Gå til innhold

Når man ikke har stor kjøkkenmaskin med "eltekroker" og all verdens greier...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg finner mange gode oppskrifter på nettet, men endel klikker jeg bort etter første setning: "Bruk en kjøkkenmaskin med eltekrok" o.l. 

Det må da være mulig å lage massevis av bakverk uten sånne maskiner? Man lagde vel fullt brukbar mat i gamle dager også da disse maskinene ikke fantes? 

Utrolig irriterende å klikke seg inn på en "perfekt" oppskrift, og måtte droppe den fordi vi ikke har kjøkkenmaskin. 

Anonymkode: 20b4c...a70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er bare å håndelte, det. Tar som regel dobbelt så lang til som i maskin.

• Liker 12
Skrevet

Er jo bare å kna med hendene om det er deig eller miksmaster om det er røre.

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Du må ikke droppe den, du må elte for hånd. Og regne dobbelt så lang tid. Selvsagt må du ikke ha maskin. 

Skrevet

Hvorfor dropper du oppskriften? Er da bare å lage den uten kjøkkenmaskin. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg har kjøkkenmaskin, men syns det er så mye styr både å ta den frem og å rengjøre, at jeg heller elter for hånd. Null problem,, tar bare litt lenger tid. 

Anonymkode: 72510...49e

Skrevet

Hva tror du folk gjorde før det ble vanlig å bruke maskin?

Anonymkode: 33007...cd8

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva tror du folk gjorde før det ble vanlig å bruke maskin?

Anonymkode: 33007...cd8

Døde av sult?

Anonymkode: 1d614...e06

• Liker 2
Skrevet

Jeg har en fancy maskin. Men endrer ofte oppskriften slik at den blir eltefri. Mindre oppvask, mindre jobb, og resultatet blir bedre. 

Anonymkode: d90b0...954

• Liker 2
Skrevet

Seriøst!? Du dropper oppskriften fordi det står at du skal bruke maskin?

Du er klar over at man kan gjøre det for hånd? Enten det er elting, visping eller røre. Man kan til og med vispe marengs for hånd.

Anonymkode: 30e26...20e

• Liker 3
Skrevet

Tenk på armmusklene du får!

Anonymkode: 970d1...594

• Liker 2
Skrevet

Bruk hender og armer. Man MÅ ikke ha maskiner, det gjør bare jobben lettere. Jeg har kjøkkenmaskin, den brukes til alt mulig, men før jeg fikk den så overlevde jeg jammen da også 😛 

Anonymkode: 5503f...fca

• Liker 1
Skrevet

Stor bolle og solid tresleiv er gode greier. Senest i går bakte jeg brød på gammelmåten for jeg gadd ikke drasse fram kjøkkenmaskinen. 

• Liker 1
Skrevet

Sikkert fint for alle uten senebetennelse eller revmatisme å elte selv. For enkelte andre, not so much. Kanskje TS er i sistnevnte gruppe?

Anonymkode: c734b...0b1

• Liker 1
Skrevet

Sikkert fint for alle uten senebetennelse eller revmatisme å elte selv. For enkelte andre, not so much. Kanskje TS er i sistnevnte gruppe?

Men da må hun:

a) la være å bake gjærbakst

b) finn en venn og be ham elte, eller

c) kjøpe kjøkkenmaskin

Anonymkode: 42a86...088

• Liker 6
Skrevet

Da ville hun/han neppe spurt om alternativer. Da hadde maskinelting vært eneste farbare vei. 

Gjærdeig gjør dessverre ikke forskjell på folk. Dvs. kan man ikke elte så kan man sagtens google på eltefrie oppskrifter. Det funker i allfall for brød, men det må uansett litt røring til. Brødbakst går for øvrig stort sett greit med senebetennelse (har prøvd i flere år), men skjønner at reumatisme kan sette en stopper for det. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men da må hun:

a) la være å bake gjærbakst

b) finn en venn og be ham elte, eller

c) kjøpe kjøkkenmaskin

Anonymkode: 42a86...088

Nettopp.

Kanskje hun ikke har en venn til å elte for seg sånn helt uten videre (hvem i helsike har det egentlig), eller flere tusen til en kjøkkenmaskin. Så folk kan roe ned sarkasmen i svarene, synes jeg (inkl deg).

TS: Sjekk ut knafri deig - det er mange fine oppskrifter på nett både på norsk og engelsk, og du slipper både å kna og å investere i kjøkkenmaskin.

Skrevet
22 minutter siden, Cata skrev:

Stor bolle og solid tresleiv er gode greier. Senest i går bakte jeg brød på gammelmåten for jeg gadd ikke drasse fram kjøkkenmaskinen. 

Enig. Hvis man ikke baker så mye er det nesten mer pes med kjøkkenmaskinen, min endte opp i et skap etter å ha vært i bruk kun en gang... Nå har jeg gitt den bort 😄  Litt elting for hånd går greit, og gjærbaksten min blir alltid vellykket selv om jeg på langt nær elter så lenge som man visstnok må gjøre 😉

Anonymkode: 00011...b7c

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Litt elting for hånd går greit, og gjærbaksten min blir alltid vellykket selv om jeg på langt nær elter så lenge som man visstnok må gjøre 😉

Anonymkode: 00011...b7c

Samme her, jeg rører deigen sammen så den slipper bollen litt og så lar jeg den heve lenge og vel. Gir den litt knaing når jeg baker ut selvsagt, men jeg står ikke på timinuttersvis og banker den. Likevel blir både brød, rundstykker og boller sånn passe fluffy og sammenhengende. Jeg skjønner fysikken i "elte lenge" men det funker som regel fint uten all den eltingen også. 

Selv får jeg faktisk finere brød når jeg bruker håndkraft for da er det lettere å få deigen passe fast. Bruker jeg kjøkkenmaskin ender den ofte med å bli for fast. 

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg finner mange gode oppskrifter på nettet, men endel klikker jeg bort etter første setning: "Bruk en kjøkkenmaskin med eltekrok" o.l. 

Det må da være mulig å lage massevis av bakverk uten sånne maskiner? Man lagde vel fullt brukbar mat i gamle dager også da disse maskinene ikke fantes? 

Utrolig irriterende å klikke seg inn på en "perfekt" oppskrift, og måtte droppe den fordi vi ikke har kjøkkenmaskin. 

Anonymkode: 20b4c...a70

😂

Du må jo ikke droppe en «perfekt» oppskrift bare fordi du ikke har kjøkkenmaskin? Du kan jo bare elte for hånd? Klarer ikke tro at denne tråden er seriøs 🤔

Anonymkode: 63c0a...2ca

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...