Gå til innhold

Har lyst til å ta nytt fagbrev etter endt utdanning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg søkte læreplass for noen år siden, fikk jeg ikke valgt den retningen jeg hadde mest lyst til fordi det var fullt, men fikk derimot tilbud om noe liknende(men ikke likt nok for min del) i samme bedrift. Tok fagbrev i dette faget etter endt læretid, og har jobbet litt deltid med dette under studiene. Var en liten tur innom den andre avdelingen jeg opprinnelig ønsket meg til en periode, og trivdes ekstremt godt. Det begynner å bli noen år siden, men jeg klarer bare ikke å legge det fra meg, elsket både arbeidet og miljøet, og kjenner interessen bare har blitt sterkere. Er ferdig med en høyere teknisk utdanning som er relatert til dette fagbrevet, og har lyst på mer praktisk erfaring før jeg etter hvert finner meg en bedre betalt jobb hvor jeg kan bruke utdannelsen, forhåpentligvis i samme bedrift. Vet at den praktiske erfaringen jeg eventuelt tilegner meg her vil komme godt med. I og med at jeg har et fagbrev fra før, kan jeg ta dette nye fagbrevet på et år med full fagarbeiderlønn. Har en god fot innenfor bedriften i tillegg og er rimelig sikker på at de kommer til å gå med på det. Vet at jeg kommer til å angre veldig hvis jeg ikke gjør dette før det blir for "sent", har prøvd å glemme det i flere år, og det har ikke hjulpet. Dette er liksom mine argumenter for å gjøre dette og følge den lille drømmen min, og jeg klarer ikke å komme på gode argumenter på å la være. Er det noen her som har innspill? Noe jeg kanskje ikke har tenkt på?

Anonymkode: f3901...f1f

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rettelse: Det skulle stå at jeg er ferdig med høyere teknisk utdanning til sommeren.

Skrevet

Jeg er veldig nysgjerrig på hvilket fagbrev det er snakk om, merker jeg 😅 men uansett,  kjør på. Så lenge det er relativt fornuftig mener jeg er det er viktig å følge drømmene sine.

Anonymkode: 97f52...5cd

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er veldig nysgjerrig på hvilket fagbrev det er snakk om, merker jeg 😅 men uansett,  kjør på. Så lenge det er relativt fornuftig mener jeg er det er viktig å følge drømmene sine.

Anonymkode: 97f52...5cd

Høres kanskje merkelig ut å drømme sånn om det, men det er industrimekanikerfagbrevet jeg vil ta 😅 Kan nesten ikke si hvilket fagbrev jeg har fra før for det er såpass få kvinner som har det fagbrevet, at jeg garantert ville blitt gjenkjent om rette person leste her inne. Det er i hvert fall innenfor samme område, bare med mindre fokus på det mekaniske. Hadde nok klart å lande ganske bra jobber uten dobbeltfagbrev og det er sånn sett ikke en nødvendighet, men det er en god praktisk erfaring å ha uansett, som nok kan komme godt med. Har blitt mer og mer usikker på om det er kontorjobb jeg vil ha etter jeg er ferdig på skolen til sommeren, og da er det mye større muligheter for å stige i gradene, men samtidig få jobbe med noe praktisk hvis jeg har både ingeniørutdanningen og ind.mek-fagbrev i bunn.

Skrevet

Jeg har reiseservice - fagbrevet og fikk beskjed om at jeg ikke får ta nytt fagbrev. Dette er fordi at man mister retten på plass ettersom at man allerede har vært lærling. Har du forhørt deg noe om dette? Og hvorfor blir utdanningen kun ett år lang? 

Skrevet

Jeg har gjort det samme bare elektriker først så automatiker. Jeg ville spurt bedriften om muligheten, for det er mange bedrifter som ønsker at fagarbeiderene har to fagbrev fremover! Jeg jobba lenge som automatiker fast, men gikk over til elektriker i perioder der det var lite jobb på instrument. På den måten slapp jeg å bli permittert ☺️

Anonymkode: 79472...cc8

Skrevet
Akkurat nå, *nordby* skrev:

Jeg har reiseservice - fagbrevet og fikk beskjed om at jeg ikke får ta nytt fagbrev. Dette er fordi at man mister retten på plass ettersom at man allerede har vært lærling. Har du forhørt deg noe om dette? Og hvorfor blir utdanningen kun ett år lang? 

Det stemmer nok, men det går fint an å ta læretiden som privatist 😊 Kjenner flere som har gjort det jeg har tenkt å gjøre i samme bedrift. Aner egentlig ikke hvorfor man slipper unna med et år.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gjort det samme bare elektriker først så automatiker. Jeg ville spurt bedriften om muligheten, for det er mange bedrifter som ønsker at fagarbeiderene har to fagbrev fremover! Jeg jobba lenge som automatiker fast, men gikk over til elektriker i perioder der det var lite jobb på instrument. På den måten slapp jeg å bli permittert ☺️

Anonymkode: 79472...cc8

Ikke dumt! Var det ettårig for deg også da du tok fagbrev nr. 2?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer nok, men det går fint an å ta læretiden som privatist 😊 Kjenner flere som har gjort det jeg har tenkt å gjøre i samme bedrift. Aner egentlig ikke hvorfor man slipper unna med et år.

Så flott. Kan jeg spørre hvordan man går fram? 🙈

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, *nordby* skrev:

Så flott. Kan jeg spørre hvordan man går fram? 🙈

De to jeg kjenner best som har gjort det, dro vel egentlig bare til HR og ba om lov, noe som egentlig er planen min også 😅. Deretter begynte han på ny avdeling og fungerte som andre lærlinger, men med litt høyere tillit siden han hadde et annet liknende fagbrev og ikke var helt grønn. Etter dette tror jeg det var sjefen hans som ordnet resten, med oppmelding til fagprøve og alt.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De to jeg kjenner best som har gjort det, dro vel egentlig bare til HR og ba om lov, noe som egentlig er planen min også 😅. Deretter begynte han på ny avdeling og fungerte som andre lærlinger, men med litt høyere tillit siden han hadde et annet liknende fagbrev og ikke var helt grønn. Etter dette tror jeg det var sjefen hans som ordnet resten, med oppmelding til fagprøve og alt.

Sjefen deres, skal det selvsagt stå.

Skrevet

Kan du ikke ta det som praksiskandidat da?

kanskje du får godskrevet erfaringen din som relevant nok. Da er det egentlig bare å kjøpe ett par lærebøker, lese litt hjemme, ta en teoretisk eksamen og en fagprøve så er alt i boks for noen få tusenlapper. 

Jeg lurer også på hvilket fagbrev du har. Har ett typisk manneyrke selv som det svææært ofte skal jøgles med på fest når jeg sier hva jeg jobber som... 

Anonymkode: 6faa7...f7c

Skrevet

Du har lyst på*

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke ta det som praksiskandidat da?

kanskje du får godskrevet erfaringen din som relevant nok. Da er det egentlig bare å kjøpe ett par lærebøker, lese litt hjemme, ta en teoretisk eksamen og en fagprøve så er alt i boks for noen få tusenlapper. 

Jeg lurer også på hvilket fagbrev du har. Har ett typisk manneyrke selv som det svææært ofte skal jøgles med på fest når jeg sier hva jeg jobber som... 

Vil heller jobbe der egentlig, liker arbeidet og bedriften så godt 😄 Jeg har all teorien som trengs fra før, siden man kan ta både mitt fagbrev og det fagbrevet jeg ønsker etter å ha gått TIP og industriteknologi på vgs. Læretiden er stort sett bare praksis. 

Skrevet

Selvfølgelig skal du gjøre det! Er du ung og fri og har bare deg selv å tenke på, skal du i alle fall gjøre det. 

Anonymkode: 3c9db...c45

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig skal du gjøre det! Er du ung og fri og har bare deg selv å tenke på, skal du i alle fall gjøre det. 

Anonymkode: 3c9db...c45

Jaa, har en samboer som jeg tror kommer til å støtte valget, og tenker det er lurt å gjøre før vi kjøper hus og får barn. 

Skrevet

Sjekk bare at ikke høgskoleutdannelsen din blir utdatert og litt uaktuell om du gjør det. Det kan være lurt å komme i gang med det du har studert, slik at du går teorien over til praksis mens det enda er ferskt. Så kan du kanskje ta fagbrev mens du har høgskolejobb hvis det blir i samme bedriften og du da synes du har behov for det. 

Anonymkode: 462f8...cf8

Skrevet
På 19.10.2020 den 9.26, AnonymBruker skrev:

Sjekk bare at ikke høgskoleutdannelsen din blir utdatert og litt uaktuell om du gjør det. Det kan være lurt å komme i gang med det du har studert, slik at du går teorien over til praksis mens det enda er ferskt. Så kan du kanskje ta fagbrev mens du har høgskolejobb hvis det blir i samme bedriften og du da synes du har behov for det. 

Anonymkode: 462f8...cf8

Dette er et godt poeng, men den blir vel ikke utdatert på et lite år? 

• 2 uker senere...
Skrevet

Dytter denne igjen, grubler fortsatt over dette på daglig basis og er usikker på om det kan være dumt på en eller annen måte. Noen flere innspill?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...