AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg er student, og ansatt som ekstrahjelp i en stor bedrift. Jeg har egentlig ikke faste vakter, men jobber rundt 2-3 vakter i uka (rundt 10-12 timer uka). Jeg har også de siste somrene jobbet 5 uker. Jeg er voksen og har familie, men har naturligvis lyst å jobbe siden jeg ikke akkurat tjener veldig godt som student. Nå er det også slik at jeg trenger også ferie. Når jeg har sommerferie fra studiene, har jeg også et ønske om å ha litt ferie. Her forventer arbeidsgiver 7-8 uker jobbing. Jeg har jobbet 5 uker, og et par andre 4-5 uker, og andre 7-8 uker. De som jobbet 7-8 uker angret veldig. Én uke ferie var altfor lite. Jeg som voksen, med familie ønsker og trenger minst 3 uker ferie på sommeren. Det er det sånn passe forståelse for, derfor er det ansatt noen flere. Det verste er egentlig påske og jul. Her forventes det jobbing i hele ferien. Det er ikke pause fra studiene i påske eller jul. Enten er det eksamen etter feriene eller så er det arbeidskrav. Det er derfor veldig vanskelig å jobbe fullt gjennom påske og jul. Dette surmuler arbeidsgiver over. Jeg har ikke kapasitet til å jobbe mye når jeg studerer fulltid, og det føler jeg er vanskelig å forklare arbeidsgiver. Arbeidsgiver sa ved ansettelse at studier kommer først, så nå føler jeg litt dobbeltmoral fra arbeidsgiver. Anonymkode: 086d2...ba0
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Du er ekstrahjelp og kan takke nei til vakter. Minuset er at du kan bli byttet ut med en ny ekstrahjelp og få mindre vakter. Er derfor de ansetter studenter nettopp fordi de som jobber 100 % skal få tatt ferie. Anonymkode: f01e3...c00 28
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Selvfølgelig blir arbeidsgiver irritert når ferievikaren ikke vil arbeide i ferien 🙄 Anonymkode: 9b491...171 35
Pumpkin88 Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Hun har rett på ferie etter ferieloven. Arbeidsrett er det maaange som ikke kan har jeg sett. hun jobber 2-3 vakter fast hver uke OG jobber hver sommer for å avvikle ferie for andre...Så lenge hun jobber faste vakter så har hun rett på ferie som alle andre.... 8
Knirke Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Hvis du er student er vel dette en midlertidig situasjon? Du får bare bite tennene sammen i de årene det står på. Du er jo heldig som har en jobb, ikke alle studenter som har det. 8
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Skal de som jobber 100% alltid jobbe da? Det blir mer feil. Anonymkode: 31e83...bb4 2
Pumpkin88 Skrevet 18. oktober 2020 #7 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Skal de som jobber 100% alltid jobbe da? Det blir mer feil. Anonymkode: 31e83...bb4.Midlertidlige ansettelser blir misbrukt for MYE. Du kan være student eller HVA som helst. Men, etter LOVEN skal hu ha ferie fordi hun har endt opp med å jobbe fast jevnlig, selvom kontrakten hennes sier noe annet.. Dette er basic arbeidsrett 18
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #8 Skrevet 18. oktober 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig blir arbeidsgiver irritert når ferievikaren ikke vil arbeide i ferien 🙄 Anonymkode: 9b491...171 Hvor står det at ts er ferievikar? 🙄 h*n er ekstrahjelp Anonymkode: 214a9...53c 27
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #9 Skrevet 18. oktober 2020 Saken blir annerledes siden du har barn, men skjønner godt at hun tror og forventer at andre ferievikarer ønsker å jobbe store deler av ferien.. Anonymkode: fe0a9...b6c 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #10 Skrevet 18. oktober 2020 Ferie har du krav på uansett, men det er opp til arbeidsgiver når den avvikles. Jeg vet ikke i hvilken bransje du jobber i, men hvis det er butikk eller restaurantbransjen har jeg FULL forståelse for at han ikke innvilger ferie og fri i jula, da det er den travleste tiden på året. Jeg har også barn, og min arbeidsgiver har vært tydelig på at ingen får ferie hele romjula, men de med barn slipper å jobbe julaften og nyttårsaften. Det er strengt tatt frivillig å jobbe ved siden av studier, og du som ekstrahjelp kan selvfølgelig bare takke nei til vakter du blir tilbudt, men da risikerer du at du ikke lenger blir spurt. Anonymkode: 4c122...940 11
Pumpkin88 Skrevet 18. oktober 2020 #11 Skrevet 18. oktober 2020 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er student, og ansatt som ekstrahjelp i en stor bedrift. Jeg har egentlig ikke faste vakter, men jobber rundt 2-3 vakter i uka (rundt 10-12 timer uka). Jeg har også de siste somrene jobbet 5 uker. Jeg er voksen og har familie, men har naturligvis lyst å jobbe siden jeg ikke akkurat tjener veldig godt som student. Nå er det også slik at jeg trenger også ferie. Når jeg har sommerferie fra studiene, har jeg også et ønske om å ha litt ferie. Her forventer arbeidsgiver 7-8 uker jobbing. Jeg har jobbet 5 uker, og et par andre 4-5 uker, og andre 7-8 uker. De som jobbet 7-8 uker angret veldig. Én uke ferie var altfor lite. Jeg som voksen, med familie ønsker og trenger minst 3 uker ferie på sommeren. Det er det sånn passe forståelse for, derfor er det ansatt noen flere. Det verste er egentlig påske og jul. Her forventes det jobbing i hele ferien. Det er ikke pause fra studiene i påske eller jul. Enten er det eksamen etter feriene eller så er det arbeidskrav. Det er derfor veldig vanskelig å jobbe fullt gjennom påske og jul. Dette surmuler arbeidsgiver over. Jeg har ikke kapasitet til å jobbe mye når jeg studerer fulltid, og det føler jeg er vanskelig å forklare arbeidsgiver. Arbeidsgiver sa ved ansettelse at studier kommer først, så nå føler jeg litt dobbeltmoral fra arbeidsgiver. Anonymkode: 086d2...ba0 Bare stol på meg TS. Du har rett på ferie som alle andre etter lovverket..Har studert arbeidsrett Hvor lenge har du jobbet der forresten? For etter 1 år skal bedriften se over kontrakten din og mest sannsylig har du rett på fast kontrakt nå etter prosenten du faktisk har jobbet. Etter loven da så er du ikke regnet som ekstrahjelp lenger, nettopp fordi du har ENDT opp med å jobbe faste vakter hver uke..Mange arbeidsgivere som misbruker det å ansette «midlertidig»... 5
Bernardette Skrevet 18. oktober 2020 #12 Skrevet 18. oktober 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig blir arbeidsgiver irritert når ferievikaren ikke vil arbeide i ferien 🙄 Anonymkode: 9b491...171 Du er ikke "ferievikar" når du jobber som ekstravakt på tilkalling. 20
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #13 Skrevet 18. oktober 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har også de siste somrene jobbet 5 uker. Men hvis du kun jobber 5 uker i sommerferien har da 3 uker ferie. Man har 5 uker ferie, men kun krav på 3 uker sammenhengende om sommeren. De resterende 2 må tas etter avtale med arbeidsgiver. I julen har ingen krav på ferie, dette må avgjøres fra sted til sted. Anonymkode: 1d8b4...ff0 6
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #14 Skrevet 18. oktober 2020 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig blir arbeidsgiver irritert når ferievikaren ikke vil arbeide i ferien 🙄 Anonymkode: 9b491...171 Jeg er ikke ferievikar. Jeg er ekstrahjelp. Jeg hjelper til ekstra. Selv om studenter jobber mindre, har de en del skolearbeid - og trenger ferie derfra også. Derfor er det ikke så lett jobbe 100% i alle ferier. Anonymkode: 086d2...ba0 12
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #15 Skrevet 18. oktober 2020 32 minutter siden, Pumpkin88 skrev: Bare stol på meg TS. Du har rett på ferie som alle andre etter lovverket..Har studert arbeidsrett Hvor lenge har du jobbet der forresten? For etter 1 år skal bedriften se over kontrakten din og mest sannsylig har du rett på fast kontrakt nå etter prosenten du faktisk har jobbet. Etter loven da så er du ikke regnet som ekstrahjelp lenger, nettopp fordi du har ENDT opp med å jobbe faste vakter hver uke..Mange arbeidsgivere som misbruker det å ansette «midlertidig»... Jobber innenfor helse. Ble ansatt i 2019, så har jobbet i over ett år. Problemet er ikke at jeg ikke får ferie, men arbeidsgiver blir sur. Og da straffes du med å få mindre jobb. Den som jobber mest, får også videre mest jobb. Det er ulempen med å takke nei. Og det er ulempen med at arbeidsgiver forventer 100% jobbing i ferier. Som nevnt er jeg voksen, og før jeg fikk forpliktelser jobbet jeg mye. Da jobbet jeg i ferier. Da jobbet jeg til ukurante tider for at faste ansatte skulle få fri. Ulempen med å ansatte en voksen student er jo at han kanskje ikke er like fleksibel, men med alder følger forhåpentligvis andre goder. Anonymkode: 086d2...ba0 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #16 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg jobbet stort sett i alle ferier, men siste sommeren jeg var student så tok jeg meg 2 uker fri sammenhengende. Det var mine første friuker på sommeren på 6-7 år (jobbet fra jeg var 16), og det var sårt trengt. Etter det har jeg alltid hatt 3 uker, det er helt nødvendig for meg å hente meg inn. Anonymkode: 732ae...e2a 2
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #17 Skrevet 18. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jobber innenfor helse. Ble ansatt i 2019, så har jobbet i over ett år. Problemet er ikke at jeg ikke får ferie, men arbeidsgiver blir sur. Og da straffes du med å få mindre jobb. Den som jobber mest, får også videre mest jobb. Det er ulempen med å takke nei. Og det er ulempen med at arbeidsgiver forventer 100% jobbing i ferier. Som nevnt er jeg voksen, og før jeg fikk forpliktelser jobbet jeg mye. Da jobbet jeg i ferier. Da jobbet jeg til ukurante tider for at faste ansatte skulle få fri. Ulempen med å ansatte en voksen student er jo at han kanskje ikke er like fleksibel, men med alder følger forhåpentligvis andre goder. Anonymkode: 086d2...ba0 Når man ofte takker nei er det selvsagt at man spør de som har størst sannsynlighet for å svare ja, først. Helt logisk. Du bør sende mld/skrive deg opp som tilgjengelig de dagene du vil jobbe vertfall😊 Da blir kabalen så mye lettere å få til å gå opp for arbeidsgiver eller evt vaktansvarlig v/sykdom. Anonymkode: fe0a9...b6c 4
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #18 Skrevet 18. oktober 2020 40 minutter siden, Pumpkin88 skrev: Bare stol på meg TS. Du har rett på ferie som alle andre etter lovverket..Har studert arbeidsrett Hvor lenge har du jobbet der forresten? For etter 1 år skal bedriften se over kontrakten din og mest sannsylig har du rett på fast kontrakt nå etter prosenten du faktisk har jobbet. Etter loven da så er du ikke regnet som ekstrahjelp lenger, nettopp fordi du har ENDT opp med å jobbe faste vakter hver uke..Mange arbeidsgivere som misbruker det å ansette «midlertidig»... Tviler på du har studert arbeidsrett siden du åpenbart ikke har kontroll på ferieloven 😂 Anonymkode: 9b491...171 7
Pumpkin88 Skrevet 18. oktober 2020 #19 Skrevet 18. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber innenfor helse. Ble ansatt i 2019, så har jobbet i over ett år. Problemet er ikke at jeg ikke får ferie, men arbeidsgiver blir sur. Og da straffes du med å få mindre jobb. Den som jobber mest, får også videre mest jobb. Det er ulempen med å takke nei. Og det er ulempen med at arbeidsgiver forventer 100% jobbing i ferier. Som nevnt er jeg voksen, og før jeg fikk forpliktelser jobbet jeg mye. Da jobbet jeg i ferier. Da jobbet jeg til ukurante tider for at faste ansatte skulle få fri. Ulempen med å ansatte en voksen student er jo at han kanskje ikke er like fleksibel, men med alder følger forhåpentligvis andre goder. Anonymkode: 086d2...ba0 Vell, skjønner problemet ditt. Finnes alt for mange dårlige sjefer der ute som driter i lovverket, dessverre.. Bare søk om ferie og la h*n bli sur, om du kjenner du trenger ferie så bør du ta ut det. Eventuelt søke ny jobb i ferien og finne et sted som respekterer deg og loven. Mye av årsaken til at arbeidslivet for mange blir et helvete er fordi vi finner oss i for mye. Jeg og mange av mine tidligere kolleger ble også behandlet dårlig, og regler ikke fulgt. Jeg jobber ikke der mer og glad for det.. Om mulig kan du gå over vedkommende. Snakke med tillitsvalgt mm og forklare situasjonen.
Pumpkin88 Skrevet 18. oktober 2020 #20 Skrevet 18. oktober 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man ofte takker nei er det selvsagt at man spør de som har størst sannsynlighet for å svare ja, først. Helt logisk. Du bør sende mld/skrive deg opp som tilgjengelig de dagene du vil jobbe vertfall😊 Da blir kabalen så mye lettere å få til å gå opp for arbeidsgiver eller evt vaktansvarlig v/sykdom. Anonymkode: fe0a9...b6c Hun takker ikke ofte nei...hun jobber fast 2-3 dager i uken og jobber hver sommer. Da er det LOGISK at hun har rett på en ferie som loven tilsier. Dette er en voksen student som selvfølgelig forstår at hun skal si når hun KAN jobbe utover det hun allerede jobber fast. Dette gjelder ferie.... 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå