Gå til innhold

Når man ikke har stor kjøkkenmaskin med "eltekroker" og all verdens greier...

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner mange gode oppskrifter på nettet, men endel klikker jeg bort etter første setning: "Bruk en kjøkkenmaskin med eltekrok" o.l. 

Det må da være mulig å lage massevis av bakverk uten sånne maskiner? Man lagde vel fullt brukbar mat i gamle dager også da disse maskinene ikke fantes? 

Utrolig irriterende å klikke seg inn på en "perfekt" oppskrift, og måtte droppe den fordi vi ikke har kjøkkenmaskin. 

Anonymkode: 20b4c...a70

Her svarer du egentlig på det selv.
Ja, man lagde fult brukbar mat før man fikk de maskinene, og man kan fortsatt lage fult brukbar mat uten maskinene i dag.
Man må, som i gamle dager, bruke håndkraft. Elte for hånd, og vips har man fult brukbar deig.

Noen oppskrifter sier man skal la deigen eltes i evigheter i slike maskiner, jeg elter samme deig i noen minutter for hånd til jeg synes den er smidig, og har aldri fått misslykket deig.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sikkert fint for alle uten senebetennelse eller revmatisme å elte selv. For enkelte andre, not so much. Kanskje TS er i sistnevnte gruppe?

Anonymkode: c734b...0b1

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Kanskje hun ikke har en venn til å elte for seg sånn helt uten videre (hvem i helsike har det egentlig), eller flere tusen til en kjøkkenmaskin. Så folk kan roe ned sarkasmen i svarene, synes jeg (inkl deg).

TS: Sjekk ut knafri deig - det er mange fine oppskrifter på nett både på norsk og engelsk, og du slipper både å kna og å investere i kjøkkenmaskin.

Det er ingen verdens ting i startinnlegget som tilsier at TS har fysiske utfordringer som gjør elting vanskelig. Det virker bare som hun/han har litt utfordringer med praktisk tenkning på kjøkkenet. 

Anonymkode: e64ca...a83

• Liker 3
Skrevet

Bruk mer væske i deigen og rør sammen med ei sleiv. Du trenger ikke å elte deigen. Deigen skal være så fast at den såvidt slipper bollen, hvis den er for løs til å håndtere når den er ferdig heva kan du brette inn litt mel. 

Anonymkode: 938d4...f46

Skrevet
På 18.10.2020 den 10.14, AnonymBruker skrev:

Nettopp.

Kanskje hun ikke har en venn til å elte for seg sånn helt uten videre (hvem i helsike har det egentlig), eller flere tusen til en kjøkkenmaskin. Så folk kan roe ned sarkasmen i svarene, synes jeg (inkl deg).

TS: Sjekk ut knafri deig - det er mange fine oppskrifter på nett både på norsk og engelsk, og du slipper både å kna og å investere i kjøkkenmaskin.

Det er ikke flere tusen for kjøkken maskin gå på Finn og Finn en god gammel en. De selges ofte veldig billig eller gies bort.

Anonymkode: 642d0...b35

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...