AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #1 Skrevet 18. oktober 2020 Etter å ha arvet mye greier både fra ugift eldre slektning pluss etter flere samboerskap har ting hopet seg i huset. Jeg savner hjelp, men det er på en måte litt pinlig. Hvis du er min middagsgjest hadde du aldri ant at jeg trenger system. Det er bare at jeg har så mye og flere ting er skikkelig dyre også. Får tingene mine omtrent i trynet når jeg skal rydde loftet og boden som er El gigantisk. Jeg bor i en litt mindre by på Østlandet. Ser det er noen i nærheten, men kan ikke finne noen erfaringer/reviews på sidene deres. Er det noen av dere som har testet ut noen som hjelper deg gi mer slipp og lage et system som funker? Anonymkode: b1fc5...bfa 1
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #2 Skrevet 18. oktober 2020 Tenker du på de programmene på TLC hvor en psykolog og en proff går sammen og hjelper noen kaste ting og rydde i huset sitt? Anonymkode: aaec5...83b
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #3 Skrevet 18. oktober 2020 Aldri forsøkt og heller aldri tenkt på at jeg kan få hjelp av andre til dette, men det finnes jo firmaer over alt ser det ut til. Et raskt søk på nett, frem med lommeboka og hjelpen er nær. Anonymkode: 8490d...676
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #4 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg har ikke trengt det fordi jeg syns det er gøy selv. Vil anbefale deg to Netflix-serier, den ene er Marie Kondo sin, den andre er The Home Edit Det aller viktigste er å kvitte seg med alt som ikke er i aktiv bruk (utenom sesongting), og alt som ikke gir deg glede. Du skal aldri måtte oppbevare noe fra gamle avdøde slektninger, for de har ikke bruk for dem lengre. At ting er dyre og verdifulle har egentlig lite å si, om ikke du bruker dem. Kanskje du kan selge eller donere vekk også. Når du har så mange ting som stresser deg i hverdagen, så er det ikke noe vits i å ha alt. Kunne gjerne tenkt meg å bli ryddekonsulent selv faktisk Søk på Declutter på youtube, finnes utrolig mange gode tips der også. Det er lurt å ta litt og litt av ganga, så selge eller kaste eller gi bort, og så fortsette. Anonymkode: c87ed...433 5
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #5 Skrevet 18. oktober 2020 Takk for svar. Jeg har lest alle mulige greier på nettet og også lest første boken til hun Marie Kondo. Der er det mye bra. Men jeg har såå mye og er låst til dårlig samvittighet. Jeg kommer til å bruke flere måneder alene. Har skjønt det som at ved å jobbe med en konsulent så får en mangedoblet hvor effektivt en jobber. Har rydda tusen ganger hjemme i huset, men jeg skulle ønske det ikke skle ut. Bruker veldig gjerne noen tusen for å kunne bli kvitt overskytende og laga system som varte for all fremtid. Folk har vaskehjelp, så hvorfor ikke få rydde hjelp. Men trenger litt erfaringer før jeg tar steget. Eller mulig jeg tar steget uansett, men vil tgjerne vite litt først. Anonymkode: b1fc5...bfa
AnonymBruker Skrevet 18. oktober 2020 #6 Skrevet 18. oktober 2020 Jeg har trua! Dessverre ikke erfaring selv. Men jeg har hatt rydswhjeøp i klesskapet av en personlig shopper. Det var helt gull. Nå har jeg en garderobe med klær jeg faktisk bruker, som passer sammen og jeg trives med. Kvittet meg med Jan parten, men føles som jeg har mer. Det som blir viktig er å finne en som er bra! Anonymkode: a2779...0a5 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #7 Skrevet 19. oktober 2020 Ts her. Så spennende å få hjelp med garderoben. Kunne tenkt meg det i tillegg til å få rydda. Altså ikke bare rydde, for det klarer jeg selv. Men virkelig fiksa opp uten at jeg må bruke mange måneder og så blir det rot opp igjen. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg føler meg litt flau over rydde hjelp. Dette er jo veldig vanlig i de fleste andre land nå, mens Norge sleper bak som vanlig. Kanskje jeg faktisk burde dele på Facebook når jeg har fått hjelp og vise frem resultatet. Kanskje sperre innlegget for enkelte i slekta bare først 😂 Fikk forresten hjelp med å rydde fra ei venninne en gang, men det var sykt annoying. Hun skulle bestemme hva som var fint og ikke. Anonymkode: b1fc5...bfa 2
Gjest Ezio Skrevet 19. oktober 2020 #8 Skrevet 19. oktober 2020 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Men jeg har såå mye og er låst til dårlig samvittighet Høres ut som du trenger noen timer hos privat psykolog for å snakke ut om dette. Jeg var veldig knyttet til materielle ting fra oppveksten, men etter å ha fått nøstet opp i litt andre greier relatert til min oppvekst (har flyttet rundt noe så grassat mye), så har jeg ikke lenger denne trangen til å ta vare på ting jeg ikke bruker eller har fremme. Selger eller gir bort i stedet.
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #9 Skrevet 19. oktober 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Ts her. Så spennende å få hjelp med garderoben. Kunne tenkt meg det i tillegg til å få rydda. Altså ikke bare rydde, for det klarer jeg selv. Men virkelig fiksa opp uten at jeg må bruke mange måneder og så blir det rot opp igjen. Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor jeg føler meg litt flau over rydde hjelp. Dette er jo veldig vanlig i de fleste andre land nå, mens Norge sleper bak som vanlig. Kanskje jeg faktisk burde dele på Facebook når jeg har fått hjelp og vise frem resultatet. Kanskje sperre innlegget for enkelte i slekta bare først 😂 Fikk forresten hjelp med å rydde fra ei venninne en gang, men det var sykt annoying. Hun skulle bestemme hva som var fint og ikke. Anonymkode: b1fc5...bfa Ja, jeg er veldig fornøyd med garderobehjelp. Sier bare gå for det! Hadde gjort det selv om jeg hadde hatt behov. Anonymkode: a2779...0a5 1
MiniMjau Skrevet 19. oktober 2020 #10 Skrevet 19. oktober 2020 (endret) Jeg følger mange ryddekonsulenter/mariekondo-konsulenter etc på instagram. De holder vel til på Østlandet stort sett. En stor del av det å få system handler om å kvitte seg med ting en ikke bruker/elsker. En kan bare ikke beholde alt uansett om det er arv, om en kanskje trenger det en hypotetisk dag eller om det en gang kostet mye. Sjekk ryddekonsulenten, smart_organisering og lignende insta kontoer. de kan hjelpe på mange ulike måter. jeg er ikke en av dem altså, jeg bare følger dem, siden jeg driver og rydder selv. Endret 19. oktober 2020 av MiniMjau 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2020 #11 Skrevet 19. oktober 2020 Takk for tips! Jeg har sjekket ut begge de du nevner og fulgte begge en periode, men det ser ut som de har mye fokus på pene beholdere til mel og stusser litt når de nevner ungene og mann så mange ganger i innleggene? Ikke så bra å fiske likes ved bruk av bilder av ungene sine tenker jeg. Da blir jeg litt skeptisk. Så flink du er som rydder! Kunne du ikke tenkt deg å få kortet tiden på ryddingen ved å få proff hjelp av noen? Elsker Mariekondo ryddebok og følger flere konsulenter som jobber med hennes metode. Der er fokuset så jordnært på en måte. Må tenke litt før jeg bestemmer meg. Vil så gjerne gjøre det rette valg siden det vil koste noen tusen. Håper du kommer fint i mål med arbeidet 😅 Anonymkode: b1fc5...bfa 2
MiniMjau Skrevet 19. oktober 2020 #12 Skrevet 19. oktober 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips! Jeg har sjekket ut begge de du nevner og fulgte begge en periode, men det ser ut som de har mye fokus på pene beholdere til mel og stusser litt når de nevner ungene og mann så mange ganger i innleggene? Ikke så bra å fiske likes ved bruk av bilder av ungene sine tenker jeg. Da blir jeg litt skeptisk. Så flink du er som rydder! Kunne du ikke tenkt deg å få kortet tiden på ryddingen ved å få proff hjelp av noen? Elsker Mariekondo ryddebok og følger flere konsulenter som jobber med hennes metode. Der er fokuset så jordnært på en måte. Må tenke litt før jeg bestemmer meg. Vil så gjerne gjøre det rette valg siden det vil koste noen tusen. Håper du kommer fint i mål med arbeidet 😅 Anonymkode: b1fc5...bfa Ja, det er jo synet av vakre bokser i skuffene, og fargesorterte bøker som kanskje kan friste folk til å kjøpe seg ryddehjelp. En skal igjennom MYE ryddejobb før en kan kjøpe bokser. Å rydde ting du skal beholde på plass igjen er jo ett av de siste punktene på "lista". Jeg bruker skoesker og andre "gratisbokser" enn så lenge. Jeg har ikke vært fristet til å kjøpe hjelp. Jeg snapper med meg råd og tips fra nettet. Jeg er ganske hard på det med kasting, god til å kaste, selv om jeg burde og kunne ha kastet enda mere! Det er en øvelse, det å skulle kvitte seg med ting. 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #13 Skrevet 20. oktober 2020 Imponert! Jeg har også kastet og solgt mye, men er lei av å måtte gjøre opp igjen samme jobben x antall ganger. Du er nok mye flinkere enn meg. Tiden min blir liksom spist av gjøremål. Vil ha frihet og ikke ligge og rulle meg på loftet 😅. Jeg har tenkt tanken noen ganger at de som gratis deler alle disse tipsene fortjener penger på vipps. Vi koser oss med gratis tips når dette er noe disse folka skal leve av. Tipper på det er mange som følger de kun for stadige tips (joda jeg også) Merker jeg får mer og mer lyst på hjelp. Håper jeg finner ut av det snart enten av meg selv eller ved tips av noen av finingene her inne 😊 Anonymkode: b1fc5...bfa
Gjest Ezio Skrevet 20. oktober 2020 #14 Skrevet 20. oktober 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har tenkt tanken noen ganger at de som gratis deler alle disse tipsene fortjener penger på vipps. Vi koser oss med gratis tips når dette er noe disse folka skal leve av. Tipper på det er mange som følger de kun for stadige tips (joda jeg også) Jeg tipper de tjener penger via sponsorer altså...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #15 Skrevet 20. oktober 2020 De gangene de tjener penger gjennom sponsorer må de merke alt som spons eller at de er i samarbeid på et vis. Så vil tro veldig mye av det de legger ut er ting de gjør gratis for å få solgt tjenester i tillegg til sikkert ville inspirere og hjelpe. Og her sitter vi og slafser gratis råd uten å ønske å gi igjen noe 😂🙈. Tror jeg skal være litt unorsk manne meg opp for å bestille. Kan fortelle mine erfaringer her inne etterpå hvis noen er interessert? Anonymkode: b1fc5...bfa
MiniMjau Skrevet 20. oktober 2020 #16 Skrevet 20. oktober 2020 Ja det hadde vært spennende å høre:) 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #17 Skrevet 20. oktober 2020 Jeg elsker å se på ryddeprogrammer, og lese Marie Kondo og lignende bøker. Har ryddet mitt eget hus i flere år, og det begynner å bli bra. Men fy for en prosess. Hva gjør at du ikke kommer i mål alene? Er det beslutningsvegring? Vanskelig å vite hva du skal beholde? Er det bare for stor mengde at det tar enormt med tid? Hva slags kategorier er det mest av? Jeg liker å se YouTube av folk som lever minimalistisk. Joshua Becker og MinimalMom ser jeg mest på nå for tiden. Veldig inspirerende. Jeg klarer ikke å dra den så langt som dem. Minimalmom har et håndkle per person. Er det skittent MÅ hun vaske klær. De har også et glass per person, så det vaskes opp for hånd før man kan ta annen drikke i glasset. Man må jo ikke bli helt minimalist selv om man vil kvitte seg med ting. Men jeg syns mange av grunnene de har er veldig gode. Jeg blir sliten av å ha mye ting rundt meg. Tingene skal ryddes og vedlikeholdes. Anonymkode: 6f931...e9b 1
MiniMjau Skrevet 20. oktober 2020 #18 Skrevet 20. oktober 2020 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker å se på ryddeprogrammer, og lese Marie Kondo og lignende bøker. Har ryddet mitt eget hus i flere år, og det begynner å bli bra. Men fy for en prosess. Hva gjør at du ikke kommer i mål alene? Er det beslutningsvegring? Vanskelig å vite hva du skal beholde? Er det bare for stor mengde at det tar enormt med tid? Hva slags kategorier er det mest av? Jeg liker å se YouTube av folk som lever minimalistisk. Joshua Becker og MinimalMom ser jeg mest på nå for tiden. Veldig inspirerende. Jeg klarer ikke å dra den så langt som dem. Minimalmom har et håndkle per person. Er det skittent MÅ hun vaske klær. De har også et glass per person, så det vaskes opp for hånd før man kan ta annen drikke i glasset. Man må jo ikke bli helt minimalist selv om man vil kvitte seg med ting. Men jeg syns mange av grunnene de har er veldig gode. Jeg blir sliten av å ha mye ting rundt meg. Tingene skal ryddes og vedlikeholdes. Anonymkode: 6f931...e9b Ser de samme YouTube kanalene selv. Og simply happy zen. Drar den ikke helt ekstremt, men får unna alt unødvendig! Får ting ut av hus. Utrolig befriende. 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #19 Skrevet 20. oktober 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker å se på ryddeprogrammer, og lese Marie Kondo og lignende bøker. Har ryddet mitt eget hus i flere år, og det begynner å bli bra. Men fy for en prosess. Hva gjør at du ikke kommer i mål alene? Er det beslutningsvegring? Vanskelig å vite hva du skal beholde? Er det bare for stor mengde at det tar enormt med tid? Hva slags kategorier er det mest av? Jeg liker å se YouTube av folk som lever minimalistisk. Joshua Becker og MinimalMom ser jeg mest på nå for tiden. Veldig inspirerende. Jeg klarer ikke å dra den så langt som dem. Minimalmom har et håndkle per person. Er det skittent MÅ hun vaske klær. De har også et glass per person, så det vaskes opp for hånd før man kan ta annen drikke i glasset. Man må jo ikke bli helt minimalist selv om man vil kvitte seg med ting. Men jeg syns mange av grunnene de har er veldig gode. Jeg blir sliten av å ha mye ting rundt meg. Tingene skal ryddes og vedlikeholdes. Anonymkode: 6f931...e9b Ts her. Takk for tips! Hadde ikke hørt om minimalmom. Men for nysgjerrighets skyld? Er du ikke lei av å rydde i flere år? Hva stopper deg fra å få hjelp og korte ned arbeidsmengden med en hel masse? Det er nettopp det som motiverer meg. Forkorte og i tillegg unngå nytt rot og for mye greier. Jeg ønsker å få tid til å trene og holde på med hobbyer. Ikke bare jobbe og rydde. Gleder meg til å sjekke ut minimal mom! Anonymkode: b1fc5...bfa
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2020 #20 Skrevet 20. oktober 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg elsker å se på ryddeprogrammer, og lese Marie Kondo og lignende bøker. Har ryddet mitt eget hus i flere år, og det begynner å bli bra. Men fy for en prosess. Hva gjør at du ikke kommer i mål alene? Er det beslutningsvegring? Vanskelig å vite hva du skal beholde? Er det bare for stor mengde at det tar enormt med tid? Hva slags kategorier er det mest av? Jeg liker å se YouTube av folk som lever minimalistisk. Joshua Becker og MinimalMom ser jeg mest på nå for tiden. Veldig inspirerende. Jeg klarer ikke å dra den så langt som dem. Minimalmom har et håndkle per person. Er det skittent MÅ hun vaske klær. De har også et glass per person, så det vaskes opp for hånd før man kan ta annen drikke i glasset. Man må jo ikke bli helt minimalist selv om man vil kvitte seg med ting. Men jeg syns mange av grunnene de har er veldig gode. Jeg blir sliten av å ha mye ting rundt meg. Tingene skal ryddes og vedlikeholdes. Anonymkode: 6f931...e9b Ts igjen. Ser jeg ikke svarte på alt du spurte om. Greia med meg er at jeg har så myye og en god del er kostbart. Arv etc. Det er liksom et berg av ting som jeg vet vil ta mange måneder og sannsynligvis et år eller mer. Vil bare ha noen å teame opp med for å få opp farta og lære noe samtidig 😊 Hørtes drøyt ut det du nevnte med bare ett håndkle pr pers i huset 😂 Måte på til minimalist Anonymkode: b1fc5...bfa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå