Gå til innhold

Hemmelig gift?

Gjest Gjest_annemor_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_annemor_*
Skrevet

Jeg og min sambo har nå endelig fått ut fingeren å sett en dato, 14 .oktober 2005 der vi vil gifte oss :klem: Men det som vi er veldig enige om er at vi vil gjøre dette hemmelig ;) Dette er litt delte følelser for, fordi det har med en evig kamp i hans familie, folk tåler ikke hverandre osv, og jeg har svært lite familie. Dessuten har vi fått oss tre små barn og blitt 26 og 31 år gamle :roll: Men uansett vil vi selsagt gifte oss, men kanskje feil å si det men det er vel mest for at vi bare "må" pga norske lover av diverse slag. (Hadde for ei stund siden at en venn av oss døde i en bilulykke, og der alt han eide gikk til sønnen hans så samboeren måtte selge huset for hub fikk ingenting....) Dette har satt en liten støkk i oss, så vi "må" jo bare få dette overstått. Men det jeg lurer på er om noen andre har gjort sitt giftemål hemmelig? Jeg tenkte at dette gjorde vi sammen med barn og forlovere den datoen vi har satt, og at vi informerte via telefon når alt var overstått, eventuelt et innslag i lokalavisa på mandagen?? Er dette sleipt?? Si din menig :overrasket:

Videoannonse
Annonse
Gjest Xerox
Skrevet

Synes godt dere kan det. Men ikke forvent gaver eller noe da.

Som et lite plaster på såret til de som blir litt snurt kan dere jo sende ut bilder ala takkekort etterpå kanskje.

Gjest Piper
Skrevet

Dere bør fortelle det til familien og nærmeste venner ansikt til ansikt, og i alle fall på telefon. jeg hadde blitt utrolig skuffet, om jeg hadde lest i lokalavisen at en av mine nærmeste hadde giftet seg.

Det er dere som skal gifte dere, og hvordan dere gjør det er helt og holdent deres sak. Men vis de såpass respekt, at dere fortelller det skikkelig til de.

Skrevet

Neida - dette er ikke sleipt. Det er en privatsak som folk har utrolig mange meninger om. Men like fullt privat.

Skrevet

Kjenner noen som har gjort det slik. Alle foreldre ble lei seg.Kjenner også noen som informerte foreldrene, men sa de ikke ønsket gaver eller oppmøte. Disse foreldrene tok det bedre.

Gjør det dere vil. Hva med å kombinere det med en ferie med barna, eks i København/Stockholm?

Skrevet

Helt greit synes jeg.

Var selv forlover i et slikt bryllup i fjor. De giftet seg i Haag med meg og Ordensmannen som vitner. Forloveren hans var ikke med, da kona hans aldri klarer å tie..

Foreldre og søsken ble oppringt fra toget på vegen tilbake til Amsterdam. De fleste tok det bra, men ble litt skuffet over at de ikke hadde fått vite noe.

Noen andre jeg kjenner gjorde det samme nå i år. De reiste også bort, men valgte å ringe familien kvelden før. Her ble det også tatt i mot som godt nytt.

I begge tilfeller forventet ikke brudeparet gaver, men endte opp med å lage en ønskeliste. Rett og slett fordi alle ville gi noe, og da var det greit å få noe man ønsket seg ;) Regner ikke med at dette vil gjelde for alle, men det kan være greit å ha litt sånn i bakhode.

Skrevet

Om ikke striden er blandt de aller nærmeste kan man jo faktisk bli giftet på det som tilsynelatende er en uskyldig sammenkomst for foreldre og søsken.

Noen jeg kjenner inviterte familie og venner til navnefest for den yngste sønnen, og plutselig ringte en dommerfullmektig inn og giftet dem på stuegulvet hjemme.

Skrevet

Vet om flere som har giftet seg i all stillhet, men de fleste av de jeg kjenner har fortalt det i forkant (giftet seg i utlandet). Og da gjerne hatt en liten vennefest i etterkant. Men jeg synes alle varianter er lov.

Det er så individuelt hvordan familien vil reagere på et hemmelig bryllup, så jeg ville kanskje vurdert utfra hvordan jeg tror de ville taklet det. Feks hadde min mamma vært knust om vi giftet oss hemmelig, mens mannens mamma ikke hadde tatt det like tungt. Begge ville nok likt det aller best om vi hadde fortalt det i forkant, men uansett vært glade på vår vegne om vi hadde fortalt det i etterkant.

Gjør som dere synes passer dere best - men jeg ville i all fall ringt hjem og fortell nyheten fremfor å annonsere det i avisen. Det er litt mer koselig.

Lykke til.

Skrevet
Neida - dette er ikke sleipt. Det er en privatsak som folk har utrolig mange meninger om. Men like fullt privat.

Helt enig :Nikke: Ville nok kanskje sagt det face to face til foreldre og søsken. Så vil jungeltelegrafen bli varm, slik at de andre får vite det ;)

Skal se at det blir en fest når dere har kommet hjem, og folk har fått summet seg :)

Gjest Gjest
Skrevet

Enten får dere si det til dem på forhånd "face to face" eller så får dere holde kjeft for bestandig (være "samboere" i alles øyne, bare ikke myndighetenes)

Skrevet

Synes dere skal gjøre akkurat som dere vil. Jeg vil tro at selv om noen sikkert blir fornærmet e.l. med en gang, så vil det fort gå over - og de kommer sikkert til å synes det er koselig.

Man trenger jo ikke lage masse styr rundt det om man ikke vil.

Vet om noen som har gjort dette, to-tre par, men jeg har aldri hørt at deres nærmeste ble såret eller skuffet!

Gjest Gjest_tess_*
Skrevet

dette er DERES valg og deres bryllup. Jeg synes det er trist at familie og venner etc forventer å bli bedt/få vite om det. Det er en personlig sak. Husk at et bryllup er til for dere og ikke de dere kjenner.

Gjest Dilla
Skrevet
Enten får dere si det til dem på forhånd "face to face" eller så får dere holde kjeft for bestandig (være "samboere" i alles øyne, bare ikke myndighetenes)

Herregud, hvorfor det? Det er jo deres liv og deres bryllup så de må da få gjøre det akkurat som de vil. Nei hold bryllupet hemmelig eller offisielt eller hva dere vil. Det er deres liv og deres bryllup. Hvis andre blir sure pga det så er det disse personenes problem, ikke deres. Man kan ikke gå rundt og tenke på hva alle andre mener om alt bestandig. Det er ditt/deres liv!

Skrevet

En venninde av meg og mannen hennes dro på "ferie" med barna og ett vennepar. Det ingen viste var at alle papirer var ordnet på forhånd og vielsen bestilt i sjømannskirken der de var.

Når vielsen var over ringte de rundt til familien og slapp "bomben".

Jeg har ingenting imot denne måten å gjøre det på så lenge det er det man ønsker selv og spesielt med problemer i familien, men jeg ville ha ringt de aller nærmeste og fortalt det på telefonen + satt inn annonse i lokalavisen mandagen :)

Lykke til !

Skrevet

Gjør det slik som du og mannen din ønsker. Jeg vet om et par som giftet seg hemmelig, men som hadde foreldrene med. Selvsagt trenger ikke dere d..

Men ta en ringerunde til de aller nærmeste før det komme i avisa, så er dere sikre på at ingen blir såret.

Lykke til!!

Gjest gjest1
Skrevet

Av hensyn til norske lover, seier du? Dersom det er arv og slikt du tenker på, så er det jo berre til å skrive testamente då..

Gjest Gjest_annemor_*
Skrevet

Hei alle sammen, og tusen takk for alle svar :) Grunnen til at vi vil dette hemmelig føler i hvert fall vi er så stor at det er det eneste riktige i vår situasjon, men kan skjønne at det virker merkelig... Men etter som jeg forstår ut fra svarene deres, tror jeg at etter vielsen vil vi nok ta kontakt med de aller nærmeste, så håpe på det beste. Men uansett ser jeg selfølgelig frem til denne dagen, og selvsagt til den er over;) Jeg skal jo ha meg brudekjole og gå til fotografen med både oss og barna med. Så skal vi ha med oss forloverene med følge ut på en bedre middag, og ikke minst ha en stor vennefest i etterkant når alt har roet seg ned :ler: Det gleder jeg meg stort til:) Det blir jo også moro å høre å se alle reaksjonene etterpå, og vi krysser fingrene for at de er gode ;) Men uansett, takk for svar. :klappe:

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg hadde blitt knust om søsteren min hadde giftet seg uten at jeg fikk vite om det.

En ting er at man vil ha et lite bryllup, jeg hadde blitt litt trist om jeg ikke fikk være der i hennes bryllup, men jeg hadde respektert det. Men å bli holdt helt utenfor ville være forferdelig. Samme om det var barna mine som gjorde det. Jeg ville følt meg fullstendig tilsidesatt og uviktig.

Min tante og onkel giftet seg i hemmelighet. Det blir noe litt annet når det ikke er de aller nærmeste. Men søsken, barn og foreldre må få vite, det er min mening.

• 2 uker senere...
Gjest en gjest
Skrevet

Svar til veslo:

Så lenge det er unger inne i bildet hjelper det ikke å skrive testamente. Ungene skal arve minst to tredjedeler uansett og det er ikke lett å få kjøpt ut ungene fra huset hvis den ene dør. Mange saker som den trådstarter nevner, at etterlatte må selge bolig for å gi ungene arven (overformynderiet kommer inn her, så det er ikke noe man kan valge) - i mine øyne en av de store, store urettferdigheter i samfunnet. Samboende med felles barn burde kunne sitte i uskiftet bo akkurat som gifte.

Skrevet

Jeg kjenner to par som har giftet seg hemmelig. De av foreldrene jeg kjenner ble nok litt skuffet, det ene foreldreparet lettere sjokkert ettersom paret var veldig ungt.

Men det går jo an å feire med familie (den biten dere har et godt forhold til) i etterkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...