Gå til innhold

Valg av farger på vegger, går helt i surr for meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder på å renovere bolig her hjemme, men valg av farger er ett gigantisk mareritt.

- Vi skal ha ny trapp fra første til andre etasje. Trappen fra andre til tredje etasje blir værende, og den er sort. Dermed må trapp fra første til andre matche denne på farge grunnet rekkverk som avsluttes mot hverandre.

Videre skal trinn i trappen matche både farge på trapp, gulv i første og andre, samt farge på veggene

Det går med andre ord helt i surr for meg og jeg klarer ikke å velge ut  farge på trapp eller vegger. Eneste jeg faktisk har å holde meg til her er den sorte trappen fra 2 til tredje, samt gulvet vi har valgt ut i andre etasje.

Så har dere noen gode tips til hvordan løse opp i en slik kabal? Hvordan har dere andre gått frem for å løse slike ting?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor interessert er du, og hvor viktig er det for deg? Vil du ha en farge eller flere? Er det feks et alternativ å male alt i hvitt og så endre på det 3tterpå når du har bodd deg inn?

Hvis du tar gode bilder kan fargehjelpen på jotun sine sider være et sted å starte.

Ellers ville jeg tatt fargeprøver av de fargene du har fra før, inkludert tak og lister, og sett om de stemmer med en eksisterende ferdig palett fra et malingsfirma, og brukt den. Eller satt meg ned med et fargekart hvis du vil lage paletten selv :)

Skrevet

Det er ikke veldig viktig, men samtidig ønsker jeg at det skal gå sammen og ikke være helt fargekaos mellom gulv, vegger og trapp.

Vegger kan jo alltids males i ettertid, men gulv er valgt, og trapp må velges farge på trinn og selve trappen nå til uken. Jeg har huset fult i fargeprøver og gulvprøver uten at det hjelper meg så veldig mye. Er blitt helt fargeblind igjennom denne prosessen.

Farger jeg har fra før utgår jo mer eller mindre da alt nå skal endres. Hele underetasjen holder på å bygges opp på nytt nå, og så står andre etasje for tur når jeg er ferdig nede.

Skrevet

Hadde sikkert endt opp med hvitt eller lys beige med trapp i tre eller samme som gulvet i ren frustrasjon 😅 Eller en ferdiglaget palett i beige nyanser, så kunne jeg bare valgt fra den når overetasjen står for tur. Det enkle er ofte det beste 🥴 Eller bare male opp igjen i samme farger som du har fra før hvis du liker dem.

Men jaaa, hadde nok tatt utgangspunkt i at trapp og gulv skulle være like hvis det er mulig slik at det blir en fin helhet, trappeoppgangen i en lys/beigenyanse,  og tilstøtende rom i en lys/beigenyanse litt lysere eller mørkere alt ettersom hva som passer. Så kan tilstøtende rom der igjen ha farger, eller trappeoppgangen. Og senere eventuelt male om de beige/lyse rommene når du ser hva du vil ha, eller med kontrastvegger hvis du liker det.

Men jeg synes beigenyanser krever klassisk hvitt eller andre veldig hvite farger på tak og lister, og du har gjerne bomull (hvis de er ferdigmalte)?

Skrevet

Er det kun gelender i trapp som er sort, og ikke trinnene? Forstod ikke helt. Jeg tenker at det meste passer til sort. Men vil du ha lyse farger på veggene? Er dette en gang eller stue? Vi har en farge i gangen vår som heter soothing beige. Den ville passet bra mot det sorte. 

Skrevet (endret)

Har du spurt jotun? Du kan spørre dem om fargeråd på nettsiden. 👍😄

Endret av lemoncake
Skrevet

Trapp som vi beholder er sort, bortsett fra trinn. Trinn blir her byttet ut til å matche den nye trappen slik at begge trappene har like trinn.

Ny trapp, fra første til andre etasje får en farge på trinn, og så en annen farge på resten av trappen. Rekkverk, spiler, siden og bakkant av trinn/opptrinn. Rekkverket i den nye trappen blir videreført i andre etasje og avsluttes mot eksisterende trapp. Derfor ønsker jeg ikke at den skal være hvit, føler det blir litt for brå overgang fra hvit til sort.

Gulvet blir lyst, med eiketrinn i trapp får en ikke identisk farge på gulv og trapp. Da må jeg velge noe som "prøver" å være likt, eller noe som bryter fra det lyse gulvet.

Valg av farger på veggene er ikke bestemt. Det blir en vegg som blir en kontrast farge og skal males med kalkmaling, dette er en murvegg. Resten er ikke avgjort og må tilpasses trapp og gulv. Kunne jo valgt samme farge på vegg som på trapp, men redd det blir litt mye.

Fristende å leie inn noen til å ta disse valgene for meg 😅

Skrevet
5 minutter siden, lemoncake said:

Har du spurt jotun? Du kan spørre dem om fargeråd på nettsiden. 👍😄

Ja har lurt på det, men må ha noe de skal gå ut i fra når de skal gi tips, og når jeg ikke har klart å ta noen avgjørelser på noe som helst blir det vanskelig :P

Skrevet

Kjenner noen som brukte interiørdesigner til å velge fargene, og de er veldig fornøyde! :)

Hva med helt sort trapp? Hvilken fargenyanse er gulvet? Det kan jo bli en veldig stor kontrast, men kan også bli veldig stilig :)

Vil du ha det litt industrielt, kjølig, varmt, lunt, fargesprakende eller nøytralt?

Skrevet

Kan fortelle hvordan vi har gjort det, men vi har bare en trapp. Vår trapp har grått gelender. (Mener fargen heter betong grå) Vi har like trinn som gulvet i øverste etasje. (Lys eikeparkett) Men gulvet nede er laminatgulv og har en mørkere nyanse. Vi har også lagt teppe på trinnene i en mørk grå farge for at det ikke skal bli for glatt. Veggen oppe og i trappen er malt i soothing beige. Nede er veggene hvite (hvitt panel). 

Skrevet

Skal jeg ha samme utforming på trin som på gulvet så må jeg velge en gulvtype som også kan legges i trapp med trappenese osv. Da låses jeg mer eller mindre til laminat eller parkett på valg av gulv.

Laminat krever gulvvarme for å ikke være kaldt, parkett blir for fort stygt med unger og hund i hus. Dette er grunnen til at jeg ønsker vinyl i gulvet, og da får jeg ikke like trinn helt uten videre.

Gulvet vi skal ha, om det ikke blir endringer før 5 november er dette.

https://skau.com/produkt/parador-korkvinyl-b30-oak-skyline-white-wood-xl/

Det jeg har tenkt litt på om kanskje kan gå er følgende:

- Farge på trapp (ikke trinn) må passe til det sorte rekkverket for å unngå for brå overgang her. Tenkte videre å la den samme fargen gå igjen på murveggen i stuen, veggen jeg ønsker å bruke kalkmaling på. Denne kan gjerne være mørk eller skille seg ut fra resten av veggene hvor jeg har tenkt en lys gråfarge, type demring/comfort grey eller lignende. Kanskje Timian på vegg, jeg aner ikke.

Trinn må da kunne gå samme med gulvet OG farge på trapp. Nå kan jo alt males i ettertid, men å kjøpe ny trapp for så å male den første dag virker veldig unødvendig når jeg kan få den i fargen jeg ønsker levert fra fabrikk.

Skrevet

Ta bilder av trappa dere skal beholde samt gulvet, og gå til en Fargerike-butikk. Der har de fargekonsulenter/interiørkonsulenter som kan hjelpe dere med å sette sammen en palett for boligen deres. Ta gjerne med bilde av utsikten fra vinduene også, for det er flere veggfarger som f.eks. kan få et grønnlig skjær dersom du har trær utenfor vinduet osv)

Anonymkode: 29a71...2b9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...