Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper noen kan hjelpe en som ikke har peiling og aldri har vært gravid 🙂 😅

Jeg har nå tatt to graviditetstester som er positive. En på fredag og en i dag. Jeg skulle i utgangspunktet hatt mensen ca rundt tirsdag denne uken. Første dagen i min siste mens var 15.sept.

Jeg prøver nå å lese rundt for å forstå hvor langt jeg er på vei. Slik jeg forstår det så telles det på en annen måte enn hva jeg hadde tenkt, og det telles med to uker uten at man egentlig kunne vært befruktet? I følge en kalkulator jeg har forsøkt å bruke så forstår jeg det sånn at jeg er 4 uker på vei + noen dager. Jeg har bare rukket å ha en mensen siden jeg sluttet på p pille så jeg vet ikke eksakt min syklus, men regner da med at den er slik den var for mange år siden før jeg begynte på ppiller, som da var regelmessig. Jeg fikk jo mensen rimelig fort etter jeg sluttet på pilla og.

Jeg sliter nesten med å tro på dette og ønsker å komme meg til tidlig ultratlyd så tidlig som mulig. Har lest på nettet at man kan det allerede fra uke 6 og at man da kan få bekreftet liv/hjertelyd og få eksakt hvor langt man er på vei. Mitt spørsmål er da, vil det si at jeg kan bestille en slik undersøkelse om allerede 2 uker? eller må jeg vente enda 4 uker til, mtp slik man teller ukene og at to av ukene som telles egentlig ikke er mens man er befrukta.? 

Setter pris på all hjelp 🙂

Anonymkode: c0138...c62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hallo, gratulerer 😊 jeg ville tatt utgangspunkt i den menstruasjonen du hadde nå sist og beregnet utifra det, last ned en gravid app på tlf din. Når du er i uke 6 kan du jo bestille en tidlig ultralyd for å bekrefte tidspunktet. Så om det er som du sier at du hadde første dag i siste mens den 15 sept er du ca 4+ et eller annet. Fosteret er derfor to uker gammelt, men man regnet +2 uker likevel. Du kan derfor bestille ultralyd om to uker :)

Så må du også gå på svangerskapskontroll hos lege eller jordmor. Jeg hadde godt utbytte av å dra til jordmor i første graviditet fordi det var så mye jeg lurte på, og de har gjerne litt god tid også. Nå drar jeg kun til legen fordi hun er så hyggelig, og jeg aner ikke hvordan jordmødrene i denne byen er.. 😅

Anonymkode: 9605d...de8

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvis du akkurat har sluttet på p-piller kan det være at det er noen dager usikkert, i forhold til standard 28 dager syklus. Men regn med at du er ca fire uker på vei. Du kan bestille privat ultralyd om rundt ro ukers tid hvis du ønsker. Jeg ville ventet til du er i uke 7, siden du ikke er helt sikker på når du hadde eggløsning. Gratulerer😊

Endret av Nerine_
Skrevet

Jeg glemte også å nevne at jeg tok eggløsningstest søndag 27.september. Så mest sannsynlig har jeg hatt eggløsning 28 eller 29 sept! 🙂 

Anonymkode: c0138...c62

Skrevet

Hadde ventet med tidlig ultralyd til uke 7-8 😊 Får da sett mye mer! 

Neste ultralyd hadde jeg tatt ca uke 12-13. 

OUL fra uke 17 til 19. 

Planlegger å ta ultralyd uke 24-17. 😊 Vil dobbelsjekke kjønn da det har blitt tatt feil tidligere. 

Vil også ta 3D ultralyd i ca uke 30 for bilde 😊

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...