperioden og risikoen med å få en dårlig natts søvn før jeg må prestere Anonymkode: bb99a...fc9 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja hvis dere har samme døgnrytme, er like hygieniske, liker å feste like lite eller mye. Anonymkode: 870c8...e28 Vet dessverre ingenting om eventuelle andre som skal flytte inn. Huseier sa han nylig hadde innredet rom, satt inn nye hvitevarer og satt lås på dørene, er visst nettopp kommet på markedet. Jeg kan fort bli den første. Anonymkode: a9bc5...847
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg var heldig med det kollektivet jeg bodde i en periode. Eneste «festen» var vors før de dro på byen. Alle ryddet og vasket etter seg. Anonymkode: 4624a...ae5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal bare meddele en liten recap av natten min i kollektiv 20-00: noen andre i bygget hadde fest 02: en i kollektivet kom hjem fra fest og begynte å lage mat (masse slenging med skapdører) 03: en i kollektivet får besøk av en "venn" og setter på litt stemningsmusikk. Da sender jeg melding til hun og ber om å skru ned, men det er fremdeles litt støy i form av ut og inn av badet som holder meg våken 04: vennen drar, jeg får endelig sovet uten å våkne opp hvert 15. minutt Om jeg hadde hatt økonomien til å bo for meg selv så ville jeg uten tvil gjort det. Jeg gruer meg allerede til eksamensperioden og risikoen med å få en dårlig natts søvn før jeg må prestere Anonymkode: bb99a...fc9 Ser den men har heller ikke økonomi til å leie 2-roms, de går som regel for 10000 her i byen og det blir litt mye for en student. Er i ferd med å flytte fra samboer (nå ex) så leilighet blir for dyrt på egenhånd. Anonymkode: a9bc5...847
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 Det er svært få tilfeller hvor et kollektiv ender godt. Både jeg og alle jeg kjenner som har bodd slik har hatet det. Vi har endt opp med å fått frastjålet eiendeler (selv om vi har låst det inn på våre egne rom), ingen andre enn deg selv må vaske og rydde hele tiden, kjøkkenet ser alltid ut som en søppeldynge, badet er alltid skittent og ekkelt. Folk stjeler maten din, folk ødelegger tingene dine, det er umulig å sove, folk tar ALDRI hensyn. Det blir alltid invitert over ukjente mennesker til alle døgnets tider, ender opp med at du ser ukjente menns peniser hver lørdagskveld når du står opp for å gå på do. Det er sexlyder hele tiden, det er musikk hele tiden. Det er krangling hele tiden. Er dere venner når dere flytter sammen er dere uvenner og hater hverandre når dere flytter fra hverandre. Jeg har mista 2 gode bestevenner på denne måten, venner jeg hadde kjent fra barneskolen som bare ble totalt ødelagt etter å ha bodd sammen et år på universitetet. Jeg sier bare det at jeg aldri i mitt liv kommer til å bo med andre mennesker igjen noen sinne. Da flytter jeg heller lengre ut på landet for å bo billigere alene... Anonymkode: 4d69e...c17
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Mange morsomme svar her inne, haha. Jeg har bodd i kollektiv i over 5 år. Vask og rydd etter deg, ta hensyn, vær grei. Så må du tåle andres vaner og uvaner. Jeg var så lite hjemme da jeg var student at det var ikke et stort problem. Var stort sett bare hjemme for å sove, dusje og lage mat. Anonymkode: a8336...1de 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange morsomme svar her inne, haha. Jeg har bodd i kollektiv i over 5 år. Vask og rydd etter deg, ta hensyn, vær grei. Så må du tåle andres vaner og uvaner. Jeg var så lite hjemme da jeg var student at det var ikke et stort problem. Var stort sett bare hjemme for å sove, dusje og lage mat. Anonymkode: a8336...1de Så lenge det går bra ja. Er bare bekymret for hva slags folk huseier blir å slippe inn med tanke på at det er "lavsesong" nå. Plutselig bor jeg med 3 polske arbeidere. Hadde nok vært lettere å få et skikkelig kollektiv med bare andre studenter som er ordentlige i sommer. Anonymkode: a9bc5...847
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Vet dessverre ingenting om eventuelle andre som skal flytte inn. Huseier sa han nylig hadde innredet rom, satt inn nye hvitevarer og satt lås på dørene, er visst nettopp kommet på markedet. Jeg kan fort bli den første. Anonymkode: a9bc5...847 Da kan du gjøre lurt i å finne de andre leieboerne selv. Det kan bli vellykket å velge folk fra samme studium og kull som du selv går på, det garanterer til en viss grad at dere er samkjørte. Anonymkode: 02de1...ffa
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da kan du gjøre lurt i å finne de andre leieboerne selv. Det kan bli vellykket å velge folk fra samme studium og kull som du selv går på, det garanterer til en viss grad at dere er samkjørte. Anonymkode: 02de1...ffa Kanskje jeg kan prute på leia mot at jeg finner de resterende som skal bo der? Anonymkode: a9bc5...847
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 Skaffet meg en deltidsjobb og bor for tiden i min egen lille abode på 20 kvadratmeter, fordeler: Jeg kan vaske når jeg vil, og slipper å tenke at det er urettferdig at andre ikke vasker like mye. Jeg liker å ha det i overkant mer rent enn mange andre. Og så slipper jeg ha noe system for å dele på kostnader til vaskemidler/dopapir hvor andre ikke er enig i/vil ta seg til takke med den forferdelige firstprice dorullen. Du hører ikke bråk fordi det er betong-konstruksjon og ikke gammel murbygg med null isolasjon, jeg hørte konstant alt fra fellesarealene/rommene rundt, hører INGENTING nå. Det er deilig! Jeg kan legge meg når jeg vil, ingen høy musikk som spilles sent pga av at noen skal ha forskjellige fester. Jeg kan dusje NÅR JEG VIL. Du aner ikke hvor frustrerende det er å våkne, så er dusjen opptatt og så legger du deg i senga for at person nr. 2 tar badet før deg og da sitter du der en halvtime uten badet... Jeg har måtte gått på universitetet uten å få pusset tennene eller våknet enda tidligere for å få badet. Lage mat når jeg vil. Ovnen er ledig, det er bare jeg som skal bruke den. Kjøleskapet og fryseren er til bare meg, og det er flott. Tro det eller ei men har flere gnager ønsket å lage meg mat når andre også er sulten, tror ikke det er noe sjokk at folk blir sulten på samme tid? Jeg har opplevet at folk har vært så frekk at de har forsynt seg av ting fra skapet mitt (kopper, glass, etc) og sagt dårlige unnskyldninger som "jeg trodde du var ferdig" eller "mora mi tok det over i mitt skap". Det slipper jeg å tenke over når semesteret endrer seg, PS: det var faktisk NORDMENN som var så frekk, alle utvekslingsstudenter jeg har møtt har vært fantastisk mye mer ordentlig enn dem. Er tilfeldig da, skal ikke klandre noen. Prisen? Leie på 7300 kr mnd. Men, med sommerjobb som gjør at jeg tjener ekstra er det så verdt det. Bor i Trondheim hvis det har noe å si og er nabo til City Lade (Obs!), Solsiden og er en 15 minutter fra IKEA Leangen så synes jeg bor relativt godt her. Anonymkode: 8cf32...32c 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mange morsomme svar her inne, haha. Jeg har bodd i kollektiv i over 5 år. Vask og rydd etter deg, ta hensyn, vær grei. Så må du tåle andres vaner og uvaner. Jeg var så lite hjemme da jeg var student at det var ikke et stort problem. Var stort sett bare hjemme for å sove, dusje og lage mat. Anonymkode: a8336...1de Hvor var du resten av tiden, da? 🤔 I et annet kollektiv og brukte bad og kjøkken der, til de resterende leieboernes irritasjon ? Anonymkode: 05cac...90a
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg bor i et kollektiv med 3 andre. Vil si jeg har vært SVÆRT heldig, er ikke vanlig å finne 3 stykker med lik mening om rengjøring, vaskerutiner, når det skal være stille osv. Alle respekterer hverandre. Du kan være heldig eller veldig uheldig, kommer helt an på individene du skal bo med. Finnes mange skrekkhistorier. Anonymkode: 018f0...0d6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #16 Skrevet 18. oktober 2020 Om du ikke har økonomi til å leie leilighet alene, vel, så har du jo ikke noe annet valg enn å dele. Eventuelt skaffe mer penger slik at økonomien tillater bedre boforhold. Eller finn deg en ny kjæreste du kan bli samboer med. Bokollektiv passer for noen, og ikke for andre. Videre er det noen bokollektiv som fungerer bra, og andre som ikke fungerer i det hele tatt. Selv valgte jeg å bo i egen leilighet gjennom hele studietiden og er veldig glad for det. Bodde på hybel med delt kjøkken en sommer og det fungerte greit, men da hadde jeg eget bad. Tror ikke jeg hadde trivdes i bokollektiv over lengre tid. Anonymkode: b63b2...5a8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #17 Skrevet 18. oktober 2020 Kunne aldri bodd med tilfeldige personer jeg ikke kjente fra før. Har bodd i studentboliger med felles kjøkken og bad. Ønsker ikke å leve med andre som fester og bråker i fellesarealene og ikke tar hensyn til andre. Ikke rydder og vasker etter seg. Man må i tilfelle ha felles forståelse for husregler. Anonymkode: 7b5c5...6ae 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 I coronaepidemi og skabbepidemi ville jeg sldri ha valgt å bo med fremmede og delt bad og kjøkken med de. Anonymkode: d8005...114
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #19 Skrevet 19. oktober 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Hvor var du resten av tiden, da? 🤔 I et annet kollektiv og brukte bad og kjøkken der, til de resterende leieboernes irritasjon ? Anonymkode: 05cac...90a Jeg var på universitetet, jobb, trening, foredrag, på besøk hos venner, på byen. Hadde et helt annet energinivå, haha. Anonymkode: a8336...1de
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #20 Skrevet 19. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på universitetet, jobb, trening, foredrag, på besøk hos venner, på byen. Hadde et helt annet energinivå, haha. Anonymkode: a8336...1de Ja da gjelder vel det egentlig bare å finne så billig som mulig rom. Anonymkode: a9bc5...847
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå