Gå til innhold

OUL på ST. Olavs i "disse tider", partner med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det andre her som har vært på OUL på St.Olavs i høst som vet om partner kan være med? Det er kun spesifisert at barn ikke kan være med i innkallinga. Ingenting angående covid-19. 

På deres nettsider står det 

Polikliniske konsultasjoner

• Partner kan ikke være med på polikliniske konsultasjoner. Dette gjelder også Ammepoliklinikken, ultralyd ved Senter for Fostermedisin og poliklinikk på kveld, natt og helg i Fødeavdelingen.

Men jeg klarer ikke bli helt klok. Er UL poliklinisk konsultasjon? Gjelder siste setning ang. ultralyd kun kveld, natt og helg? 

Jeg kommer ikke til å dra på OUL uten partner, pandemi eller ei. Da kontakter jeg privat gynekolog. 

Anonymkode: 4b322...5d0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke tillatt med partner nei. Du får det på sms et døgn eller noe før timen. 

Umodent å ikke dra på oul bare fordi partner ikke får bli med. Bestill privat ultralyd før oul så dere får se pluttisen sammen, så dra alene til stolavs å få bekreftet at alt ser bra ut en gang til 😊 ikke verre enn det! Vi gjorde det samme for å få oppleve den første ultralyden sammen. Anbefaler sentrum gynekologi med Stig for ultralyd. Nydlig opplevelse og sykt gode bilder 😊

Anonymkode: 8ac68...4a4

• Liker 8
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke tillatt med partner nei. Du får det på sms et døgn eller noe før timen. 

Umodent å ikke dra på oul bare fordi partner ikke får bli med. Bestill privat ultralyd før oul så dere får se pluttisen sammen, så dra alene til stolavs å få bekreftet at alt ser bra ut en gang til 😊 ikke verre enn det! Vi gjorde det samme for å få oppleve den første ultralyden sammen. Anbefaler sentrum gynekologi med Stig for ultralyd. Nydlig opplevelse og sykt gode bilder 😊

Anonymkode: 8ac68...4a4

Jeg vil også anbefale Stig! Skal til ham neste uke i uke 13!

Anonymkode: 85960...6bc

• Liker 1
Gjest Lillemy___
Skrevet (endret)

🙄

Endret av Lillemy___
Skrevet

Venninnen min ba om å få kjønnet på en lapp, og skulle gi lappen til noen andre som så skulle pakke inn enten en rosa eller blå ting til dem. Slik skulle de få vite det samtidig. Men hun så hva det var selv på ul, så det ble droppet. Men det var en fin tanke synes jeg :)

Anonymkode: c876c...553

Skrevet

Takk for svar. Og ja, det var min plan også. Skulle kanskje spesifisert det bedre i teksten. Men er det poeng å dra på OUL om man allerede har vært på UL dager i forveien? Får håpe de har ledig time før onsdag 😊 ts

Skrevet

Syns det står veldig tydelig i teksten jeg? «Partner kan ikke være med på polikliniske undersøkelser. Dette gjelder også.... ultralyd...»

Anonymkode: 0b68c...080

• Liker 2
Skrevet

"også(...) på kveld, natt og helg"... 

Skrevet

Partner får ikke være med. Men han kan være med på facetime og slik se skjermen samtidig som du, og høre/se kjønn samtidig som du. Tror ikke du kan velge bort OUL, det er vel en del av den medisinske sjekken av fosteret som skal loggføres i journalen din... 

Gikk også på TUL hos Stig i uke 12, anbefales! 

Anonymkode: 432df...154

• Liker 1
Skrevet

Hva med tidlig ultralyd på St. Olavs? Får ikke partner være med da heller? 

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Og ja, det var min plan også. Skulle kanskje spesifisert det bedre i teksten. Men er det poeng å dra på OUL om man allerede har vært på UL dager i forveien? Får håpe de har ledig time før onsdag 😊 ts

Jeg ville gjort begge deler. Vi var hos privat jordmor et par uker før oul, bl.a fordi mannen min ikke fikk være med på sykehuset. Det var fint å få vært på sykehuset også, siden jeg skal føde der. Mannen kunne være med vis FaceTime, og han kunne komme inn dersom de skulle oppdage avvik. 

Anonymkode: dadee...17b

Skrevet
46 minutter siden, CarinaB skrev:

Regner med det går under poliklinisk konsultasjon. 

Anonymkode: dadee...17b

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, CarinaB skrev:

Nei, det går under poliklinisk konsultasjon. Bare pasienten skal inn på sykehuset, i svangerskapstilfeller må altså mor inn, siden hun ikke kan løsrive seg fra fosteret (som er den som skal undersøkes på ultralyd). Far *må* ikke være med for at undersøkelsen skal kunne gjennomføres. 

St.olavs er for øvrig ikke i gang med rutinemessig tidlig ultralyd for alle gravide. Dette henvises bare til ved behov eller spesielle årsaker enn så lenge. 

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det går under poliklinisk konsultasjon. Bare pasienten skal inn på sykehuset, i svangerskapstilfeller må altså mor inn, siden hun ikke kan løsrive seg fra fosteret (som er den som skal undersøkes på ultralyd). Far *må* ikke være med for at undersøkelsen skal kunne gjennomføres. 

St.olavs er for øvrig ikke i gang med rutinemessig tidlig ultralyd for alle gravide. Dette henvises bare til ved behov eller spesielle årsaker enn så lenge. 

Det er derfor jeg spør, har fått TUL pga arvelig sykdom. Har derfor helst villet hatt med far, men skjønner jo at det er begrenset pga corona. Tenker at det skader ikke å spørre om han får komme inn allikevel! 

Skrevet

Ikke lov med partner, men er det så farlig da? Det er langt verre at far ikke får være med før du er i aktiv fødsel, eller at du ikke får ha han der om natta. 

Anonymkode: 28a5e...d05

Skrevet

Det går altså helt fint å dra på ultralyd på sykehuset alene. Bestill en privat i tillegg, så får far også se :) 

Anonymkode: 81b89...acb

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes mange her tar fryktelig lett på at far ikke får bli med.

Jeg er selv gravid med vårt første barn nå, og faren har ikke fått være med på noe. Det blir ikke det samme å vise videosnutter og bilder av UL i etterkant. Dette svangerskapet er ikke slik jeg hadde sett for meg at det skulle være. Jeg føler meg alene i det, og jeg synes det er trist. 

Nå bare håper jeg og krysser alt jeg har for at han kan være med på fødsel og tiden etter. Jeg finner det ganske vanskelig å være gravid nå i så usikre tider, og synes folk kan ha forståelse for at noen gravide opplever det slik. 

Anonymkode: 7328b...17c

• Liker 5
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv gravid med vårt første barn nå, og faren har ikke fått være med på noe. Det blir ikke det samme å vise videosnutter og bilder av UL i etterkant. Dette svangerskapet er ikke slik jeg hadde sett for meg at det skulle være. Jeg føler meg alene i det, og jeg synes det er trist. 

Nå bare håper jeg og krysser alt jeg har for at han kan være med på fødsel og tiden etter. Jeg finner det ganske vanskelig å være gravid nå i så usikre tider, og synes folk kan ha forståelse for at noen gravide opplever det slik. 

Jeg er også gravid nå, og far har ikke fått vært med på noe, med unntak av den private ultralyden vi har hatt. Jeg synes faktisk det er helt greit, for det handler om å ta hensyn til andre rundt oss. Det å ha med seg noen på ultralyd, enten det er far, en mor eller et søsken, er en bonus, og ingen nødvendighet. En ultralyd er for å sjekke at fosteret vokser som det skal og at alt er bra. Det er ikke ment som underholdning for deg og far. Det er synd du føler deg alene, men prøv heller og tenk på at ved å dra på ultralyder og kontroller alene nå, er du med på å sørge for at smitten holder seg borte fra sykehuset - noe som igjen gjør at du får ha med far under fødsel. Det er nemlig heller ingen selvfølge. 
Bestill heller en privat ultralyd, så kan far være med på den, og han får også se babyen. 

Anonymkode: 81b89...acb

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Helt enig! Er i samme situasjon selv og det må være lov å synes at det er noe dritt. Skjønner jo selvsagt at dette er en unntakstilstand mtp corona og smitte, men kom ann folkens, for oss som er førstegangs så er det ganske lett å føle seg redd og alene når partner ikke får være med på noen ting. Vi er faktisk sammen om å ha laget et barn. Ja, det er vi som går gravide og skal undersøkes og alt det der, men det er og fint for far/medmor å være med på endel av de undersøkelsene. Spesielt med tanke på at på de fleste sykehus så får partner kun være med på den aktive delen og kaaaanskje på barsel. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...