AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #1 Skrevet 17. oktober 2020 Er litt usikker på hvem man kan spørre om slike ting, så jeg hiver ut problemstillingen her for å høre om noen har peiling. På forhånd, takk for alle svar! En bekjent har en bitcoin som nå er verdt en del penger. Personen har hatt denne i mange år - type 7 år eller noe Det har aldri falt vedkommende inn at denne muligens skal føres på ligningen. Vedkommende har hatt egenmannsforetak de siste 3 årene, i tilfelle det har noe å si. Vedkommende ønsker nå å selge, men er usikker på hvordan dette bør gjøres rent lovmessig og om det er slik at det skal skattes på verdien (?) per 1. januar 2020/2021 (skal visstnok ha vært noe vedkommende har lest et sted). Noen som har kunnskap om dette og som kan komme med råd? Anonymkode: 3eea2...124
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #2 Skrevet 17. oktober 2020 Dette er feil forum, prøv heller på https://www.diskusjon.no/forum/336-økonomi/ Anonymkode: e8e6c...6bb
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2020 #3 Skrevet 17. oktober 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil forum, prøv heller på https://www.diskusjon.no/forum/336-økonomi/ Anonymkode: e8e6c...6bb Tusen takk! Prøver der 🙂 Anonymkode: 3eea2...124
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2020 #4 Skrevet 31. oktober 2020 På 17.10.2020 den 22.23, AnonymBruker skrev: Vedkommende ønsker nå å selge, men er usikker på hvordan dette bør gjøres rent lovmessig og om det er slik at det skal skattes på verdien (?) per 1. januar 2020/2021 (skal visstnok ha vært noe vedkommende har lest et sted). Noen som har kunnskap om dette og som kan komme med råd? Hvis jeg husker riktig så er det en egen post på skattemeldingen for kryptovaluta, og hvis man handler (selger) gjennom norske MiraiEx så ser det ut som de har en ordning for å eksportere transaksjoner i form av csv fil som kan legges ved skattemeldingen som dokumentasjon. Mulig tilsvarende eksportmuligheter finnes for andre børser også etterhvert. Har ingen førstehåndserfaring, men fra neste år så finner jeg vel ut av det. Hadde selv liggende et lite beløp i millibitcoins og tenkte i grunnen ikke over at det skulle føres opp der det lå i wallet'en sin, men i år har jeg faktisk handlet litt så da må jeg finne ut hvordan jeg skal føre det opp når den tid kommer. For egen del så er beløpet så lite (mindre enn 1000 NOK) så jeg regner ikke med at skattetaten går bananas av at jeg har hatt dem liggende, men siden det nå eksisterer et system for innmelding så får jeg prøve. Anonymkode: 70af7...333
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #5 Skrevet 1. november 2020 Slike tråder som får meg til å tenke tilbake på at jeg solgte mine 20 bitcoin for flere år siden da de nådde 1000 usd, skulle holdt på de noen år til 😢 Anonymkode: 4dab2...058
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #6 Skrevet 1. november 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Slike tråder som får meg til å tenke tilbake på at jeg solgte mine 20 bitcoin for flere år siden da de nådde 1000 usd, skulle holdt på de noen år til 😢 Anonymkode: 4dab2...058 20 bitcoin er i skrivende stund verdt 2,6 millioner kroner. Føler med deg. Anonymkode: f02ea...6f9 1
AnonymBruker Skrevet 1. november 2020 #7 Skrevet 1. november 2020 Man må søke om frivillig retting og levere oppdatert informasjon for alle skatteårene: https://www.skatteetaten.no/person/skatt/hjelp-til-riktig-skatt/utland/inntekt-og-formue-i-utlandet/frivillig-retting/ Det har ikke vært så vanskelig å få, men det kan bli verre nå som Skatteetaten selv leter etter skjulte kryptoformuer. Hvis man har mange kjøp og salg kan det blir ganske komplisert og tidkrevende. Anonymkode: e31ec...745
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå